Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 2982
I fjor ble jeg besøkt av politi med en ransakelsesordre hvor gyldig dato var klusset over med penn, og en ny dato var påskrevet ved siden av (dagen etter opprinnelige datoen).
De hadde tydeligvis ikke rukket å foreta razziaen i tide, og fant ut at de skulle endre dokumentet slik det passet dem å ta razzia hos meg dagen etter istedenfor.

Politiet ble sluppet inn av foreldre som ikke har peiling og ikke tør å motstille seg politiet.
Men når jeg ble tatt med ned på stasjon for å plasseres på cella, så spurte jeg spesifikt om jeg fikk igjen dokumentet etterpå.
Da svarte betjenten "øhmm eh nei", uten å gå nærmere inn på hvorfor jeg ikke skulle få det igjen.
Det virker for meg som om de visste at de hadde forfalska dokumentet, og at de hadde en utspekulert plan for å ta dem igjen, slik at jeg ikke kunne bevise noe. (dersom jeg skulle gidde å ta det videre)

Nå er dette så lenge siden at jeg ikke gidder gjøre noe ut av det, men jeg spør for fremtidens skyld: Hadde politiet forfalsket dokumentet?
De kan vel ikke bare endre datoer på det og manipulere det etter at jurist har skrevet under? Jeg mener det er uproffesjonelt og helt i grenseland for hva som er moralsk riktig av politi å foreta seg.

Sånn jeg ser det bør dokumentet være helt reint skrevet ut fra pc, med underskrift, ikke noe mer tull med penneskrift etc.

Men her har de altså manipulert dokumentet fordi de dreit seg ut og ikke rakk å ta razzia på riktig dato.
Jeg har klart å ta vare på en av ordrene (familiemedlem ble også tatt med), og man ser helt klart at datoen er tuklet med og er skrevet på nytt med penn.

Så jeg spør egentlig for å kunne "arrestere" de ved en ny anledning, dersom de skulle prøve seg på noe lignende igjen.
Skal også nevnes at de tukla med datoen første gang jeg fikk razzia også, i en annen leilighet.

Hva mener dere? Kan man kalle dette dokumentforfalskning?
Hva kan man si for at de skal skjerpe seg og backe unna om de skulle prøve seg på nytt en gang?
Jeg kan selvfølgelig påpeke at dokumentet er tuklet med, men dette er bygdesnut på sitt verste.
De elsker å buste potheads, mens voldtekter og innbruddstyver løper fritt.
Vil gjerne ha noen paragrafer eller noe saftig skyts å bruke mot dem hvis de skulle prøve noe lignende senere.
Takk for evt svar!
Han som ikke spiser kebab
KaldBlod's Avatar
Tror ikke du skal bruke for mye ressurser på det der. Ja, de har endret datoen, men tror du virkelig ikke den som i utgangspunktet utstedte ransakselsesordren ville godkjent hvilken som helst dato?
Sitat av KaldBlod Vis innlegg
Tror ikke du skal bruke for mye ressurser på det der. Ja, de har endret datoen, men tror du virkelig ikke den som i utgangspunktet utstedte ransakselsesordren ville godkjent hvilken som helst dato?
Vis hele sitatet...
Med en slik tankegang er det mye som kan skippes gitt.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av VinumSabbathi Vis innlegg
Med en slik tankegang er det mye som kan skippes gitt.
Vis hele sitatet...
Slippery slope er legitim argumentasjon i ein del tilfeller, men ikkje i alle.

Det kan vere fullstendig OK grunner til å endre dato - t.d. at juristen faktisk ikkje har signert det før dagen etter at det var skreve ut. Å endre dato då er fullstendig ukontroversielt.

Eg kan heller ikkje finne noko om gyldigheit av ransakingsordrer, så eg kan strengt tatt ikkje forstå at ein ransakingsordre frå i går ikkje er gyldig. Den vil neppe vere gyldig etter eit år, for å settje det på spissen, men ein dag eller to? Meh.

Så kort sagt - du kjem ingen veg med det. Uansett så er prinsippet i norsk rett fri bevisførsel, så du vert dømt for det dei eventuelt fann under ransakinga. Eventuelt, om det faktisk var eit lovbrot frå politiet si side, så er det ei separat sak, som politiet vil kunne få ei foretaksstraff for.
Takk for svar.
Har ingen planer om å gå noen vei med dette, men det er greit å vite om en en slik ordre er gyldig eller ikke. For meg virker det veldig som en gråsone de benytter, fordi de regner med at ingen tenker over det, eller gidder gjøre noe ut av det.
Hovedsaklig spør jeg for å kunne vite mine rettigheter om det eventuelt skulle skje igjen.
Man skulle jo tro at "rett skal være rett", og at man kan "true" politet til å komme med en helt clean ordre, uten pennekluss og endrede datoer.

Samtidig er jeg enig og forstår at ingen bryr seg om slikt, hvertfall ikke hvis de ender opp med å finne et straffbart forhold.
Så jeg spør egentlig mest for å sette dem på spissen dersom det skulle skje igjen
Kan godt være at politiet har ringt juristen som har utstedt ransakingsordren og, for å oppdatere datoen. I såfall hadde ikke jeg skrevet ut hele dokumentet på nytt om jeg var politi.
I et slikt tilfelle vil det politiet gjør være helt legitimt.
Å ta opp en sak mot politiet er dessverre en tapt sak her i landet.. (med unntak av meget få saker)

Så ser man at politiet her til lands misbruker (Skjellig grunn til mistanke) ang mass, men lite å få gjort med det dessverre!
Jeg klarer ikke å finne noe - på norsk - direkte om gyldighetstiden for en ransakelsesordre, annet enn at politiet kan gis en frist.
Samtidig åpner Straffeprosessloven for at en ransakelse kan besluttes av jurist, eller av politimannen på stedet, og disse beslutningene trenger ikke være skriftlige.

Det er dermed klare åpninger for at politiet, når de ikke rakk å gjennomføre ransakingen som først tenkt har de fått godkjennelse fra juristen for å gjøre det dagen etter. Denne beslutningen skal være nedtegnet, men politiet trenger ikke ha den med seg.

Om du skulle ønske å grave mer i saken kan du henvende deg til politiet og be om å få kopi av ransakingsbeslutningen.