Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  13 3079
Jeg sliter av og til i uken med episoder preget av angst og hallusinasjoner. Jeg har hatt diagnosen udiffrensiert skitzofreni i litt over et år og i løpet av det siste året har jeg vært igjennom utprøving av en haug av forskjellige medisiner uten å finne noe som funker. Preparatene jeg har vært igjennom har enten ikke hatt noe merkbar effekt eller hatt bivirkninger som har gjort at jeg ikke kunne gå på dem. Eller det vil si helt til nå nylig da jeg for fem uker siden prøvde dexamfetamin for første gang med en venn. Jeg hadde jo hørt at amfetamin er noe av det værste en skitzofren kan være borti og at de fyker inn i psykose bare de omtrent lukter på det, men i et lite depressivt øyeblikk bestemte jeg meg for å YOLO det og spiste 10mg. På det tidspunktet hadde jeg ingen tanker om at jeg skulle bruke det til selvmedisinering, det var jo bare for moroskyld. I starten merket jeg hvor oppstemt, energisk, glad og for å ikke nevne kraftig ruset jeg ble, men etterhvert la jeg også merke til en indre ro og et krystallklart fokus som varte mye mye lenger enn selve hovedrusen hvis jeg kan kalle det det. Tanken slo meg etterhvert at jeg kunne prøve å bruke dette mot angst, jeg har antipsykotika på resept jeg kan bruke mot amfen hvis jeg skulle merke at noe går galt. Senere den uka kom muligheten, jeg begynte å merke en angst som bygget seg opp og litt senere merket jeg hallusinasjoner i sidesynet når jeg vridde på hode, ting som av å til bølget i synet, sånn helt standard psykosene mine starter. Jeg kjappet meg for å finne frem en pille(5mg) og tygde den og skylte ned med vann. Jeg kom på at det kommer jo til å ta litt tid før amfetaminen begynner å virke, så jeg gikk å la meg i senga til jeg begynte å merke det. Angsten forsvant etter hvert og ble erstattet med ro, hallusinasjonene sluttet å utvikle seg og forsvant. Det var mer en jeg håpet på, ikke bare fiksa det angsten, men hallusinasjonene også. I tillegg så følte jeg meg mer opplagt og klar i hodet enn til vanlig. Jeg tenkte etterhvert at de angstdempende og psykosebremsene effektene skyldtes placebo og at det ikke var bærekraftig. Men håpet hadde jeg og følte at dette var absolutt verdt å undersøke. Jeg skaffet mer piller uka etter som foresten var jævlig dyrt, men føler det var verdt det. Siden da har jeg brukt pillene til å stanse ellve psykoser og det har ikke sluttet å funke ennå.

Hva skal jeg gjøre. Amfetamin fungerer så godt, men det finnes ikke en sjangse for at en lege vil skrive resept for det ut til meg med min diagnose. Fortsetter jeg å kjøpe det privat kommer jeg til å blakke meg, metamina er ikke billig. Kan gateamfetamin være et greit kompromiss her, har hørt det gir mer angst enn dexvarianten?
Les denne posten he, som jeg skrev. Du kan like gjerne lese hele tråden, så ser du et klart eksempel på, at amfetamin er alt annet enn medisin mot schizofreni.
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Les denne posten he, som jeg skrev. Du kan like gjerne lese hele tråden, så ser du et klart eksempel på, at amfetamin er alt annet enn medisin mot schizofreni.
Vis hele sitatet...
Ikke alle psykoser er dopaminrelaterte. Det er helt klart at dopaminutløstepsykoser ikke blir bedre av amfetamin. Hvis mine psykoser var det, burde de ha gått av skaftet av amfetaminen.
Sitat av Speilvendtned Vis innlegg
Ikke alle psykoser er dopaminrelaterte. Det er helt klart at dopaminutløstepsykoser ikke blir bedre av amfetamin. Hvis mine psykoser var det, burde de ha gått av skaftet av amfetaminen.
Vis hele sitatet...
Serotonin og noradrenalin har også en liten- (serotonin) og en litt større- (noradrenalin) finger med i spillet. Sammen med, at du har tilvenning. Så etter en tids bruk, så er mulighetene absolutt til stede, at dine psykoser "går av skaftet", som du sier.
Men dette er ikke jeg en ledende autoritet på. Du bør heller spørre din psykiater, og høre hva han/henne sier. Dem har nå "bare" 12 års utdanning innen nevrokjemi, sykdommer og behandling. Du kan også spørre han/henne om, hvorfor dine symptomer blir lettere ved bruk av amfetamin. Men jeg føler meg ganske sikker i min tro på, at din glede her er ganske så kortvarig.
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Jeg kan med en gang si at jeg er veldig skeptisk, men jeg håper du likevel synes det kunne være hjelpsomt å prate gjennom motforestillingene man kunne nevne til et slik regime!

OK, så la oss si at dine psykoser ikke er relaterte til dopamin. Jeg lurer da først på hvor mye dexamfetamin du må ta for å ha denne opplevde virkningen, og hva du tenker om toleransen du raskt kommer til å bygge opp. Hvordan blir det så med mat og søvn? Det jeg frykter er at opplevelsen av at psykosene forsvinner blir mindre, mens dosene må bli større for å kompensere. Med større doser blir appetitt og søvn igjen et problem, og da bør det være tydelig hvorfor dette fremstår som en farlig og høyst midlertidig løsning. Hva tenker du?

Lidelsen din er noe du må lære deg å leve med, og bare ett år med utredning virker dessuten som litt lite før du gir helt opp på psykiatrisk hjelp (og deg selv.)
Sitat av aluminiumfluorid Vis innlegg
Serotonin og noradrenalin har også en liten- (serotonin) og en litt større- (noradrenalin) finger med i spillet. Sammen med, at du har tilvenning. Så etter en tids bruk, så er mulighetene absolutt til stede, at dine psykoser "går av skaftet", som du sier.
Men dette er ikke jeg en ledende autoritet på. Du bør heller spørre din psykiater, og høre hva han/henne sier. Dem har nå "bare" 12 års utdanning innen nevrokjemi, sykdommer og behandling. Du kan også spørre han/henne om, hvorfor dine symptomer blir lettere ved bruk av amfetamin. Men jeg føler meg ganske sikker i min tro på, at din glede her er ganske så kortvarig.
Vis hele sitatet...
For å ikke glemme acetylkolin og histamin. Det er faktisk mer enn bare transmittere som kan forusake psykoser også. Tilvenningsproblematikken har jeg ikke merket noe til ennå, men det kommer nok sikkert. Jeg bare vet at de ellve eller tolv gangene jeg har krysset psykosetersklen og tatt amfetamin så har det blitt bedre. Det betyr at det kan ikke være dopamin-nivået mitt i noen deler av hjernen som har vært høyt nok til å utløse psykosene.

Sitat av Mullah Vis innlegg
Jeg kan med en gang si at jeg er veldig skeptisk, men jeg håper du likevel synes det kunne være hjelpsomt å prate gjennom motforestillingene man kunne nevne til et slik regime!

OK, så la oss si at dine psykoser ikke er relaterte til dopamin. Jeg lurer da først på hvor mye dexamfetamin du må ta for å ha denne opplevde virkningen, og hva du tenker om toleransen du raskt kommer til å bygge opp. Hvordan blir det så med mat og søvn? Det jeg frykter er at opplevelsen av at psykosene forsvinner blir mindre, mens dosene må bli større for å kompensere. Med større doser blir appetitt og søvn igjen et problem, og da bør det være tydelig hvorfor dette fremstår som en farlig og høyst midlertidig løsning. Hva tenker du?

Lidelsen din er noe du må lære deg å leve med, og bare ett år med utredning virker dessuten som litt lite før du gir helt opp på psykiatrisk hjelp (og deg selv.)
Vis hele sitatet...
Jeg har bare piller i 5mg og 5mg er mer enn nok, 10mg holdt til en ganske grei rus første gang. Jeg merker jeg får mer matlyst på 5mg enn til vanlig. Søvn har ikke vært noe problem hittil. Den gangen jeg rusa meg på 10mg startet jeg tidlig på dagen og 5mg er ikke noe problem å sovne på. Jeg har ikke merket noe til tolleranseutviklingen ennå. Det er for tidlig i løpet rett og slett.
Sist endret av Speilvendtned; 6. desember 2018 kl. 22:05. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det kan godt være dexamfetamin letter på angsten fordi den gir en eufori, men ved vedvarende bruk kan denne euforien forsvinne og resultatet er at det ikke lengre demper angsten, eller faktisk gjør den verre. Da er det også en god sjanse for at økt dose ikke gir noe annet enn mer angst, dårlig matlyst/søvn og generelt klassiske amf-bivirkninger.

Å selvmedisinere på gatespeed er ihvertfall en oppskrift på katastrofe, og psykose. Skal man gjøre det så gjelder det å teste sakene skikkelig etter uønskede stoffer ved bruk av testkits, samt å rengjøre stoffet så godt som mulig. Anbefales ikke.
God når det gjelder
Carmex's Avatar
Hater når folk som akkurat har «oppdaget» pepper, skal snakke om det som om det var en vidunderlig medisin.

Alt stoffet gir, tar det dobbelt tilbake og du skjønner det ikke selv.
Sitat av Carmex Vis innlegg
Hater når folk som akkurat har «oppdaget» pepper, skal snakke om det som om det var en vidunderlig medisin.

Alt stoffet gir, tar det dobbelt tilbake og du skjønner det ikke selv.
Vis hele sitatet...
Jeg anbefaler ingen andre å eksprimentere med amfetamin. Jeg derimot har for lite å tape til å la sjangsen gå fra meg.

Sitat av Snilepisk Vis innlegg
Det kan godt være dexamfetamin letter på angsten fordi den gir en eufori, men ved vedvarende bruk kan denne euforien forsvinne og resultatet er at det ikke lengre demper angsten, eller faktisk gjør den verre. Da er det også en god sjanse for at økt dose ikke gir noe annet enn mer angst, dårlig matlyst/søvn og generelt klassiske amf-bivirkninger.

Å selvmedisinere på gatespeed er ihvertfall en oppskrift på katastrofe, og psykose. Skal man gjøre det så gjelder det å teste sakene skikkelig etter uønskede stoffer ved bruk av testkits, samt å rengjøre stoffet så godt som mulig. Anbefales ikke.
Vis hele sitatet...
Takk for gode råd. Jeg tror jeg forholder meg til pillene fremover. Ser at selv helt ren gateamfetamin har en litt annen sammensettning enn dexamfetamin også så jeg vil helst slippe å prøve noe nytt.
Sist endret av Speilvendtned; 8. desember 2018 kl. 16:50. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Speilvendtned Vis innlegg
Jeg anbefaler ingen andre å eksprimentere med amfetamin. Jeg derimot har for lite å tape til å la sjangsen gå fra meg.



Takk for gode råd. Jeg tror jeg forholder meg til pillene fremover. Ser at selv helt ren gateamfetamin har en litt annen sammensettning enn dexamfetamin også så jeg vil helst slippe å prøve noe nytt.
Vis hele sitatet...
Jeg har adhd og skjønte ikke hvorfor jeg ikke har testet det selv før, men gikk like herlig på en smell, tok 7 mnd noe som for min del gjorde meg skråsikker på at pepper var the shit! Så feil kan man ta...
Sitat av 420master Vis innlegg
Jeg har adhd og skjønte ikke hvorfor jeg ikke har testet det selv før, men gikk like herlig på en smell, tok 7 mnd noe som for min del gjorde meg skråsikker på at pepper var the shit! Så feil kan man ta...
Vis hele sitatet...
Det er langt i fra alle som mestrer amfetamin og de gjør best å la være.
▼ ... noen uker senere ... ▼
I mangel på metamina har jeg skaffet vanlig amfetamin piller istedet. Slik jeg har forstått det så har det bare halvparten så mye dexamfetamin per mg amfetamin. Er det da så enkelt at jeg bare dobler dosen får å få samme effekt?
A Real Human Bean
Mullah's Avatar
Donor
Nei. Det du har pleid å ta er 5 mg dexamfetamin.Om vi forestiller oss at en 5 mg "amfetaminpille" er halvparten d-amfetamin og halvparten l-amfetamin, så vil du ved å ta to slike piller få din vanlige dose d-amfetamin, MEN - og dette er viktig! - du får også i deg like mye l-amfetamin. Du får absolut IKKE samme effekt av 5 mg d-amfetamin som du får av 5 mg d-amfetamin og 5 mg l-amfetamin.
Sitat av Mullah Vis innlegg
Nei. Det du har pleid å ta er 5 mg dexamfetamin.Om vi forestiller oss at en 5 mg "amfetaminpille" er halvparten d-amfetamin og halvparten l-amfetamin, så vil du ved å ta to slike piller få din vanlige dose d-amfetamin, MEN - og dette er viktig! - du får også i deg like mye l-amfetamin. Du får absolut IKKE samme effekt av 5 mg d-amfetamin som du får av 5 mg d-amfetamin og 5 mg l-amfetamin.
Vis hele sitatet...
Ja ser ut som den andre halvparten er litt viktigere enn jeg trodde. Beskrivelsen din er ryddig og lett å forstå i tillegg passer det bra at de nye pillene jeg har også er på 5mg. Sånn som det er nå kan jeg bare justere dosen oppover eller nedover i 5mg og siden 5mg vanlig amfetamin er en god del svakere enn 5mg dexamfetamin og 10mg vanlig amfteamin er en del sterkere enn 5mg dexamfetamin. Nå vet jeg heller ikke hvilken dose vanlig amfetamin som nærmest tilsvarer 5mg dexamfetamin(jeg vet at man aldri kan få en helt identisk effekt da disse preparatene har litt ulik virkemåte), men det burde gå ann å finne ut hva som er en god nok ekvivalens.