Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  34 16267
Det har seg slik at en god venn av meg ønsker å drive med tatovering i fremtiden.
Etter å ha søkt gjennom diverse tråder på forumet om tatoveringer, fant jeg ingen som dekket selve utdanningen man trenger for å bli tatovør.
Er det noen her som kjenner eller er en tatovør selv?
Består det av en egen skole et sted, kursing, osv?
Du skal være over gjennomsnittlig god og tegne, jo bedre jo bedre(lol)?

Du skal ha kunstneriske(kreative) evner om du vil designe egne motiv til andre.

Du må være stø på hånden.

Noe av dette kan du lære på skoler, men det meste går nok på interesse. Er du god nok får du jobb som "lærling" og får øve på enkle motiver. Dette går nok mye på kjentskap også.

Er usikker på om det finnes noe formell skole for tatovører.

Edit: google melder om ganske mange skoler.
Sist endret av murloc; 4. juni 2008 kl. 22:24.
Tror ikke det er noen formell utdanning for å bli tatovør.
Du må nesten snakke med noen som er tatovør, kanskje vise dem noe du har tegnet, og håpe på at du kan bli lærling hos han/henne.

Eller er jeg helt på bærtur nå(?)

Edit: too late.
Sist endret av s1gh; 4. juni 2008 kl. 22:24.
Han en kjenning som er tatovør, han gikk tegning form og farge på videregående, når han var ferdig der så begynte i lære til en autorisert tatovør, å var der i etpar år før han åpnet sitt eget studio i en annen by.
Kvaliteten og effektiviteten var litt laber i begynnelsen, men den kom seg veldig veldig fort.
Jeg har en kompis som tattoverer ganske gode tattoveringer i stuen sin. Han har aldri hatt noen opplæring annet enn internett, og noen tattiser på lårene var vel eneste trening før han begynte på andre.

Så det er nok ikke så vanskelig om du har det litt i deg, tviler sterkt på at man trenger utdanning. Tipper dog det fins universiteter for det i USA/canada, de har tross alt greid å opprette et marihuana-universitet
Takker for gode svar!
Det er kanskje sikkert litt vanskelig å bare hoppe ut i et slikt yrke da, ganske lite rom for feilmargin som tatovør. Det finnes ikke kanskje none kurs et sted?

Tanker som slår meg er:
-Høre med en tatovør
-Snakke med folk på en messe
Noen tanker?
Sitat av Lunicks
Takker for gode svar!
Det er kanskje sikkert litt vanskelig å bare hoppe ut i et slikt yrke da, ganske lite rom for feilmargin som tatovør. Det finnes ikke kanskje none kurs et sted?

Tanker som slår meg er:
-Høre med en tatovør
-Snakke med folk på en messe
Noen tanker?
Vis hele sitatet...
- Bestille tatoveringsmaskin.
- Øve deg
- Preike med folk i miljøet. Så etterhvert når du blir bedre kjent har du allerede fått øvd deg endel og de tar deg lett inn som lærling
Som sagt tideligere, finnes det ingen utdanning for å bli tatovør, men det som kreves er at du har langt over gjennomsnittet god fantasy, tegning og stødig på hånden.
For å bli tatovør må du gjennom, ett kurs på noen uker.
Jeg har sett flere som holder kurs i det, og etter et kjapt søk fant jeg for eksempel http://www.franktattoo.no/ .

"Jeg holder kurs i - tatovering og Piercing
Ta kontakt med meg ;-)"

Sikkert verdt å sjekke ut. Og om det er forlangt unna, går det jo an å ringe å høre om han vet om noen andre.
Se på tett mange episoder av miami ink, da blir du sikkert flink^^
Sitat av -=Insane=-
Se på tett mange episoder av miami ink, da blir du sikkert flink^^
Vis hele sitatet...
Du blir ikke flink av å se på... Du blir ikke flink av å se noen kjøre en bil, du blir flink av å kjøre bilen.
Regner med at insane mente det som en spøk
Freak Trooper
Joey's Avatar
Sitat av Lunicks
Takker for gode svar!
Det er kanskje sikkert litt vanskelig å bare hoppe ut i et slikt yrke da, ganske lite rom for feilmargin som tatovør. Det finnes ikke kanskje none kurs et sted?
Vis hele sitatet...
Tviler på at noen får prøve seg på en person første gang de tatoverer. Viss ingen virkelig insisterer, men da tror jeg sjefen setter ned foten. Vil vel ikke at hele sjappa skal få dårlig rykte..
Tror de bruker en slags kunstig hud eller noe for å bli kjent med hvordan det fungerer og går over til personer etterpå.

Når det kommer til kurs, så har jeg ikke peiling.
http://www.finnalle.no/mokki_collect...165759782.html

Det er kurs i tattooing, piercing osv..

Alle smykkene vi selger er godkjente i henhold til EUs nye nikkeldirektiv. Vi har også tattoo og piercing kurs, hvis noen vil ta denne opplæringen! Disse kursene tar fra 14-30 dager.
Vis hele sitatet...
Sist endret av Nike; 5. juni 2008 kl. 16:41.
▼ ... over en måned senere ... ▼
- Kjøp deg en gris, død eller levende.
- Begynn å øv deg på å tatovere på grisen.

Kjenner noen folk som driver med tatovering. De driver å spøker med at han ene kisen pleide å øve seg på å tatovere griser. Etter mange mnd med øving så hadde han en gris som var tatovert overalt.
Broren min er 19 år og tatovør. Han tok kurs hos frank tattoo og har nå startet sitt eget studio som går knirkefritt
Tho tror jeg kurset var veldig dyrt, tar jeg ikke feil ligger det på rundt 40 000,-
Sist endret av boblesaft; 1. august 2008 kl. 19:31.
Det finnes 'studier' i England og USA, der de underviser i hygiene, teknikk osv. Koster en god del, men det er kanskje verdt det. Franks' kurs vil jeg ikke anbefale, man er ikke flink til å tattovere etter å ha øvd seg i to uker og punget ut med 40k.. Har kommet mye rart ut derifra, ja.

Det beste er å faktisk kunne tegne, sette sammen en portefølje og spørre om læreplass hos et bra studio.
Bør iallefall gå i lære hos en seriøs tatovør. Siden bør han få seg godkjent, en føler seg i tryggere hender om en veit tatovøren kan det han driver med enn om han er sjøllært. Det er jo snakk om hygiene her også, og tatoveringa skal sitte resten av livet. Da jeg var innom et studio sist og fiksa noe, fikk jeg ei feit blekke med instruksjoner, hvordan ta vare på arbeidet som var utført, hvordan gå fram om ting ikke blir som det skal, pluss ei forsikring om at sjappa var autorisert (heter det det?).

Kjenner flere tatovører som sier de virkelig ikke kan tegne. Jeg har sett tegningene deres, de suger. Likevel klarer de å lage finfine tatoveringer, tror det handler mye om å kunne herme, og å kunne holde handa stø. Opptre profesjonelt og for guds skyld ikke pierce eller tatovere folk under aldersgrensa, da blir du fort stempla som useriøs.
Sitat av Poke
Bør iallefall gå i lære hos en seriøs tatovør. Siden bør han få seg godkjent, en føler seg i tryggere hender om en veit tatovøren kan det han driver med enn om han er sjøllært. Det er jo snakk om hygiene her også, og tatoveringa skal sitte resten av livet. Da jeg var innom et studio sist og fiksa noe, fikk jeg ei feit blekke med instruksjoner, hvordan ta vare på arbeidet som var utført, hvordan gå fram om ting ikke blir som det skal, pluss ei forsikring om at sjappa var autorisert (heter det det?).

Kjenner flere tatovører som sier de virkelig ikke kan tegne. Jeg har sett tegningene deres, de suger. Likevel klarer de å lage finfine tatoveringer, tror det handler mye om å kunne herme, og å kunne holde handa stø. Opptre profesjonelt og for guds skyld ikke pierce eller tatovere folk under aldersgrensa, da blir du fort stempla som useriøs.
Vis hele sitatet...
Under aldersgrensa? Såvidt jeg vet så er det opp til tatovøren hva aldersgrensa skal være, tviler på at det er en lov som sier noe annet. Men er vedkommende under en viss alder (18 for tattoo og 16 for piercing (tror jeg er vanlig)), kan man blir regnet som useriøs
Man trenger forøvrig ikke kjøpe seg en gris, finnes noe som heter fakeskin som er egnet til å øve seg på. Har en kamerat som kjøpte seg maskin og hele pakka, den dag i dag sitter han å øver seg på fakeskins.
Det er sant at det ikke er noe egentlig aldersgrense på å tatovere seg, men om du som tatovør velger å la femtenåringer tatovere seg hos deg, er du ikke skikka til å jobbe som dette. Mener jeg. En skal ta yrket sitt seriøst og gjerne opparbeide seg et godt rykte så du får ålreite jobber og mer arbeidstid. De aller fleste studio har jo satt egne aldersgrenser. Atten på de fleste tatoveringer, tretten og seksten på piercing ogsåvidere. Heldigvis.
finn en sjappe,vis litt tegninger, jobb der i praksis. først får du nok bare vaskejobber osv, men etterhvert får du prøve deg å være med å skisse osv så rykker du oppover. sånn har de tre tatovørene jeg kjenner blitt tatovører. og sånn funker det på miami ink på tv også haha
▼ ... over et år senere ... ▼
Jeg har vært på utplassering hos tatovøren her i Namsos, og snakka litt med henne. Hun gikk faktisk fotball på vgs, og har aldri drevet med tegning seriøst før hun begynte som tatovør. Og hun er nå en av Norges beste tatovører.
Så du trenger ingen spesiell utdanning, så lenge du er flink nok. OG JO, du trenger evner i tegning, å være tatovør handler ikke om å kopiere, men å skape noe nytt og vakkert. "En virkelig god tatovør kopierer ikke et motiv, han forbedrer det." Sitat fra hun tatovøren jeg snakket med forresten. ;D
Og du må helst ta et kurs i tatovering, disse har de litt rundt overalt i landet. Og i tillegg til dette må du ha et kurs i Helse og Rengjøring, og du må lese en hel bok om dette, ellers kan du ikke drive som autorisert tatovør. Dette var i alle fall det jeg fikk vite av henne.
og så må du selvsagt gå som lærling. Anbefales forresten å ha piercing i tillegg, ellers er det vanskelig å tjene nok til å leve av det.

Håper det var litt til hjelp i alle fall.

Og forresten, for å øve kan du spørre på slakteri om de har grisehuder. Disse brukes ofte av lærlinger for å øve seg, ettersom grisehud er veldig lik menneskehud.
Ikke at jeg har noen kjennskap til tattovørutdanning, men, hvorfor ikke studere grafisk design? Det vil jo helt klart gi deg en styrke i den kreative delen av yrket, det å komme opp med nye design, skjønne hvorfor enkelte ting fungerer eller ikke, osv.

Hvis du kommer deg inn på en av de mer tradisjonelle utdanningene some Westerdals f.eks vil det jo også være et stort fokus på selv håndverket. Da vil du også ha en annen utdanning og falle tilbake på, og ingenting hindrer deg fra å følge alle de andre anbefalingene her samtidig.
Stjeler tråden litt, da jeg ikke gidder å lage en helt ny.
Er det noen som vet om det går an å øve seg på noe annet enn seg selv? Tror jeg så på mythbusters engang at de tattoverte en gris.
Sitat av tissemannX Vis innlegg
Stjeler tråden litt, da jeg ikke gidder å lage en helt ny.
Er det noen som vet om det går an å øve seg på noe annet enn seg selv? Tror jeg så på mythbusters engang at de tattoverte en gris.
Vis hele sitatet...
Ja går fint an å øve seg på et stykke med gris
Møtte en kar som var selvlært tattovør. Det han hadde gjort var å øve seg på en kompis. Det var festlig å se hvordan evnene hadde utvikla seg nedover armene til kompisen :P
Vil også anbefale Frank's tattoo.
Eieren er en veldig talentfull tatovør, og han vet i aller høyeste grad hva han driver med.

EDIT: Haha, la ikke merke til at tråden var tre år gammel
Sist endret av sh0rtie; 9. april 2011 kl. 12:07.
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Vestli Tattoo eksisterer ikke lenger/Firmaet er opphørt.
Sitat av spelley Vis innlegg
Som sagt tideligere, finnes det ingen utdanning for å bli tatovør, men det som kreves er at du har langt over gjennomsnittet god fantasy, tegning og stødig på hånden.
For å bli tatovør må du gjennom, ett kurs på noen uker.
Vis hele sitatet...
(Gammel tråd, I know...)
Og dette vet du?

For, strengt tatt, det er med tegning som med det meste annet - det handler om å øve... Tatovering er uansett ikke tegning. Det er en fordel å tegne bra, men en god tegner blir ikke nødvendigvis en god tatovør. Å tegne på et papir på et flatt bord er noe annet enn å stikke i en rund arm som kanskje rører på seg. Farger og motiver oppfører seg også annerledes.
Kreativitet er også noe som kan trenes ganske langt, slik at summa summarum handler dette først og fremst om interesse og engasjement. Som all annen kunst tar det tid før du kan tjene særlig penger, men hvis du bare vil så får du det nok til...

Uansett, første tips om du er noenlunde seriøs er å ta kontakt med en tatovør. Spør litt og snakk om hva h*n mener skal til, skaff deg en tegneblokk og blyant og sett i gang.
Dem som har nevnt at man må tegne mye for å bli flink til å tattoovere, ikke få meg til å le. Å tattoovere på menneske hud er _ingenting_ i nærheten av hvordan det er å tegne. Men den kreative evnen man øver på når man tegner, det kan godt komme med når man skal tegne skisser og lignende. But that's it.
Sitat av doseren Vis innlegg
(Gammel tråd, I know...)
Og dette vet du?

For, strengt tatt, det er med tegning som med det meste annet - det handler om å øve... Tatovering er uansett ikke tegning. Det er en fordel å tegne bra, men en god tegner blir ikke nødvendigvis en god tatovør. Å tegne på et papir på et flatt bord er noe annet enn å stikke i en rund arm som kanskje rører på seg. Farger og motiver oppfører seg også annerledes.
Kreativitet er også noe som kan trenes ganske langt, slik at summa summarum handler dette først og fremst om interesse og engasjement. Som all annen kunst tar det tid før du kan tjene særlig penger, men hvis du bare vil så får du det nok til...

Uansett, første tips om du er noenlunde seriøs er å ta kontakt med en tatovør. Spør litt og snakk om hva h*n mener skal til, skaff deg en tegneblokk og blyant og sett i gang.
Vis hele sitatet...
Ja dette vet jeg, hvis du skal kritisere noen, burde du lese kilder først.


Edit:
Har forøvrig giddet å google dette, slik at vi har kilder for ordens skyld:
Det finnes ingen formell utdannelse for å blir tatovør, men du må i alle fall ha kreativ sans og være god til å tegne. En utdannelse innen form/farge/kunst er sikkert et godt utgangspunkt. Det finnes kurs du kan ta, men jeg har ingen oversikt over disse. Mitt beste tips er å kontakte seriøse tatoveringsstudioer og spørre om tips og om de driver med kursing der.
Vis hele sitatet...
Kilde: http://www.ung.no/oss/utdanning/47471.html
Sist endret av Spelly; 4. november 2011 kl. 23:55.
Sitat av spelley Vis innlegg
Du blir ikke flink av å se på... Du blir ikke flink av å se noen kjøre en bil, du blir flink av å kjøre bilen.
Vis hele sitatet...
man blir ikke klok på sarkasme av å se sarkasme heller tydeligvis.

Det er nok masse messer rundt om man kan gå på, forum og sjapper der ansatte vil snakke om jobben sin.
Sitat av olaPola Vis innlegg
man blir ikke klok på sarkasme av å se sarkasme heller tydeligvis.
Vis hele sitatet...
right back at you.