Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  28 8443
Hei.
Tenkte at det ikke kunne skade å prøve lykken her inne. Jeg trenger rett og slett noen å snakke med, hvis mulig. Jeg er nå 18 år gammel, og har vært alvorlig deprimert i nesten 2 år. Det er vanskelig å forklare hvordan jeg har det, når det rett og slett ikke er så mye å si lengre. Etterhvert som tiden går blir jeg mer og mer vandt til denne tilstanden jeg er i. Jeg kan ikke lengre relatere til "vanlige" mennesker, og jeg føler at jeg har falt helt utenfor systemet. Likevel går jeg da på vgs enda, hvordan jeg klarer det er egentlig et mirakel.
Depresjonen utviklet seg fra å være pure tristhetsfølelse til å ende opp med at jeg nå er blitt helt nummen og kan ikke føle noe lengre. Musikk og film ol. gir ikke lengre mening for meg. Jeg føler meg helt fremmed i meg selv og jeg aner ikke hvem jeg er lengre. Hvis noen har/har hatt depresjon og har opplevd det å bli emosjonelt nummen så vil jeg gjerne prate! Jeg vet ikke lengre hva mer jeg kan gjøre nå. Jeg har gått til psykolog veldig lenge nå, men det er ikke der problemet ligger. Samtaleterapi funker ikke på meg og er egentlig ikke nødvendig lengre. Jeg fortsetter å gå der mest fordi jeg får det gratis gjennom BUP. Jeg har også startet på antidepressive for litt over en måned siden(flouxetin), men har merket 0 effekt av disse. Alt jeg har nevnt over er ting jeg har opplevd lenge før jeg startet på medisinene så det er ikke bivirkninger. Det jeg egentlig trenger nå er en person å snakke med som virkelig har opplevd det verste av depresjon, så jeg finner noen som kanskje kan relatere til meg. Det er veldig vanskelig å forklare og få andre til å forstå, hvis de ikke har opplevd depresjon selv. Gjerne still meg spørsmål om noe er uklart. Hvis noen også vet om en depresjonsspesialist ol, eller har noen andre tips er det supert, er virkelig desperat etter løsninger nå.
Hvor lenge har det pågått?

Det kan føles uendelig lenge i et 18 år gammalt hode, men det er heldigvis sannsynligvis noe som går over før eller siden.
Sitat av onomatopoetikon Vis innlegg
Hei.
Tenkte at det ikke kunne skade å prøve lykken her inne. Jeg trenger rett og slett noen å snakke med, hvis mulig. Jeg er nå 18 år gammel, og har vært alvorlig deprimert i nesten 2 år. Det er vanskelig å forklare hvordan jeg har det, når det rett og slett ikke er så mye å si lengre. Etterhvert som tiden går blir jeg mer og mer vandt til denne tilstanden jeg er i. Jeg kan ikke lengre relatere til "vanlige" mennesker, og jeg føler at jeg har falt helt utenfor systemet. Likevel går jeg da på vgs enda, hvordan jeg klarer det er egentlig et mirakel.
Depresjonen utviklet seg fra å være pure tristhetsfølelse til å ende opp med at jeg nå er blitt helt nummen og kan ikke føle noe lengre. Musikk og film ol. gir ikke lengre mening for meg. Jeg føler meg helt fremmed i meg selv og jeg aner ikke hvem jeg er lengre. Hvis noen har/har hatt depresjon og har opplevd det å bli emosjonelt nummen så vil jeg gjerne prate! Jeg vet ikke lengre hva mer jeg kan gjøre nå. Jeg har gått til psykolog veldig lenge nå, men det er ikke der problemet ligger. Samtaleterapi funker ikke på meg og er egentlig ikke nødvendig lengre. Jeg fortsetter å gå der mest fordi jeg får det gratis gjennom BUP. Jeg har også startet på antidepressive for litt over en måned siden(flouxetin), men har merket 0 effekt av disse. Alt jeg har nevnt over er ting jeg har opplevd lenge før jeg startet på medisinene så det er ikke bivirkninger. Det jeg egentlig trenger nå er en person å snakke med som virkelig har opplevd det verste av depresjon, så jeg finner noen som kanskje kan relatere til meg. Det er veldig vanskelig å forklare og få andre til å forstå, hvis de ikke har opplevd depresjon selv. Gjerne still meg spørsmål om noe er uklart. Hvis noen også vet om en depresjonsspesialist ol, eller har noen andre tips er det supert, er virkelig desperat etter løsninger nå.
Vis hele sitatet...
prøv å meditere i 11min-1time hver dag. hør på denne guiden og gjør som han sier https://www.youtube.com/watch?v=Qn5uPqpllGM
prøv det i en uke og se forskjell. det er vanskelig i begynnelsen men bare prøv og prøv. hver økt burde være på minumum 11 minutter. lykke til
Har du prøvd feks tran tabletter vitaminer , Sundt kosthold og trening ? ..
NOOOOOOOOOOOOOOOOOO-
robhol's Avatar
Jeg vil anbefale at du fortsetter med samtaleterapi og antidepressiva. Hvis samtaleterapi fungerer dårlig for deg, bør du prøve noen forskjellige typer og eventuelt forskjellige psykologer før du gir det opp.

Antidepressiva er ikke en "perfekt" type medisiner, fordi det er mange mekanismer som kan bidra til depresjon, og vi skjønner ikke helt hvorfor det skjer. En av hypotesene er at det kan være litt lave nivåer av enkelte stoffer i hjernen - man konsentrerer seg ofte om serotonin, og i noe mindre grad noradrenalin og dopamin. Mangelen på disse tre har en etablert sammenheng med depresjon, men danner ikke hele bildet.

Medisinen du har fått hører til klassen SSRI-preparater - en selektiv serotonin-gjenopptakshemmer. Målet med disse er å hemme en viss naturlig prosess som flytter serotonin fra området der det er aktivt. Det er hevet over tvil at denne klassen jevnt over har en effekt, men det er likevel ikke gitt at det fungerer likt for alle, innenfor lik tidsramme og med lik virkningsgrad. Årsakene til at det er sånn, er, så vidt jeg vet, fortsatt langt fra klare. En av konsekvensene av at vi forstår sykdommen og til en viss grad medikamentene såpass dårlig, er at det er umulig å si hva som eventuelt funker fra person til person. Det kan hende for eksempel at escitalopram (et annet SSRI-preparat) gir tilnærmet null effekt, men at fluoksetin fungerer mye bedre på samme person - og dette er medikamenter som tross alt, i grove trekk, gjør det samme.

TL;DR - Det første jeg vil anbefale er å prøve noen uker til. Det kan ta 2 måneder før SSRI begynner å gi merkbar effekt - eller det kan hende du har bedre nytte av et annet medikament. Gi fluoksetinen litt mer tid først.

Lykke til, og ikke gi opp. Det finnes alltid nye metoder å prøve.
Trist å lese at du har det sånn, og så tidlig i livet. Hadde selv min første depressive episode da jeg var 17, husker det egentlig bare som et svart hull av en tung, nummen døs hvor alt jeg maktet var å gå på skolen for det aller mest nødvendige, prøver og slikt. Huff. Det er nok som du sier veldig vanskelig for utenforstående å skjønne hvordan det er, og jeg har samme opplevelse som du av at det å gå til psykolog er litt overflødig etter en stund. Det er jo gjerne ikke noe spesielt som er galt som det går an å snakke om. Jeg er riktignok bipolar, så slipper heldigvis å være stuck i sånne lange depresjoner, har aldri vært deprimert mer enn et halvårs tid av gangen og det er lenge nok!! Men tror jeg er bedre kvalifisert til å forstå og relatere enn gjennomsnittlig friske tross alt, så bare send meg PM om du vil.
Er skremmende normalt å dette litt utafor og føle det du føler, spesielt generasjonen nå.. Det virker for meg utifra det du skriver at det er uvirkelighetsfølelse du opplever som verst med depresjon som primærsymptom, jeg kan skrive under på at dette er ganske jævlig å gå igjennom. Noen unge føler mer på det enn andre, sånn er det bare. Mitt tips til deg er å skrive ned hvordan dagen går, hva som skjer, hvordan du føler deg og hva du tenker. Og såklart følge psykologen/legen sine anbefalinger, spesielt med medisinen du prøver ut. Denne må du gi litt mer tid før du kjenner noe.

Dessverre er tran og multivitaminer ikke en løsning i det hele tatt, men det skader ikke!
Sunt kosthold, fysisk aktivitet og søvn er grunnleggende, få rutine på dette. Spis selvom du ikke er sulten. Ta en joggetur selvom du ikke føler for det. Rutine er ekstremt viktig!

Når det er sagt er det såklart flere ting du kan gjøre, avhengig av hvor alvorlig og hvor mye dette går utover livskvaliteten din. Fortell oss gjerne mer om deg, hva som foregår oppe i hodet ditt og hvordan dagen din har vært. Da er det lettere å komme med tips!

Jeg kjenner meg igjen i alt du skriver og har vært i helvete flere ganger, men jeg husker spesielt den uvirkelighetsfølelsen! Det var en skikkelig fæl tilværelse, men jeg lover deg at dette går over. Som nevnt av tøffetom så føles ting gjerne mer langvarig som ung, spesielt når en er deprimert. Hvis du vil prate på pm så er det bare gøy, liker å høre om andres situasjoner og å hjelpe!

Vi er ikke leger her inne, men har alle opplevd vonde ting og sitter på mye erfaring, har som sagt selv hatt depresjon i noen år, uvirkelighetsfølelse, isolert i en boble, mye angst og mange medikamentbehandlinger samt psykolog/samtaleterapi i mine "ungdomsår" og opplevd MYE sprell som ikke alle andre på min alder har

Har også hatt god nytte av min til tider ekstreme trang til mye lesing om akkuratt dette, hvordan kroppen opplever "tilværelsen" ned til atomnivå, anatomi/biologi - kjemi(som er innenfor mitt arbeid) til psykologi, også litteratur på flere fysiske/psykiske områder for helsearbeidere.
Så min lære og erfaring har kommet til redning for meg og mine, mange ganger!

Igjen; Send gjerne PM eller fortsett og oppdater tråden din! Kommer nok mange tips her ! Husk at det ordner seg ALLTID på et vis

Information is key, Experience is everything.

Ha en fin dag!
Sist endret av monoxide; 12. januar 2016 kl. 10:49.
Det er så leit å høre om hvordan du har det, dessverre kjenner meg godt igjen i din historie. Er det en liten trøst i å vite at andre har vært i gjennom det samme? I mine mørkeste stunder var det absolutt ingen som kunne løfte meg en millimeter. Har du en depresjon som er utløst av konkrete livshendelser, eller er den helt uforklarlig? Ord blir så fattige, for en ønsker så gjerne å hjelpe og gi litt oppmuntring. Mine depresjoner kom senere i livet, var helt "vanlig" i ungdomstiden. Det må være ekstra tungt å streve og lide så tidlig i livet, men tro meg, livet forandrer seg. Ta til deg de gode rådene vi prøver å gi etter fattig evne.
Ønsker deg alt godt, send gjerne PM
Klem fra Betty
Asosial introvert
Duckie's Avatar
Sitat av onomatopoetikon Vis innlegg
Depresjonen utviklet seg fra å være pure tristhetsfølelse til å ende opp med at jeg nå er blitt helt nummen og kan ikke føle noe lengre.
Vis hele sitatet...
Det er det som er depresjon, mange blander dette med nedstemthet.
Sitat av onomatopoetikon Vis innlegg
Jeg har også startet på antidepressive for litt over en måned siden(flouxetin), men har merket 0 effekt av disse.
Vis hele sitatet...
Forhør deg med lege om dette. Det er kjent i "legeverden" at ikke alle derivater fungerer på alle pasienter.

Sitat av onomatopoetikon Vis innlegg
Det jeg egentlig trenger nå er en person å snakke med som virkelig har opplevd det verste av depresjon, så jeg finner noen som kanskje kan relatere til meg. Det er veldig vanskelig å forklare og få andre til å forstå, hvis de ikke har opplevd depresjon selv. Gjerne still meg spørsmål om noe er uklart. Hvis noen også vet om en depresjonsspesialist ol, eller har noen andre tips er det supert, er virkelig desperat etter løsninger nå.
Vis hele sitatet...
Mitt beste tips er å finne rett anti-depressiva, jeg bruker escitalopram og deretter akseptere at verden er "dritt". Kan det ha noe med at du kjeder deg eller søker spenning?
Hvor lenge har du gått i samtaleterapi? Hvis vi snakker om mer enn 6 måneder og du heller ikke føler at det vil komme til å hjelpe kan det være en idé å bytte til en annen psykolog, gjerne innenfor en annen retning. Dvs: Har du til nå fått psykodynamisk terapi kan du forsøke å bytte til kognitiv, eller vice versa.

Du sier du har gått over en måned på Flouxetin uten effekt (jeg regner med 20 mg?). Da er det på tide å enten forsøke en doseøkning eller bytte preparat. Da kan du enten bytte til en annen SSRI, eller til et antidepressiva med en annen virkningsmåte, f.eks. Efexor eller Wellbutrin. Det siste vil muligens øke sjansen for effekt noe.

Ting du kan gjøre selv: Ta d-vitamin (evt. solarium), omega 3, tren kardio jevnlig, mediter.

Og, ikke minst: Har du selv noen idé av hva som kan være årsaken til depresjonen? Er det konkrete ting i din livssituasjon nå som plager deg, eller ting som har skjedd deg tidligere?
Har opplevd det samme som deg. En tung periode i livet mitt mistet jeg til slutt alt av følelser, følte at verden ikke var ekte og mye sånne rare tanker du beskriver. Til slutt måtte jeg lære meg å føle og reagere på ting igjen. Litt som om jeg mistet alt, men ble gjenfødt. Merkelige saker. Anbefaler at du prøver å biohacke hjernen din litt mer en bare antidepp, da antidepp fungerer på hva du alt har i hodet. Spis bananer, omega-3, ikke spis godteri, tren, få i deg fiber i form av grovbrød daglig, og sosialiser deg selv om du ikke vil. Holde seg opptatt med prosjekter er noe som også kan fungere ypperlig. Trenger du å rydde rommet? Rydd, organiser som faen. Mekk ny bokhylle av planker, les opp på hvilke planker du bør kjøpe hvor, hvilke skruer, og lag egne ting. Ønsker deg alt godt. Hold deg unna narkotika som nevnt i en tidligere tråd. Det løser seg skal du se. Ha en flott dag!
Sitat av why_not Vis innlegg
prøv å meditere i 11min-1time hver dag. hør på denne guiden og gjør som han sier https://www.youtube.com/watch?v=Qn5uPqpllGM
prøv det i en uke og se forskjell. det er vanskelig i begynnelsen men bare prøv og prøv. hver økt burde være på minumum 11 minutter. lykke til
Vis hele sitatet...
jeg ser flere gode tips her men kun ett tips om at du kan/burde prøve meditasjon.
den youtube videon jeg har linka til varer i 15 minutter men du trenger egentlig bare høre på ca de 5 første minuttene for å vite hva du skal gjøre. også kan du begynne å meditere. sett på alarmen til å ringe etter du har meditert i 12 minutter første gang (det føles lenge).
mediter gjerne lengre men gjør det i minimum 12 minutter (hvis du ikke får det til, bare prøv videre. det er snakk om 12 minutter av livet ditt...) i 3 dager i strekk.
tid dette krever er; ca 5-15 minutter til å se videon, 12min*3=36 minutter. det blir max 50 minutter av din tid fordelt på 3 dager... fint om noen andre også ser videon og gir tilbakemelding her til TS.
ønsker deg en fin kveld
Valgfri brukertittel
ArtOfHacking's Avatar
Sitat av Relevant Vis innlegg
Har opplevd det samme som deg. En tung periode i livet mitt mistet jeg til slutt alt av følelser, følte at verden ikke var ekte og mye sånne rare tanker du beskriver. Til slutt måtte jeg lære meg å føle og reagere på ting igjen. Litt som om jeg mistet alt, men ble gjenfødt. Merkelige saker. Anbefaler at du prøver å biohacke hjernen din litt mer en bare antidepp, da antidepp fungerer på hva du alt har i hodet. Spis bananer, omega-3, ikke spis godteri, tren, få i deg fiber i form av grovbrød daglig, og sosialiser deg selv om du ikke vil. Holde seg opptatt med prosjekter er noe som også kan fungere ypperlig. Trenger du å rydde rommet? Rydd, organiser som faen. Mekk ny bokhylle av planker, les opp på hvilke planker du bør kjøpe hvor, hvilke skruer, og lag egne ting. Ønsker deg alt godt. Hold deg unna narkotika som nevnt i en tidligere tråd. Det løser seg skal du se. Ha en flott dag!
Vis hele sitatet...
Støtter dette her, prøv å få hjernen din inn i "autopilot" slik at du ikke tenker så mye over ting(siden du er opptatt med andre ting), det blir bare værre om du ligger i sengen/er alene og tenker.


Kan også nevne at dette skjer med mange i den alderen ( du kan se det bare med å se i denne tråden), så du er ikke alene med dette og det er ikke noe "galt" med deg.

Det vil gå over etter en stund, så du må bare finne frem ballene dine og gå gjennom det, ikke slutt på skolen eller finn på noe annet dumt.
Sitat av Tøffetom Vis innlegg
Hvor lenge har det pågått?

Det kan føles uendelig lenge i et 18 år gammalt hode, men det er heldigvis sannsynligvis noe som går over før eller siden.
Vis hele sitatet...
Jeg har vært deprimert i over 2 år nå, men nummenheten har vart i litt over 1 år, og har egentlig bare blitt mer og mer nummen med tiden. Føles som dette har vart i en evighet ja, fatter ikke hvordan folk takler å være deprimert i mange mange år...

Sitat av why_not Vis innlegg
prøv å meditere i 11min-1time hver dag. hør på denne guiden og gjør som han sier https://www.youtube.com/watch?v=Qn5uPqpllGM
prøv det i en uke og se forskjell. det er vanskelig i begynnelsen men bare prøv og prøv. hver økt burde være på minumum 11 minutter. lykke til
Vis hele sitatet...
Takk! Skal prøve dette

Sitat av Notoneofthem Vis innlegg
Har du prøvd feks tran tabletter vitaminer , Sundt kosthold og trening ? ..
Vis hele sitatet...
Jeg holdt på med trening før, men slutten for noen år siden. Har tenkt å prøve å begynne med trening igjen, skader ikke å se om det funker på depresjonen

Sitat av robhol Vis innlegg
Jeg vil anbefale at du fortsetter med samtaleterapi og antidepressiva. Hvis samtaleterapi fungerer dårlig for deg, bør du prøve noen forskjellige typer og eventuelt forskjellige psykologer før du gir det opp.

Antidepressiva er ikke en "perfekt" type medisiner, fordi det er mange mekanismer som kan bidra til depresjon, og vi skjønner ikke helt hvorfor det skjer. En av hypotesene er at det kan være litt lave nivåer av enkelte stoffer i hjernen - man konsentrerer seg ofte om serotonin, og i noe mindre grad noradrenalin og dopamin. Mangelen på disse tre har en etablert sammenheng med depresjon, men danner ikke hele bildet.

Medisinen du har fått hører til klassen SSRI-preparater - en selektiv serotonin-gjenopptakshemmer. Målet med disse er å hemme en viss naturlig prosess som flytter serotonin fra området der det er aktivt. Det er hevet over tvil at denne klassen jevnt over har en effekt, men det er likevel ikke gitt at det fungerer likt for alle, innenfor lik tidsramme og med lik virkningsgrad. Årsakene til at det er sånn, er, så vidt jeg vet, fortsatt langt fra klare. En av konsekvensene av at vi forstår sykdommen og til en viss grad medikamentene såpass dårlig, er at det er umulig å si hva som eventuelt funker fra person til person. Det kan hende for eksempel at escitalopram (et annet SSRI-preparat) gir tilnærmet null effekt, men at fluoksetin fungerer mye bedre på samme person - og dette er medikamenter som tross alt, i grove trekk, gjør det samme.

TL;DR - Det første jeg vil anbefale er å prøve noen uker til. Det kan ta 2 måneder før SSRI begynner å gi merkbar effekt - eller det kan hende du har bedre nytte av et annet medikament. Gi fluoksetinen litt mer tid først.

Lykke til, og ikke gi opp. Det finnes alltid nye metoder å prøve.
Vis hele sitatet...
Takk! Jeg har tenkt å prøve videre å se om medisinen fungerer, men er kjedelig at den ikke virker på meg enda Håper i alle fall jeg finner noe som fungerer til slutt!
Sist endret av onomatopoetikon; 12. januar 2016 kl. 23:28. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dersom du har en depresjon; skal det visstnok være nok å ta sol 2 ganger 5-15 min pr uke i mange tilfeller. Gjelder spesielt vinterdepresjoner, men kan bedre generelt også. Det høres litt ut som depresjonen din bunner i ytelse, kanskje tegne eller male kan være noe?
Sist endret av nudo; 12. januar 2016 kl. 23:30.
Tusen takk for svar alle sammen! Er vanskelig å få svart alle sammen individuelt, men setter virkelig pris på det! Det er definitivt uvirkelighetsfølelsen og nummenheten som er verst akkurat nå. Føles som jeg går rundt som en zombie på autopilot og tiden bare går fra meg. Føler meg helt lost og alt føles håpløst. Føles ikke realistisk å tenke at ting blir bedre, men føler meg lettere nå når så mange sier at dette ikke er permanent! Det er ikke en konkret grunn til at jeg ble deprimert som jeg vet om, men har opplevd mye som barn og ungdom, blant annet foreldre som kranglet og ble skilt, rettsaker osv og mye sånt.. Pratet også med psykolog som barn i forbindelse med skilsmissen, og tok dette veldig tungt. Kan hende at det jeg har opplevd tidligere har utløst en depresjon, men sånn som det er nå kan jeg ikke peke på en spesifikk grunn til at det er slik. Har gått til psykolog i over 1 år, og har aldri fått noen positiv effekt av samtaleterapi. Det med medisinen osv blir fulgt opp av en lege, så jeg regner med at jeg må gi medisinen litt mer tid og hvis det ikke fungerer blir jeg sikkert å bytte til en annen type

Hører sjeldent om folk som har blitt 100% fri fra depresjon da, det er delvis dette som gjør meg veldig motløs, fordi jeg vil bare bli med selv igjen. Hører som oftest kun at ting blir bedre. I en periode hadde jeg selvmordstanker, men nå ser jeg mest på det som en alternativ løsning hvis dette vedvarer. Tror det er det lille håpet jeg har om at ting kanskje blir bedre som gjør at jeg enda er i live
Sist endret av onomatopoetikon; 12. januar 2016 kl. 23:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Som de andre sier, dette er etter all sannsynlighet midlertidig og et problem det går an å løse med litt viljestyrke.
Personlig ville jeg gjort disse endringene i livet mitt hvis jeg havnet i samme situasjon (i prioritert rekkefølge):

1. Legge om til et sunnere kosthold. Begynn gjerne i det små med å kutte ut sukkerholdige mat- og drikkevarer.
Mange av prosessene i hjernen styres av kjemiske prosesser. Disse fungerer mer optimalt med et bedre kosthold.

2. Tren regelmessig. Løp eller tren styrke minst tre ganger i uken. Dette vil gi garantert gi deg økt motivasjon og selvtillit. Det er også gjort grundige studier som viser at det hjelper mod depresjon.

3. Endre måten du pleier å tenke på ved å lese en bok som "The Power Of Now" av Eckhart Tolle. Denne finnes også i norsk utgave. Boken vil hjelpe deg til å leve i nuet, altså tenke mindre på fortiden og fremtiden. En stor del av en angst eller depresjon er at hjernen setter seg fast i tanker om fortiden eller fremtiden, så det er klart at den har et potensiale til å hjelpe deg. Det finnes også mange andre gode bøker på dette området om du vil velge en annen.
Meditasjon vil også hjelpe deg å leve mer i nuet, så jeg anbefaler også å gjøre det. Det er viktig at det blir gjort DAGLIG i minst 10 minutter for at du skal få noen som helst resultater av det. Det kan ta flere uker før du ser resultater.

4. Finn en hobby eller noe annet å bruke tiden på. Da får du hjernen over på andre tanker og det vil gjøre livet ditt mer interessant for deg selv.

5. Ta kosttilskudd, i tillegg til eventuelle medisiner du får, som kan hjelpe på depresjon.
Her anbefaler jeg daglig omega 3, d-vitaminer (nordmenn flest får i seg for lite og det forskes på om dette kan gi depresjoner) og magnesiumtilskudd før du legger deg. Magnesium gir bedre søvn og kan hjelpe på depresjon hvis du har mangel på dette.
Sist endret av Rusko; 12. januar 2016 kl. 23:55.
Sitat av nudo Vis innlegg
Dersom du har en depresjon; skal det visstnok være nok å ta sol 2 ganger 5-15 min pr uke i mange tilfeller. Gjelder spesielt vinterdepresjoner, men kan bedre generelt også. Det høres litt ut som depresjonen din bunner i ytelse, kanskje tegne eller male kan være noe?
Vis hele sitatet...
Dette er at D-vitamin mangel kan føre til depresjon. Et sunnere og bedre alternativer er å innta kosttilskudd, de med magnesium er riktig gode for humør, da magnesiumsmangel også spiller en sentral rolle i humøret. Ellers har jeg lagt opp et par ting det er kjekt å ha i seg når en er deprimert kan godt utdype hvorfor det fungerer. Kort sagt er det for å booste nevrokjemien din til at du kommer ut av depresjonen eller hjelper deg ved å legge til rette for god serotoninproduksjon. Til ts: det er veldig vanlig å komme ut av depresjoner og bli sin samme gamle igjen når man er deppa i tenårene. Vet om folk som har hatt tunge perioder i livet i årevis som den dag idag er helt friske. Ganske vanlig. Selvmord er en permanent løsning på et midlertidig problem. Dette løser seg. Lykke til. Ha en fin kveld. Håper du kommer ut av dette bra.
Meditasjon, kosthold og trening. Forandret ihvertfall livet mitt på hodet
Sitat av Relevant Vis innlegg
Dette er at D-vitamin mangel kan føre til depresjon. Et sunnere og bedre alternativer er å innta kosttilskudd, de med magnesium er riktig gode for humør, da magnesiumsmangel også spiller en sentral rolle i humøret.
Vis hele sitatet...
Å spise kosttilskudd uten at man har mangler på det man tar tilskudd av, kan være skadelig. Om man mistenker at man mangler vitaminer eller mineraler, går man til legen og tar en blodprøve. Skulle man faktisk mangle noe, vil legen fortelle deg hva du trenger å ta og hvor mye.
Sitat av Provo Vis innlegg
Å spise kosttilskudd uten at man har mangler på det man tar tilskudd av, kan være skadelig. Om man mistenker at man mangler vitaminer eller mineraler, går man til legen og tar en blodprøve. Skulle man faktisk mangle noe, vil legen fortelle deg hva du trenger å ta og hvor mye.
Vis hele sitatet...
Du har helt rett. Skal jo sjekke ut om en mangler spesielt magnesium. Men D-vitaminer er det svært vanlig at en har mangel på på vinteren, gjør heller ingenting å få langt mer en det daglige behovet.
Sitat av Relevant Vis innlegg
Du har helt rett. Skal jo sjekke ut om en mangler spesielt magnesium. Men D-vitaminer er det svært vanlig at en har mangel på på vinteren, gjør heller ingenting å få langt mer en det daglige behovet.
Vis hele sitatet...
Jo, det kan være skadelig å få for mye D-vitaminer: https://theconversation.com/the-sun-...pplement-52725

En mangel på D-vitaminer vil komme frem på en blodprøve.
Uansett, husk at du egentlig har to litt separate problemer her. Den første er depresjonen, som gjør at du ikke lenger nyte å gjøre de tingene du vanligvis nøt for. Hele hjernen din er mer eller mindre innstillt på å være negativ. Trening, meditasjon, sol og andre rutiner er viktige hjelpemidler for å komme ut av den.

Det andre problemet er veldig relatert, nemlig nedstemtheten, men krever litt forskjellig kur. Det at du ikke er fornøyd med livet og utviklet en depresjon må også fikses, men det kan du først prøve på etter at du har kommet nærme nok normaltilstand til at du har litt overskudd og litt evne til å nyte det du pleide å synes være gøy igjen. Det kan fort innebære ganske vanskelige store spørsmål som hva i all verden du skal gjøre med livet og hvordan du vil tilbringe tida her på dog.
Sitat av Provo Vis innlegg
Jo, det kan være skadelig å få for mye D-vitaminer: https://theconversation.com/the-sun-...pplement-52725

En mangel på D-vitaminer vil komme frem på en blodprøve.
Vis hele sitatet...
Ja, men nå trenger en ikke bruke mye penger på slik en prøve. Skal uhorvelig store mengder til for å få for mye D-vitamin. 10mcg er den daglige dosen folk bør ha minst. Dette er hva kosttilskudd gjerne gir. Du kan fint klare deg uten problemer på 10 ganger dette inntaket. Kilder: https://www.apotek1.no/kost-og-ernae...aler/vitamin-d
Sitat av Relevant Vis innlegg
Ja, men nå trenger en ikke bruke mye penger på slik en prøve. Skal uhorvelig store mengder til for å få for mye D-vitamin. 10mcg er den daglige dosen folk bør ha minst. Dette er hva kosttilskudd gjerne gir. Du kan fint klare deg uten problemer på 10 ganger dette inntaket. Kilder: https://www.apotek1.no/kost-og-ernae...aler/vitamin-d
Vis hele sitatet...
En blodprøve koster ikke særlig mye mer enn en boks med D-vitamin. Om blodprøven viser at du ikke trenger D-vitamin, har du raskt spart penger. Fra artikkelen jeg lenket til:

The usual prescribed dose in most countries is 800 to 1,000 units per day (so 24,000-30,000 units per month). However, two randomised trials found that at around 40,000 to 60,000 units per month Vitamin D effectively became a dangerous substance.

One study involving over 2,000 elderly Australians, which was largely ignored at the time, and the one just published found that patients given high doses of vitamin D or those on lower doses that increased vitamin D blood levels within the optimal range (as defined by bone specialists) had a 20-30% increased rate of fractures and falls compared to those on low doses or who failed to reach “optimal blood levels”.
Vis hele sitatet...
1 IU D-vitamin er 25 ng. Så 40 000 IU per måned er 33 µg per dag, og ser ut til å ha en skadelig effekt. Hvor mye man får i seg via kosthold og sollys varierer. Selv om faren ved inntak av 10 µg D-vitamintilskudd per dag, spesielt i den mørke tiden av året, neppe er stor, er det best å la legen avgjøre om du trenger det eller ikke.
"A og D så lett, løser seg i fett; B og C de kan, løse seg i vann".
Vannløselige vitaminer kan man generelt pøse på med da overflødig skylles ut, fettløselige derimot skylles IKKE ut og man kan akkumulere overskudd. Men ja, D-vitaminmangel er vanlig her, særlig vinterstid.

Men selv med min spiseforstyrrelse og mitt relativt lite varierte kosthold, har blodverdiene mine alltid vært helt supre. Jeg har tatt blodprøver flere ganger i året lenge, fordi jeg har følt meg så dritt så ofte, og jern er det eneste som av og til går litt lavt. Viste seg jo til slutt at det er hodet, ikke kroppen, som er problemet.

MEN fiskeolje! Det har jeg tro på! http://www.webmd.com/depression/feat...eat-depression
Jeg har i perioder spist MYE fiskeolje, og føler meg bedre da! Så slutter jeg fordi det er dyrt... men nå skal jeg aldri slutte igjen. Er verdt prisen i mitt tilfelle. Er best med en fordeling av EPA/DHA hvor det er mest EPA, merkelig nok er mange typer omvendt, men Eskimo-3 (fås f eks kjøpt på VITA) er veldig bra. Verdt et forsøk!!
Sitat av candela Vis innlegg
"A og D så lett, løser seg i fett; B og C de kan, løse seg i vann".
Vannløselige vitaminer kan man generelt pøse på med da overflødig skylles ut, ...
Vis hele sitatet...
http://www.mayoclinic.org/healthy-li...c/faq-20058030
Although too much dietary vitamin C is unlikely to be harmful, megadoses of vitamin C supplements may cause:
  • Diarrhea
  • Nausea
  • Vomiting
  • Heartburn
  • Abdominal bloating and cramps
  • Headache
  • Insomnia
  • Kidney stones
Vis hele sitatet...
http://www.nytimes.com/1998/04/09/us...udy-finds.html

The researchers found that at the 500-milligram level, vitamin C promoted genetic damage by free radicals to a part of the DNA, the adenine bases, that had not previously been measured in studies of the vitamin's oxidative properties.
Vis hele sitatet...
(EDIT: Det var jo en merkelig huskeregel. Det er jo ingenting i rimet som hjelper en å huske hvilke vitaminer som er henholdsvis vann- og fettløselig. )
Sist endret av Provo; 13. januar 2016 kl. 09:41.
Fikk en voldsom depresjon for noe over 2 år siden, ble friskere i løpet av forrige sommer men sliter enda med noe nummenhet og lite motivasjon.

En ting jeg vil anbefale er å kutte rus fullstendig, det ødelegger mye. Om du jogger litt og legger om kostholdet (kutt brus/snacks/godteri, ta kosttilskudd, omega-3 er bra for hjernen) så kan det hjelpe.

En ting å huske på er at du ikke bør ta tankene dine så på alvor når du er deprimert. Tenk: "jeg er psykisk syk. disse tankene kommer av lidelsen min". Vær i øyeblikket, sans omstendighetene dine, still deg nøytral til ditt indre. Tenk over ting du er takknemlig over. Bruk tid sammen med familie/venner. Øv på å tvinge frem smil flere ganger om dagen, da lurer du hjernen. Rett og slett fake it til you make it.
Sitat av Rusko Vis innlegg
Som de andre sier, dette er etter all sannsynlighet midlertidig og et problem det går an å løse med litt viljestyrke.
Personlig ville jeg gjort disse endringene i livet mitt hvis jeg havnet i samme situasjon (i prioritert rekkefølge):

1. Legge om til et sunnere kosthold. Begynn gjerne i det små med å kutte ut sukkerholdige mat- og drikkevarer.
Mange av prosessene i hjernen styres av kjemiske prosesser. Disse fungerer mer optimalt med et bedre kosthold.

2. Tren regelmessig. Løp eller tren styrke minst tre ganger i uken. Dette vil gi garantert gi deg økt motivasjon og selvtillit. Det er også gjort grundige studier som viser at det hjelper mod depresjon.

3. Endre måten du pleier å tenke på ved å lese en bok som "The Power Of Now" av Eckhart Tolle. Denne finnes også i norsk utgave. Boken vil hjelpe deg til å leve i nuet, altså tenke mindre på fortiden og fremtiden. En stor del av en angst eller depresjon er at hjernen setter seg fast i tanker om fortiden eller fremtiden, så det er klart at den har et potensiale til å hjelpe deg. Det finnes også mange andre gode bøker på dette området om du vil velge en annen.
Meditasjon vil også hjelpe deg å leve mer i nuet, så jeg anbefaler også å gjøre det. Det er viktig at det blir gjort DAGLIG i minst 10 minutter for at du skal få noen som helst resultater av det. Det kan ta flere uker før du ser resultater.

4. Finn en hobby eller noe annet å bruke tiden på. Da får du hjernen over på andre tanker og det vil gjøre livet ditt mer interessant for deg selv.

5. Ta kosttilskudd, i tillegg til eventuelle medisiner du får, som kan hjelpe på depresjon.
Her anbefaler jeg daglig omega 3, d-vitaminer (nordmenn flest får i seg for lite og det forskes på om dette kan gi depresjoner) og magnesiumtilskudd før du legger deg. Magnesium gir bedre søvn og kan hjelpe på depresjon hvis du har mangel på dette.
Vis hele sitatet...
Støtter dette 100%.


Synes egentlig ikke The Power of Now hjalp noe særlig når det kommer til å leve i nuet, siden det er så utrolig vanskelig å vedlikeholde.
Men boka ga en veldig god innsikt i hvor fucka i hodet man (og egentlig alle andre) er.
Noen av delene i boka er litt "far out", men herregud for en bra bok det er.

Jeg vil iallefall anbefale deg å laste ned ordboka og høre på den første biten der han forteller om hvor deprimert og jævlig han hadde det før alt snudde.

Er en slags trøst i å vite at det faktisk er en vei ut av dette, og at hodet ditt i utgangspunktet er programmert til å bli deprimert.
Jeg merka bare ved å høre på stemmen hans at det er noe spesielt med den personen der....