Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 894
Jeg er sykemeldt. Mottatt oppsigelse, hvor det står at virkningen er fra èn dato, og fratredelsen er fra en senere dato.

Vil jeg få sykepenger fra den jobben i den perioden jeg er sykemeldt i november nå, eller vil det falle bort pga sykemeldingens virkningsdato? Eller er det fratredelsens dato som gjelder i det tilfellet?

Dessuten: Oppsigelsesgrunnen er ikke at jeg er sykemeldt. Men jeg vet at oppsigelsesgrunnen som er oppgitt her, ikke stemmer med virkeligheten. Har jeg en evt sak å gå på?
Hvis du ikke er enig med oppsigelsen, så sier du deg ikke enig! Det betyr at jeg mener du bør kjempe mot dette.
Kontakter en advokat. du må være litt kjapp siden det er et par ukers frist til å kreve forhandlingsmøte.
§ 15-8
Arbeidsmiljøloven § 15-8 første ledd lyder: "Arbeidstaker som helt eller delvis er borte fra arbeidet på grunn av ulykke eller sykdom kan ikke av denne grunn sies opp de første 12 månedene etter at arbeidsuførheten inntrådte."

Formålet med bestemmelsen er å gi arbeidstakere som er borte fra jobben på grunn av ulykke eller sykdom et særskilt vern mot oppsigelse i en tidsbegrenset periode. Bestemmelsen gir imidlertid ikke en uttømmende regulering av oppsigelsesvernet ved fravær på grunn av sykdom. Noe absolutt forbud mot å si opp en sykemeldt arbeidstaker foreligger heller ikke. Bestemmelsen er således ikke til hinder for at sykemeldt arbeidstaker sies opp av annen årsak enn sykdommen, f. eks. ved behov for nedbemanning. Når en arbeidstaker er sykemeldt, er det viktig å få vedkommende raskt tilbake i arbeid. Fravær fra arbeidskolleger og den daglige arbeidsrytmen kan i seg selv være sykdomsfremkallende.
Ring fagforening om du er medlem av noen. Evt arbeidstilsynet. De hjalp meg i lignende sak, men som sagt over. Gjør det NÅ