Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  118 25206
Sitat av Alge Vis innlegg
Å ha røyka rett før du setter deg bak rattet er en ting, men når du mister lappen og får en jævla bot for promillekjøring når det er 3 dager+ siden site joint, da er det noe som er helt på trynet spør du meg.

Det er også veldig mange som har mistet lappen når de har blitt tatt for cannabis uten at det hadde noen med kjøring å gjøre. Det er kanskje folk som røyker en sjelden gang i blant og behandler det som det skulle vært alkohol, plutselig så mister du lappen
Vis hele sitatet...
Jeg er helt enig i at det er urettferdig at en mister lappen om man blir tatt for cannabis uten at det er relatert til kjøring. Som Elden sa er det at politiet bruker inndragelse av førerkort pga. cannabis som et narkopolitisk virkemiddel helt bak mål.

Poenget mitt var mer at om du tester positivt i en ruskontroll for hasj, eller mister det grunnet manglende edruelig på lik linje med folk som har misbrukt alkohol så er det grunnet i trafikksikkerhet og noe som ikke moralsk sett kan argumenteres imot.
Sitat av Alge Vis innlegg
Å ha røyka rett før du setter deg bak rattet er en ting, men når du mister lappen og får en jævla bot for promillekjøring når det er 3 dager+ siden site joint, da er det noe som er helt på trynet spør du meg.

Det er også veldig mange som har mistet lappen når de har blitt tatt for cannabis uten at det hadde noen med kjøring å gjøre. Det er kanskje folk som røyker en sjelden gang i blant og behandler det som det skulle vært alkohol, plutselig så mister du lappen
Vis hele sitatet...
Det er nettopp DET! De må jo påvise at du kjører i påvirka tilstand, eller sånn bør det være.

Sitat av Skepty Vis innlegg
Jeg er helt enig i at det er urettferdig at en mister lappen om man blir tatt for cannabis uten at det er relatert til kjøring. Som Elden sa er det at politiet bruker inndragelse av førerkort pga. cannabis som et narkopolitisk virkemiddel helt bak mål.

Poenget mitt var mer at om du tester positivt i en ruskontroll for hasj, eller mister det grunnet manglende edruelig på lik linje med folk som har misbrukt alkohol så er det grunnet i trafikksikkerhet og noe som ikke moralsk sett kan argumenteres imot.
Vis hele sitatet...
Ja, men det er jo helt borti natta, kanskje en som MISbruker alkohol ikke får ha lappen, på samme måte kan en som med stor sannsynlighet ruser seg hele tiden være en fare. Men så har du alle oss som kan stilles på lik linje med dem som tar seg noen øl og en whisky i helgene, de mister ikke noe førerkort, det burde da være på samme viset med oss småforbrukere av et mildt stoff......?
Sist endret av Arietta; 15. juni 2018 kl. 20:48. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
▼ ... over en måned senere ... ▼
Besittelse av smånark på en festival forrige uke, fikk fortsatt bot pā 6k, ingenting vedtatt ennå tydeligvis. Mulig å klage når VG legger ut misvisende artikler?
Ganjalf the Green
EpicSnusBox's Avatar
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Besittelse av smånark på en festival forrige uke, fikk fortsatt bot pā 6k, ingenting vedtatt ennå tydeligvis. Mulig å klage når VG legger ut misvisende artikler?
Vis hele sitatet...
Nei, narkotika er fortsatt ikke avkriminalisert og det hadde du forstått selv, om du leste et par settninger forbi overskriften.
Sist endret av EpicSnusBox; 23. juli 2018 kl. 10:31.
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Nei, narkotika er fortsatt ikke avkriminalisert og det hadde du forstått selv, om du leste et par settninger forbi overskriften.
Vis hele sitatet...
Var det jeg trodde selv, men så fikk jeg høre av flere kompiser/bekjente som hadde hatt rassia, blitt stoppet av snut osv at snuten bare tok shitten og lot de gå, så flere som egt bekreftet at det var vedtatt. Stygge snut gir deg bot, møter du noen ordentlige politimenn (få av de egt) lar de deg bare gå, kanskje tar de shiten din men ikke alltid engang. Synes fortsatt 6k i bot for besittelse av 0,25 emma på en festival er helt på trynet.
Gyps africanus
vidarlo's Avatar
Administrator
Sitat av playboyboler89 Vis innlegg
Var det jeg trodde selv, men så fikk jeg høre av flere kompiser/bekjente som hadde hatt rassia, blitt stoppet av snut osv at snuten bare tok shitten og lot de gå, så flere som egt bekreftet at det var vedtatt.
Vis hele sitatet...
Så kjelda di var altså ikkje VG. Det var rykter i knarkermiljø, der det å få aksept for rusbruk er status...

Du får ta det som ein øvelse i kjeldekritikk.
Anonym bruker
"Hatsk Røyskatt"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Gyps africanus
vidarlo's Avatar
Administrator
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Vis hele sitatet...
https://www.vg.no/nyheter/innenriks/...-rusmisbrukere

VG har åpenbart gjort om på URL-strukturen sin. Ikkje meir mystisk enn det.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sko ikke det ha blitt avkriminalisert for sånn 8 måneder siden?

Hva er det som tar så lang tid?
Sist endret av YeZFeZ; 31. juli 2018 kl. 20:02.
Anonym bruker
"Ergerlig Levitan"
Er det ikke lovlig allikevell?
Vis hele sitatet...
Hva har fått deg til å tro at det er blitt lovlig?
Noen oppdatering på dette? Behandles dette fortsatt?
Anonym bruker
"Ergerlig Levitan"
Vis hele sitatet...
Sto jo i denna vg artikkelen "avkriminnaseres" aka ikke kriminelt
Men for faen, er det så vanskelig å lese en artikkel??

– Endringen vil ta noe tid, men det betyr et endret syn: De som har et rusproblem skal behandles som syke, og ikke som kriminelle med klassiske sanksjoner som bøter og fengsel, sier Stensland til VG.

Når man vedtar noe så skal det igjennom en prosess før loven blir endret, er det så vanskelig å forstå...

Det er vel heller ikke vedtatt heller, med det er flertall for det. Så det er ingen garantier for at det blir gjennomført heller.
Sist endret av Spaceman; 31. juli 2018 kl. 22:43.
"Vedtak i korthet
Stortinget har behandlet to representantforslag om utforming av ruspolitikken. I komiteinnstillingen gis det støtte til at regjeringen har nedsatt et offentlig utvalg som skal vurdere ruspolitikken - rusreformutvalget. Komiteens flertall gir i innstillingen uttrykk for at de mener det er viktig å trekke en grense mellom bruk og besittelse av mindre mengder illegaler stoffer til eget bruk, og kriminelle handlinger som er utført i rus eller med bakgrunn i rusavhengighet. Med støtte fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkepart har Stortinget vedtatt å be regjeringen evaluere LAR-ordningen, ved å utvide mandatet til rusreformutvalget. Videre er det vedtatt å be regjeringen gi foreldre med rusavhengighet tilbud om oppfølging og utredning, Det er også vedtatt å be regjeringen sørge for at det oppsøkende tilbudet til tyngre rusmisbrukere utvikles."

https://www.stortinget.no/no/Saker-o...p=70654&dnid=1

"Som en oppfølging av regjeringsplattformen har regjeringen oppnavt rusreformutvalget.

Utvalget skal forberede gjennomføringen av regjeringens rusreform der ansvaret for samfunnets reaksjon på bruk og besittelse av illegale rusmidler til eget bruk overføres fra justissektoren til helsetjenesten.

Utvalget skal utrede og foreslå en modell for å oppnå formålet med rusreformen.

Utvalget skal avgi sin utredning til Helse- og omsorgsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet innen 31. desember 2019."

https://www.regjeringen.no/no/dep/ho...get/id2594880/

Blir ikke skje noen ting før tidligst 2020
Sitat av Madworld Vis innlegg
"Vedtak i korthet
Stortinget har behandlet to representantforslag om utforming av ruspolitikken. I komiteinnstillingen gis det støtte til at regjeringen har nedsatt et offentlig utvalg som skal vurdere ruspolitikken - rusreformutvalget. Komiteens flertall gir i innstillingen uttrykk for at de mener det er viktig å trekke en grense mellom bruk og besittelse av mindre mengder illegaler stoffer til eget bruk, og kriminelle handlinger som er utført i rus eller med bakgrunn i rusavhengighet. Med støtte fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet, Sosialistisk Venstreparti og Kristelig Folkepart har Stortinget vedtatt å be regjeringen evaluere LAR-ordningen, ved å utvide mandatet til rusreformutvalget. Videre er det vedtatt å be regjeringen gi foreldre med rusavhengighet tilbud om oppfølging og utredning, Det er også vedtatt å be regjeringen sørge for at det oppsøkende tilbudet til tyngre rusmisbrukere utvikles."

https://www.stortinget.no/no/Saker-o...p=70654&dnid=1

"Som en oppfølging av regjeringsplattformen har regjeringen oppnavt rusreformutvalget.

Utvalget skal forberede gjennomføringen av regjeringens rusreform der ansvaret for samfunnets reaksjon på bruk og besittelse av illegale rusmidler til eget bruk overføres fra justissektoren til helsetjenesten.

Utvalget skal utrede og foreslå en modell for å oppnå formålet med rusreformen.

Utvalget skal avgi sin utredning til Helse- og omsorgsdepartementet og Justis- og beredskapsdepartementet innen 31. desember 2019."

https://www.regjeringen.no/no/dep/ho...get/id2594880/

Blir ikke skje noen ting før tidligst 2020
Vis hele sitatet...
2020 er nok ønsketenking (selv om jeg ser du skriver tidligst), jeg tenker 2025 så kan man begynne å vente på handling.
Flott at politikerne endelig tørr å ta ord som avkriminalisering og nedkriminalisering i munnen. Det er stortingsvalg høsten 2011 og det blir spennende. Jeg kommer til å stemme på partiet som har flertall for den mest liberale ruspolitikken.
Gyps africanus
vidarlo's Avatar
Administrator
Sitat av Drugsarebadmkey Vis innlegg
Det er stortingsvalg høsten 2011 og det blir spennende. Jeg kommer til å stemme på partiet som har flertall for den mest liberale ruspolitikken.
Vis hele sitatet...
Om du tenkjer på valet hausten 2019 er det nok snakk om kommune- og fylkestingsval, og det er typisk dominert av totalt andre saker og personer enn stortingsval.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Om du tenkjer på valet hausten 2019 er det nok snakk om kommune- og fylkestingsval, og det er typisk dominert av totalt andre saker og personer enn stortingsval.
Vis hele sitatet...
2021*