Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  18 16064
hei

Har en ryggskade som har gjort at jeg har brukt PF i nærmere 20 år, ca 100 stk pr mnd. Plutselig sluttet legen å skrive de ut. Jeg har aldri tenkt over at jeg er avhengig av disse.(jeg tok de jo kun mot smerter) Men har hatt fryktelige abstinenser etter jeg sluttet..... har ikke tatt noen på ca 14 dager nå, har ikke noen heller........ Mitt spørsmål er hvor lenge har man abstinenser etter bruk av PF. Kan jeg regne med å være over det værste nå? Brukes også sobril og imovane til kvelden. KUnne tenkt meg å slutte med desse også, (men kanskje greit å ta et steg om gangen? )
Dette burde du virkelig og inderlig ta opp med legen din.
Da mener jeg staten er pliktig til å hjelpe deg med dette. Imovane og sobril er vel til innsovning? tror ikke de inneholder kodein. Har lest en del om mennesker som har blitt kastet ufrivillig inn i opiatavhengighet pga alvorlige skader. Onkelen min er lam fra nakken og ned, hvert våkne øyeblikk har han alvorlige smerter og han har fått kodein de siste 25 årene. Når svinet han har til lege bestemmer seg for at han må ta et avbrekk fra pillene, sitter han med store smerter og abstinenser.. Vurderer seriøst å ta med en hekker til han hver tredje måned
Jeg håper for guds skyld du ikke har gått på Imovane de siste 20 årene og forventer å kunne slutte nå. Syntes dog det virker litt rart at de lar noen gå på et stoff man bygger opp resistanse mot veldig fort i 20 år. Det er liksom noe som skurrer litt...
Trådstarter
18 9
Jeg har vel kommet til at jeg har vært avhengig av PF, ønsker nå og kutte de ut.Har hatt som sakt store problemer de siste 14 dagene, . Jeg skal klare dette alene. Men angst og urolig og store søvnproblemer har jeg hatt disse 14 dagene. Jeg synes det er rart legen plutselig kuttet dem ut....(fikk paracet i stedet) Jeg er klar for og holde ut. Som svar har jeg nok brukt imovane (for søvn) (tatt 2 til kveld) og sobril for angst noen år også (ca 3 pr dag) men tenkte på sikt å redusere det også. Gjerne til en halv imovane til kvelden....Men som jeg skrev i forrige innlegg er det vel greit å ta et skritt om gangen....Ps! Byttet fastlege

Men kan jeg regne med å være over det værste med PF etter 14 dager??
Sist endret av kokos; 14. desember 2008 kl. 16:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Dette tror jeg du klarer kokos, hold ut! Abstinensene går sikkert ikke helt vekk før om en god stund, men du har nok helt sikkert gått igjennom det verste! Hvis jeg var deg, hadde jeg drukket mye vann og juice, også hadde jeg spist mye grønnsaker. Ta også turer på fjellet, rundt et vann, gå til en venn osv for å få tiden til å gå :-)
Trådstarter
18 9
Tusen takk ! Det hjelper med oppmuntrende ord. Er jo ikke noen som vet dette, det blir jo ikke slik at man går til venner og sier man er pille avhengig. Håper og tror at det værste er over. Men det viktigste er et jeg har bestemt meg....(ikke en slik pille igjen) Vil ikke ha et slikt helvete på nytt.....Men hvem tenker slik når smertene er som værst....Det er bare at årene går, man tenker jo ikke rus på noen måte, men alikevel kan man havne i dette ufrivillig eller ei.(man vet jo det er vanedannende) så litt ansvar og tanker burde man vel ha selv også.... Men takk for rosende og oppmuntrende ord ¨å langt... er vel enda bedre til jul
20 år var da veldig lenge og !
Men, det vil nok gi seg med tiden, håper du greier å kutte ut pillene
Sist endret av jesus; 15. desember 2008 kl. 11:02.
Sitat av kokos Vis innlegg
... Er jo ikke noen som vet dette, det blir jo ikke slik at man går til venner og sier man er pille avhengig...
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke?
Om du sliter med detta så er det da klart at du bør fortelle venna dine om det. Ting går lettere med litt hjelp. Digg å vite at man kan snakke med noen ihvertfall.

Lykke til forresten!
Sist endret av snixz; 15. desember 2008 kl. 13:31.
Bare fortell det til dem, dette er jo ikke noe "valg" du har tatt. Du har havna oppi det, slik er det, og de må tåle å høre det.

Lykke til du klarer det!!
▼ ... over en uke senere ... ▼
Hei! Hvordan går avvenningen din? Paralgin forte-kutt er visstnok en av de verste fysisk sett. Krampe i beina, hodepine,smerter i kroppen, diare osv. Eneste trøsten er at når det er over er det over. En del andre preparater kan du få plutselige abstinenser fra 3 mndr etter, og en del medisiner forstyrrer den mentale balansen så en blir deprimert av å kutte dem ut, i lange og korte perioder. Så hvis du fremdeles har klart deg uten paralgin forte skulle du være på ganske trygg grunn nå, det blir ikke verre og verre, det er verst først. Noen leger sier at en skal trappe ned og ta noen få hvert døgn i 10 mndr,- men mange pasienter har erfart at da har en det faktisk forferdelig i 10 mndr i stedet for 1, liksom. Lykke til!
Veit godt hvordan du har det kokos, jeg tryna på MC for noen år siden, og gikk lenge på PF mot smerter og Imovane for å få sove. Etter drøyt et år fikk legen den suverene ideen at jeg skulle slutte å få begge. Jeg hadde jævli kjipe abstinenser og søvnproblemer. På toppen av dette fikk jeg inntrykk av at legen ikke tok meg seriøst når jeg tok opp dette med han (jeg er en sunn oppegående fyr uten rusproblemer)

Løsningen for meg ble trening, venner og en sunn hobby. Tren mye, spis sunn mat og drikk rikelig med vann så kommer du fort over det verste.
▼ ... over et år senere ... ▼
Trådstarter
18 9
Hei alle sammen, Denne tråden har ligget i en god stund... Hadde nesten glemt jeg var her den gang.

Jeg vil med en gang si.... Jeg har ikke brukt en eneste PF siden jeg sluttet (før jul 08) og hadde det jævlig.... Det tok laaaang tid med abstinenser. jeg har fått en flott ny lege og jeg har det kjempe fint... Jeg har også kuttet ned masse på Sobril
( til kanskje 2-3 tabl. 15 mg PR UKE !!!!!! )
Søvn sliter jeg fortsatt med... men har det som mål og bruke mindre av imovane også... Men akkurat nå smiler livet... Har jæ.... vondt i ryggen, men tygger heller noen paracet og har fått noen kapsler som heter Naurontin på BLÅ resept.. Hjelper ikke så godt, MEN ALDRI EN PF PÅ MEG IGJEN....fy.f*** for noe dritt !!

Må også passe på å takke alle som kom med råd og støtte når det sto på som værst... Tusen takk
▼ ... noen uker senere ... ▼
Legen kan ike bare ta de fra deg, du må trappe ned.
Dette var morsomt og gledelig og høre at du kom tilbake etter så lang tid og bekreftet at alt gikk som du ønsket. gratulerer. :-)
Håper at du også klarer å slutte med Imovane også en dag. Veldig bra. :-)
Skjønner ikke helt hvorfor du måtte slutte hvis de fortsatt virket.
Jeg vil sterkt råde deg til å vurdere cannabis som innsovningsmiddel om det er tilgjengelig for deg.
Å røyke seg en joint før en legger seg, vil jeg påstå er mye sunnere for kroppen din en å knaske piller...har søvnproblemer selv, og cannabis hjelper som bare det!
It's just a plant..
Majestic 12
Tothep's Avatar
Sitat av kokos Vis innlegg
Hei alle sammen, Denne tråden har ligget i en god stund... Hadde nesten glemt jeg var her den gang.

Jeg vil med en gang si.... Jeg har ikke brukt en eneste PF siden jeg sluttet (før jul 08) og hadde det jævlig.... Det tok laaaang tid med abstinenser. jeg har fått en flott ny lege og jeg har det kjempe fint... Jeg har også kuttet ned masse på Sobril
( til kanskje 2-3 tabl. 15 mg PR UKE !!!!!! )
Søvn sliter jeg fortsatt med... men har det som mål og bruke mindre av imovane også... Men akkurat nå smiler livet... Har jæ.... vondt i ryggen, men tygger heller noen paracet og har fått noen kapsler som heter Naurontin på BLÅ resept.. Hjelper ikke så godt, MEN ALDRI EN PF PÅ MEG IGJEN....fy.f*** for noe dritt !!

Må også passe på å takke alle som kom med råd og støtte når det sto på som værst... Tusen takk
Vis hele sitatet...

Bra du klarte å trappe ned paralgin forte.
Hvis du allerede har fått Neurontin av legen din kan du snakke med han/hun om Lyrica eller sarotex, det fungerer også på neuropatiske smerter.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Trådstarter
18 9
Sitat av Kråkelefse Vis innlegg
Skjønner ikke helt hvorfor du måtte slutte hvis de fortsatt virket.
Vis hele sitatet...
............................................................ ...................................

Når man merker at kroppen faktisk får mer vondt av å ta disse pillene, må man øke og øke dosen. Alle vet jo at leverskade o.l skjer med disse PF pillene. Ble også mer urolig/angst og deprimert av å bruke dem. At jeg var avhengig tviler jeg ikke et sekund på.... hadde alvorlige abstinenser, diarè, svette, angst, og faktisk så ille at jeg måtte akutt inlegges på DPS. Så JEG VET, etter mange års bruk at disse pillene er noe herk. jeg går heller rundt og har vondt enn å bruke disse....

Sitat av Tothep Vis innlegg
Bra du klarte å trappe ned paralgin forte.
Hvis du allerede har fått Neurontin av legen din kan du snakke med han/hun om Lyrica eller sarotex, det fungerer også på neuropatiske smerter.
Vis hele sitatet...
----------------------------------------------------------------
Ok det skal jeg gjøre, virker disse bedre enn Naurontin mener du?

Bruker jo ca 4 stk 1 gr Paracet om dagen også.