Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1436
Skal bygge en slags alarm som skal sende en sms til min mobil da den blir utløst. Finnes ferdige løsninger som f.eks. STD32 (prøvde å linke til elfa, men greide det ikke). Denne koster imidlertid litt mer enn det jeg hadde tenkt å bruke. Er det noen som vet om billigere alternativ? Kan bygge selv hvis det ikke blir altfor komplisert.
Du kan f.eks bruke en gammal telefon og pc suite dersom du er på veldig budsjett
Trådstarter
saken er den at hele greia skal stå ute i skauen i 3-4 dager i strekk. Hadde det gått an å bruke bare en gammel mobil hadde jo det vært helt topp.
går helt fint og bruke gammel mobil, demfleste gamle mobiler har en inngange i bunnen, dem leste ericson/nokia så er det comport, du må bare ha TTL inn til dem, en max232.
så trenger du noe elektronik som sender inn til den.

husk noen mobiler har rs232(serial port) rett ut.
Sist endret av ranvik; 29. desember 2008 kl. 12:35.
kjøp deg en usb-sms sender, koble den til pcen og et webcam til pcen, lag et program som funker på følgende måte: Kameraet står å går, oppdager det noe bevegelse sender usb-sms senderen melding til telefonen din, eller så går det kanskje ann å fikse det hele så du bruker en internett side til å sende meldingen, hadde blitt et morsomt prosjekt ivertfall!
Trådstarter
Sitat av ranvik Vis innlegg
går helt fint og bruke gammel mobil, demfleste gamle mobiler har en inngange i bunnen, dem leste ericson/nokia så er det comport, du må bare ha TTL inn til dem, en max232.
så trenger du noe elektronik som sender inn til den.

husk noen mobiler har rs232(serial port) rett ut.
Vis hele sitatet...

Har omtrent googlet hvert ord i den posten, men ble til slutt litt klokere. Allikevel har jeg et spørsmål:

Har lest at man må bruke en microcontroller, hvordan lager jeg "koden" til denne?



jeg har bare basic kunnskaper, men det er jo dette man lærer av
Har en Heatlink A22 med PIR-detektor og mottaker for tråløse brannalarmer (så mye brannalarmer du bare ønsker). Ville heller gått for en slik løsning, da den rett ut av esken gjør akkurat det du ønsker.
Heatlink GSM A22

Mener foresten Holars selger denne med en PIR detektror ganske rimelig.
Sitat av didlek Vis innlegg
Har omtrent googlet hvert ord i den posten, men ble til slutt litt klokere. Allikevel har jeg et spørsmål:

Har lest at man må bruke en microcontroller, hvordan lager jeg "koden" til denne?



jeg har bare basic kunnskaper, men det er jo dette man lærer av
Vis hele sitatet...
Comport: En generell kommunikasjonsport.
TTL: Egentlig en type logiske kretser som benytter bipolare transistorer, men ofte, som i dette tilfellet, refererer det til spenningsnivåene i signalet som brukes mellom disse. Kort fortalt 0V og 5V, men med spesifiserte toleranser både på drivspenning, logisk lav og logisk høy.
MAX232: En IC produsert av maxim som konverterer et RS-232-signal til et TTL-signal.
RS-232: En signalstandard som bl.a. benyttes i forbindelse med serieporten på PC-er.

Hvorvidt du må bruke en mikrokontroller avhenger fullstendig av annen hardware. Hvis du må bruke en mikrokontroller må du nok lære deg å programmere de selv.. Det er ikke noe man bare kan forklare i en forumpost.
her trenger du basically ikke noe annet enn en mikrokontroller som kjenner etter på innganger, og vet rette status sender en ["atd " + telefonnummer] serielt til telefonen. (hint: google "at-commands"). atd betyr at-dial...

dette kan du gjøre med en picaxe-mikrokontroller, hvis baudraten er enten 2400, 4800 eller 9600. du kan også gå til 19200 baud, men da må picaxen overklokkes, noe som krever littegran mer innsikt. picaxe programmeres i et basic-liknende språk.


hvis du er ut etter å lære noe i samme slengen, annet enn programstruktur, bør du heller kikke litt på arduino. dem programmeres i c, og har da litt høyere inngangsterskel, men til gjengjeld lerer du tilsvarende mye mer også.

EDIT: sms-sender ja, da kreves det en litt annen string som skal sendes ut...

EDIT2: denne og denne skulle kunne hjelpe deg godt på vei

EDIT3: ennå mer spesifikt denne.
Sist endret av VivaLatrina; 31. desember 2008 kl. 11:54. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.