Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  26 6197
Finns det no syre som er effektiv mot metall, sånn typ gjøre det mykt / lage hull i det? Lekte litt med no saltsyre i dag, men det bare bruser og ryker.. Skjedde liksom ikkeno spennende..
Evt. noe man kan blande seg?

Hilsen en som er totalt newbie innen kjemi
Hvilket metall? Hvilken metalllegering?

Er det snakk om stål eller jern, finnes sikkert enkle metoder for å tilføre saltvann og oksygen om hverandre.
hvis det bruser/ryker så virker det på noen måte, du må være tålmodig.
Saltsyre er dog ganske svakt i forhold til salpetersyre og svovelsyre, spesielt om syren du har ikke er konsentrert.
Hvis det er noe som reagerer med saltsyre ville jeg peisa på med konsentrert salpetersyre, bare pass på å ikke pust dampene fra reaksjonen og bruk solide vernehansker i nitril (ikke engangs) som byttes ut raskt om du søler på dem.

Hvis det er noe jern i metallet ditt så vil det løse seg opp, og hvis det er rustfritt stål vil du ha igjen mangan og andre legeringsmaterialer mens jernet er borte. Dette gjør metallet veldig sprøtt.

Jeg ville egentlig ikke holdt på med sterke syrer om jeg ikke kunne noe spess om kjemi, det kan skade deg ganske heftig om du puster inn feil stoffer/får dem på deg/i øyet. Få med deg en som erfaren med kjemiforsøk(kan endel om farene som er involvert)
Sist endret av random13798; 21. juli 2009 kl. 23:25.
spørs hva slags metaller du skal løse opp. salpetersyre funker bra på mye, eller du kan også lage kongevann, 1 del kons salpetersyre og to deler kons saltsyre=) hvis du vet hva spenningsrekka (tabell) er så er det til go hjelp=) men vær forsiktig med syre, er ikke no å tulle med.. klarte å svi bort 90% av en labfrakk under en demoforsøk for nye studenter bare med 30 mL kons svovelsyre. så hansker og vernebriller er MUST.
Veldig usikker på om det er stål eller jern, men har en femmer på stål..

Tålmodig.. Er ikke akkurat et synonym til meg, men
Øh.. Kjerringa på Felleskjøpet sa at saltsyre og salpetersyre var det samma.. Og så ga a meg ei flaske med 30% i..

Og det er INGEN fare med at jeg har planer om å puste inn dampen.. Klarte å stikke nesa mi borti dampen fra saltsyra før i dag.. Var mindre behagelig -_-

Men hvis det da er stål.. Og jeg, på en merkelig måte, klarer å få syre over alt.. Vil det da være lett å få hull på det?
Salpetersyre er HNO3, saltsyre er HCl. Hun har nok ikke gjort leksa si, men samtidig bør du nok være forsiktig med konsentrert syre hvis du ikke har hatt noen sikkerhetskurs rundt det.
Kvinnfolk.. Neida, men hu var sikkert ikke mest inne i akkurat den biten

Er det SÅ mye å vite om det altså? Du heller ikke vann i syre, du har på deg briller og hansker, og bår sjelden i bar over/underkropp.. Er ikke nødvendig å helle det ut over alt, eller over seg selv.
Jeg mener, hvor vanskelig er det for en relativt oppegående person å fucke det til SÅ mye? (JA, jeg vet at det er FARLIG, kan vel i verste fall resultere i dødsfall..)
spørs på tykkelsen på stålet og hvordan den ligger.. 30 prosent er sterk, men om syra ikke får jobba litt med stålet så får det lite effekt.. om du skal svi høl på en pengeskap for eksempel så hjelper det lite med å tømme på døra og tro at det skal bli høl. syra må ligge på stålet å gogjør seg.
Sitat av SPI Vis innlegg
spørs på tykkelsen på stålet og hvordan den ligger.. 30 prosent er sterk, men om syra ikke får jobba litt med stålet så får det lite effekt.. om du skal svi høl på en pengeskap for eksempel så hjelper det lite med å tømme på døra og tro at det skal bli høl. syra må ligge på stålet å gogjør seg.
Vis hele sitatet...
..så hvorfor ikke helle oppå i stedet?

Men skjønner, gjorde det i dag mest for å sjekke reaksjon just for fun..
Men hvis man da har sterkere skyts, og holder det på plass ei stund, så vil det funke bedre?
hadde ei på laben min som skulle blande 1M svovelsyre fra konsentrert.. hun fikk trykk i målekolbe pga eksoterm rx når man blander svovelsyre med vann, så hun fikk syresprut i øye.. måtte fram med øyeskylle og nøddusj.. skummelt!

Sitat av Afreakinnick Vis innlegg
..så hvorfor ikke helle oppå i stedet?

Men skjønner, gjorde det i dag mest for å sjekke reaksjon just for fun..
Men hvis man da har sterkere skyts, og holder det på plass ei stund, så vil det funke bedre?
Vis hele sitatet...
det tar tid før før syra reagerer med metall.. metallpulver og en middels sterksyre har en kraftig rx pga stor kontaktflate.. mens en stålplate har ikke så stor kontaktflate og da vil rx gå saktere.. du kan eksperimentere litt med rxhastighet og sånt...

edit: rx= reaksjon
Sist endret av SPI; 21. juli 2009 kl. 23:49. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av SPI Vis innlegg
hadde ei på laben min som skulle blande 1M svovelsyre fra konsentrert.. hun fikk trykk i målekolbe pga eksoterm rx når man blander svovelsyre med vann, så hun fikk syresprut i øye.. måtte fram med øyeskylle og nøddusj.. skummelt!



det tar tid før før syra reagerer med metall.. metallpulver og en middels sterksyre har en kraftig rx pga stor kontaktflate.. mens en stålplate har ikke så stor kontaktflate og da vil rx gå saktere.. du kan eksperimentere litt med rxhastighet og sånt...

edit: rx= reaksjon
Vis hele sitatet...
Ja ser logikken der (tror jeg..) !
Ja får vel prøve meg fram litt

Haha, takk for den edit'n der! Trengtes..
▼ ... noen måneder senere ... ▼
prøvd flusssyre noen ?
Svovelsyre er hissig på mange metaller!
Denne syren ble brukt i WWII i kjemiske detonatorer på sprengstoff ved at svovelsyre etset seg gjennom en metallvegg/beholder osv.

Skal du løse opp edlere metaller som feks. gull må du ha kongevann.
Da jeg gikk på ungdom skolen så pleide læreren min å si dette:


"Syre i vann går ann, Vann i syre for et uhyre"

Av en eller annen merkelig grunn husker jeg det enda!
Bare stjeler tråden din til ett spørsmål
Finnes det noe kjemikalier som ikke er så altfor vanskelig og få tak i som kan etse hengelåser
Det blir en tidkrevende og knotete prosess.
Hva med å bruke thermite for å prøve på å brenne den vekk?
Jeg har lenge tenkt på å prøve det! Vet at bla. at spesialstyrker bruker noe i den duren, når de skal komme seg inn uten å lage lyd.

Det burde i teorien fungere hvis man bruker noe kjeramikk til å rette thermiten (helst thermate) mot selve låsen på en dør? Eller bare legge en hengelås i en haug med thermite?

Dette går egentelig ikke OT
forsøkt med kongesyre da ? =P
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Kongevann du tenker på? Med mindre hengelåsen er laga av gull går vel ikke det så bra
Eller en av de andre edle metallene.
Eller, jeg sier ikke at kongevann _bare_ kan etse edle metaller...
Uansett så vil det gå laaaaaaang tid. Thermitt er tingen.
Sist endret av Up; 31. oktober 2009 kl. 20:01.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Nitrisk syre (Nitric Acid), som bla.a brukes for å lage Nitroglyserin, skal være veldig effektivt på å ruste/løse opp forskjellige metaller. Spesielt kobber. Nitrisk syre er faktisk den eneste syren som kan løse opp kobber.

Video på YouTube

Er forresten ikke helt sikker på om det Norske navnet er Nitrisk syre, men jeg tror det er det
Sist endret av Afr0man; 17. november 2009 kl. 10:55.
Det norske navnet er salpetersyre.
▼ ... over en uke senere ... ▼
Sitat av Dracu@l Vis innlegg
prøvd flusssyre noen ?
Vis hele sitatet...
Flussyre (2HF + CaSO4) er jo en svak syre, men det som er spessielt er at den etser glass. Har ikke prøvd den, men veit at den brukes for å fjerne spenning i glass
Sitat av LAfresh Vis innlegg
Flussyre (2HF + CaSO4) er jo en svak syre, men det som er spessielt er at den etser glass. Har ikke prøvd den, men veit at den brukes for å fjerne spenning i glass
Vis hele sitatet...
Så denne kan bruke for å forbigå alarmer mao ?
Sitat av RandomiZed Vis innlegg
Så denne kan bruke for å forbigå alarmer mao ?
Vis hele sitatet...
Nei, denne kan brukes til å etse glass.

Hva det angår å gå forbi alarmer kommer det fullt og helt an på alarmsystemet seg inn og hvem det er som prøver å velte seg inn gjennom hullet i vinduet.

Ettersom syrer ikke er noe vidundermiddel (uten om i nitreringer selvsagt) vil jeg tørre å påstå at dette forslaget var meget naivt.
Her er et bidrag Nital
Up
Very Important Pyrotechnician
Up's Avatar
Sitat av lygra Vis innlegg
Her er et bidrag Nital
Vis hele sitatet...
Og nitrerer man den væska, eller blander inn svovelsyre, så får man Metyl Nitrat, som er veldig kraftig høyeksplosiv, noe jeg selvfølgelig liker
I skytesporten så hadde vi noe som kaltes for swit eller noe sånt som ble brukt til å pusse våpen, men hvis man da hadde glemt å pusse våpenet tørt så ble løpet altså ødelagt. tror ikke den etsa veldig mye men det var nok til å ødelegge løpet å få noen stygge skudd i 7'eren.