Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  16 7909
Jeg har en plan om å sette en eldre komfyr i garasjen for baking av pulverlakk. Problemet mitt er at jeg bare har vanlig stikk der, er vel kun på kjøkkenet at man har tre-poler stikk som er vanlig på komfyrer.

Er det noen som vet om jeg kan kappe av tre-poleren og sette på en vanlig jordakontakt uten å brenne ned både hus og garasje?

Eller finnes det evt. noen overgang som kan kjøpes?

Takk for all hjelp!
vil jo funke som snus det

men kan jo fort bli litt mye strømtrekk for en vanlig schuko plugg. men du skal vel sikkert bare bruke ovnen og ikke toppene. så det går nok helst bra

komfyrstikket er jo 25ampere. schuko har vel maks 16A
Sist endret av DSlhm; 4. mai 2015 kl. 21:03.
Måken's Aspirant
Fleff's Avatar
Donor
Husk også at du gjerne har en sikring med lavere ampere på den kursen, men det blir vel ikke noe problem mtp du kun skal bruke ovnen og ikke toppene.

Evt kan du kjøpe en pizzaovn, disse kommer opp i over 200 grader, og kommer som oftest med vanlig stikk, tar heller ikke allverden med plass.
Sitat av Charger Vis innlegg
JEr det noen som vet om jeg kan kappe av tre-poleren og sette på en vanlig jordakontakt uten å brenne ned både hus og garasje?
Vis hele sitatet...
Obligatorisk advarsel om at du ikke har lov til å gjøre noe som helst på fast elektrisk installasjon med mindre du er elektriker selv. Ellers risikerer du at forsikringen blir ugyldig om noe skulle skje, og/eller at du må utbedre alt for egen regning om/når det blir EL-tilsyn i boligen din.
Det funker helt fjell det,
Hadde det slik i en tidligere leilighet i over 2 år med daglig bruk
Trådstarter
Takk for hjelpen gutter!

I og med at jeg bare endrer på komfyren og ikke på fastmontert anlegg så risikerer jeg vel ikke noe med forsikringen?
Blir jo bare å bruke komfyren ja, og den skal jo aldri stå på uten at jeg der selv.
Eat to bite?
Curver's Avatar
Litt mye rart her mye riktig, men noe rart å :-)

Du har lov til å bytte " Tilkobling/skifting av topolede plugger til og med 25 A, med og uten jording" så absolutt lov til å bytte pluggen (teknisk støpsel) til et vanlig støpsel.
I utgangspunktet er det ingen stort problem ettersom du kun skal bruke ovnen, men skrur du på flere av kokeplatene så kommer sikringen til å gå. Så med andre ord så er det ikke farlig nei :-)

Forsikringen bryr seg ikke om det nei. Hender jeg må gjøre det for kunder når de skal pusse opp kjøkkenet.

http://www.dsb.no/no/Ansvarsomrader/...iske-anlegget/
Sist endret av Curver; 5. mai 2015 kl. 11:36.
Kun bruk av stekovn drar vel ikke særlig mer enn 2000 kw. Dette er like mye som vaskemaskin, støvsuger, varmovner etc. og vil normalt ikke skape problemer om ikke mye annet også bruker samme kurs.
Kun bruk av stekovn drar vel ikke særlig mer enn 2000 kw
Vis hele sitatet...
Lurer på hvilken steikeovn zeast bruker...
En stekeovn bruker gjerne rundt 3600W. Altså en hel 16A sikring alene.
Litt usikker på om eldre ovner er mer eller mindre effektiv / strømkrevende.

Som jeg skrev tidligere, men som ble slettet: Glem tanken.

Ene og alene fordi det neppe vil gå. Og med elektrokunnskapene til TS er det ikke på noen måte å anbefale at han gjør dette selv med råd fra et forum.


Hvor stor sikring har du til garasjen?
Hvor stor avstand er det til sikringen fra stikken du har tenkt til å bruke?
Er det noe annet i garasjen som krever strøm som går på samme kurs?
Eat to bite?
Curver's Avatar
Sitat av Blackkoz Vis innlegg
En stekeovn bruker gjerne rundt 3600W. Altså en hel 16A sikring alene.
Litt usikker på om eldre ovner er mer eller mindre effektiv / strømkrevende.

Som jeg skrev tidligere, men som ble slettet: Glem tanken.
Vis hele sitatet...
Han skal kun bruke selve ovnen og ikke platene, derfor ingen problem om han da ikke har en 10 A kurs. Lengden på kursen skal elektrikeren som har lagt opp anlegget ha tenkt på. (spenningsfall, ik2pmin)

Om han kan koble dette selv, tja vil uansett råde til å ringe en elektriker. Men vi er jo dyre og du har tross alt lov til å gjøre det selv. Spørr gjerne her om hjelp
Sist endret av Curver; 6. mai 2015 kl. 23:13.
Curver: Nå er det selve ovnene som bruker 3600W. Altså en full 16A sikring alene.
Tar man å inkluderer platetoppen, så ligger man på rundt 10 000W +/- 20% avhengig av type.
Det er riktig at en stekovn bruker mer enn 2000W dersom man benytter grillelement og annet samtidig. Dersom man kun bruker vanlig stekovnfunksjon så drar den ca. 2000W. Dette er nok litt forskjellig fra ovn til ovn.
Jeg hjalp en kamerat med å.gjøre nøyaktig det du beskriver en gang. Det virka uten problemer så lenge jeg kan huske.
Du skriver ikke om sikringen til garasjen din er 10A eller 16A.

10A kan bli noe snaut, jeg anbefaler ikke dette. Da kan du kun bruke EN plate om gangen uten fare for overbelastning.

Dersom kursen er 16A er den imidlertid fin å koble til.

Kabelen fra konfyren er 4mm2 og litt tykk, og passer ikke så lett i en vanlig husmor plugg. Derfor kan du lage en overgang fra HUN komfyrstikk til HAN vanlig plugg. Husk å koble skikkelig og ikke glem jord!

Når du skal overføre så mye strøm, pass på at pluggene er rene og ikke korroderte. Selv bruker jeg litt elektro spray på pluggen slik at den er ren og ikke korroderer.

Når du bruker kursen, pass på at du ikke overbelaster den. Altså 16A er maks 3600W, men det tilsvarer 1500W pluss 2000W kokeplate.

Det er ditt ansvar at du ikke overbelaster kursen, sikringen løser kun ut etter lengre tids overbelastning.

Og så skal du aldri bruke komfyren uten tilsyn

Hvorfor er dette trygt? Vel, du kan jo plugge masse forbrukere i kursen og overbelaste den, men som sagt er det ditt ansvar å ikke gjøre dette.
Sitat av Aron2303 Vis innlegg
Det funker helt fjell det,
Hadde det slik i en tidligere leilighet i over 2 år med daglig bruk
Vis hele sitatet...
Det utsagnet blir litt som å si at du har kjørt bil i 2 år uten og krasje, og dermed er det ikke farlig å kjøre bil
Overskuddsmateriell
Om elektrikkern som la opp strømen til garasjen din gjorde jobben slik den skulle gjøres skal dette kunne gjøres uten fare.
Tar selvfølgelig forbehold om at at den nye kontakten blir montert korrekt.

Om komfyren bruker for mye strøm så skal sikringen ryke FØR det blir skade på anlegget og fare for brann.
Så det verste som kan skje er at sikringen din ryker i garasjen. Har du mer enn 16A på en schuko kobling så er det elektrikeren som ikke har gjort jobben sin og skapt brannfaren.