Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 7531
Hei!

Var ute å bestilte meg en del varer til min nye leilighet deriblant en tv. Tenkte ikke noe mer over saken, og kjøpte denne på mitt navn. Det ble benyttet Cresco faktura til dette siden da ønsket elkjøp å gi meg mer rabatt på grunn av at de ikke taper pengene sine til VISA.

Men så er det denne fantastiske tv lisensen. Per nå er jeg registrert på bopel til min mor, men hva vil skje når jeg melder adresseendring om 1 måned? Vil NRK nissene automatisk sende meg lisens eller ser de at det finnes flere tv i hustand når tv ble kjøpt slik at de lar den gå?

Men hva om jeg bytter den inn hos elkjøp og kjøper en splitter ny, men på et annet navn. Hva vil skje med den forrige tven som sto registrert på meg? Sender elkjøp da inn en beskjed om at jeg ikke lengre eier en tv??

Trenger ikke moral preken. Støtter bare ikke NRK!
Når du bytter adresse vil du nok få lisenskrav, men pr. idag er det forholdsvis enkelt å slippe unna lisenskravet.
Jeg kjøpte TV på mitt navn for en god stund tilbake, og mottok rimelig kjapt et lisenskrav, men siden jeg ikke benytter TV-en til annet enn en skjerm for mediesenteret mitt sendte jeg bare følgende mail og ble etter hvert fjernet fra lisensregisteret:

Fjernsynsmottaker ikke i bruk

Hei,

Jeg henviser til forskrifter om fjernsynsmottagere §9 og melder herved
skriftlig til NRK om at fjernsynsmottageren min ikke er i bruk fra og
med neste termin (fra og med xx.xx.xxxx) og erklærer at den ikke vil bli
tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om det i henhold til §6.

Dersom NRK ønsker det kan dere etter nærmere avtale sende en
autorisert person til å utføre plombering i henhold til §9.

Med dette betrakter jeg mitt kundeforhold til dere som avsluttet fra
og med xx.xx.xxxx og forventer ingen framtidige krav fra dere.

Jeg ber om bekreftelse på at e-posten er mottatt og at jeg er fjernet
fra lisensregisteret. Bekreftelsen ønskes snarest mulig og senest
innen xx.xx.xxxx.

--
Vennlig hilsen
"navn"
Vis hele sitatet...
Hva som skjer om du leverer TV-en tilbake til Elkjøp kan jeg dessverre ikke svare, men om du tar kontakt Elkjøp så får du nok et greit svar.
Sist endret av s1gh; 18. august 2014 kl. 18:29.
Gjorde akkurat det samme selv. Handlet TV i mitt navn. Sendte en mail til NRK der jeg forklarte at jeg handlet TV for min far i mitt navn.

Skulle gått for løsningen til karen ovenfor, ville man vær helt på den sikre siden. Ærlig sak.
Det hjelper ikke at du er registrert på samme adresse som din mor. NRK vet ikke om det er din mor, far, oldefar, grandonkel eller tilfeldig person du bor oss, for alt de vet leier du rom der og skal da betale lisens.

Gjør som s1gh eller om du mottar krav, snakk med din mor å få hennes lisensnummer (står på faktura) så sender du Mail til NRK og sier at tv'n som ble kjøpt i ditt navn var et kjøp du gjorde for din mor og oppgi lisensnummeret hennes og ditt eget.
Bare si at du kjøpte den for din mor som en gave. Det er ikke verre enn det...
Sitat av s1gh Vis innlegg
Når du bytter adresse vil du nok få lisenskrav, men pr. idag er det forholdsvis enkelt å slippe unna lisenskravet.
Jeg kjøpte TV på mitt navn for en god stund tilbake, og mottok rimelig kjapt et lisenskrav, men siden jeg ikke benytter TV-en til annet enn en skjerm for mediesenteret mitt sendte jeg bare følgende mail og ble etter hvert fjernet fra lisensregisteret:



Hva som skjer om du leverer TV-en tilbake til Elkjøp kan jeg dessverre ikke svare, men om du tar kontakt Elkjøp så får du nok et greit svar.
Vis hele sitatet...
Dette er risky, det er fortsatt lisenskrav på TVer selv om de ikke blir brukt til annet enn skjerm, så hvis du får lisenspolitiet på døren så må du betale. Hvis du vil unngå lisens lovlig må du ta TVen med til et verksted for å plombere mottakeren.
Sitat av Grix Vis innlegg
Dette er risky, det er fortsatt lisenskrav på TVer selv om de ikke blir brukt til annet enn skjerm, så hvis du får lisenspolitiet på døren så må du betale. Hvis du vil unngå lisens lovlig må du ta TVen med til et verksted for å plombere mottakeren.
Vis hele sitatet...
Det er lenge siden plombering faktisk var nødvendig. De endret retningslinjene når det gikk ifra analogt til digitalt bakkenett, og nå er det faktisk nok å si at TV-dekoderen ("mottakerutstyret") ikke er i bruk.

Selv fikk jeg urettmessig lisenskrav (de påstod jeg hadde kjøpt en dekoder i Arendal selv om jeg aldri hadde vært i Arendal), og når jeg truet NRK og Expert Stoa i Arendal med dokumentforfalsking (jeg hadde faktisk ikke TV-mottaker i det hele tatt) så fikk jeg standardsvaret de tydeligvis bruker når TV-dekoder er satt bort (de hadde vel ikke standardsvar på "vi har bæsjet på leggen og beklager dette").

Standardsvaret (fuckings PDF vedlagt i hver epost de svarer på) så på den tiden slik ut:
http://i.imgur.com/WlRxeGH.png
Sitat av JohnMichael Vis innlegg
Det er lenge siden plombering faktisk var nødvendig. De endret retningslinjene når det gikk ifra analogt til digitalt bakkenett, og nå er det faktisk nok å si at TV-dekoderen ("mottakerutstyret") ikke er i bruk.
Vis hele sitatet...
Har du en kilde på det? Kan være greit å ha liggende.
Sitat av Scampi Vis innlegg
Har du en kilde på det? Kan være greit å ha liggende.
Vis hele sitatet...
Det er en sannhet med modifikasjoner.

Det man betaler for er muligheten til å ta imot tv-signaler.

Dersom man ikke har tilgang til analoge signaler må man ha ekstrautstyr for å kunne ta inn signaler og det er derfor ikke nødvendig å plombere TV'en.

Men har man kabel-tv (f.eks i blokk / borettslag) har man som regel fremdeles analoge signaler i veggen og ergo har man fremdeles mulighet til å ta inn signaler med en helt ordinær tv. Da må man likevel plombere tv'en for å (lovlig) unngå å betale lisens.

Altså, har tv'en din mulighet til å ta inn signaler fra NRK skal du betale lisens, har den ikke det skal du ikke betale lisens.
Sitat av Grix Vis innlegg
Dette er risky, det er fortsatt lisenskrav på TVer selv om de ikke blir brukt til annet enn skjerm, så hvis du får lisenspolitiet på døren så må du betale. Hvis du vil unngå lisens lovlig må du ta TVen med til et verksted for å plombere mottakeren.
Vis hele sitatet...
Hvis du får lisenspolitiet på døren kan du bare nekte de innpass i leiligheten da, så oppdager ikke de skjermen.
Er det kun når man kjøper TV man får lisenskrav? Jeg har både TV i mitt eget navn (på forrige adresse med foreldre) og altibox i min nye leilighet (bodd her ett år), aldri motatt no krav.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Jeg har TV, men har ingen TV kanaler.
Jeg bruker kun "TV2 Sumo" appen via PS4 til å se på TV2 kanalene når det gjelder TV titting.

Jeg mottar lisenskrav for dette, men trenger jeg da å betale?
Jeg hadde kontrollmann på døren som ville vite om jeg hadde lisens. Agressiv jævel men han kom ikke inn til meg, noe han faktisk prøvde på. Så hørte han at jeg hadde tv på i stuen fra døren som jeg forklarte var en tv brukt som dataskjerm. Dette var noen år siden og har enda ikke hørt noe.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Obster Vis innlegg
Jeg har TV, men har ingen TV kanaler.
Jeg bruker kun "TV2 Sumo" appen via PS4 til å se på TV2 kanalene når det gjelder TV titting.

Jeg mottar lisenskrav for dette, men trenger jeg da å betale?
Vis hele sitatet...
Du betaler ikke lisens for å ha TV, men for å ha muligheten til å ta inn signaler.
Dersom du har analog kabel i veggen eller digital mottaker (enten i TV eller ekstern) så er du lisenspliktig.

Har du ikke mulighet til å ta inn signaler er du ikke det.
Sitat av Scampi Vis innlegg
Har du en kilde på det? Kan være greit å ha liggende.
Vis hele sitatet...
Har ingen kilde, men sa samme til NRK via mail etter lisenskrav.
"Har ikke TV, dekoder eller signaler, bruker bare radio"

Lisens = borte


Edit: Det var over 2 år siden og har ikke fått noen krav enda. Latterlig enkelt
Sist endret av CH0KE; 20. oktober 2014 kl. 08:36.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Men hva om man har GET abn ? Er dette noe Nrk kan se og finne ? Si at jeg benytter den malen, skrevet over.. for å si at jeg streamer.. men så har jeg get boksen ?
GET og alle andre (selv NGT med IPTV og kun 6000 TV-kunder) som leverer ut mottakerutstyr må rapportere inn eksisterende og nye kunder til Lisensavdelingen, men det kan ofte gå mange måneder før du faktisk får krav, så ikke stol på alle som sier "jeg fikk ikke krav iallefall", for de vet som regel hvem abonnementet står på, og 2 mnd kan fort bli påstått til "flere år".
▼ ... over en måned senere ... ▼
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Hadde en fyr på døra her. Sa at jeg bare hadde monitor, og ikke TV eller dekoder. Etter et par uker kom det regning allikevel.

Sendte klage til lisensavdelinga 18. november, men har bare fått autoreply om at det er lang behandlingstid.