Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 963
Jeg holder på med å installere en Kenwood cd-spiller i en Volkswagen Caravelle 84 mod. hvilke ledninger skal kobles til spilleren for å få liv i den?
Det er ikke innlagt noen standard ISO-kontakt i bilen. Opplagt i bilen ligger det 1 rød og 2 brune kabler. Spilleren har tilkobling for: batteri+, jord,tenning og en blåhvit kabel som ifølge bruksanvisningen har funksjonen "strøm AV/PÅ".

Slik jeg har koblet:
Rød + til tenning og batteri+ og brun til jord. Jeg har målt at dette gir 12V både med og uten tenningen på. Hva skal jeg koble til for å få liv i spilleren?
Skal den blåhvite være tilkoblet noe?

Takker for svar
Ingen gul kabel på spilleren altså?

Den blå er som regel for å skru på en effektforsterker.
Jo, beklager dårlig forklaring.
Spilleren har følgende tilkoblinger: Batteri+ som er gul. Jord som er svart, Tenning som er rød og den blå kabelen.
Jeg har målt at spilleren får 12V på både tennings og batteri+ tilkoblingen. Har testet spilleren i en annen bil og den virker fint.
Sitat av mrgeforce Vis innlegg
Jo, beklager dårlig forklaring.
Spilleren har følgende tilkoblinger: Batteri+ som er gul. Jord som er svart, Tenning som er rød og den blå kabelen.
Jeg har målt at spilleren får 12V på både tennings og batteri+ tilkoblingen. Har testet spilleren i en annen bil og den virker fint.
Vis hele sitatet...
Hvis du går til lokalt bilstereoisjappa di så forklarer de deg gjerne, blir lit sånn vanskelig å forklare deg overnett.
Har ingen bilstereosjappe i nærheten dessverre... derfor jeg søker hjelp her
Tom for megabytes
AtXbYeA's Avatar
Hvis du ikke får liv i spilleren ved å koble 12v på + og - på spilleren engang kan du vel stadfeste at den er død.
den blå pleier å være remote for å slå på forsterker eller sub m/forsterker, da er det i tilfelle 12v+ så mål den og jord så du ser om du får spenning på den.
Batteri+ og tenning kan du koble sammen på plusskabelen, og jording på jording.
Du må dog skru av spilleren manuelt når du skrur av bilen.

Funker den ikke da er dessverre spilleren død.
Spilleren viste seg å virke helt fint, det eneste som var nødvendig var å stappe den godt inni hullet den skulle være montert i slik at den fikk skikkelig jording.
Da har den jordingskabelen du koblet til for lite tverrsnitt eller dårlig kontakt. Det skal ikke være nødvendig for spilleren med jording via noe annet enn den kabelen.