Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  27 7145
ok. vet ikke om dette er rette forumet, men jeg forsøker.

Jeg har en venninne som har en "venn" som sitter i fengsel for innrbudd (som han selvsagt ikke har gjort..) og hun var sånn halveis sammen med han. Han gikk inn til soning i juli og dermed så "skiltes" deres veier.

Hun vil nå besøke ham og han vil ha besøk. Og hun har fyllt ut en besøkssøknad, men er veldig nervøs for at denne skal bli nektet. Hun har en dom for 5 år siden for legemsbeskadigelse, og hun ble anmeldt for for å ha sloss med en jente (jepp stabil berte ikke sant :-P) nå i sommer. (ok.. egentlig så er hun veldig hyggelig, men har tydeligvis en tendens til å klaske til folk når hun blir tirret nok). Dette blir mest sannsynligvis henlagt fordi hun ikke startet det.

Er de tingene hun hun har gjort noe som gjør at hun ikke vil få besøkstillatelse?
Nå er ikke jeg sånn veldig informert om slikt, men jeg ser da alldeles ingen grunn til at hun ikke får besøke noen i fengsel. Til tross for at hun 'har noe på rullebladet'.
Nå skal ikke jeg si noe sikkert,men tviler på at hun ikke får lov.
I et fengsel skal de ha så god kontroll at man burde slippe inn uansett hva man har på rullebladet .
Trådstarter
Det var vel forsåvidt det jeg tenkte også, men på besøkelsessidene til et par av fengselene så står det at søknaden blir oversendt til politiet for godkjenning. Og med mindre de sjekker rullebladet så ser jeg ikke helt grunnen til dette...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Det verste som skjer er jo at en får avslag. Resultatet blir da at det ikkje blir besøk. Om ho ikkje søker blir resultatet akkurat det samme. Så ingenting å tape på å søke...
Dette burde gå helt greit. De kan dog bli nektet besøk uten tilsyn. Kan hende en betjent hele tiden holder seg i bakgrunnen da du er vurdert som en risiko besøkende.
Nå er det dog veldig dumt og slå seg vrang i et fengsel. Du blir rimelig raskt overmannet vil jeg tro. Har selv trykket på alarm knappen i et besøksrom da jeg trodde det var lysbryten. Gikk 6 sekunder til jeg hadde 3 betjenter på døra..... Dette var dog besøk uten tilsyn som kan innvilges om begge parter har oppført seg.
Ikkeno' problem. Hun får besøk i vanlig besøksrom, dvs kan være alene med den hu besøker. Hadde hun vært dømt for narko, måtte hun ha besøkt med glassvegg mellom og telefon.

Glassvegg og sånn er det forresten ikke alle fengsler som har, og da blir narkotatte bare nektet besøkstillatelse helt.
Man kan bli nektet besøk om man har en dom for legemsbekadisgelse også. Det kommer an på avdelingen vedkommende sitter på. I større fengsel hvor man har mulighet for glassveggbesøk eller besøk med betjent tilstedet er det nok gode muligheter for at hun får komme!
detta har vel ikke så mye med denna saken og gjøre men sjekker purken analen vis man skal besøke noen som sitter inne?
Sitat av cannabis-manndi
detta har vel ikke så mye med denna saken og gjøre men sjekker purken analen vis man skal besøke noen som sitter inne?
Vis hele sitatet...
Purken sjekker ingenting i fengsler...

Fengselsbetjentene har ikke mulighet til å visitere kroppens hulrom. De har derimot mulighet til en ytre visitasjon, samt å kontrollere med hund og/eller metalldetektor.

Ved sterk misstanke av innsmugling har man hjemmel til å holde en person tilbake (med makt) til politiet kommer. Om nødvendig kan så helsepersonell foreta en full visitasjon (også av kroppens hulerom) men det skal altså sterke / konkrete misstanker til!
Sist endret av Cikey; 17. november 2007 kl. 04:44.
Var og intervjuet en relativt kjent drapsdømt fyr i vår, på ullersmo. Der var det faktisk veldig greit. Vi sendte inn et brev, med personopplysningene våre, og de sjekka oss mot strafferegister osv. Så gikk det litt tid, og vi fikk beskjed om at *en person* hadde sagt ja til intervjuet. Når vi kom opp, så la vi fra oss alt av nøkler og ting og tang i noen låsbare skap, gikk gjennom en metalldetektor, og ble fulgt til besøksrommet. Dit kom fyren etterhvert, og så satt vi og snakkka en times tid, han spurte om vi ville ha kaffe, og gikk og henta. Egentlig ganske avslappa, men nå har denne fyren også blitt bortimot mønsterfange etterhvert, fra å være skikkelig vanskelig fyr til å begynne med. Hele historien står i ANNO 2007, som ihvertfall ble solgt på narvesen for en stund siden.

At hun er anmeldt for noe burde vel egentlig ikke være noe problem (kanskje hvis det hadde vært dop), hvem som helst kan bli anmeldt for noe, i prinsippet også helt uten grunn.
Uten at jeg skal love det, så tror jeg bare det er faktiske dommer de sjekker besøkende opp mot, ikke anmeldelser.
Sitat av Cikey
Uten at jeg skal love det, så tror jeg bare det er faktiske dommer de sjekker besøkende opp mot, ikke anmeldelser.
Vis hele sitatet...
Det vil jeg også mene, har selv et søskenbarn som kansje går inn i noen år for vepnet ran
Litte makka + oppfordring til å rane en bensinstasjon+ brukt sprøyte(som han senere stakk i trynet på han bak kassa) =12år(tror jeg det ble sagt?)
Fem år er mer realistisk for et stygt bensinstasjonsran. Det skal mye til for å få 12 år i Norge, da må som regel noen ha dødd eller kjempemasse dop være involvert i saken.
Det spørs om dommeren har hatt en dårlig dag
Hun hadde muligens blitt nektet å besøke ham hvis han satt i varetekt under brev- og besøkskontroll, eller hvis personen var på "refs" (barnehagestraffer for regelbrudd i fengselet). Har kun hørt om få tilfeller hvor folk har blitt nektet, og da har det alltid hatt med den innsatte å gjøre, ikke søkeren.
Sitat av Drøggs
Fem år er mer realistisk for et stygt bensinstasjonsran. Det skal mye til for å få 12 år i Norge, da må som regel noen ha dødd eller kjempemasse dop være involvert i saken.
Vis hele sitatet...
Får kjapt mye strengere straff når du har stukket en brukt sprøyte i fjeset til noen. (Fare for smitte osv pluss det at man faktisk skadet personen...)

Og sånn generelt samfunnets syn på "narkiser" hjelper nok ikke ved straffeutmålingen..
Sitat av xtapolapocetl
Hun hadde muligens blitt nektet å besøke ham hvis han satt i varetekt under brev- og besøkskontroll, eller hvis personen var på "refs" (barnehagestraffer for regelbrudd i fengselet). Har kun hørt om få tilfeller hvor folk har blitt nektet, og da har det alltid hatt med den innsatte å gjøre, ikke søkeren.
Vis hele sitatet...
Besøkende blir ofte avvist på grunn av søkeren! Som sagt, har man dommer hengende ved seg kan man bli nektet å komme inn i fengselet og/eller besøket kan bli underlagt kontroll (glassvegg / betjent tilstedet etc). At man ikke får besøke den innsatte en spesifikt dag har nok som regel med den innsatte å gjøre, (men kan også skje om det er spesielle hendelser på avdelingen den dagen, eller dersom den besøkende synes ruset etc), men alle besøkende må klareres før de får komme på besøk!
Hun kan nok glemme å besøke han i fengsel.
Kameraten min satt inne i oktober,på åpen anstalt.Jeg søkte om å få besøke han,men fikk avslag pga en 6 år gammel dom på 18 dagers betinget fengsel.Og det var for fyllekjøring med moped .Så det er rimelig strengt.

Volds dommen hennes for 5 år siden vil nok sette en stopper for besøket
Sist endret av TotenKopf; 25. november 2007 kl. 16:46.
Bare søk. Det verste som kan skje er at hun får avslag.
som en korrekt sier her så har dette mye opp til hver anstalt å si. jeg VET at ved Bayern, Oslo fengsel avd B, bruker man ikke nekte av nevnt grunn. de som blir nektet er:
-innvolvert i straffedømtes (skurken) pådømte sak.
-dømt for alvorlig nark de siste år, opp til 5 tror jeg.
-har andre og mange NYE forhold hengende som ikke er avgjort.

om vedkommende som vil besøke er dømt el anmeldt for vold, og her for leeenge siden, har da ingenting med om hun skal få besøke han. hva er man redd for? at hun skal slå seg vrang? tror nok hun i såfall er i feil eller forsåvidt riktig hus, for her er det mange som kan ta seg av slike frøkener, både med og uten uniformer....

innsattes oppførsel har INGENTING med hvem som får besøke han el ikke. det er en rettighet å motta besøk, SÅLENGE fangen har oppført seg dårlig under besøk tidligere, altså man kan ikke nekte en fange besøk fordi han er rasshøl mot ansatte feks. men er man bajas under besøk kan man få restriksjoner vdr besøk i framtiden, glassvegg, egne tider hvor det ikke er andre besøkende tilstede osv.

under vt- varetekt med restriksjoner- isolasjon-hel eller delvis- det som før ble kalt brev og besøkskontroll og forbud, er det helt uvanlig å motta besøk. dette fordi snuten må være tilstede OG godkjenne besøket, og de har mange flere viktige ting å gjøre en å være tilstede under besøk for en slask (feks drikke kaffe og plage folk), men det skjer at de tar seg tid og det er ofte i forbindelse med at vt-fangen "belønnes" med besøk fra feks samboer/kone- tolk det som du selv vil.....
når man sitter i vt har man helt andre rettigheter enn som soningsfange, du har krav på egen lege osv osv, men dette blir som regel alltid glemt og gjemt bak "ikke sikkerhetsforsvarlig".
ja da håper jeg man har fått litt lærdom her, og som sagt jeg vet hva jeg snakker om.
Takker for oppklaringen. Nå i etterkant har jeg brått fått "behov" for å besøke noen som ser ut til å tilbringe tid bak murene en stund selv, så det er greit å vite hva man går til. (nå har ikke jeg noe på rullebladet som kan slå dårlig ut for meg da men..)
Og som en liten oppdatering. Venninen min sin søknad om besøk gikk rett igjennom og hun er blid som en sol. (I den grad man kan være det når den man har følelser for sitter inne..)
Gratulerer til venninna di på våres vegne da, som sagt er det bare å søke - det verste du kan få er avslag
▼ ... noen uker senere ... ▼
Trådstarter
Et lite spørsmål til her.. Har en kompis som sitter inne i varetekt (ikke besøks eller brevforbud, bare venter på at saken skal komme opp tror jeg..) etter han ble tatt med en en litt for stor mengde med druesukker som polititet påstår var utblandet med noe...:-P

Så siden julen er her, tenkte jeg at jeg skulle lage en liten pakke med et FHM (dama hans dreper meg hvis jeg legger med noe mer "fjortis-under-madrassen"-aktig), et ringekort (må visst bruke ringekort for å ringe ut?), en pose med marsipan og en kort julekort med "god jul, ikke bøy deg etter såpen i dusjen!".

Noen som vet om dette vil kunne leveres til han eller er det noe av det inneholdet som vil bli luket ut pga regler? (Pakker det selvfølgelig inn i en sko eske "wrapped" i julepapir med et lite klistremerke med "Enkel-å-åpne boks designet for fengselsvakter".)
Burde gå fint HVIS de får sjekke innholdet nøye. De lar aldrig en pakket gave bli sluppet inn i fengselet utenat det er gjennomsøkt.
Trådstarter
Nei, det regnet jeg ikke med. Spesiellt en pose med Julemarsipan liksom..

Men, kona hans skal inn og besøke han snart, men er det riktig at man ikke kan levere ting til han der da? Må man sende det i posten?
Du kan levere ting til han under besøket, no prob. Men det gis til vakthavende fengselsbetjent eller ansvarlig, de kontrollerer stasjet, også får han det utlevert etter besøket, og må skrive under på at han har fått det. Dama hans kan nok ikke bare gi det til ham direkte, også tar han det med seg synlig inn uten at en fengselsbetjent får undersøkt innholdet.

Ringekort? Er det åpen soning? Når jeg satt inne måtte vi føre oss på en liste hos fengselsbetjenten, og fikk 20 minutter samtale under overvåking, dvs. avlytting av samtale. Skulle for eksempel et navn på en medfange bli sagt over telefonen eller under samtale, og fengselsbetjenten hørte det, så ble samtalen avbrutt - for det er strenge regler for hva som er tillatt av informasjon å komme ut av fengselet. Noe annet var selvfølgelig under besøk, der slike "overtredelser" kunne gjøres uten straffe-reaksjoner, men du forstår sikkert hvorfor jeg stusser over ringekort? Har selv kun sittet i lukket, mangler erfaring fra åpen så det kan hende det er lov å ringe uten tilsyn på åpent - men merkelig det var da..