Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 2602
Uvaksinert 👍
Hei, en jeg kjenner har ei datter på snart 14 som løfter 40kg i benkpress, hun driver ikke med noe styrketrening men er generelt sterk. Er 40kg i benkpress greit? og kan ei som snart er 14 begynne å trene styrke aktivt eller er det ikke sunt for kroppen? Nå er det trening med skolen 1 gang i uka på treningsstudio og håndballtrening 1 gang i uka, ellers er det hjemmesitting/data.
Spørs litt hva hun veier, men synes 40 kg for en 14 år gammel jente er veldig bra!
Hva styrketrening angår i en så ung alder kan jeg ikke svare med sikkerthet på, men regner med det går bra såfremt man har god teknikk og ikke pusher seg alt for hardt med å løfte for tunge vekter.

Gode øvelser som en 14 åring kan ha god nytta av er derimot egenvektsøvelser. Pull ups er en super øvelse (dog vanskelig med mange reps hvis man ikke er sterk) og jeg anbefaler core øvelser med medisinball(som er 100 ganger bedre enn sit ups) og olympiske ringer(krever dog en del styrke).
Sist endret av trikker95; 24. oktober 2016 kl. 20:17.
Sitat av daffe Vis innlegg
Hei, en jeg kjenner har ei datter på snart 14 som løfter 40kg i benkpress, hun driver ikke med noe styrketrening men er generelt sterk.
Vis hele sitatet...
Kjør på, kroppen gir beskjed, og man lærer sine egne grenser å kjenne og ikke minst mestring.

Sitat av daffe Vis innlegg
og kan ei som snart er 14 begynne å trene styrke aktivt eller er det ikke sunt for kroppen?
Vis hele sitatet...
Jeg er ikke lege, men vil løst synse om at er man først noen år i puberteten så er det bare å gasse på.

Nå er det trening ... ellers er det hjemmesitting/data.
Vis hele sitatet...
Det høres ut som en grei kombinasjon. La da for pokker jenta føle at hun får forskjellige ting til! (y)
Sist endret av Desustraike; 24. oktober 2016 kl. 20:40.
Her er litt informasjon om barn og styrketrening: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/...ing-18415.html