Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 1023
Har et helt hjortelår, som av ymse grunner ble lagt i fryseren uten innpakning, ca oktober/november 2018.
Vil det gå greit å eventuelt tine dette, for så å lage kjøttdeig av det.
Tenker på eventuelt bismaker eller bakterier siden det ikke ble pakket inn?
Er kjøttet synlig misfarget eller noe? Du risikerer freezer burns (jeg aner ikke hva det kalles på norsk, selv om jeg har opplevd det) når du hiver kjøtt i fryseren uten å pakke det inn. Men det er bare å skjære vekk. Det skal egentlig ganske mye til å herpe et lårstykke, altså. Var det ferdig mørna før du slang det i fryseren? Er det ikke litt ekstravagant å male opp et hjortelår til kjøttdeig, da? Personlig hadde jeg nok bare tint det i kaldt vann, fjerna det som eventuelt var uffent og servert det som stek. Men to each his own. Greit å være litt forsiktig med å tine og fryse ting slikt, men hle kjøttstykker er noe ganske annet enn deig og farse i så måte.
Da sier jeg tusen takk for god info, har slått av frysern nå så jeg får løsnet stykke.
Min tullete mor har vært lit tullete,, må prøve å hjelpe å bærge luksuskjøttet, mat er mat, nothing to waste!
Har foresten spist hjortebiff flere dager på rad, oi oi oi hvilken biff!!
Det var foresten ingen iskrystaller, eller is på kjøttet/beinet.
Hei
Mitt beste råd er å pakke det inn i aluminiumsfolie og steke det på lav varme over lang tid. Jeg har gjordt det med godt resultat flere ganger. Pass på at låret er helt tint før du setter i gang. Gni det inn med salt og pepper, kanskje det ideelt skulle vært marinert? I alle fall, prøv å steke det på alle flater som kommer i kontakt med en stekepanne før du pakker det inn i i aluminiumsfolie og legger det i stekeovnen. Husk å sette inn et steketermometer så du vet når det er ferdig.
Lykke til
Klem fra Betty
Sitat av Nurse Betty Vis innlegg
Hei
Mitt beste råd er å pakke det inn i aluminiumsfolie og steke det på lav varme over lang tid. Jeg har gjordt det med godt resultat flere ganger. Pass på at låret er helt tint før du setter i gang. Gni det inn med salt og pepper, kanskje det ideelt skulle vært marinert? I alle fall, prøv å steke det på alle flater som kommer i kontakt med en stekepanne før du pakker det inn i i aluminiumsfolie og legger det i stekeovnen. Husk å sette inn et steketermometer så du vet når det er ferdig.
Lykke til
Klem fra Betty
Vis hele sitatet...
Litt off-topic her, men å steke mat i aluminiumsfolie er potensielt helseskadelig.
Sitat av Opteryx Vis innlegg
Litt off-topic her, men å steke mat i aluminiumsfolie er potensielt helseskadelig.
Vis hele sitatet...
På rullen jeg har i skuffen (billig Rema 1000- folie) står det: Egnet til: Emballering og beskyttelse av næringsmidler i kjøleskap, fryser, stekeovn, og under grilling. Det som ikke er bra et å ha sterkt syreholdige eller salte ting i den.
https://helsenorge.no/Giftinformasjo...luminiumsfolie