Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2698
Hei. Trenger litt hjelp!

Jeg bodde et sted fra desember 2017 - februar 2018.
Jeg mottok en husleiekontrakt pr mail, som aldri ble skrevet under.

(Hele denne perioden var jeg usikker på boforholdet pga psykiske problemer og mye støy i boligen, og jeg ble heller ikke informert om at det bodde en 45år gammel mann der, som plutselig flyttet tilbake ved jul)

Jeg betalte husleie for nevnte periode, og er nå blitt sendt et inkassokrav for utestående betaling for mars. Hva gjør jeg?

Har noen vært i en lignende situasjon? Eller vet noe om hvordan jeg burde gå frem?
Tusen takk
Sist endret av siparlus; 13. juni 2018 kl. 14:51. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Har du sagt opp leiligheten før du flyttet ut ?
Vil anta at standard vilkår i følge husleieloven vil gjelde med 3 måneders oppsigelse. (Siden ingen kontrakt er signert, men din betaling av leie er nok bekreftelse på leieforholdet.)
Sist endret av dggr; 13. juni 2018 kl. 15:24.
Det er ikke en selvfølge at det er 3 månders oppsigelse, syns du skal ta kontakt med huseier og snakke med vedkommende
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Tramp Vis innlegg
Det er ikke en selvfølge at det er 3 månders oppsigelse, syns du skal ta kontakt med huseier og snakke med vedkommende
Vis hele sitatet...
Tjeh. Det er utgangspunktet i lova. Trådstarter er klar på at han ikkje har signert kontrakt, men har samtidig betalt inn husleige. Då vil veldig fort lova sine reglar gjelde.
Da du ikke ble informert om at det bodde noen andre der har du rett til å bryte kontrakten. Men du valgte å betale, dermed bekreftet du leieforholdet så det kan du desverre ikke bruke i en evt sak.

Du må nokk holde deg til kontrakten.
Sitat av alboo Vis innlegg
Da du ikke ble informert om at det bodde noen andre der har du rett til å bryte kontrakten. Men du valgte å betale, dermed bekreftet du leieforholdet så det kan du desverre ikke bruke i en evt sak.

Du må nokk holde deg til kontrakten.
Vis hele sitatet...

Det virker ikke rett for meg. Dersom det var mangelfulle opplysninger fra utleiers side om vesentlige ting ved leieforholdet, som å informere om at det bor andre der så har i mine øyne utleier selv gjort kontrakten ugyldig.

Hva med å ta en telefon til utleier? Rett og slett snakke om saken? Der du legger frem dine synspunkter og hører hans? Om du fortsatt mener du har rett så får du bare si at det som det er, at du ikke kommer til å betale.

Er du uenig i kravet mot deg så må du kontakte de som har sendt kravet å opplyse dem om at du har innsigelser mot kravet og at du ikke kan akseptere kravet slik det står.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Tjeh. Det er utgangspunktet i lova. Trådstarter er klar på at han ikkje har signert kontrakt, men har samtidig betalt inn husleige. Då vil veldig fort lova sine reglar gjelde.
Vis hele sitatet...
Jeg vil legge til i tillegg til det vidarlo sier: En muntlig avtale er like gyldig som en skriftlig, bare vanskeligere å bevise. I retten vil det være lett å sannsynliggjøre at dere har hatt et leieforhold. Kontoutskrift, at han har leid ut leilighet, ingen andre som har betalt inn husleie osv.

Det er 3 mnd gjensidig oppsigelsestid som gjelder i loven. Hadde du hatt kontrakt, så kunne dere ha skrevet 1 mnd, eller 100 mnd for den saks skyld.

Likevel vil jeg egentlig tippe at du også kan sannsynliggjøre at du aldri fikk husleiekontrakt, så det er hans feil.

Lykke til!
Essensielt er jo også at TS faktisk har sendt oppsigelse. Å flytte ut i seg selv fritar jo ikke for å betale leie.