Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 1374
heisann, lurte på om det er noen som vet om det skjer noe dersom man har søkt utsettelse(og fått dette) fra millitæret pga utdanning ved et universitet, og man midt i perioden man skulle ha gått på universitetet dropper ut?

bryr millitæret seg om dette, eller er det nok om man starter på studiene?

rent teoretisk sett, selvsagt

takk for alle svar og antagelser
Alt her i li-hi-vet!
Magisk's Avatar
En utsettelse er en utsettelse fra verneplikten afaik. Fikk utsettelse back in the day på 2 år, hørte ikke noe mer.
Sitat av somedude Vis innlegg
heisann, lurte på om det er noen som vet om det skjer noe dersom man har søkt utsettelse(og fått dette) fra millitæret pga utdanning ved et universitet, og man midt i perioden man skulle ha gått på universitetet dropper ut?

bryr millitæret seg om dette, eller er det nok om man starter på studiene?

rent teoretisk sett, selvsagt

takk for alle svar og antagelser
Vis hele sitatet...
Er litt usikker.

Militæret sendte meg en innkallelse der det sto jeg skulle svare "snarest". Siden snarest er et vagt begrep la jeg brevet nederst i hylla og regnet med at jeg svarer en gang. Det gjorde jeg selvsagt ikke da neste gang jeg fant brevet også leste ordet "snarest" og bestemte meg for å utsette det litt til.

Det endte med at jeg fikk innkallelse til å dra en eller annen plass (Stavanger eller noe sånt). Når det begynte å nærme seg datoen jeg skulle være der sendte jeg dem en mail og spurte om de hadde parkeringsplass og hva jeg skulle ta med. I tillegg sa jeg at jeg var student, og lurte på hva vi skulle gjøre med det. Jeg tilbydde meg å kjøre ned dit og møte opp med bekreftelse på at jeg var student. Spurte også om jeg fikk kjøregodtgjørelse da jeg ikke likte fly.

Noen dager senere ringte en dame fra forsvaret og hun kom fram til at det var unødvendig å dra dit, og vi avtalte at jeg skulle sende en bekreftelse på at jeg studerer når jeg fikk den fra universitetet. Når jeg fikk bekreftelsen la jeg den på skrivebordet og der ble den liggende.

Så fikk jeg en stund senere et nytt brev der jeg krysser av om jeg studerer. Også dette skulle svares på "snarest". Da jeg tenkte det ikke innebærer noen konsekvenser å ikke svare lot jeg det ligge en god stund, de spør om vanskelige ting som når jeg er ferdig å studere, det vet jeg ærlig talt ikke, iallefall ikke hvilken dag/måned.

Nå omtrent et år, eller kanskje seks måneder etter ringte en kar fra forsvaret og lurte på hva adressen min var, han skulle nemlig sende meg en innkallelse. Damen på telefonen sa hun ville innkalle meg hvis jeg ikke sendte bekreftelsen. Jeg tror jeg surret litt med adressen min, postnummeret var iallefall helt feil. Så nå må jeg vell gjennom hele leksa på nytt. Men nå sende jeg inn brev nummer 2 der det står at jeg studerer, skrev også hvilken årstall jeg er ferdig å studere i.

Så jeg tror ikke du blir innkalt på et år, og det er lett å slippe unna. Men forsvaret er ekstremt slitsomme og de sender brev i hytt og pine. Hold deg unna dem.
For alle andre så betyr 'snarest' at man skal svare så fort som mulig.

Jeg ble innkalt til repetisjonsøvelser nå i midten av studiene. Der fulgte det med et skjema der jeg kunne krysse av grunn til at jeg ikke kunne (student) og så skulle man legge ved studentbevis.

Noe som i seg selv er null problem. Du har jo tydeligvis gjort dette selv.

Bak på dette arket stod det også at hvis situasjonen din forandrer seg så er du pliktig til å melde fra.
Sitat av flexd Vis innlegg
For alle andre så betyr 'snarest' at man skal svare så fort som mulig.

Jeg ble innkalt til repetisjonsøvelser nå i midten av studiene. Der fulgte det med et skjema der jeg kunne krysse av grunn til at jeg ikke kunne (student) og så skulle man legge ved studentbevis.

Noe som i seg selv er null problem. Du har jo tydeligvis gjort dette selv.

Bak på dette arket stod det også at hvis situasjonen din forandrer seg så er du pliktig til å melde fra.
Vis hele sitatet...
Mitt største problem med militæret er at da blir jeg kastet ut, og det er ikke helt fordelaktig. For hvor gjør jeg da av samboeren og møblene mine?