Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1086
Ekspert på påstander
Hei. Jeg tenker å begynne som tømrerlærling eller betongarbeiderlærling i 2 år, men problemet er at jeg strøk på praktisk tverfaglige eksamen og fraværet mitt var skyhøyt fra i fjor. Er det noen muligheter å begynne som lærling eller må jeg ta opp praktisk eksamen før jeg starter som lærling? Jeg vet at det er vanskeligere å få seg en jobb som lærling enn de som har lite fravær, men en i klassen min i fjor fikk en lærlingplass hos en stor entreprenør selskap og han har mer fravær enn meg. Men han besto hvertfall praktisk eksamen da.

Jeg har vært på utplasseringplass og fikk vedlegget fra dem. Jeg var ikke ivrig, men gjorde noe greit innsats på arbeidsplassen, men kunne vært mer ivrig. Har ingen fravær fra utplasseringplassen.

Takk og bukker for svar
Fravær fra skole er ikke så gale som mange vil ha det til, kjenner en som driver et tømrerfirma og som sier at han har bedre erfaring med de som har en del fravær men er sjeleglad for å være ferdig med skole og komme i arbeid.. enn de som ikke har noe fraver, og trivdes bedre på skolebenken en i jobb..

kossn du må gjøre med eksamenen har du vel skolerådgiver til å spørre?
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det synet på fravær varier litt fra arbeidgiver til arbidsgiver da.. Men det verste er jo masse enkelttimer, det vitner om slapp holdning.
Nja, er man skolelei så er man skolelei.. enkelttimer eller dager er ett fett. Har man mye fravær pga sykdom derimot, så er det litt værre.

Men absolutt varierer det mellom arbeidsgiverne. Har inntrykk av at den noe eldre generasjonen har et mer konservativt syn på fravær enn yngre sjefer.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Det er jo ganske opplagt att det er verre med enkelttimer, dette gir tegn på forsentkomming og unnasluntring, noe som funker dårlig i jobbsammenheng.

Men det er såklart lov å vere både syk og kommer forsent, men alt med måte....
På ingen måte, en som er dritlei skolen kan slite mye med å motviere seg til å rekke skolen. Og fint droppe enkelttimer pga null motivasjon whatsoever for å analysere engelsk poesi.. Og så begynne i arbeid uten noe fravær i det hele tatt om han liker jobben.

Dårlige holdninger er ikke noe man finner ut av ved å se på vitnemålet fra skolen akkurat.. heller ved et intervju eller iløpet av prøvetiden
Sist endret av GrønnUgle; 18. desember 2011 kl. 20:39.
The Flying Welder
Ignifer's Avatar
Ja, veldig enig i det du sier der, men for en arbeidsgiver som får vitnemålet ditt uten å kjenne deg, så har han bare fravær og karrakterer og forholde seg til.

Om to stykker søker på samme jobb, med like karrakterer, og en har lite fravær, og den andre har masse, så er det jo lett og se utfallet av det.
Flere arbeidsgiverer jeg har pratet med vil ikke ta inn folk som har strøket på eksamen. Men får du deg et intervju og kan vise intresse, og legge frem hvordan du vil gjøre det i læretiden så er det god mulighet for og få lære plass.