Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  22 7910
Jaja.. Nå var det min tur å bli lurt..

Kjøpte lørdag 13.02. en bil hos en forhandler sør i Rogaland. Ford Mondeo 2010 mod. Pris 97.000,-
Spurte om den hadde vært i ulykke eller om den hadde skader. Fikk til svar at "ikke som han viste om". Han hadde allerede fortalt om parkeringssensoren som ikke virket og dette skulle jeg få fikset hos en lokal merkeforhandler på hjemplassen min.

Mandag 15.02. var jeg på verksted med bilen for å få dem til å gå over bilen.
Her finner de flere feil og mangler. Pluss skader på alle fire hjørnene på kanalene. På høyre side bak så viser det seg at det er så lite metall at en magnet ikke vil henge fast engang.
Mekanikeren jeg brukte kalte det for dårlig og amatørmessig utført reparasjon.
Mekaniker så at i det minste så må kanalene sandblåses, sveises og lakkes.

Jeg føler at selv om forhandler tar denne kostnaden og retter feilen så vil jeg aldri kunne føle meg trygg på bilen.

Sendte utpå kvelden mandag 15.02. en e-post til forhandler la ved rapporten fra verkstedet og forklarte hvordan det så ut.

Sa videre at jeg ønsket å heve kjøpet. Han fikk bilen igjen og jeg fikk pengene overført til kontoen min.


Ikke hørt noe tilbake enda, men stresser kan man si.

Kan jeg kreve å få kjøpet hevet. Hadde bilen i halvannen dag får jeg fant ut av at den hadde skader.
En lur / seriøs forhandler som tenker på langsiktig rykte burde jo ta den i retur. Nå er det jo tirsdag morgen så du burde vel gi dem litt tid til å svare :-)
Vet jeg er tidlig ute med å spørre og grave.

Men vil være tidlig ute med å finne ut av rettighetene mine før han eventuelt tar kontakt.

Men skal si det at hvis jeg ikke hører noe ifra han til klokken 16 idag så ringer jeg ned for jo før jeg får saken ute av verden jo bedre.
Du har sikkert googlet dette fra før, men synes Forbrukerådet forklarer ganske greit dine rettigheter her: http://www.forbrukerradet.no/forside...noyd-med-kjop/
Lest den siden på Forbrukerombudets sider.

Gjorde meg egentlig ikke så mye klokere da det er mye om og men..
F.eks. Er bilen i dårligere stand enn jeg forventet osv..

Virker som saken kan balansere på midten og vilkårlig ramle på en av sidene.

Men har tatt kontakt med Forbrukerombudet for å få deres syn i saken.
Så holder jeg på å googler etter en advokat sånn just in case.


Så får vi se hvordan saken utvikler seg.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Sendte utpå kvelden mandag 15.02. en e-post til forhandler la ved rapporten fra verkstedet og forklarte hvordan det så ut.
Vis hele sitatet...
Du er ikke LITT utålmodig nå?
Sende inn mail til firmaet på kvelden mandag, og unnskyld uttrykket, surve, noen minutter over ni dagen etter?..
La nå firmaet få mulighet til å lese og vurdere mailen før du går videre med saken.
Sist endret av Sjanten; 16. februar 2016 kl. 12:03.
Sitat av Sjanten Vis innlegg
Du er ikke LITT utålmodig nå?
Sende inn mail til firmaet på kvelden mandag, og unnskyld uttrykket, surve, noen minutter over ni dagen etter?..
La nå firmaet få mulighet til å lese og vurdere mailen før du går videre med saken.
Vis hele sitatet...
Liker å være godt forberedt..
Selvfølgelig så har jeg ingen intensjon om å pusse en advokat på noen så kjapt. Men tenker at hvis jeg ikke har fått noe svar til kl 16 så ringer jeg for å sjekke hva som skjer.

Hvis han tar bilen tilbake og overfører pengene mine så er hele saken løst.
Forbereder meg bare på at det skal bli problemer.

Skjønner hva jeg mener?
Du har jævlig mye å gå på. Kan ikke en dritt om bil, men kjenner en som holdt på med verksted og bruktbilbutikk. Nå holder han bare på med verksted. Å selge bruktbiler som forhandler, etter norsk lov, var helt håpløst.

Fungerer nok fint mellom privatkunder, men som proff til priv var det som sagt helt håpløst - han tapte alt av tvister. Dog jeg selvsagt ikke kan garantere for at det ikke var han som var grunn til det.
Sist endret av Tøffetom; 16. februar 2016 kl. 13:25.
Ja da har jeg fått svar fra forhandleren.

Må vel egentlig si at jeg har blitt på en fin måte er blitt bedt om å fra til helv....

Han skriver et lang avhandling å henger seg opp i ting som begge viste om.

Det jeg henger meg opp i er den skulte skaden. Som meg som vanlig dødelig ikke har forutsetning for å se eller finne ut av.


Men formulerer nå en ny mail til han og hvis han ikke rikker seg så blir det advokat neste.
Jeg går ut ifra at du har kjøpt bilen som forbruker etter forbrukerkjøpsloven § 1.

For det første: Du spør i tittelen om du har angrerett. Det har du kun dersom bilen er kjøpt ved fjernsalg etter angrerettloven § 1 første ledd, jf. § 5 bokstav b. Ettersom dette ikke gjelder kjøp av annonsert vare på Finn.no (se Rt. 2010 s. 1580), er det i realiteten svært begrensede muligheter for å kjøpe bil ved fjernsalg.

Spørsmålet er imidlertid om du har hevingsrett.

Jeg kan ingenting om biler, men det virker svært sannsynlig at bilen din har en mangel, slik at det avgjørende i ditt tilfelle må være om du "kjente eller måtte kjenne til" manglene ved kjøpet, jf. fkjl. § 16 tredje ledd. Dersom dette ikke er tilfellet, vil du ha krav på avhjelp etter §§ 29 til 30, såfremt du reklamerer i tide etter § 27 -- dette har du gjort.

Selgeren kan ikke omlevere, all den tid bruktbiler er såkalte "speciesytelser" -- det vil si at selgeren ikke kan oppfylle kjøpet med andre tilsvarende gjenstander. I praksis kan du altså kreve retting i tråd med § 30 første ledd, herunder "uten kostnad", "uten vesentlig ulempe for forbrukeren", "innen rimelig tid" og "uten risiko for at forbrukeren ikke får dekket sine utlegg av selgeren".

Dersom selgeren nekter dette, har avhjelp ikke funnet sted "i samsvar med §§ 29 til 30", og du vil ha rett til å kreve prisavslag etter § 31. Når mangelen "ikke er uvesentlig", hvilket det høres ut som manglene på bilen ikke er, kan du heve kjøpet etter § 32.

Jeg vil anbefale deg å klage saken inn for Forbrukerrådet, og ta det til Forbrukertvistutvalget om nødvendig. Disse har ofte lange saksbehandlingstider, men dette er til gjengjeld gratis. Forbrukertvistutvalgets avgjørelse er i tillegg bindende som en dom, slik at du kan få namsmannens hjelp til å tvangsfullbyrde deres vedtak. Advokathjelp blir fort dyrt.

Lykke til, håper det ordner seg!
Sist endret av Pengui; 17. februar 2016 kl. 00:12.
Det fine med å kjøpe fra forhandler er at du vet hvor du finner ham og det er lett å reklamere.

Når du kjøper bruktbil må du regne med minsr 10.000kr i ekstrautgifter til diverse som f.eks. fikse bremser etc. Selv om dette ikke var opplyst.

Hvis de ekstra tingene overstiger si 10-20 prosent av kjøpesummen så har selger prøvt å lure noe for deg, eller han var uvitende selv.

Er null problem å reklamere, bare vær høflig, ikke noe å stresse over.

Men når du kjøper bruktbil, gå grundig over bilen selv. Noen overaskelser er inkludert i prisen
Du har et poeng her at man alltid får noen overraskelser med på kjøpet.

Men skulte skader som f.eks en kanal full i sparkel og en dårlig lakkeringsjobb osv. legger jeg ikke i denne kategorien.


Men har funnet flere feil på bilen etter kjøp. Sånne småting som jeg regner jeg bare måtte ha funnet meg i. Som et par tre defekte varmetråder i bakruten.
Hva står det i kontrakten?
Jeg er ingen advokat eller jurist!

Selvsagt må/burde en forhandler vist om dette, mistenker de har tilbakehold informasjon noe som er straffbart. I mine tidligere bilkjøp har alltid kontrakter vært meget godt utfylt av; mangler, tidligere skader, bulk, riper, defekter feks varmetråder/setevarmer, km tilstand osv.

Hvis dette ikke står i kjøpskontrakten, vil du få gode muligheter å få dekt kostnaden evt heving av kjøpet. Jeg anbefaler du ringer forbruks rådet, de har utdanning og hatt tusenvis av slike saker.

Ikke gi deg, noen forhandlere er rett og slett kvalmende!
Står ingenting i kontrakten ang skader osv.
Eneste som er i nærheten er defekte park sensorer som skal bli fikset på et lokalt verksted.

Ellers har jeg fått en ny mail fra selger..
Han hadde funnet en faktura på rep av en skade på samme plass som jeg klager på så man kan vel si at plutselig så viste han om en skade allikevel..

Ellers nekter han at et lokalt verksted ta jobben. Han vil ha bilen transportert ned til han for vurdering og eventuelt rep..

Forbanna tull mener nå jeg. Kan vel ikke forvente at jeg skal ta meg fri fra jobb og kjøre 2 timer +en ferje for å etterlate bilen hos han. Skal jo komme meg hjem også og eventuelt plukke opp bilen igjen ved en senere anledning.
Ville kostet meg et par tusen kroner minst hvis jeg hadde gjort det billig og overtalt en venn til å kjørt og hentet meg med sin bil..
Blir for dumt..

Regner med at Forbrukerrådet må blandes inn.

Sorry dårlig formatering.. Sitter på telefonen
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Jo, selger kan velge at bilen repareres i nærheten av selgers sted. Det er ikke selgers problem at du bor langt unna, når du har valgt å reise til selger for å kjøpe bilen.

Allikevel sier Forbrukerkjøpsloven at det ikke skal medføre deg kostnad å utføre reklamasjonsjobb, men ordlyden er litt vag og lite definert.

Du må huske at du har kjøpt en 6 år gammel bil som tross alt er brukt, noe som gjenspeiles i prisen. Du må forvente at bilen bærer preg av det, og du har faktisk en plikt om å faktisk se på bilen selv. Så lenge man ikke har sett skaden er det vanskelig å si hva man kan forvente om man går videre med det.

Men som Tøffetom sier, så der det et helvete å drive med salg av "gamle" biler i Norge. Forbrukerkjøpsloven gir forbrukeren "for mye" rettigheter. Derfor selger stort sett seriøse forhandlere alt gammelt til småsjapper som kan gi beng i reklamasjoner og eventuelt legge ned sjappa og starte opp på nytt når de har tapt og trenert for mange saker uten å betale.
Sitat av KaldBlod Vis innlegg
Jo, selger kan velge at bilen repareres i nærheten av selgers sted. Det er ikke selgers problem at du bor langt unna, når du har valgt å reise til selger for å kjøpe bilen.

Allikevel sier Forbrukerkjøpsloven at det ikke skal medføre deg kostnad å utføre reklamasjonsjobb, men ordlyden er litt vag og lite definert.

Du må huske at du har kjøpt en 6 år gammel bil som tross alt er brukt, noe som gjenspeiles i prisen. Du må forvente at bilen bærer preg av det, og du har faktisk en plikt om å faktisk se på bilen selv. Så lenge man ikke har sett skaden er det vanskelig å si hva man kan forvente om man går videre med det.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt sant, men retten legger vekt på kyndighet. Om du er mekaniker kan du ikke forvente å få rettens medhold i en sak hvor du påstår at du ikke kjenner til noe som helst. Om du jobber som sekretær, f.eks., vil saken stille seg annerledes.

Det minner meg om en anekdote som en professor på NTNU fortalte under en forelesning om etikk og kontraktsrett: En annen (ikke navngitt) professor ved universitetet hadde kjøpt seg bruktbil, og fant etter et par uker ut at bilen hadde omfattende rustskader i karosseriet. Etter en lengre tvist med selger gikk det til rettssystemet. Retten mente at han, med sin bakgrunn (doktor ing. i kjemi) hadde faglig tyngde nok til å ta sine forholdsregler (due diligence) med tanke på korrosjon; han fikk ikke rettens medhold.

Med det sagt: Synes du ikke at denne bilen var litt vel billig? Jeg kjøpte nylig en 2011 Mondeo (riktignok med 140hk diesel, 70k på klokka, PS automat og mye ekstrautstyr) for 185k. Når noe er for godt til å være sant, er det gjerne det.
Synes bilen var normalt priset jeg.
Er i dette hjørnet de ligger på.

6 års gammel bil så må man forvente den er brukt - Jo jeg er enig her. Å bilen har sin del av steinsprut, barkeringsbulker osb.
Bilen er ikke perfekt.
Men det betyr ikke at bilen skal ha skulte feil som jeg ikke ble opplyst om.

Ang om jeg skulle ha sett dette.. Man vet aldri.. Kanskje hvis jeg hadde hatt et bilkyndig bein i kroppen så hadde jeg sett at noe var galt hvis jeg hadde krøpet under bilen.
Men dessverre fysikken min tillater ikke slike krumspring og jeg har mer eller mindre null peiling på bil mer enn slikt som er åpenbart.


At selger kan forlange å få bilen reparert på en plass han velger synes jeg ikke noe om. Enten må jeg da bruke flere tusen kroner på å transportere bilen selv ned til selger eller la selger hente bilen.
Ingen ide på hvordan selger vil hente den, men antar at det innebærer at jeg må overlate bilen til en ukjent person og det kommer ikke på tale. Bilen står tross alt registrert på meg. Så sitter jeg da i brødsaksa hvis fyren freser igjennom alle fotobokser i området eller ødelegger bilen.

Synes ikke dette er holdbart når lokalsamfunnet mitt har en overflod av verkstedet som kan brukes.

Men uansett så ville alt dette blitt unngått hvis selger gikk med på å heve kjøpet. Som sagt ville jeg aldri kjøpt bilen hvis jeg hadde visst om disse skadene. Selger visste om skadene og sa det ikke til meg.

Nå er ikke dette en sånn ali baba sjappe heller som har dukket opp. Fyren reklamerer med 30 års erfaring..
Det du burde gjøre er å få et seriøst verksted til å dokumentere feilen og lage et prisoverslag på jobben. Det kommer uansett Forbrukerrådet til å be om når du klager inn saken. Forbrukerrådet vil ikke ta saken din før du har latt selger prøve å utbedre. Det kan godt være en advokat kan hjelpe deg.
Vil du kontakte advokat bør du sjekke med forsikringsselskapet ditt om du kan få dekket litt utgifter der. Typisk rundt 5000 kr. Fagforeninger har og ofte tilbud på advokathjelp.
Sist endret av Jandre; 18. februar 2016 kl. 12:22.
Det er bestilt time til imorgen..

Lar merkeverksted ta seg av den jobben..
Jeg har vært igjennom samme dritten. Det er ikke gøy mens det holder på.
Sitat av Jandre Vis innlegg
Jeg har vært igjennom samme dritten. Det er ikke gøy mens det holder på.
Vis hele sitatet...
Kan jeg spørre hvor lang tid saken din tok?

Hadde håpet å få denne saken kjapt ut av verden, men det ser ikke ut som det er mulig.
Hadde planer om å skrote den gamle bilen da jeg kjøpe ny men det må jeg rett og slett utsette til saken er avgjort og i mellomtiden så må jo veiavgifter og forsikring betales på begge bilene.
Blir dyrt :-(

Men håper jeg har lært til neste gang.
Kjøp bil lokalt og heller betale en mekaniker for å være med meg og se på bilen.

Ny oppdatering.

Fikk ny mail for forhandler..

Tilbudet er fremdeles det samme.. Han ønsker bilen transportert til han for undersøkelse/utbedring av skade.
Delvis på min bekostning da han på det meste vil dekke transport en vei.

Hvis jeg ikke var fornøyd med dette så måtte jeg ta saken videre til Forbrukerrådet.

Så det er nettopp det jeg har gjort. Sak er levert inn så nå begynner ventingen.
Sist endret av Lattergal; 18. februar 2016 kl. 15:12. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av Lattergal Vis innlegg
Kan jeg spørre hvor lang tid saken din tok?

Hadde håpet å få denne saken kjapt ut av verden, men det ser ikke ut som det er mulig.
Hadde planer om å skrote den gamle bilen da jeg kjøpe ny men det må jeg rett og slett utsette til saken er avgjort og i mellomtiden så må jo veiavgifter og forsikring betales på begge bilene.
Blir dyrt :-(

Men håper jeg har lært til neste gang.
Kjøp bil lokalt og heller betale en mekaniker for å være med meg og se på bilen.

Ny oppdatering.

Fikk ny mail for forhandler..

Tilbudet er fremdeles det samme.. Han ønsker bilen transportert til han for undersøkelse/utbedring av skade.
Delvis på min bekostning da han på det meste vil dekke transport en vei.

Hvis jeg ikke var fornøyd med dette så måtte jeg ta saken videre til Forbrukerrådet.

Så det er nettopp det jeg har gjort. Sak er levert inn så nå begynner ventingen.
Vis hele sitatet...
Jeg har svart deg tidligere i tråden -- vet ikke om du har sett dette.

Som jeg nevnte der, er det et absolutt krav at avhjelpen ikke skal koste deg noe. Det ble nevnt av noen at ordlyden (presumptivt i fkjl. § 30 første ledd) var "noe vag" -- forarbeidene (Ot.prp. nr. 44 [2001-2002] s. 185) er imidlertid klare på at dette gjelder kostnader "av enhver art forbundet med avhjelpen". Dette kommer også klarere frem i direktiv 1999/44/EF art. 3, som bestemmelsen bygger på.

Hvor lang saksbehandlingen i Forbrukerrådet tar, avhenger blant annet av hvilket regionkontor som behandler saken, samt om partene retter seg inn etter deres uttalelse. Hvis ikke, må du få Forbrukertvistutvalget til å behandle saken, jf. min tidligere post.
Nettopp kommet tilbake fra verksted nr 2 med bilen. Første kunne ikke gi meg pris på rep.

Jaja 30K i karosseriet , 9k for ny bakrute og 5-7k for park sensorene..