Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 5413
somadril comp.. noen som har erfaringer med disse typer somadril?... ser de inneholder enn del koffein og litt paracetamol! har ei eske fra midten av 90 tallet men er litt øverfølsom for koffein.. takker på forhånd for svar:
Fra midten av 90 tallet sier du? Er det så lurt?
Jeg har noe paralgin forte som gikk ut på dato i 94, har ikke turt å smake
ओम नमो नारायण
Dodecha's Avatar
DonorCrew
Fra midten av 90 tallet? Er de ikke utgått på dato?

Anbefaler deg å se litt på karisoprodol i denne tråden.

Vær veldig obs på ting som inneholder paracetamol (les om advarselen i tråden jeg linket til)

Edit: Forresten, det å spise medikamenter som er utgått på dato er temmelig dårlig ide.
Jeg er ikke sikker på hva de diverse stoffene brytes ned til, men "it's better to be safe than sorry"
Sist endret av Dodecha; 11. oktober 2006 kl. 16:41.
Hallo, jeg ny her, skal presentere meg nærmere ved senere anledning (hvis jeg tør).

Somadril. Jeg gikk på dette i tre måneder på begynnelsen av nittitallet etter en stygg ulykke. Legen pøste det ut og jeg heiv innpå. Kjip den dagen jeg ikke skulle ha dette mer. Sov dårlig en uke

Det overrasker meg at det inneholder paracetamol, da Somadril ofte gis sammen med paracetamol fordi virkestoffene er gunstige på hverandre. Ellers sakset jeg dette fra felleskatalogen:


[i]TABLETTER 350 mg: Hver tablett inneh.: Karisoprodol 350 mg, laktose. Fargestoff: Titandioksid (E 171). Filmdrasjert.

Indikasjoner: Kortvarig symptomatisk behandling av muskelsmerter i akuttfasen av akutt lumbago og andre smertefulle tilstander i ryggsøylen.

Dosering: Voksne: 1 tablett 3-4 ganger daglig, den siste ved sengetid.
?
Forsiktighetsregler: Stor fare for tilvenning og avhengighet, spesielt ved lengre tids bruk. Toleransen for alkohol kan nedsettes. Anvendes med forsiktighet sammen med andre sentralt dempende stoffer. Bilførere og personer som betjener maskiner gjøres oppmerksom på den sedative effekten.

Graviditet/Amming: Overgang i placenta: Dyreforsøk viser reproduksjonstoksiske effekter som indikerer en mulig risiko for humane fosterskader. Skal ikke brukes ved graviditet. Overgang i morsmelk: Det er mulig at barn som ammes påvirkes. Preparatet skal ikke brukes under amming.

Bivirkninger: Hyppige (>1/100): Døsighet som avtar ved redusering av dosen. Sjeldne (<1/1000): Hud: Urticaria, eksantem.

Overdosering/Forgiftning: (F: Karisoprodol)

Egenskaper: Klassifisering: Muskelrelaksantium. Virkningsmekanisme: Virker sentralt muskelrelakserende gjennom en selektiv virkning på interneuronene. Har en avslappende effekt på spasmer i skjelettmuskulaturen og har i tillegg en smertestillende, sedativ virkning. Virkningen inntrer etter ca. 30 minutter og varer 4-6 timer. Absorpsjon: Raskt. Maks. serumkonsentrasjon etter ca. 1 time. Halveringstid: Ca. 2 timer. Metabolisme: Hovedmetabolitt hos menneske er meprobamat med halveringstid 6-17 timer.

Pakninger og priser: Enpac: 30 stk. kr 91,70
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
Somadril Comp er såvidt jeg husker gul på fargen, 350mg Karisoprodol også mener jeg at det er Codein 30 mg i dem. Det er sikkert noe Paracetamol også i dem.
30 mg Codein er det samme som er i èn Paralgin forte, så karisoprodol og codein er kanskje blandet sammen.

Jeg skal ikke si noe 100% ettersom det er i hvertfall over 3 år siden jeg så noen slike. Men jeg mener å huske at dem var gul, og inneholdt codein.

Edit:
Trådstarter: Det er nok ikke koffein men Codein og Paracetamol samt Karisoprodol.
Piller som er utgått på 90 tallet kaster man enkelt og greit i søppla.
Somadril Comp står ikke lengre oppført i felleskatalogen, så jeg regner med det er et preparat som de er sluttet å produsere.
Sist endret av spQ; 12. oktober 2006 kl. 16:16.
Sitat av speq
Somadril Comp er såvidt jeg husker gul på fargen, 350mg Karisoprodol også mener jeg at det er Codein 30 mg i dem. Det er sikkert noe Paracetamol også i dem.
30 mg Codein er det samme som er i èn Paralgin forte, så karisoprodol og codein er kanskje blandet sammen.
Vis hele sitatet...
Har sett minst 2 typer somadril comp.
En med 200mg karisoprodol/160mg paracetamol (fass.se), en annen med 175mg/300mg (diverse online "apoteker").
Begge med ca 30g koffein. Kodein har lite med saken å gjøre.
spQ
Dyslectic Mind
spQ's Avatar
well, as I said: "Såvidt jeg husker".
Jeg fant dem ikke på felleskatalogen og er 3 år siden jeg i det heletatt så en slik pille. Jeg gav utrykk for at dette ikke var en fasit på hva som var i, men et svar basert på svake minner langt bak i hjernebarken..
Sitat av speq
well, as I said: "Såvidt jeg husker".
Jeg fant dem ikke på felleskatalogen og er 3 år siden jeg i det heletatt så en slik pille. Jeg gav utrykk for at dette ikke var en fasit på hva som var i, men et svar basert på svake minner langt bak i hjernebarken..
Vis hele sitatet...
Ingen fare, mente det ikke som kritikk. Er bare litt faktaholiker..
Somadril comp er trukket fra det norske markedet nå.Jeg fikk de for 4 år siden og da måtte legen søke om å få de importert. De er ganske like vanlig somadril,bare svakere,men med mer paracetamol og koffein.Jeg fikk magetrøbbel av de og kuttet de ut. Ang datoen på pakken så tror jeg ikke det betyr så mye.Legen sa til meg en gang jeg kun hadde no gamle paralgin "man drikker jo for faen årgangsvin",men ta en tlf til apoteket og hør. Personlig har jeg god virkning av somadril og paracet el panodil zapp.