Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 4963
Ringte kontofonen og da sa dama "Disponibelt beløp på kontoen er: 32.954 kr!!!"

Fikk sjokk, for jeg skal egentlig bare ha ca. 20.000 kr i lønn denne måneden. Så har jo da fått ca. 10-13.000 kr jeg ikke vet hvor stammer fra.

Hva er skjedd? Tviler egentlig på det er skjedd en feil. Må jo være noe sånt at jeg får halve januar-lønna på forskudd elns. Men det er også rart siden jeg bare er tilkallingsvikar og ikke har noe fast...
halv skatt denne mnd?
bare 25 prosent skatt i Desember
AHA! Visste det var noe sånt! Så jævla genialt!!! ELSKER NORGE!

Men... Har 24% skatt fra før.. Og hvis jeg betaler halv skatt, så er jeg fortsatt langt unna å få nesten 33k i lønn. Wtf
Det er vel i bunn og grunn ikke halv skatt. Det er jo opp til deg/arbeidsgiver å avtale.
Viss du betaler nøyaktig det du skal resten av året og halv skatt i desember vil jo du få restskatt.
Hvis du er usikker ville jeg snakket med de som driver med lønn der du jobber, det kan være digg nå, men tenk januar med 10000 mindre på konto. Jeg kan garatere deg at de finner det ut, da trekker de rett og slett bare neste lønning
Jeg lukter skattesmell dersom du har betalt så lite i skatt hver måned.

I 2011 skal du betale kr. 9.161,- i skatt for å ha utbetalt kr. 20.000,-. Dette utgjør cirka 32 % skatt.

Om du bare betaler 24 % skatt har du en restskatt på 8 % fra måned til måned du må betale tilbake. Dette utgjør nesten kr. 2.350,-.
For 12 måneder blir dette en total restskatt på kr. 28.200,-.

Håper du legger av cirka 86 % av lønningen du har fått for å kunne betale dette.
Sist endret av waf; 9. desember 2011 kl. 08:12.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Ville nok tatt kontakt med lønnsansvarlige på ditt arbeidsted. Kan være en feil som har forekommet.
Og hvis det er en feil, betyr det ikke at du får de ekstra pengene som er overført. Da bare trekker de deg på neste lønning, noe som suger ganske bra da jeg tipper de ekstra pengene du fikk denne gangen er vekk da..
Dessuten vil du få en liten pluss i boka hos din arbeidsgiver hvis du melder ifra om dette selv.

Mitt råd da ihvertfall. =)
Sitat av waf Vis innlegg
Jeg lukter skattesmell dersom du har betalt så lite i skatt hver måned.

I 2011 skal du betale kr. 9.161,- i skatt for å ha utbetalt kr. 20.000,-. Dette utgjør cirka 32 % skatt.

Om du bare betaler 24 % skatt har du en restskatt på 8 % fra måned til måned du må betale tilbake. Dette utgjør nesten kr. 2.350,-.
For 12 måneder blir dette en total restskatt på kr. 28.200,-.

Håper du legger av cirka 86 % av lønningen du har fått for å kunne betale dette.
Vis hele sitatet...
Motherfuck...

Har lite peiling på den skatten. Men på forventet inntekt i 2011 står det at jeg kan tjene 258.000 kr. Har akkurat holdt meg under det beløpet. Har dette noe å si?
Sitat av waf Vis innlegg
Jeg lukter skattesmell dersom du har betalt så lite i skatt hver måned.

I 2011 skal du betale kr. 9.161,- i skatt for å ha utbetalt kr. 20.000,-. Dette utgjør cirka 32 % skatt.

Om du bare betaler 24 % skatt har du en restskatt på 8 % fra måned til måned du må betale tilbake. Dette utgjør nesten kr. 2.350,-.
For 12 måneder blir dette en total restskatt på kr. 28.200,-.

Håper du legger av cirka 86 % av lønningen du har fått for å kunne betale dette.
Vis hele sitatet...

Dette kommer vel an på hvilken tabell som er brukt? Selv skatter jeg etter en annen tabell, hvor skatteprosenten er ca 26%, men jeg får stort sett igjen noen lapper på skatten hvert år.
@Soppinfeksjon: Du bør få deg tabelltrekk, da vil du få estimert et prosenttrekk som lar deg gå cirka i kr. 0,- hvert år.

@Latechs: Dette er en helt alminnelig tabell for Ola Nordmann. Sier ikke at jeg har lagt frem et perfekt regnestykke, men et eksempel på hva som må til som ordinær arbeidstaker i dagens samfunn for å få utbetalt 20.000,-.

I dette tilfellet har Soppinfeksjon betalt 24 %, som ut gjør brutto på kr. 2.6315 (og desimalene: 789473684). For kr. 2.6315,-. Her burde han betalt kr. 8.004,- i skatt og fått utbetalt kr. 18.311,- utbetalt. Cirka 30,5 % skatt. Ikke noe stor forskjell, men likevel 6,5 % for lite betalt i skatt hver måned.

Edit: Skulle selvfølgelig stå 26.315,-
Sitat av SteinOveHelset Vis innlegg
Det er vel i bunn og grunn ikke halv skatt. Det er jo opp til deg/arbeidsgiver å avtale.
Viss du betaler nøyaktig det du skal resten av året og halv skatt i desember vil jo du få restskatt.
Vis hele sitatet...
Dette er feil. Man betaler faktisk litt mer skatt resten av året for å få halv skatt i desember. Hvis du tjener akkurat det som skattekortet tilsier, vil du gå akkurat i null hvis du betaler halv skatt i desember.

Har du derimot tjent mer, eller får bonus e.l. i desember, evt redusert renteutgiftene dine kraftig, kan det være smart å varsle arbeidsgiver om at du ønsker fullt skattetrekk også i desember.
Sitat av MB300Diesel Vis innlegg
Dette er feil. Man betaler faktisk litt mer skatt resten av året for å få halv skatt i desember. Hvis du tjener akkurat det som skattekortet tilsier, vil du gå akkurat i null hvis du betaler halv skatt i desember.

Har du derimot tjent mer, eller får bonus e.l. i desember, evt redusert renteutgiftene dine kraftig, kan det være smart å varsle arbeidsgiver om at du ønsker fullt skattetrekk også i desember.
Vis hele sitatet...
Ble veldig usikker nå.

Kom på at det er 2 lønninger i desember. Tok å sjekket hvor mye jeg har tjent i år + denne lønninga jeg fikk idag. Har tjent totalt 257.000 kr ca. Har 1000 kr å gå på isåfall..

Blir antageligvis å få 4-5000 kr på den lønna jeg får nå rundt den 20. desember.

Hvordan regner jeg ut hva jeg får i baksmell om jeg overskrider denne grensa på 258.000 kr?
@Soppinfeksjon: Du får gjøre det på den enkle måten.

1. Hvor mye har du betalt hittils i år?
2. Hvor mange prosent (%) skatt har du betalt hittils i år?
Er det snakk om noen tusenlapper over så er det snakk om samme prosentandel som på resten av lønna. Det er kun hvis du tjener så mye over at du burde ha skattet feks. 30% av hele årslønna baksmellen virkelig kommer.
Du får dessuten årsoppgave i slutten av året der det står hvor mye du har tjent og skattet, når du får den kan du sammenligne med skattetaten sine sider.
Av 258000 så skal du skatte 59114, tjener du 278000 skal du skatte 66274.
http://www.dn.no/kalkulator/article1990124.ece
Sist endret av Mith; 9. desember 2011 kl. 08:55.
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Fikk sjokk, for jeg skal egentlig bare ha ca. 20.000 kr i lønn denne måneden.
Vis hele sitatet...
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Men på forventet inntekt i 2011 står det at jeg kan tjene 258.000 kr.
Vis hele sitatet...
Mente du at du skulle få ca 20 000 kr i lønn denne mnd siden det er halv skatt?
For med en årslønn på 258 000 kr kan man vel ikke få så mye som 20 000 utbetalt hver mnd? (om man ikke satser på en kraftig baksmell da)
Det går da vel akkuratt opp-i-opp? Han får da ikke over 50% av månedslønn i feriepenger. Dessuten kan det hende han ikke har opparbeidet seg rett til feriepenger i år. Da vil han ligge rett innenfor grensen
Men om man har tabell og betaler full skatt hele året, eksempelvis 28%, men halv skatt i desember, da får han vel ikke skattesmell av det?
@McLovin: I hvilket universt blir dette riktig? Den norske stat har for lenge siden funnet ut at man skal få utbetalt feriepenger i juni måned, ikke vanlig lønn, men samtidig få vanlig lønn de resterende elleve månedene uansett når du har ferie. Ja, noen arbeidsgivere gjør dette på andre måter, men dette er helt normalt i praksis mtp. fastlønn.

Vil legge til at jeg tidligere arbeidet på timesbetaling og fikk da utbetalt både ferielønn for året før og det som var opparbeidet fra måneden før, men til gjengjeld var det ikke bare for meg å ta ferie da ferie var uten betaling - jeg var nødt til å legge av for å kunne ta ferie.

Poenget er ganske enkelt at feriepenger ikke vil være en hest-kuk faktor, men heller mer ubetydelig i denne sammenhengen.

@Wolfe707: Selvsagt kan man få det. Dersom du arbeider inn kr 12.000,- brutto og betaler kr 2.347,- (~20 %) i skatt hver måned har du en estimert årsinntekt på kr 144.000,- og skatt på kr 28.164,-. Dersom du i desember måned tjener 50.000 brutto og fortsatt betaler kr 2.347,- i skatt fordi du betaler prosent og ikke har tabelltrekk vil du få en skattesmell på kr 11.004,-*

* Du tjener 38.000 mer enn hva du har estimert brutto i 2011. Ut fra den totale inntekten på kr 182.000,- skulle du egentlig betalt kr 3.264,- (~21,5 %) i skatt hver måned. Dette er kr 917,- mer enn hva du har betalt, eller en total på kr 11.004,- som du vil få tilbakekrevd fra staten i 2012 (les: skattesmell).

Definisjoner.
Brutto = Hva du har tjent før skatt (tenk "brutal")
Nett = Hva du får utbetalt etter skatt (tenk "naken")

PS! Glemte selvfølgelig å nevne halv skatt for november her: For november måned kan du halvvere beløpet som skal betales i skatt, men du vil likevel ha et betydelig beløp som må tilbakebetales til neste år.

kr 1.632,- (halvparten av 3.264,-) skal betales i november, men du står fortsatt med et beløp på kr 9.372,- staten vil kreve tilbake.
Sist endret av waf; 9. desember 2011 kl. 16:23.
Takk for svaret, Waf!

Jeg bruker meg selv som eksempel. Har fastlønn, men får til tider litt høyere enn fastlønnen utbetalt pga provisjoner osv. Jeg har tabelltrekk. Lønnen jeg fikk nå i starten av desember var med halv skatt.

Så spørsmålet: ettersom jeg har tabelltrekk, da skal vel skatten min være a jour?
Sitat av Soppinfeksjon Vis innlegg
Kom på at det er 2 lønninger i desember.
Vis hele sitatet...
Da er det veldig ofte at første lønninga i desember er skattefri, mens den andre har vanlig skattetrekk. Det forklarer også hvorfor du gikk utbetalt så mye den her lønninga.
Sitat av waf Vis innlegg
@McLovin: I hvilket universt blir dette riktig? Den norske stat har for lenge siden funnet ut at man skal få utbetalt feriepenger i juni måned, ikke vanlig lønn, men samtidig få vanlig lønn de resterende elleve månedene uansett når du har ferie. Ja, noen arbeidsgivere gjør dette på andre måter, men dette er helt normalt i praksis mtp. fastlønn.
Vis hele sitatet...
I dette universet. Du var veldig kjepphøy for å ikke ha sjekka fakta dine.
Teknisk sett heter det ikke "halv skatt", eller at halve måneden er "skattefri". Halve desember er derimot trekkfri. Dvs at arbeidsgiver ikke skal trekke skatt av halvparten av lønna. Den skatten man egentlig skulle betalt blir lagt til på resten av året, slik at man i praksis fortsatt betaler skatt av hele desember.

Mao, det heter at halve desemberlønna er trekkfri, ikke skattefri.