Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  10 1941
Jeg har kronisk utmattelses-syndrom(ME), og det fører til sterke smerter hvis jeg ikke sover nok. Etter min erfaring er det bare opioider som hjelper mot de smertene. Har prøvd Tramadol og paralgin forte, som virker, men må opp i rundt 4 tabletter om gangen for at det skal virke bra nok. Er det noen som har tips om bedre opioider jeg kan spørre legen om? Helst ikke a-preparater, for det får jeg ikke.
Jeg har aldri hørt om så sterke smerter pga. ME. Var jeg deg ville jeg uansett heller satset på å sove nok
Sist endret av felix_poker; 6. mai 2010 kl. 15:07.
Hva slags smerter det er snakk om er forholdsvis relevant. Opiodene skal jo lindre noe, og ingen er tjent med at vi slenger forslag ut i løse luften for deg.
Trådstarter
Grunnen til at jeg må ta så mye er fordi jeg er overvektig, og da trenger jeg dobbel dose av alt virker det som. Jeg får nok søvn til daglig, men det er når jeg skal på møter, type legeavtaler og lignende tidlig om morgenen og når jeg har datteren min her, som står opp tidlig, at jeg trenger smertestillende. Opioider gir meg også mer energi. Det samme gjør oxazepam, flunitrazepam og diazepam. Men de preparatene får jeg ikke. Når det er snakk om hva slags type smerter, så er det vanskelig og forklare for en som ikke har opplevd dem. Men de kan være ganske sterke.
Majestic 12
Tothep's Avatar
Det beste hadde nok vært en utredning av dine smerter.

Du kan be om at legen henviser til nærmeste smerteklinikk.
Eller du kan få be om innleggelse og evaluering av et smerteteam.

Det kan jo hende det er noe annet en ME'en som skaper smertene.
Be om ny utredning hos din fastlege.

Det finnes mange preparater som fungerer mot smerte i c og b klassen, men man må vite hvilke typer smerter det er snakk om. Er det neuropatiske smerter?
Slikt må man finne ut av før man kan gi rett medikament.

Lykke til!
Ja, du må nok (som jeg må akkurat nå )fokusere på å få utredet ditt faktiske og hele smertebilde, og dermed få riktig medisinering utifra det
Majestic 12
Tothep's Avatar
Husk... Hvis du ikke er fornøyd med din fastlege kan du bytte.
Du kan bytte 2 ganger pr. år.
Hvis et tverrfaglig team sier du trenger a-preparater så kommer ikke din fastlege til å si nei til det.
Trådstarter
Takk. Jeg skal virkelig be om henvisning til smerteklinikk
Det er liksom ikke så mye å velge i. Det er som du var inne på enten Pf o.l eller sterke morfinpreparater. (A).
Master debater
Dekilaz's Avatar
Det er mer å velge i enn kodein og morfin (som strengt tatt er samme greia). Når det gjelder nevropatisk smerte kan blant annet visse antiepileptika og antidepressiva fungere bra.
▼ ... noen uker senere ... ▼
OxyNorm, ketorax, morfin tabletter mye å velge mellom. Men hver forsiktig avhengiheten på disse preparatene er veldig sterk.