Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 3837
Hei, skal påbegynne medisin studiet i Norge til neste år etter 4 års skolegang. I den anledning får jeg kun støtte for 4 år av Lånekassen, og må dermed finansiere de siste 2 årene av utdanningen selv. Er det noen her som har gode råd til hva som er beste finansieringsplan for slikt? Finnes det banker med "studielån" til en rimelig rente som f.eks. ikke krever innbetaling før etter studiet? og er det noen som har vært i en lignende situasjon?

Skal selvsagt spare ved sommerjobb gjennom studiet, men tenker at det blir rimelig trangt om pengene uansett, så en alternativ finansieringsplan hadde vært nokså kjekt i tillegg.
Du får nok ikke noe banklån til samme rente som studielånet. Men bankene kan kanskje være mer tilbøyelig til å gi deg et lån av tilsvarende størrelse, særlig mtp at du skal bli lege. Tror også du kan spørre lånekassen om å få lån likevel, evt finne på noe tull i en søknad til dem.
Deltidsjobb ved siden av studiene? Etter 4,5 år (med normal studieprogresjon) får du også midlertidig studentlisens, som ikke akkurat gjør dette alternativet mindre aktuelt.
Hvorfor vil du ikke låne av lånekassen? Låner du 111 000 i året som er normalt blir opp til 40% omgjort til stipend om du fullfører året. Bedre avtaler finnes ikke.
Selvfølgelig forstår jeg om du heller vil ha deltidsjobb, men det er noe litt annet
Sitat av Sandertn Vis innlegg
Hvorfor vil du ikke låne av lånekassen? Låner du 111 000 i året som er normalt blir opp til 40% omgjort til stipend om du fullfører året. Bedre avtaler finnes ikke.
Selvfølgelig forstår jeg om du heller vil ha deltidsjobb, men det er noe litt annet
Vis hele sitatet...
Trådstarter forklarer jo at retten til lån fra Lånekassen vil bli brukt opp.
Sitat av Sandertn Vis innlegg
Hvorfor vil du ikke låne av lånekassen? Låner du 111 000 i året som er normalt blir opp til 40% omgjort til stipend om du fullfører året. Bedre avtaler finnes ikke.
Selvfølgelig forstår jeg om du heller vil ha deltidsjobb, men det er noe litt annet
Vis hele sitatet...
Det skriver han jo i åpningsinnlegget. Han har allerede fått fire år støtte og lånekassen gir støtte i opptil åtte år. Når legestudiet er på 6 år sitter han igjen med to år uten støtte og må finne seg en alternativ finansieringskilde.
Jeg tok 120 studiepoeng på ett år samtidig som jeg hadde små barn og full jobb. Man klarer det man bestemmer seg for.

For å utdype litt; jeg hadde betalt ned på studielån i et par år og sverget på at jeg aldri skulle ha mer (lett å tenke at studielånet er enkelt å betale ned når man er ferdig utdanna, det er ikke helt sånn).

Man har krav på lesedager og fri på eksamen, og med en litt velvillig arbeidsgiver fikk jeg et par dager ekstra fri i løpet av året når store oppgaver skulle inn. Det hele gikk såpass greit at jeg irriterte meg over alt studielånet jeg har drukket opp gjennom årene (og som jeg fremdeles betaler på).
Sist endret av Susa; 15. april 2017 kl. 21:00. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.