Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  24 2655
hei,
jeg får snart en bot for noe "trafikkrelatert"
og lurer på om det er sånn at man kan velge fengsel istedetfor boten om man ikke har penger? og om man så velger fengsel, ser dette værre ut på rullebladet, eller er det bare det man er dømt for som kommer der eller står straffen der også??

takker for svar =)
Jeg tror ikke du kan velge fengsel fremfor bot sånn helt uten videre, da dette koster staten masse penger. De vil nok heller gi deg en bot, noe du forresten kan dele opp å betale over flere mnd.
Teoretisk så skal du vel kunne velge. Det står på forelegget hvor lenge du isåfall må sitte. Men da vi har soningskø i Norge er de svært motvillige til å sende deg i fengsel og vil trolig heller dele opp beløpet og prøve å bare få tak i pengene.
Ja, og dem gir deg ikke fengsel dersom du har mulighet til å betale.
Dersom du jobber vil staten automatisk trekke pengene fra lønninga de.
Har nylig gått gjennom noe av det samme, og vil sterkt anbefale deg å velge bot fremfor fengsel mest fordi det ser verre ut på rullebladet, og man kan få større probemer med både visum og senere jobber enn man ville fått.

Og så stemmer det jo også hva møkk om at du kan dele opp boten i flere deler, om jeg ikke husker helt feil tror jeg du kunne dele opp opptil 50 kroner måneden eller noe slikt, men hva kommer du til å få bot for?
hovedsaklig kjøring uten gyldig førerkort
Kommer ann på boten din, står vel xxxxx kroner substituert til xx dager fengsel...hvis du har vært i retten for saken din...
< 3000kr - 3dager fengsel
< 4000kr - 5 dager
< 5000kr - 7 dager
< 6000kr - 11 dager
> 6000kr - 15 dager

Edit: http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19900629-0492-0.html#3
- Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker, §3
Sist endret av ql1rz; 20. februar 2008 kl. 15:56.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Du får ikkje velge om du kan betale. Først vil saka gå til vanlig inkasso, namsmannen vil ta beslag i eigedelar, trekke i lønn etc. Om dette feiler blir du fengsla. Mao, dei selger bilen din før du får gå i fengsel...
Jeg vil tru at dersom du har en jobb (fast jobb) - så vil sjangsene for å få fengselsstraff istedet for bot være veldig små, mht. at staten tjener penger på at du betaler, og taper mye penger på at du skal være i fengsel.

Litt sen der gitt; vidarlo forklarte det hele veldig bra.
Sitat av vidarlo
Du får ikkje velge om du kan betale. Først vil saka gå til vanlig inkasso, namsmannen vil ta beslag i eigedelar, trekke i lønn etc. Om dette feiler blir du fengsla. Mao, dei selger bilen din før du får gå i fengsel...
Vis hele sitatet...
Sist endret av Restyle; 20. februar 2008 kl. 16:01.
ok.. da er den grei,
men om fengsel skulle bli relevant, ville dette komme på rullebladet eller står bare forbrytelsen der?
Sitat av qwerty1337
ok.. da er den grei,
men om fengsel skulle bli relevant, ville dette komme på rullebladet eller står bare forbrytelsen der?
Vis hele sitatet...
Det vil komme på rullebladet at du har sonet en fengselsdom, ja.
flott.. takker
Gjør som lommemannen, betal.

Da finner de det ikke igjen når du får en større sak om noen år.
Sitat av qwerty1337
flott.. takker
Vis hele sitatet...
Du er vel ikke 41 år?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2253197.ece
Sitat av Restyle
Det vil komme på rullebladet at du har sonet en fengselsdom, ja.
Vis hele sitatet...

Sone bøter er ikke det samme som at man soner dom. Du vil kun få boten på rullebladet
Sitat av JohnnyJJ
Sone bøter er ikke det samme som at man soner dom. Du vil kun få boten på rullebladet
Vis hele sitatet...
All dom som er sonet i fengsel vil bli stående, jo.
hmm, tror du kan velge mellom bot og fengsel, satt inne med en fyr som satt der for bøter, han satt der fordi han ville sone bøter, var visst valgfritt i følge han.... men kommer ann på botens størrelse..

En bekjent av meg kunne velge mellom 10 lapper i bot substiuert til x antall dager i fengsel, han betalte boten, men kunne bare gått rett i fengsel uten at de f.eks hadde tatt bilen hans
Sitat av &lt Vis innlegg
hmm, tror du kan velge mellom bot og fengsel, satt inne med en fyr som satt der for bøter, han satt der fordi han ville sone bøter, var visst valgfritt i følge han.... men kommer ann på botens størrelse..

En bekjent av meg kunne velge mellom 10 lapper i bot substiuert til x antall dager i fengsel, han betalte boten, men kunne bare gått rett i fengsel uten at de f.eks hadde tatt bilen hans
Vis hele sitatet...
har alltid ment det har vert slik jeg og hmmm...
Kjenner en som fyllekjørte, og måtte sone 21 dager. Det som var synd var at han måtte sitte 1 år i soningskø! :S
Utenfor fengselet, i kø da eller? :P
Sitat av Dvergen
Kjenner en som fyllekjørte, og måtte sone 21 dager. Det som var synd var at han måtte sitte 1 år i soningskø! :S
Vis hele sitatet...

1 år? hørtes uasannsynelig ut, kom inn etter 2 måneder jeg...
Sitat av ql1rz
< 3000kr - 3dager fengsel
< 4000kr - 5 dager
< 5000kr - 7 dager
< 6000kr - 11 dager
> 6000kr - 15 dager

Edit: http://lovdata.no/for/sf/sd/td-19900629-0492-0.html#3
- Forskrift om forenklet forelegg i vegtrafikksaker, §3
Vis hele sitatet...

Vet ikke om den siden din stemmer helt 100%, da jeg fikk valget mellom 5500 i bot eller 15 dager i fengsel.
Sitat av &lt Vis innlegg
1 år? hørtes uasannsynelig ut, kom inn etter 2 måneder jeg...
Vis hele sitatet...
Mange som står lengre i soningskø enn det der... Blir man i tillegg "glemt" av systemet kan man fort ende opp med å sone korte dommer syv år etter de er rettskraftige...

Og nei man får ikke velge å sone bøter. Ikke så lenge man er betalingsdyktige. Folk som soner fengselsstraffer og i tillegg har bøter soner ofte disse også, men om du får en bot kan du ikke velge å gå i fengsel.

Ikke så fryktelig lenge siden det var en sak om dette i media. En gammel dame som hadde fått en bot hun var uenig i og ville sone den som dom av prinsippielle grunner. Hun fikk ikke det, og du får ikke det så lenge du har mulighet til å betale og/eller eiendeler som kan gjøre opp for boten.
Sitat av KimKim55
Vet ikke om den siden din stemmer helt 100%, da jeg fikk valget mellom 5500 i bot eller 15 dager i fengsel.
Vis hele sitatet...
Var det et forenklet forelegg i en vegtrafikksak? Burde stemme. Står svart på hvitt i forskriften at det er sånn.