Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  5 4031
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Hei!

Er det noen her som har gått fagskole, for så å ta bachelor etterpå?
Jeg snakket med en fagskole i dag, og de fortalte meg at de har ett samarbeid med en høyskole som gjør at fagteknikere kan ta bachelor på to år. Er det noen som har gjort dette?

I tillegg snakket jeg med en kamerat som går fagskolen nå, og han ble fortalt på skolen han går at han kan ta bachelor på ett år dersom han reiser til Danmark.
Så hvis jeg forstår det riktig, så kan du egentlig ta bachelor og tekniker på samme tid som en vanlig bachelor? Forstår ikke hvordan dette kan være, da realfagene på høyskole/universitet er betydelig mer omfattende en realfagene på fagskolen.

For meg som ikke har studiespesialiserende (har fagbrev), så er y-veien i utgangspunktet den veien jeg tenkte å gå. Men hvis tilfellet er at jeg kan ta tekniker og bachelor på samme tid, i tillegg til at studiet blir letter, må jeg nesten vurdere dette. I tillegg slipper jeg å flytte til andre siden av landet (ikke at det er et problem).

I tillegg så lurer jeg på hvor mye forskjell det er på en tekniker/fagskoleingeniør og en bacheloringeniør? Jeg kunne tenke meg å jobbe med tegning, design og videreutvikling av produkter. Ansetter de teknikere til dette?



Ble ett litt rotete innlegg, men håper dere forstår. På forhånd, takk for svar!
Det kommer an på både hvilken teknisk fagskole du går på og hvilken studieretning du går (må være ganske lik pensumet til det aktuelle Bachelorstudie). Når du ikke nevner fagfelt/skoler så kan vi dessverre ikke svare deg med Ja/Nei.
Anonym bruker
"Selvforsynt Rødmus"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Trådstarter
Er snakk om maskiningeniør. Eventuelt maskinteknikk på fagskolen.
Nå er jeg ikke så kjent med fagskolene på maskinsiden av fagbrevene.
Men på elektrosiden så er i de fleste tilfeller, en fagskole ingeniør og en bachelor ingeniør så godt som likestilt. Det er fint få jobber du ikke kan få med fagskolen.
Ofte er det erfaring med yrket som veier tyngst.

Så eneste måten du kan få et korrekt svar på, er å undersøke med de aktuelle arbeidsgiverne du ser for deg å jobbe for. Det er de som bestemmer hva de ønsker å ta inn og hvilken utdannelse som kreves.
Så enten finn annonser på Finn, eller ta kontakt direkte med de.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
Men på elektrosiden så er i de fleste tilfeller, en fagskole ingeniør og en bachelor ingeniør så godt som likestilt. Det er fint få jobber du ikke kan få med fagskolen.
Ofte er det erfaring med yrket som veier tyngst.
Vis hele sitatet...
Det er markant skilnad. Fagskule tar ikkje for seg materien bak det ein ser, og fokuserer i større grad på konkret fagkunnskap. Ingeniørutdanningene tar i større grad for seg grunnlaget, og i mindre grad det konkrete faget. Eg er t.d. automasjonsingeniør, men har ut frå skule relativt liten kunnskap om automasjon. Eg har derimot eit breidt grunnlag innan t.d. måleteknikk, reguleringsteknikk og elektro. Det gjer meg i stand til å lære meg resten rimeleg kjapt. Fagskulen går i litt motsett retning, sjølv om det er overlapp i kunnskapsområde og bruksområde. Men det er misvisande å sei at dei er likestilt. Søker ei bedrift etter ingeniører er det bachelor. Søker dei sivilingeniører er det master. Søker dei teknikere er det fagskule.
Jeg er enig meg det om at det er en forskjell i hva du lærer på skolen.
Men bedrifter som søker etter ansatte, søker gjerne etter både fagskole ingeniører og ingeniører. De bryr seg ofte ikke så mye om hvilken av veiene du har valgt, så lenge du har minst en av de.
Selv jobber jeg som ingeniør også, innenfor byggautomatisering. Men har hverken fagskole eller høyskole. Ene og alene fordi ingeniør ikke er en beskyttet tittel. Så jeg fikk jobben pga fagbrev automatisering og flere års erfaring i yrket.