Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2 1308
Nå som jeg har fått tid til å bli gammel, har jeg i løpet av livets skole fått smake på diverse tabletter man kan oppdrive på det sorte markedet.

Jeg har i hovedsak vært på utkikk etter benzodiazepiner for selvmedisinering ift. søvnproblemer, men registrerer at midler som valium, flunipam og rohypnol ikke har noen effekt overhodet på meg i doseringer egnet for søvn.
Zopiclone\Imovane, som også er et benzodiazepin sender meg rimelig raskt i søvn, og gir i det hele tatt en rusliknende effekt rimelig kjapt etter inntak.

Er det ulik syntetisk sammensetning på disse stoffene som gir denne individuelle responsen?
Synes det er litt merkelig å kunne tygge valium uten å merke noen ting som helst av det når samme pillene funker fint på kamerater..
Både zoplikon og benzodiazepiner virker på BZP-respetorene, men zoplikon har en høyere selektivitet for BZP1-reseptoren som gir en hypnotisk effekt. Begge er sedative, men man vil sovne lettere på Imovane og Zopiclone, generelt sett.

Benzodiazepiner gir i motsetning en mer utpreget muskelavslappende og angstdempende effekt.

Det er jo en forskjell på de to virkemidlene. Mens Imovane og Z-preparater hovedsaklig brukes for søvnproblemer, har jo benzodiazepiner virkninger utover det. Jeg vet ikke hvorfor du ikke reagerer like godt på benzodiazepiner, men det kan jo tenkes at du har bygget opp en toleranse, og når du da inntar Z-preparater som virker sterkere på BZP1-respetoren så får du den hypnotiske effekten.

Om noen har noe å rette på eller tilføye til innlegget, så shoot, er ikke så sterk innenfor dette.
Sitat av Filosofen Vis innlegg
Om noen har noe å rette på eller tilføye til innlegget, så shoot, er ikke så sterk innenfor dette.
Vis hele sitatet...
Siden du allerede kan en del om dette, er du sikkert interessert i å lære mer.

Man skiller ikke mellom benzodiazepinreseptorene (eller rettere sagt: -bindestedene) på den måten. Det som skilles mellom, er GABAA-subenhetene, som α1, 2, 3, γ1, β1, 2 osv. Bindestedet for benzodiazepiner ligger mellom γ2-subenheten og enten α1-, 2-, 3-, eller 5-subenheten.

Subenhet α1 er den med mest utpreget sedativ effekt, mens α2 har anksiolytisk effekt (grunnen til dette ligger mer i subenhetenes utbredelse i nervesystemet enn subenheten selv). Derfor vil stoffer som binder til bindestedet mellom α1 og γ2 virke hypnotisk (z-hypnotika som du nevner) og de mellom α2 og γ2 virke anksiolytisk benzodiazepiner generelt).
Sist endret av exocytose; 20. juni 2010 kl. 12:39.