Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1682
Har et litt morsomt problem med en Samsung SyncMaster T220 LCD som går i svart i ca. 1 sekund når kjøleskapet mitt "hikker".

Skjer sånn 1 gang i timen elns.

Jeg har prøvd å bruke skjermen på en annen kurs, men det funker ikke.

Er litt redd for at disse blackoutsene til slutt skal ta knekken på skjermen, så lurte på om en "voltage stabilizer" eller "surge protector" kan funke?

Eller er det kanskje noe feil med det elektriske i leiligheta?

På forhånd takk.

[EDIT:]

Er det kanskje en "Surge Arrest" jeg trenger?
Sist endret av Turbolego; 24. mai 2015 kl. 18:32. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Høres mer ut som det elektriske.
Hva mener du med at kjøleskapet hikker, er det kompressoren?
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av Zyke Vis innlegg
Høres mer ut som det elektriske.
Hva mener du med at kjøleskapet hikker, er det kompressoren?
Vis hele sitatet...
Dunno, den "starter" igjen.
(° ͜ʖ °)
Zyke's Avatar
Kan være at det er noe galt med kompressoren som gjør at den slår ut men starter igjen, startstrømmen til kompressoren er relativt høy, og vil kunne påvirke annen elektronikk slik som du beskriver.
Utifra det å gå på vil jeg si det er mest sannsynlig kjøleskapet som er synderen her.

Edit: Derimot om det er mulig å motvirke dette på noen måte ved hjelp av surge protector eller lignende har ikke jeg vært borti før.
Sist endret av Zyke; 24. mai 2015 kl. 18:45.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Om problemet er at spenninga synker i det kjøleskapet skrur seg på så vil ikkje eit overspenningsvern fungere. Om problemet er spenningspeak i det kjøleskapet skrur seg av, kan overspenningsvern fungere, men det er langt frå gitt at peaken er stor nok.

Det einaste som med rimeleg sikkerhet vil fungere er on-line UPS, men det er såpass dyrt at det er fornuftig å tenke på nytt kjøleskap først om det du har er nokre år gammalt.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Om problemet er at spenninga synker i det kjøleskapet skrur seg på så vil ikkje eit overspenningsvern fungere. Om problemet er spenningspeak i det kjøleskapet skrur seg av, kan overspenningsvern fungere, men det er langt frå gitt at peaken er stor nok.

Det einaste som med rimeleg sikkerhet vil fungere er on-line UPS, men det er såpass dyrt at det er fornuftig å tenke på nytt kjøleskap først om det du har er nokre år gammalt.
Vis hele sitatet...
Er ganske nytt kjøleskap, så tror jeg skal ta kontakt med leverandøren.

Takk for hjelpen!
Hvis du har et oscilloscope, eller for det lånt deg et så kan du plugge denne i kontakten til skjermen, å se hvordan spenningen oppfører seg når kjøleskapet starter, om den synker kraftig eller om man for en peak når kjøleskapet stopper. Husk på at oscilloscopet må tåle 230VAC 50Hz, men det gjør vel de fleste i dag.

Som slashdot påpekte i sted, så gjelder nok det samme for oscilloscoper, det er billigere å gå å kjøpe nytt kjøleskap enn et oscilloscopo.
googlejunkie
Turbolego's Avatar
Trådstarter
Welp... etter litt googling fant jeg en løsning: bytta hdmi-kabel, problemet er løst.

Tydligvis hadde hdmi-kabelen jeg brukte før lavere toleranse enn den jeg bruker nå.

Takker for hjelpen!