Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  2391 1207535
Sitat av ontheroad Vis innlegg
Det er for dem bytter fra cisco switcher som ende switch mot deg til huawei switch, det vil si du har nå 1gbit link mot dem isteden for 100mbit.
Så før dem har bytta ut alle cisco i nette hoss deg , vil du har dårlig routing, sidne dem skal og bytte ut kjerne switchen i ditt område.
NB: du har nå faktisk fått dynamsik ip, SELV om du har betalt for fast, så er den nå dynamsik.
Vis hele sitatet...
Det er ikke Huawei switcher, wdm er Huawei mens routerne er cisco.
Om en bestiller linje som krever mer enn 100Mbit uplink så vil en bli flyttet fra en AR til en ER. AR er vanligvis Catalyst 4506 men ER er ASR9001

Om en bestiller fast ip så blir ipadressen reservert til kunden, men er allikevel tildelt via dhcp.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
Det er ikke Huawei switcher, wdm er Huawei mens routerne er cisco.
Om en bestiller linje som krever mer enn 100Mbit uplink så vil en bli flyttet fra en AR til en ER. AR er vanligvis Catalyst 4506 men ER er ASR9001
Vis hele sitatet...
Nå ble jeg forvirret... Cat 4506 er en switch med opptil noen hundretalls porter, mens ASR9001 er en nokså liten router som, så vidt jeg kan finne ut, bare har plass til to moduler med inntil 20 x 1Gbps porter, i tillegg til de 4 innebygde 10Gbps portene.

Når de nå tydeligvis oppgraderer borettslaget vårt med ca 300 leiligheter fra 100M til 1G linker, så håper jeg da virkelig ikke det betyr at de erstatter en 4506 med 8 x ASR9001... Større boks? Eller står det en annen switch foran ASRene?

Hva står AR og ER for? Access Router og Edge Router? Eller noe annet?

Høres ut som om du har info om designet deres. Nysgjerrig som jeg er, så ser jeg gjerne en detaljert tegning og forklaring
Før(dem har forsatt endel plasser som ikke er bytta, dem prøver å få alt likt)
Kunde->hjemmesentral->media konverter/noen rett i switch->swith cisco(6509 ,for store plasser, og mindre for mindre plasser. 6509 tokk seg av routinga lokalt, så routinga skjer på den switche og mellom andre noder. før du kommer ned til by noden som gir deg inet vidre.

Dem bytter nå til:
kunde->hjemmesentral->huawei switch(litt ukjent hva dem bruker akurat her)->vidre sender alt trafikk til by node som det står en flunkende ny cisco som tar seg av routinga.

Det vil i praksis si dem kan kjøpe billigre kant switcher/wdm mot slutt kunden, og heller kjøpe en dyr firewall og router som står i byen sentralt. Det er mye dårligre løsning siden du ikke får alternative router ut fra noden du er koblet til.
Du vil heller ikke få "fast" ip som du fikk før da dem bant en ip range til hver eneste cisco switch og en bestemt ip til en port, med låst mot mac addresse filter. med nye systemet kan du så klart "bestile fast ip" og dem vil låse den i dhcp som står sentral i "by" routern.

For dem som ikke fikk det med seg så jobber nok Trrunde på tech support hoss altibox i stavanger :-p

Vi andre ser bare hva som er i nette å baserer info ut i fra det, altibox har flere forsjelige løsninger rundt om kring i nette som dem vil gå vekk fra. så dem får en lik standar på alt, som gjør det enklere for support av bruker og montører som løper rundt på ordre fra lyse tech support.
Sist endret av ontheroad; 15. april 2016 kl. 11:27. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av ontheroad Vis innlegg
Før(dem har forsatt endel plasser som ikke er bytta, dem prøver å få alt likt)
Kunde->hjemmesentral->media konverter/noen rett i switch->swith cisco(6509 ,for store plasser, og mindre for mindre plasser. 6509 tokk seg av routinga lokalt, så routinga skjer på den switche og mellom andre noder. før du kommer ned til by noden som gir deg inet vidre.

Dem bytter nå til:
kunde->hjemmesentral->huawei switch(litt ukjent hva dem bruker akurat her)->vidre sender alt trafikk til by node som det står en flunkende ny cisco som tar seg av routinga.

Det vil i praksis si dem kan kjøpe billigre kant switcher/wdm mot slutt kunden, og heller kjøpe en dyr firewall og router som står i byen sentralt. Det er mye dårligre løsning siden du ikke får alternative router ut fra noden du er koblet til.
Du vil heller ikke få "fast" ip som du fikk før da dem bant en ip range til hver eneste cisco switch og en bestemt ip til en port, med låst mot mac addresse filter. med nye systemet kan du så klart "bestile fast ip" og dem vil låse den i dhcp som står sentral i "by" routern.

For dem som ikke fikk det med seg så jobber nok Trrunde på tech support hoss altibox i stavanger :-p

Vi andre ser bare hva som er i nette å baserer info ut i fra det, altibox har flere forsjelige løsninger rundt om kring i nette som dem vil gå vekk fra. så dem får en lik standar på alt, som gjør det enklere for support av bruker og montører som løper rundt på ordre fra lyse tech support.
Vis hele sitatet...
Mye her som ikke stemmer overhode.

1. Fra Mediakonverter ble kunde koblet hovedsaklig til en Catalyst 4506(Access Router) Som igjen hadde forbindelse til en Catalyst 6509/7606 (Core router)
2. En bytter heller ikke til noe wdm/huawei utstyr på kundebiten. Huawei blir kun benyttet i Altibox sitt sentralt WDM system som strekker seg langs hele Norge som dekker landsnettet/transportnettet til Altibox. En bytter nå ut alle core routere med å sette opp ASR9001 i noderom (Egde Router) Som har uplink Aggregeringsrouter (ASR9004/9010).
3. Det vil heller ikke si i praksis at en kan kjøpe billigere utstyr ut mot kundene. Tvert i mot da ASR utstyret til Cisco er flunkende nytt og koster skjorta.
4. Det er heller ikke en dårligere løsning da du faktiskt nå har mange fler alternative ruter enn hva en hadde før.
5. Det er korrekt av en iprange var tildelt hver enkelt Access router før. Men var ikke tildelt spesifikk port. For å slippe bortkasting av ipadresser blir dette nå styrt mye lenger sentralt i nettet og en kan tildele opptil /18 nett istedenfor mange små nett rundt omkring som sløser bortkasting av ipadresser. Da en mister 3 adresser pr nettverk (nettverk, gw og broadcast)

Men tilbake til det opprinnelige spørsmålet her om hvorfor du har mye høyere ping til vg.no f.eks så ville jeg kontaktet kundeservice med informasjon av en traceroute.
Sitat av thoaar Vis innlegg
Mye her som ikke stemmer overhode.

1. Fra Mediakonverter ble kunde koblet hovedsaklig til en Catalyst 4506(Access Router) Som igjen hadde forbindelse til en Catalyst 6509/7606 (Core router)
2. En bytter heller ikke til noe wdm/huawei utstyr på kundebiten. Huawei blir kun benyttet i Altibox sitt sentralt WDM system som strekker seg langs hele Norge som dekker landsnettet/transportnettet til Altibox. En bytter nå ut alle core routere med å sette opp ASR9001 i noderom (Egde Router) Som har uplink Aggregeringsrouter (ASR9004/9010).
Vis hele sitatet...
Tusen takk! Det der henger litt mer på greip.

Men hva bytter man ut Catalyst 4506 switchene med?

5. Det er korrekt av en iprange var tildelt hver enkelt Access router før. Men var ikke tildelt spesifikk port. For å slippe bortkasting av ipadresser blir dette nå styrt mye lenger sentralt i nettet og en kan tildele opptil /18 nett istedenfor mange små nett rundt omkring som sløser bortkasting av ipadresser. Da en mister 3 adresser pr nettverk (nettverk, gw og broadcast)
Vis hele sitatet...
Jeg ser at jeg faktisk har fått en /17 maske nå, så det er åpenbart enda større nett i bruk. Dette gir selvsagt mening som du skriver, men besparelsene er nokså marginale. Om du f.eks. splitter alt i en masse /24er så er 3 adresser per nett fremdeles bare så vidt over 1%. Det er ikke veldig stort svinn.

Men i dagens adressekrise teller vel kanskje alt

Uansett er det teknisk mulig å tildele faste adresser fritt i hele nettet, og uavhengig av de dynamiske poolene, dersom man aksepterer et par forusetninger:
- identisk "dummy-pool(er)" på alle aksessroutere (kun for faste adresser)
- distribusjon av /32-router for faste adresser

Jeg vet ikke om det siste er akseptabelt for Altibox. Det kommer vel an på hvor stor andel av kundene som går for faste adresser.

Og så er det kanskje uansett ikke verdt bryet hvis det er akseptabelt med renummerering av de "faste" adressene ifm slike design-endringer.
Hei,

Ønsker å ikke bruke HET mediaconverteren, men kun en Ubiquiti Edgeswitch. Hva slags sfp modul trenger jeg?

Har gigabit node hos altibox.

Trenger også ny patchsnor, hva slags ende er det på altibox sin "converter" fra fiber til sfp?
Sitat av bmork Vis innlegg
Tusen takk! Det der henger litt mer på greip.

Men hva bytter man ut Catalyst 4506 switchene med?



Jeg ser at jeg faktisk har fått en /17 maske nå, så det er åpenbart enda større nett i bruk. Dette gir selvsagt mening som du skriver, men besparelsene er nokså marginale. Om du f.eks. splitter alt i en masse /24er så er 3 adresser per nett fremdeles bare så vidt over 1%. Det er ikke veldig stort svinn.

Men i dagens adressekrise teller vel kanskje alt

Uansett er det teknisk mulig å tildele faste adresser fritt i hele nettet, og uavhengig av de dynamiske poolene, dersom man aksepterer et par forusetninger:
- identisk "dummy-pool(er)" på alle aksessroutere (kun for faste adresser)
- distribusjon av /32-router for faste adresser

Jeg vet ikke om det siste er akseptabelt for Altibox. Det kommer vel an på hvor stor andel av kundene som går for faste adresser.

Og så er det kanskje uansett ikke verdt bryet hvis det er akseptabelt med renummerering av de "faste" adressene ifm slike design-endringer.
Vis hele sitatet...
Bare hyggelig!

Joda. Konkret hvor stort subnet dem har varierer jo helt etter hvilket område en tildeler til. Så ser ikke bort i fra at du har en ip adresse fra et /17 subnet.

En bytter ikke ut 4506 boksene. I det nye nettverket blir det ikke foretatt noe routing på dem da alt blir terminert på ASR9001 boksen som 4506 boksene henger bak. Dvs at de i bunn å grunn oppfører seg som en switch.

Tja.. Så må du tenkte på antall bokser som Altibox har i nettet sitt. La oss si at det er f.eks 5000 noder hvor hver boks har 3 subnet allokert til seg. Du sitter da igjen med 15 000 subnet hvor hvert subnet "kaster bort" 3 adresser. Da har en 45 000 adresser kastet bort. Og i dagens nettverk hvor det er mangel på ipv4 adresser er 45 000 ganske mange adresser for en ISP leverandør.

Nå som adressene er terminert mye mer sentralt i nettverk til Altibox får hver enkelt privatkunde en /32 ip av det subnettet han får tildelt ip i fra som blir rutet til kundens port gjennom mpls nettet til Altibox.

Sitat av guleman Vis innlegg
Hei,

Ønsker å ikke bruke HET mediaconverteren, men kun en Ubiquiti Edgeswitch. Hva slags sfp modul trenger jeg?

Har gigabit node hos altibox.

Trenger også ny patchsnor, hva slags ende er det på altibox sin "converter" fra fiber til sfp?
Vis hele sitatet...
Se her: http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=895

Da vil du få svar på akkurat det du spør om. Samt direkte linker til utstyret du er på jakt etter.
Sist endret av thoaar; 16. april 2016 kl. 00:46.
Sitat av thoaar Vis innlegg
Bare hyggelig!
Se her: http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=895

Da vil du få svar på akkurat det du spør om. Samt direkte linker til utstyret du er på jakt etter.
Vis hele sitatet...
Takk
En ting, hvorfor kjøpte han skjøtestykker?
http://www.fs.com/products/11890.html
Hva er poenget med de? Trenger jeg de?

Tror det er dette jeg trenger:
http://www.fs.com/products/29892.html
http://www.fs.com/products/12301.html
De andre i linken til den andre posten var kun for cisco, men de her ser ut som støtter ubiquiti
Sitat av guleman Vis innlegg
Takk
En ting, hvorfor kjøpte han skjøtestykker?
http://www.fs.com/products/11890.html
Hva er poenget med de? Trenger jeg de?

Tror det er dette jeg trenger:
http://www.fs.com/products/29892.html
http://www.fs.com/products/12301.html
De andre i linken til den andre posten var kun for cisco, men de her ser ut som støtter ubiquiti
Vis hele sitatet...
Han har nok kjøpt en overgang fordi fiberen er sveist inne i mediaconverteren. Inngangen inn i mediaconverteren er det samme som snora du har tenkt å kjøpe. Så jeg ville nok gjort som han å kjøpt en overgang for å ikke å tukle me fiberen som er sveist inne i mediaconverteren og holde den stabil inni der. Så har du en overgang til din egen snor som du setter inn i sfpen som står i den ubiquiti
Sitat av thoaar Vis innlegg
Han har nok kjøpt en overgang fordi fiberen er sveist inne i mediaconverteren. Inngangen inn i mediaconverteren er det samme som snora du har tenkt å kjøpe. Så jeg ville nok gjort som han å kjøpt en overgang for å ikke å tukle me fiberen som er sveist inne i mediaconverteren og holde den stabil inni der. Så har du en overgang til din egen snor som du setter inn i sfpen som står i den ubiquiti
Vis hele sitatet...
Det er korrekt. Jeg kunne flyttet fiberen fra mediakonverteren og strukket den direkte bort til switchen, men ønsket ikke å gjøre det for å tukle minst mulig med den delen av installasjonen som jeg ikke kan reparerere selv. Den påsveisede grisehalen som ligger kveilet opp inne i mediakonverteren har en tykkelsen og polstring som ikke akkurat gir følelsen av å være robust. I tillegg befinner sveisen seg også der. Selv om slikt tåler overraskende mye, så valgte jeg å være på den sikre siden og la den være fastmontert der den var. Det er en grunn til at Altiboks bruker mediakonvertere med tilkoblingen og plass til å kveile opp fiberen inne i boksen.

Det er noe med at en telefon til en venn med utstyr for å skjøte fiber fort koster noen tusenlapper, hvis du ikke har veldig gode venner av riktig type

En patchesnor koster nada, lar deg plassere switchen mer uavhengig av hvor fiberen er, og har bedre mekanisk beskyttelse enn den faste fiberinstallasjonen. Skjøten stjeler 0,2 dB, men du bør fremdeles ha gode marginer.

Merk at Altiboks gjør eksakt det samme ifm nye installasjoner av "FMG" type hjemmesentral. De kunne plugget fiberen direkte i FMG, men tar den i stedet via en boks der den kan ligge pent beskyttet. @Teratom har tidligere vist hvordan det ser ut:
http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=647
Sitat av bmork Vis innlegg
Nå ble jeg forvirret... Cat 4506 er en switch med opptil noen hundretalls porter, mens ASR9001 er en nokså liten router som, så vidt jeg kan finne ut, bare har plass til to moduler med inntil 20 x 1Gbps porter, i tillegg til de 4 innebygde 10Gbps portene.

Når de nå tydeligvis oppgraderer borettslaget vårt med ca 300 leiligheter fra 100M til 1G linker, så håper jeg da virkelig ikke det betyr at de erstatter en 4506 med 8 x ASR9001... Større boks? Eller står det en annen switch foran ASRene?

Hva står AR og ER for? Access Router og Edge Router? Eller noe annet?

Høres ut som om du har info om designet deres. Nysgjerrig som jeg er, så ser jeg gjerne en detaljert tegning og forklaring
Vis hele sitatet...
Noe står i artikkelen til tek.no
http://www.tek.no/artikler/slik-bygg...4?key=er99cMgm

AR er access router og ER er Edge router.


Når det blir lagt om til vespa blir AR noden (4506) koblet bak en ER node (ASR9K) ER noden har 2x10G uplink, disse går til to forskjellige AGG noder, AGG nodene har kobling til SR nodene. Service routerne tar seg av routingen.
Sitat av Trrunde Vis innlegg
Noe står i artikkelen til tek.no
http://www.tek.no/artikler/slik-bygg...4?key=er99cMgm

AR er access router og ER er Edge router.


Når det blir lagt om til vespa blir AR noden (4506) koblet bak en ER node (ASR9K) ER noden har 2x10G uplink, disse går til to forskjellige AGG noder, AGG nodene har kobling til SR nodene. Service routerne tar seg av routingen.
Vis hele sitatet...
Takk. Men det gjøres vel noe med 4506-delen av dette også når link-hastigheten endres fra 100M til 1G? Nye kort i 4506? Eller bare nye SFPer?

Sitat av bmork Vis innlegg
Den påsveisede grisehalen som ligger kveilet opp inne i mediakonverteren har en tykkelsen og polstring som ikke akkurat gir følelsen av å være robust. I tillegg befinner sveisen seg også der.
Vis hele sitatet...
Det er vel ikke helt kosher å svare seg selv, men skitt au.... Finner ikke noen "EDIT" knapp.

Vil bare peke ekstra på dette bildet, som jeg mener illustrerer ganske godt hvordan og hvorfor jeg har gjort som jeg har gjort:
http://www.mork.no/~bjorn/bilder/med...07_105144.html

Der ser du altså fibrene inn i huset (rød og grønn hos meg) komme inn i mediakonverterboksen i et hvitt rør på venstre side. De er kveilet opp et par ganger før den røde er sveiset på en enda tynnere gul pigtail. Skjøten er i den blake plasthylsa som er festet i en av klipsene i boksen. Den grønne fiberen er ikke terminert, men forsvinner bare ut i intet øverst i boksen.

Patchesnora er den tykke gule som forsvinner ned til venstre (det går ikke frem av dette bildet, men jeg flyttet den selvsagt til samme hull som det hvite røret før jeg trykte på plass mediakonverteren igjen).

Legg merke til tykkelsesforholdene på plastkåpene, bøyeavlastningen ved pluggene osv. Så er det forhåptentligvis tydeligere hvorfor jeg foretrekker patchesnora til den løse delen av installasjonen.

Når jeg snakker om tykkelser og farger her, så er det selvsagt plastbeskyttelsen rundt fiberen jeg mener. Selve fibrene er nøyaktig like tynne og glassfargede alle sammen.
Sist endret av bmork; 16. april 2016 kl. 16:22. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bmork Vis innlegg
Takk. Men det gjøres vel noe med 4506-delen av dette også når link-hastigheten endres fra 100M til 1G? Nye kort i 4506? Eller bare nye SFPer?


Vis hele sitatet...
Om du bestiller gig så vil du bli flyttet fra AR -> ER. Finnes også noen som har linjekort som støtter gig i 4500 noden. Da kan de eventuellt bare skifte sfp.
Sitat av bmork Vis innlegg
Takk. Men det gjøres vel noe med 4506-delen av dette også når link-hastigheten endres fra 100M til 1G? Nye kort i 4506? Eller bare nye SFPer?
Vis hele sitatet...
Stemmer. Det finnes utallig forskjellige kort som en kan plassere i et 4506 chassis. Alt i fra endringer fra supervisorer(hovedkortet i chassiset). Samt ørten forskjellige linjekort som kunder kan henge på.

Så som oftes så blir det satt opp nye 4506 rutere med 1g porter. Før var dette et veldig aktivt brukt kort; ws-xx4640-csfp. Men i nye installasjoner blir det brukt veldig mye at dette kortet: ws-x4748-sfp-e.

På ASR9001 boksene er det også mulighet for å sette opp satellittkort av typen Cisco ASR 9000v.
Sitat av bmork Vis innlegg
Det er korrekt. Jeg kunne flyttet fiberen fra mediakonverteren og strukket den direkte bort til switchen, men ønsket ikke å gjøre det for å tukle minst mulig med den delen av installasjonen som jeg ikke kan reparerere selv. Den påsveisede grisehalen som ligger kveilet opp inne i mediakonverteren har en tykkelsen og polstring som ikke akkurat gir følelsen av å være robust. I tillegg befinner sveisen seg også der. Selv om slikt tåler overraskende mye, så valgte jeg å være på den sikre siden og la den være fastmontert der den var. Det er en grunn til at Altiboks bruker mediakonvertere med tilkoblingen og plass til å kveile opp fiberen inne i boksen.

Det er noe med at en telefon til en venn med utstyr for å skjøte fiber fort koster noen tusenlapper, hvis du ikke har veldig gode venner av riktig type

En patchesnor koster nada, lar deg plassere switchen mer uavhengig av hvor fiberen er, og har bedre mekanisk beskyttelse enn den faste fiberinstallasjonen. Skjøten stjeler 0,2 dB, men du bør fremdeles ha gode marginer.

Merk at Altiboks gjør eksakt det samme ifm nye installasjoner av "FMG" type hjemmesentral. De kunne plugget fiberen direkte i FMG, men tar den i stedet via en boks der den kan ligge pent beskyttet. @Teratom har tidligere vist hvordan det ser ut:
http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=647
Vis hele sitatet...
Da henger jeg mer med Jeg har en slik boks som fiberen går inn i selv, før inn i HET mediaconverteren. Da trenger jeg vel ikke skjøtestykke?
Holder kun med en SC-SC patchesnor og sfp modul med sc?

Sitat av guleman Vis innlegg
Da henger jeg mer med Jeg har en slik boks som fiberen går inn i selv, før inn i HET mediaconverteren. Da trenger jeg vel ikke skjøtestykke?
Holder kun med en SC-SC patchesnor og sfp modul med sc?

Vis hele sitatet...

Aha! Da trenger du ikke mediaconverteren. Om jeg ikke tar feil er det LC inngang i fibertermineringsboksen.

I ditt tilfelle kan du faktiskt være forsiktig og åpne mediaconverteren. Mest sannsynlig så er det bare ei patchesnor mellom fibertermineringsboksen og mediaconverteren din. Så kan du flytte fiberinngangen fra mediaconverteren til SFPen din.

Om ikke så kan du kjøpe ei slik snor:
http://www.multicom.no/microconnect-...t-p/c/p7733274
Sitat av thoaar Vis innlegg
Aha! Da trenger du ikke mediaconverteren. Om jeg ikke tar feil er det LC inngang i fibertermineringsboksen.

I ditt tilfelle kan du faktiskt være forsiktig og åpne mediaconverteren. Mest sannsynlig så er det bare ei patchesnor mellom fibertermineringsboksen og mediaconverteren din. Så kan du flytte fiberinngangen fra mediaconverteren til SFPen din.

Om ikke så kan du kjøpe ei slik snor:
http://www.multicom.no/microconnect-...t-p/c/p7733274
Vis hele sitatet...
Har egentlig lyst til å kjøpe ny patchesnor fra fiberstore, både fordi da slipper jeg å åpne fiberconverteren og koble den ut, og at jeg trenger en lengre.

Hvordan kan jeg sjekke om det er LC eller SC på fibertermineringsboksen?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av guleman Vis innlegg
Har egentlig lyst til å kjøpe ny patchesnor fra fiberstore, både fordi da slipper jeg å åpne fiberconverteren og koble den ut, og at jeg trenger en lengre.

Hvordan kan jeg sjekke om det er LC eller SC på fibertermineringsboksen?
Vis hele sitatet...
Ta et google billedsøk. Det er trivielt å sjå forskjell på dei.
Sitat av guleman Vis innlegg
Har egentlig lyst til å kjøpe ny patchesnor fra fiberstore, både fordi da slipper jeg å åpne fiberconverteren og koble den ut, og at jeg trenger en lengre.

Hvordan kan jeg sjekke om det er LC eller SC på fibertermineringsboksen?
Vis hele sitatet...
Ref: http://freak.no/forum/showpost.php?p...&postcount=739

Så er det SC i fiberadapter. Og så er det normalt å ha LC i SFP.

http://www.multicom.no/tp-link-netwo...t-p/c/p2751971
http://www.multicom.no/microconnect-...t-p/c/p7733274
Sitat av thoaar Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Det stemmer også med bildet. Rillene på hetta er nokså avslørende. På SC drar du i denne for å låse opp. LC har i stedet en låseklips på siden.

Når du ser de i virkeligheten så er jo også størrelsen temmelig avslørende. LC er mye mindre.

Og så er det normalt å ha LC i SFP.
Vis hele sitatet...
Det er korrekt. For SFPer med duplex fiber-tilkobling (som tross alt er det vanligste i alle andre typer installasjoner) så er det klin nøvendig for å få plass. Arealet på fronten av en SFP er ikke stort nok for to SC-kontakter.

Men det er plass til én. Og selv om LC fremdeles er det normale, så lar Fiberstore deg altså velge hva du vil ha på disse SFPene. Jeg valgte SC uten at jeg har noen veldig god begrunnelse for det. Tenkte bare at det var mest praktisk med SC i begge ender, men det spiller jo engentlig ingen rolle. En annen like logisk konklusjon ville vært at LC er det normale og derfor bestiller man det.

Kjøp patchesnor som matcher SFP-bestillingen, så blir det riktig.
Okei, tror kanskje jeg går for LC på sfp siden da. Siden det er mer vanlig.
På altibox siden så er det SC?
Så det jeg trenger er.
Denne i ønsket lengde
Og en slik med LC tilkobling

Trenger vel ikke noe mer enn det?


Noen som har peiling på hvordan det fungerer ved mac cloning på sfp? Det er vel ikke noe spesielt som må kodes inn i den? Jeg kan sette det fra en switch?
Sitat av guleman Vis innlegg
Okei, tror kanskje jeg går for LC på sfp siden da. Siden det er mer vanlig.
På altibox siden så er det SC?
Så det jeg trenger er.
Denne i ønsket lengde
Og en slik med LC tilkobling

Trenger vel ikke noe mer enn det?
Vis hele sitatet...
Ser fornuftig ut for meg.

Noen som har peiling på hvordan det fungerer ved mac cloning på sfp? Det er vel ikke noe spesielt som må kodes inn i den? Jeg kan sette det fra en switch?
Vis hele sitatet...
Det er switchen som bestemmer mac for porten. Den andre enden av linken ser absolutt ingen av dataene som er kodet inn i SFPen. Men mac-kloning på en switch? Hvorfor det? Switchens mac-adresse(r) burde være irrelevant for alle andre.
Sitat av bmork Vis innlegg
Ser fornuftig ut for meg.


Det er switchen som bestemmer mac for porten. Den andre enden av linken ser absolutt ingen av dataene som er kodet inn i SFPen. Men mac-kloning på en switch? Hvorfor det? Switchens mac-adresse(r) burde være irrelevant for alle andre.
Vis hele sitatet...
Takk

Jeg må vel klone mac addressen til zyxel hjemmesentralen på sfp porten?

velg: Interfaces -> Altibox fiber ->

Altibox fiber(intel korte)
ipv4 config type : dhcp
ipv6 config type : none
MAC address : Fyll ut den som står under på zyxel box'en skal fylles ut slik: XX:XX:XX:XX:XX:XX
Speed and duplex : 1000baseT full-duplex (hvis den står til auto får du ca 0,1% data error, er fiber box'ens feil)
Vis hele sitatet...
Sitat av guleman Vis innlegg
Okei, tror kanskje jeg går for LC på sfp siden da. Siden det er mer vanlig.
På altibox siden så er det SC?
Så det jeg trenger er.
Denne i ønsket lengde
Og en slik med LC tilkobling

Trenger vel ikke noe mer enn det?


Noen som har peiling på hvordan det fungerer ved mac cloning på sfp? Det er vel ikke noe spesielt som må kodes inn i den? Jeg kan sette det fra en switch?
Vis hele sitatet...
Yes! Det burde fungere utmerket for deg! Ang Mac-cloning så burde ikke det være nødvendig. Men vil anta at det fint er mulig å endre mac adressen på Ubiquiti utstyr.
Sitat av guleman Vis innlegg
Takk

Jeg må vel klone mac addressen til zyxel hjemmesentralen på sfp porten?
Vis hele sitatet...
Nope. Det eneste jeg tror de krever er at de ser dekoderens mac-adresse på TV-VLANet. Har i grunnen ikke testet det ut selv. Bare lest det her eller et annet sted. Men så lenge du switcher TV-VLANet, så vil de jo uansett se dekoderens mac-adresse. Du trenger ikke gjøre noe som helst for å få til det. Det blir ikke noen forskjell i forhold til at zyxel hjemmesentralen switchet TV-VLANet. Du bytter bare ut en switch med en annen.

Altså ikke nødvendig å klone noe som helst.

velg: Interfaces -> Altibox fiber ->
..
Vis hele sitatet...
Hvor kom dette fra? Jeg føler det mangler litt kontekst her.
Hei!

Etter at jeg ble byttet over til gigabit node, fikk jeg installert en mediaconverter i huset,i stedet for det gamle modemet med SFP modul i.
Nå har jeg skaffet en TP Link converter, og en SFP modul med LC (det er den lille ikke sant?) connector. Denne skal ha riktig bølgelengde. Min connector i HET converteren er større, dette er vel en SC connector da?
Hvilken overgang/kabel trenger jeg nå for å få koblet disse sammen? Greit å få det bekreftet her av folk som kan dette, så slipper jeg å kjøpe feil!

Jeg kjører pfSense med VLAN tagging, og alt funker perfekt, bare dette lille problemet som gjenstår...

Mange takk på forhånd!

MVH

Tommy
Sitat av bmork Vis innlegg
Nope. Det eneste jeg tror de krever er at de ser dekoderens mac-adresse på TV-VLANet. Har i grunnen ikke testet det ut selv. Bare lest det her eller et annet sted. Men så lenge du switcher TV-VLANet, så vil de jo uansett se dekoderens mac-adresse. Du trenger ikke gjøre noe som helst for å få til det. Det blir ikke noen forskjell i forhold til at zyxel hjemmesentralen switchet TV-VLANet. Du bytter bare ut en switch med en annen.

Altså ikke nødvendig å klone noe som helst.


Hvor kom dette fra? Jeg føler det mangler litt kontekst her.
Vis hele sitatet...
Nederst på førstepost
http://freak.no/forum/showpost.php?p...50&postcount=1
Sitat av guleman Vis innlegg
Vis hele sitatet...
Ah, rait. Burde vel lest hele tråden, men jeg er litt lat. Veldig lat, egentlig

Men det der er ikke nødvendig etter min erfaring. Det skader selvsagt heller ikke. Det spiller bare ingen rolle. Så jeg foreslår å prøve uten først, for å holde ting enklest mulig.

Sitat av TommyL Vis innlegg
Hei!

Etter at jeg ble byttet over til gigabit node, fikk jeg installert en mediaconverter i huset,i stedet for det gamle modemet med SFP modul i.
Nå har jeg skaffet en TP Link converter, og en SFP modul med LC (det er den lille ikke sant?) connector. Denne skal ha riktig bølgelengde. Min connector i HET converteren er større, dette er vel en SC connector da?

Hvilken overgang/kabel trenger jeg nå for å få koblet disse sammen? Greit å få det bekreftet her av folk som kan dette, så slipper jeg å kjøpe feil!
Vis hele sitatet...
Det er riktig. LC er den lille. HET har SC.

Så hvis du har fiberen rett inn i HET, uten noen ekstra fiberboks mellom, trenger du
* et SC - SC hun skjøtestykke (en plastkloss med to hunn-kontakter)
* en SC - LC patchesnor av den lengden du ønsker (en fiber med LC hann-plugg i den en enden og SC hann-plugg i den andre)


Begge deler skal være simplex og single mode.

F.eks

http://www.fs.com/products/11890.html
http://www.fs.com/products/12290.html
Sist endret av bmork; 17. april 2016 kl. 19:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bmork Vis innlegg
Det er riktig. LC er den lille. HET har SC.

Så hvis du har fiberen rett inn i HET, uten noen ekstra fiberboks mellom, trenger du
* et SC - SC hun skjøtestykke (en plastkloss med to hunn-kontakter)
* en SC - LC patchesnor av den lengden du ønsker (en fiber med LC hann-plugg i den en enden og SC hann-plugg i den andre)


Begge deler skal være simplex og single mode.

F.eks

http://www.fs.com/products/11890.html
http://www.fs.com/products/12290.html
Vis hele sitatet...
Supert, tusen takk for svar bmork!
Har i noen år hatt tilgang på to dedikerte Whitebox fra Samknows som står på to ulike lokasjoner i Rogaland, begge to på Altibox-nett, men med forskjellig leverandør.
Målingene på begge boksene har vist et godt samsvar mellom måling og produkt. Avviket har vært marginalt.
Siden starten av november 2015 har den ene boksen startet å måle svært mye dårligere hastighet ned enn tidligere, mens den andre boksen fortsatte å måle like god linje.
Jeg installerte begge boksene samtidig på begge plassene i en periode og målingne samsvarer. Bra på den ene plassen og heller dårlig på den andre.

Å snakke med kundeservice hos lokal AB-leverandør er som å snakke til veggen. Den eneste målingen de vil høre snakk om er speedometer.altibox.no. Den målingen viser at jeg får levert etter avtale. Speedtest.net viser mye det samme og begge målingene er levert av samme leverandør og med samme teknikk: Flash.

Etter litt googling har jeg funnet en alternativ måling som ser ut til å stemme mer med målingne som Samknows serverer meg: testmy.net
Her er det mange flere valg for testing og det er fritt for Flash.

Er det flere som har eller sliter med hastigheten hos Altibox?
Er det noen som kan hjelpe med å foreta målinger? Hos testmy.net er det mulig å lagere målinger fra flere personer i en database. Jeg har opprettet "Altibox" og det er fritt frem for andre å bruke denne ved målinge. Dog kreves det at en registrerer seg for å kunne bruke denne tjenesten.
For å legge inn målinger, bruk http://testmy.net/invite/altibox/Ka7rcdT

Målingne bør måles med kablet nett.

Min siste måling: http://testmy.net/htTM4k8Zi.6HSjbIUsO.png
Det burde vært 35 Mbps
sliter visstnok med hastighten jeg også.., men har liten tro på nøyaktigheten av den testen der(testmy.net), resultatene varier med 100% mellom 10 tester, fikk aldri over 160 Mbps. startet steam og fikk 51MB/s(~400 Mbps)
Sist endret av mlel; 22. april 2016 kl. 19:08.
Sitat av ontheroad Vis innlegg
En ofte feil er at router ikke klarte ikke trafikk'en, vil kjøpt en switch som her under, og en eks e4200 fra cisco.

Guide hvordan bytte ut zyxel(hjemme sentralen) uten bruke pfsense.

Det trengs en cisco switch av type: "SLM2008T" (www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=638869) ca 1000kr med frakt.
Switch'en har 8 porter og 10/100/1000 på alle porter, eller annen switch med "Web Managed" (liste finnes her: http://www.komplett.no/k/search.aspx...sco%20Managed& )
og en random router som klarer trafikken, eks zyxel e4200

1. Når du får switche'en, koble den til en pc i port nr 1 (Det MÅ være port nr1!), sett statisk ip til 192.168.1.200 , start http://192.168.1.254 , den spør etter brukernavn: cisco (små bokstaver) og password: cisco
2. Sett så brukernavn og password.
3. På hoved siden velg: "Create VLAN"
4. Trykk "add"
5. VLAN ID: 102 ,vlan name: 102-inet , trykk "apply"
6. Trykk på: "VLAN Management" (meny på venstre side)
7. Trykk på: "Port To VLAN"
8. Sjekk at : Filter: VLAN ID equals to : 1
9. Ta vekk krysset for "Member" på g2,g3,g4,g5,g6,g7,g8 (IKKE G1 siden den er du koblet til)
10.Trykk på: Filter: VLAN ID equals to : 102
11.Kryss av på "member" på g7 og g8.
12.g8 velg "Tagged"
13.g7 velg "Untagged"
14.Trykk "apply"
15.Trykk "save"(øverst ca midt på, ellers blir det IKKE lagret)

Koblings skjerma er som følger:

HET-3012W2A(fiber til cat6) -->(cat6 cabel)-> port 8(i SLM2008T) , port 7(i SLM2008T) ->(cat6 cabel)-> router av ditt egent valg, bare velg dhcp.

Fordelen er at da er zyxel box'en helt borte, og alle problemer den har.

Hvis noen trenger ferdig config fil til switch så send pm.
Vis hele sitatet...
Nå gir jeg snart opp...
Jeg har forenklet oppsettet mitt til det som er i vedlegget til denne posten.

Jeg har altså kabel fra Lyse rett i switchen min (SLM2024PT) i port 25.
Denne porten er satt som "General" med vlan102 Tagged

port 26 i samme switch, er satt med vlan102 Untagged, som "access point" og går inn i wanporten på routeren min (cisco rv320), som er satt opp med MAC clone og til å motta dhcp.

Jeg får likevel ikke noe IP på denne :/
Kan noen hjelpe?
er det MAC klone på switch-porten jeg må lage, eller på routeren forresten?
Må jeg enable jumbo frames på switch/router?
Skal portene på switchen være trunks/access point/general?
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Watnegutten Vis innlegg
Skal portene på switchen være trunks/access point/general?
Vis hele sitatet...
Porten mot Altibox må vere trunk, ettersom du skal stappe fleire VLAN over den. Porter der du har ein dings tilkopla bør vere access.
Nå er portene på switchen satt opp som følger:
25(fra lyse): 101T, 4095P
26(til router): 101UP

På routeren får jeg nå faktisk IP (gjorde jeg ikke da jeg satte vlan 102...)
Jeg får gjort nslookup eksternt, men får ikke pinget. Og websider funker ikke :/
Sitat av Watnegutten Vis innlegg
Nå er portene på switchen satt opp som følger:
25(fra lyse): 101T, 4095P
26(til router): 101UP

På routeren får jeg nå faktisk IP (gjorde jeg ikke da jeg satte vlan 102...)
Jeg får gjort nslookup eksternt, men får ikke pinget. Og websider funker ikke :/
Vis hele sitatet...
Det viser ihvertfall at trunk/access oppsettet ditt virker. Men det er ikke så rart at du ikke får gjort stort. VLAN 101 er TV-VLANet. Trodde kanske de begrenset tildeling av ip-adresser til dekodere, men tydeligvis ikke.

Sett opp
25(fra lyse): 101T, 102T
26(til router): 102U

101U kan du spare til porten(e) du skal ta TV-dekoder på.

Nå er jo dette omtrent som du hadde det, og det ikke virket. Jeg forstår ikke hvorfor. Men du skrev noe om "access point" som jeg heller ikke forstår hva er... Er dette 802.1x autentisering elns? I så fall så kan jo det forklare problemene. Du skal ha minst mulig ekstra på portene, utover VLAN-konfig som beskrevet. "trunk" gir seg selv hvis du konfigurer flere VLAN på samme port.
Sitat av bmork Vis innlegg
Det viser ihvertfall at trunk/access oppsettet ditt virker. Men det er ikke så rart at du ikke får gjort stort. VLAN 101 er TV-VLANet. Trodde kanske de begrenset tildeling av ip-adresser til dekodere, men tydeligvis ikke.

Sett opp
25(fra lyse): 101T, 102T
26(til router): 102U

101U kan du spare til porten(e) du skal ta TV-dekoder på.

Nå er jo dette omtrent som du hadde det, og det ikke virket. Jeg forstår ikke hvorfor. Men du skrev noe om "access point" som jeg heller ikke forstår hva er... Er dette 802.1x autentisering elns? I så fall så kan jo det forklare problemene. Du skal ha minst mulig ekstra på portene, utover VLAN-konfig som beskrevet. "trunk" gir seg selv hvis du konfigurer flere VLAN på samme port.
Vis hele sitatet...
Føler meg skikkelig ubrukelig her nå. Har prøvd to ting:
25(fra lyse HET 3012W21): 101T, 102T
26(til router): 102U

Gjør jeg dette, får jeg ikke ip-addresse på routeren i det hele tatt. Om jeg derimot bytter ut 102U til 101U på port 26 til routeren, så får jeg ip adresse og god gang. Jeg får gjort dns oppslag eksternt, men får altså ikke gjennom noe annet enn det. Kan det være noe galt med gatewayen?
Sitat av Watnegutten Vis innlegg
Føler meg skikkelig ubrukelig her nå. Har prøvd to ting:
25(fra lyse HET 3012W21): 101T, 102T
26(til router): 102U

Gjør jeg dette, får jeg ikke ip-addresse på routeren i det hele tatt. Om jeg derimot bytter ut 102U til 101U på port 26 til routeren, så får jeg ip adresse og god gang. Jeg får gjort dns oppslag eksternt, men får altså ikke gjennom noe annet enn det. Kan det være noe galt med gatewayen?
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det har noe å si, men du kunne prøve å ta med VLAN 100 (Telefon/administrasjon) også:

25 (fra Lyse): 100T (eventuelt 100U dersom porten er definert som Trunk og ikke General), 101T, 102T

Sitat av Watnegutten Vis innlegg
Om jeg derimot bytter ut 102U til 101U på port 26 til routeren, så får jeg ip adresse og god gang.
Vis hele sitatet...
Hva slag IP adresse får du med VLAN 101? Jeg mener Altibox deler ut Class A IP adresser (10.x.x.x) til dekodere.
Sist endret av oletuv; 23. april 2016 kl. 17:10. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Argh - noen som har noen tips?

Prøver å hjelpe en kamerat med å fjerne Altibox FMG routeren til fordel for en Mikrotik RB2011.
FMG-saken har fiber "rett inn", ikke via fiber-adapter, om det har noen betydning.

Har ikke funnet noe annet enn at denne også skal ha 1310/1550nm, og kjøpte derfor en Mikrotik SFP bidi-modul med denne bølgelengden.

Har satt denne inn i mikrotik, og koplet til fiberen. Jeg får "link" når jeg setter gigabit/full duplex uten auto-negotiation, med
TX og RX power på henholdsvis -6,2dBm og -7,79dBm.
Dette betyr vel at jeg har forbindelse mot Altibox/Altifiber.
Jeg har definert VLAN på SFP-modulen (100,101 og 102) og forsøkt å sette DHCP-klient på disse VLAN-interfacene.
Uansett hva jeg gjør får jeg 0 pakker tilbake på SFP-interfacet.
TX teller sakte oppover (DHCP-klient som forsøker å få IP vel), mens RX står på 0..

JEg har også forsøkt å endre MAC-adresse til Altibox FMG sin MAC. Ikke noe hell.

Noen som har et forslag??
Sist endret av quackyo; 23. april 2016 kl. 17:14.
Sitat av oletuv Vis innlegg
Jeg vet ikke om det har noe å si, men du kunne prøve å ta med VLAN 100 (Telefon/administrasjon) også:

25 (fra Lyse): 100T (eventuelt 100U dersom porten er definert som Trunk og ikke General), 101T, 102T



Hva slag IP adresse får du med VLAN 101? Jeg mener Altibox deler ut Class A IP adresser (10.x.x.x) til dekodere.
Vis hele sitatet...
Testet både med 100T (som general port) og 100U når porten var definert som trunk, uten at det hjalp nevneverdig...

Får ip 10.194.10.x
Gateway 10.194.10.1
DNS: 92.220.228.70
DNS: 109.247.114.4

Det er rart at jeg får gjort DNS oppslag ut, men ikke noe mer.
Tydelig at jeg må spoofe mac adressen til ruteren dog, prøvde å sette den tilbake til standard adressen, men da fikk jeg ikke IP av lyse
Sitat av Watnegutten Vis innlegg
Testet både med 100T (som general port) og 100U når porten var definert som trunk, uten at det hjalp nevneverdig...

Får ip 10.194.10.x
Gateway 10.194.10.1
DNS: 92.220.228.70
DNS: 109.247.114.4

Det er rart at jeg får gjort DNS oppslag ut, men ikke noe mer.
Tydelig at jeg må spoofe mac adressen til ruteren dog, prøvde å sette den tilbake til standard adressen, men da fikk jeg ikke IP av lyse
Vis hele sitatet...
vlan 100 er voip. Her får du ikke gjort noe særlig, du må sette routeren din i vlan 102
Sitat av Trrunde Vis innlegg
vlan 100 er voip. Her får du ikke gjort noe særlig, du må sette routeren din i vlan 102
Vis hele sitatet...
Jeg har et litt annet oppsett enn det som står i starten av tråden her.

Lyse fiber -> (switch)port x, (switch)port y -> router

Port x er satt opp som trunk med vlan 101 og 102 untagged, samt 100 tagged
Port y er satt som trunk med vlan 101 untagged.

Routeren er satt opp til å ikke bruke vlan akkurat nå (har tenkt å sette det opp senere når dette funker først...)

Får med dette oppsettet ip på routeren, og kan gjøre DNS oppslag ut. Men får ikke pinget, eller browset eksternt.

Dersom jeg setter port y til 102 untagged, får jeg ikke ip i det hele tatt i routeren...
Sitat av Watnegutten Vis innlegg
Jeg har et litt annet oppsett enn det som står i starten av tråden her.

Lyse fiber -> (switch)port x, (switch)port y -> router

Port x er satt opp som trunk med vlan 101 og 102 untagged, samt 100 tagged
Port y er satt som trunk med vlan 101 untagged.

Routeren er satt opp til å ikke bruke vlan akkurat nå (har tenkt å sette det opp senere når dette funker først...)

Får med dette oppsettet ip på routeren, og kan gjøre DNS oppslag ut. Men får ikke pinget, eller browset eksternt.

Dersom jeg setter port y til 102 untagged, får jeg ikke ip i det hele tatt i routeren...
Vis hele sitatet...
1) Når du sier 'Lyse fiber', er det da fra en mediakonverter, fra Lyse sin hjemmeruter eller SFP-modul du har koblet mot svitsjen din?
2) Antar det første, at du kobler deg inn fra mediakonverter. Da skal port x defineres som trunk med 100, 101 og 102 tagged. Ferdig snakka.
3) Port y bør være av access type, med 102 untagged. Da må du ikke fucke det hele opp med noe VLAN-opplegg på routeren. Dersom du med dette ikke får IP-adr på routeren (selv med MAC-spoof) ville jeg ha testet å koble en laptop eller tilsvarende i port y for å se om andre enheter får IP. Dvs eliminere potensielle feilkilder.

Hvis du har en Lyse-hjemmerouter før switchen din så har du bomma totalt

Har ikke finlest de andre postene dine (type switch etc), men hvis du har en switch satt i L3 kan andre DHCP-servere/klienter også gjøre det trøblete.

Sitat av Teratom Vis innlegg
Dvs eliminere potensielle feilkilder.
Vis hele sitatet...
..og ang det. Sørg for at switchen (og routeren) din er jomfruelig, reset alt og oppgrader firmware. Booting av mediaconverter hevder enkelte er lurt også når oppsettet tilsynelatende synes rett. Sjekka svitchen din, SG 200-26P ? Prøv også med andre porter, feks port 1 til x og port 2 til y slik at du styrer unna port 25 og 26 som er løst linket mot mini-GBIC slotene. Det blir litt prøve-og-feile metoden når alt annet slår feil. Jumbo frames kan du bare glemme, disable over hele fjøla her.
Sist endret av Teratom; 24. april 2016 kl. 01:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Watnegutten Vis innlegg
Jeg har et litt annet oppsett enn det som står i starten av tråden her.

Lyse fiber -> (switch)port x, (switch)port y -> router

Port x er satt opp som trunk med vlan 101 og 102 untagged, samt 100 tagged
Port y er satt som trunk med vlan 101 untagged.

Routeren er satt opp til å ikke bruke vlan akkurat nå (har tenkt å sette det opp senere når dette funker først...)

Får med dette oppsettet ip på routeren, og kan gjøre DNS oppslag ut. Men får ikke pinget, eller browset eksternt.

Dersom jeg setter port y til 102 untagged, får jeg ikke ip i det hele tatt i routeren...
Vis hele sitatet...
Det vil ihvertfall ikke virke å ha to untaggede vlan på samme port.

Port X (den mot mediaconverter) skal settes opp som Trunk vlan 100-102

Port Y (Den som går mot WAN interface på routeren) skal settes i untagged vlan 102

Port Z (Dersom du har en port fra switch mot LAN interface på routeren din) skal settes i untagged vlan xx Her finner du deg et eget vlan som du bruker der du trenger kablet tilgang til internett.
Sitat av Watnegutten Vis innlegg
Jeg har et litt annet oppsett enn det som står i starten av tråden her.

Lyse fiber -> (switch)port x, (switch)port y -> router

Port x er satt opp som trunk med vlan 101 og 102 untagged, samt 100 tagged
Port y er satt som trunk med vlan 101 untagged.

Routeren er satt opp til å ikke bruke vlan akkurat nå (har tenkt å sette det opp senere når dette funker først...)

Får med dette oppsettet ip på routeren, og kan gjøre DNS oppslag ut. Men får ikke pinget, eller browset eksternt.
Vis hele sitatet...
Det er forventet, og du kommer aldri noensinne til å få gjort noe annet på det VLANet. Det er for TV og kun for TV. Det finnes ikke noe Internett der. DNS kan nok virke siden dekoderen sikkert også bruker DNS. Kan sikkert være andre ting også, slik som f.eks. NTP. Men browsing, mail og annet som du forventer av en Internett-forbindelse finnes ikke.

Det er greit nok å prøve for å verifisere at du har forbindelsen i orden, men det er meningsløst å fortsette å bruke det VLANet. Du har link OK. Fortsett videre.

Dersom jeg setter port y til 102 untagged, får jeg ikke ip i det hele tatt i routeren...
Vis hele sitatet...
Det er likevel her du må prøve videre.

Siden det nå tydligvis er flere som har problemer lurer jeg på om det kanskje har skjedd noen endringer i det siste, muligens som en bivirkning av ombyggingen de holder på med? F.eks. en eller annen form for låsing til en DHCP-klient?

I "gamle dager" var det ikke noe problem å kjøre flere DHCP-klienter med forskjellige mac-adresser, men hvis du ikke hadde avtale om noe annet så fikk alle sammen tildelt den samme IP-adressen. Noe som selvsagt begrenset nytteeffekten. Men det gjorde det lett-plett å bytte klient. Bare å fyre opp den nye og ta ned den gamle og så virket det med en gang.


Slik er det tydeligvis ikke lenger. Jeg prøvde nå nettopp å kjøre opp en klient til (uten å ta ned den andre først), og fikk et litt annet resultat enn før:

Kode

frtest2:~# dhclient -d -4 eth0
Internet Systems Consortium DHCP Client 4.3.4
Copyright 2004-2016 Internet Systems Consortium.
All rights reserved.
For info, please visit https://www.isc.org/software/dhcp/

Listening on LPF/eth0/52:54:00:ff:02:00
Sending on   LPF/eth0/52:54:00:ff:02:00
Sending on   Socket/fallback
DHCPDISCOVER on eth0 to 255.255.255.255 port 67 interval 4
DHCPREQUEST of 51.175.219.126 on eth0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPOFFER of 51.175.219.126 from 51.175.128.1
DHCPNAK from 51.175.128.1
DHCPREQUEST of 51.175.219.126 on eth0 to 255.255.255.255 port 67
DHCPNAK from 51.175.128.1
51.175.219.126 er den samme adressen som den andre klienten allerede har, så det er forventet at DHCP-serveren tilbyr denne. Men legg merke til at den til syvende og sist NAKer forespørselen! DHCP-serveren har tydeligvis blitt smartere enn før, og tillater ikke lenger å tildele den samme adressen to ganger. Dermed er det ikke mulig å ta opp en ny DHCP-klient så lenge en annen sesjon er aktiv på samme linje.

Dvs at dersom du skal bytte DHCP-klient må du først gjøre en av 3:
  • DHCPRELEASE fra den gamle klienten
  • spoofe/kopiere mac-adressen fra den gamle klienten
  • vente til leasen går ut

Siden den game klienten i ditt tilfelle mest sannsynlig er hjemmesentralen, så utgår jo første punkt. Spoofing vil virke, men er jo herkete hvis man kan unngå det. Så mitt forslag er rett og slett å vente litt og se om det virker. Hvis du ikke allerede har prøvd dette da?

Hos meg (Viken fiber) kjører de med en leasetid på opptil 4 timer. Dvs at du kan risikere å måtte vente så lenge fra du kobler ut hjemmesentralen til det vil virke å koble inn noe annet.

Ser i ettertid at den andre sesjonen sluttet å virke som følge av eksperimentet mitt. Aner ikke hva som skjedde. Mistenkte at den sjekket om adressen var i bruk vha arp eller icmp. Men når jeg skulle teste det, så funket det plutselig å få tildelt samme adresse på to klienter igjen.

Så jeg kan trygt konkludere med at jeg skjønner absolutt ingenting av dette.
Sist endret av bmork; 24. april 2016 kl. 16:56. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bmork Vis innlegg
Hos meg (Viken fiber) kjører de med en leasetid på opptil 4 timer. Dvs at du kan risikere å måtte vente så lenge fra du kobler ut hjemmesentralen til det vil virke å koble inn noe annet.
Vis hele sitatet...
Hvordan fant du ut at de har leasetid på 4 timer?
Sitat av guleman Vis innlegg
Hvordan fant du ut at de har leasetid på 4 timer?
Vis hele sitatet...
Jeg kikket i dhclient.leases fila. Der har du bla en "option dhcp-lease-time".

Hos meg var det litt varierende tall. Vet ikke om det er fordi de legger inn variasjon eller om det er pga fornying "før tida". Men det høyeste og rundeste jeg fant var 14400. Dvs 4 timer.
Lyse har også 14400s lease-time.
Noen ideer til meldingen under?
Jeg har fått tips om at min SFP kan sende med for svak effekt. Det skal være en 20km SFP. Kan det gi mening?

Sitat av quackyo Vis innlegg
Argh - noen som har noen tips?

Prøver å hjelpe en kamerat med å fjerne Altibox FMG routeren til fordel for en Mikrotik RB2011.
FMG-saken har fiber "rett inn", ikke via fiber-adapter, om det har noen betydning.

Har ikke funnet noe annet enn at denne også skal ha 1310/1550nm, og kjøpte derfor en Mikrotik SFP bidi-modul med denne bølgelengden.

Har satt denne inn i mikrotik, og koplet til fiberen. Jeg får "link" når jeg setter gigabit/full duplex uten auto-negotiation, med
TX og RX power på henholdsvis -6,2dBm og -7,79dBm.
Dette betyr vel at jeg har forbindelse mot Altibox/Altifiber.
Jeg har definert VLAN på SFP-modulen (100,101 og 102) og forsøkt å sette DHCP-klient på disse VLAN-interfacene.
Uansett hva jeg gjør får jeg 0 pakker tilbake på SFP-interfacet.
TX teller sakte oppover (DHCP-klient som forsøker å få IP vel), mens RX står på 0..

JEg har også forsøkt å endre MAC-adresse til Altibox FMG sin MAC. Ikke noe hell.

Noen som har et forslag??
Vis hele sitatet...
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av quackyo Vis innlegg
Noen ideer til meldingen under?
Jeg har fått tips om at min SFP kan sende med for svak effekt. Det skal være en 20km SFP. Kan det gi mening?
Vis hele sitatet...
Det er meir sannsynleg at problemet er pebkac.

trykk running-config inn på pastebin.