Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 5490
Hei!

For to måneder siden var jeg på byen med noen kamerater, som endte med at jeg ble veldig beruset. Etter hvert hadde kameratene mine bestemt seg for å gå hjem, mens jeg fant ut at jeg fremdeles skulle være ute. Etter dette husker jeg stort sett ikke mer enn at jeg ble kastet inn i en politibil.

Dagen etterpå våkner jeg i fyllearresten, og husker svært lite av hendelsen. Politiet tar meg inn på avhør og forteller sin side av saken, og der blir jeg fortalt at jeg har kommet med drapstrussler til politiet da de skulle ta meg inn i bilen, samt prøvd å sparke bak meg mens de hadde meg i håndjern. Har forstått det slik at det var truslene som var det mest alvorlige i denne saken. I hvertfall ble jeg fortalt at jeg nok kom til å få en kraftig bot, eventuelt betinget fengsel.

Noen dager senere ringte jeg til politiet, og ble satt over til han som hadde saken, altså politiets jurist. Han ba meg ringe opp igjen over nyttår. Etter å ha ringt han et par ganger i løpet av januar, hadde han vurdert saken min, og foreslått en bot på 10 000 kr. Dette sendte han videre til statens jurist og fortalte meg at når han hadde forslått det, så var det godt over 50 % sjanse for at det ble straffen, noe jeg var glad for. Men så har det nå gått 5-6 uker til, uten at jeg har fått noe brev i posten, så jeg bestemte meg for å ringe han opp igjen for noen dager siden. Da fikk jeg beskjed om at statens jurist ikke hadde godtatt det, og at jeg kommer til å bli innkalt til retten. Han sa og at han trodde jeg kom til å få samfunnsstraff dersom det ikke blir bot.

Det jeg da lurer på er om det er noen som har erfaring fra liknende situasjon. I såfall, hva tror dere straffen blir, og dersom jeg får fengsel, hvor lenge og blir det betinget?
I tillegg lurer jeg på om noen her vet hvor lang tid det normalt sett vil ta å bli innkalt til retten(dette skjedde i Bergen), og hvor lang tid det tar før jeg må sone dommen? Jeg er lærling som skal ta fagbrev nå før sommeren, og i tillegg skal jeg gå på skole i sommer samt 3 år fremover. Kommer straffen til å gå utover skolegangen?

Jeg føler at dette er en enorm påkjenning for psyken, og trenger derfor noen svar. Håper noen kan hjelpe.

På forhånd, takk!
Anonym bruker
"Allergisk Piggsvin"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Nå traff du ikke noen med dine spark, men du forsøkte, og kom med trussler og dette kan jo i verste fall gi fengsel. jeg vil anbefale at du viser deg som en angrende synder, og lover at dette ikke skal skje igjen, så er det mye mulig du slipper med betinget fengsel. Jeg hadde en betinget dom fra før Pga vold mot offentlig tjenestemann, og i siste tilfelle så traff jeg politibetjenten med beinet under litt kaving, banning og trussler og fikk 21 dager ubetinget for det. Ikke noe jeg er stolt av, men shit happens. Du ligger greit an til å slippe med betinget, tror jeg.
jeg skal sone en dom selv for nettopp drapstrusler og vold mot offentlig tjenestemann (sparket 2 stykk i foten) samt hærverk på politibilen (sparka opp døra i maja) jeg fikk 30 dager ubetinget, surt men fortjent, personlig tviler jeg på at du får en så streng reaksjon, mest sansynlig bot og samfunnsstraff. jeg regner med du er en 18-19 år?
Antar du er en førstegangsforbryter siden du beskriver å få sånne nerver av det her. Det er greit, det er ikke noe moro. Dog må vi jo alle starte vår kriminelle løpebane et sted, så pust med magen og ro deg ned. Under den gamle gardens regime hadde onklene ledd godmodig av deg og så sendt deg hjem med en klapp på skulderen etter en velfortjent natt i fyllearresten. Men det er nye tider nå.

Den nye vakten er en sart gjeng som får posttraumatisk stress-syndrom av å bli omtalt som noe annet enn en perfekt og vakker liten blomst av et menneske. Du skal ikke se bort ifra at her må det omfattende støttegrupper og rehabilitering til for å takle det hele, så da er det jo også rimelig at straffen står i proporsjon til din ekstreme samfunnsødeleggende adferd.

Men for å bringe litt lys i mørket så vil din hardkokte kriminalitet i alle fall smøre samfunnsmaskineriet litt. Politirapporter skal rapporteres, jurister prejudisere, dommere dømme, rettsbetjenter betjente og så videre. Hvis du i tillegg (mot all formodning) får litt samfunnsstraff snakker vi jobb for alskens sosionomer, kriminalomsorgansatte og hvem vet hva annet. Det er altså snakk om mangfoldige tusener av kroner som stimulerer økonomien her. Det høres kanskje ut som fattig trøst for samfunnet, men alle bekker små gjør at den vernede bedriften staten kan putre videre.

Mitt råd til deg i din situasjon, er å passe på å ikke nevne noe av det her og isteden gjøre som andre anbefaler. Legg deg flat. Har du ikke noe annet på rullebladet skal du ikke være videre redd for at det får noen særskilte konsekvenser som ødelegger for utdanningsløpet ditt eller noe sånt. Si det som du fremstiller det at det er, du ble pære full og dreit deg ut, du forstår at slik oppførsel ikke passer seg bla bla bla og du har fått god tid til å være nervøs over fremtiden din. Hvis ikke du er ekstremt uheldig med dommeren går nok dette helt fint.
Å legge deg flat og klart og tydelig vise anger for din handling - selv om du ikke husker en dritt - tror jeg er nøkkelen her. Ellers bør du ta en runde med deg selv - og din omgang med alkohol. Er dette noe som kan skje igjen? For neste gang kan samfunnets reaksjon bli hardere.
Her er det veldig forskjellig fra sak til sak. Jeg løp fra politet etter jeg var stripsa, oppførte meg truende i stor grad og tror jeg til og med dyttet innsatslederen for å demonstrere.

6k i bot ingenting mer.

Som nevnt over, vis at du angrer. Si at du skal oppsøke hjelp bla bla bla


heartslava
Sitat av heartslava Vis innlegg
Her er det veldig forskjellig fra sak til sak. Jeg løp fra politet etter jeg var stripsa, oppførte meg truende i stor grad og tror jeg til og med dyttet innsatslederen for å demonstrere.

6k i bot ingenting mer.
Vis hele sitatet...
Shit. Ikke mer? Her for en liten stund siden fikk en fyr i byen jeg er i fra 7k i bot for å komme med noen litt støtende ord som vist nok ikke var direkte retter mot tjenestemannen en gang...

Virker som straffen kan bli veldig forskjellig avhengig av hvilken politimann du møter og fra sted til sted osv...
Sist endret av Alge; 23. februar 2017 kl. 14:08.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Sitat av Jerv Vis innlegg
Under den gamle gardens regime hadde onklene ledd godmodig av deg og så sendt deg hjem med en klapp på skulderen etter en velfortjent natt i fyllearresten. Men det er nye tider nå.

Den nye vakten er en sart gjeng som får posttraumatisk stress-syndrom av å bli omtalt som noe annet enn en perfekt og vakker liten blomst av et menneske. Du skal ikke se bort ifra at her må det omfattende støttegrupper og rehabilitering til for å takle det hele, så da er det jo også rimelig at straffen står i proporsjon til din ekstreme samfunnsødeleggende adferd.
Vis hele sitatet...
Dette er et merkelig utbrudd. Tidligere ville politiet kanskje bare ha sparket inn skallen din og latt deg ligge og gulpe opp ditt eget blod i arresten.

I dag agerer politiet stort sett annerledes. Det handler ikke om at de tåler mindre, men om at reglene er endret. Det er ikke lenger greit å banke dritten ut av folk som er stygge i kjeften. I stedet skrives bare anmeldelse slik at ting går riktig for seg.

Og det skulle da for pokker bare mangle at offentlige tjenestemenn anmelder vold eller forsøk på vold. De gjør en oppgave på samfunnets vegne, og har på grunn av dette et ekstra vern. Det handler om å beskytte statens legitimitet.

Du kunne altså ikke tatt mer feil i dette utbruddet ditt. De offentlige tjenestemennene er sannsynligvis ikke særlig påvirket personlig av oppførselen, men det er en stor fokus på å slå ned på vold mot offentlige tjenestemenn generelt.