Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  14 4007
Sikkerhetsklarert
Ifb med strømforbruksloggeren min så tenkte jeg nå å utvide antall tempsensorer. Har til nå kun en loddet på kortet til loggeren for innetemp, samt en ekstern for utetemp.

Har handlet inn et haug med DS18B20, og tenkte å ha en slik i hvert rom. Planen var å legge en sløyfe (daisychain) med cat5 kabel på kaldtloftet. Og så ha et takpunkt i hvert rom hvor jeg går ned med en sensor.

Det jeg nå lurer på er rett og slett enkleste måten å hekte seg inn på cat5 kabelen på loftet. Å skjære bort isolasjon og lodde rett inn på 1wire busen er ingen god løsning.
Jeg anbefaler deg å lese appnote 148 fra Maxim i første omgang. Den gir deg god oversikt over hvordan du lager et robust 1-wire nettverk.

http://www.maxim-ic.com/app-notes/index.mvp/id/148

Det avhenger litt hvor mange rom (sensorer), kabellengder og total diameter på topologien. Men min erfaring er at 1-wire er temmelig tolerant.

Hvis du først skal trekke ny kabel til hvert rom, ville jeg ha spandert en dedikert TP-kabel, og brukt stjernetopologi til et sentralt punkt. Ledige par kan brukes til andre automasjonsformål på et senere tidspunkt.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Hadde ikke tenkt noen ordentlig kabeljobb, kun et hull i taket med en tempsensor fra loftet. Nettverkspunkter har jeg der jeg trenger det fra før. Dessuten kan man ikke helt utenvidere kjøre stjernenett i 1wire på ledige par i tp kabler som man også kjører ethernet på. En vanlig switch binder ikke sammen det fysiske laget slik 1wire krever.

Dette holder lenge for meg http://www.maxim-ic.com/images/appnotes/148/148Fig01.gif
Men jeg lurte vel mer på den praktiske løsningen i det å koble seg inn på Cat5 kabelen på loftet.

Vil noe slik fungere?
http://www.ip-symcon.de/forum/attachments/f24/4798d1241859023t-1wire-stecken-1w_steck_verteilung.jpg
Sist endret av Pjukern; 2. januar 2010 kl. 14:27.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
...Dessuten kan man ikke helt utenvidere kjøre stjernenett i 1wire på ledige par i tp kabler som man også kjører ethernet på. En vanlig switch binder ikke sammen det fysiske laget slik 1wire krever.
...
Vil noe slik fungere?
...
Vis hele sitatet...
Nå var vel tipset å trekke en dedikert kabel til formålet, ikke bruke eksisterende nettverkskabel. Dessuten, hvis du klarer deg med 100BaseTX har du jo to par ledig i en vanlig Cat5 kabel. Så dersom det var VM i å spare kabling, så kunne man ha løst dette ved å samkjøre med ethernet på ledige par. Du tar selvfølgelig ikke signalet via en switch. Her snakker vi lag 1.

Men hvis du velger buss, slik du indikerer, så har du egentlig den beste topologien for 1-wire. Bare pass på den totale kabelavstanden (som du kan lese om i forrige link).

Jeg ville brukt slike til å koble meg inn på kabelen (krever avisolering av ytterlaget/mantel, og klipping pr innskjøting av droppkabel):

http://img.pyrotechnie.org/photos/feu-artifice-pyrotechnie-570.jpg

De heter Scotchlock, og fås blant annet på Elfa. Velg en med 3 terminaler, så har du inn, ut og drop. Disse har knivkontakter (avisolering unødvendig) er vann og gasstette (vaselinfylte) og termineres enkelt med en vanlig telefontang.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av capidog Vis innlegg
De heter Scotchlock, og fås blant annet på Elfa. Velg en med 3 terminaler, så har du inn, ut og drop. Disse har knivkontakter (avisolering unødvendig) er vann og gasstette (vaselinfylte) og termineres enkelt med en vanlig telefontang.
Vis hele sitatet...

Se der ja. Da er vi inne på noe.
Elfa gir meg ikke noe om jeg søker på scotchlock, men finner de hos 3M. Skal lete litt videre, men om du vet om en link til nettbutikk så spytt ut
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Clasern har slike om eg ikkje husker feil. Dog er dei rimelig dyre. Eg hadde gått for den velkjente metoden med krympeslange + lodding, ettersom det er lite bevegelse i et hus. Langt billigere...

Alternativet er å skaffe en haug coax, og bruke t-connectorer. Det ser mektig kult ut, samtidig som det er enkelt å hooke på fleire sensorerer. Med litt flaks kan du skaffe alt gratis, ettersom det er en del bygg som fjerner 10BaseT merkelig nok...
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av slashdot Vis innlegg
Clasern har slike om eg ikkje husker feil. Dog er dei rimelig dyre. Eg hadde gått for den velkjente metoden med krympeslange + lodding, ettersom det er lite bevegelse i et hus. Langt billigere...

Alternativet er å skaffe en haug coax, og bruke t-connectorer. Det ser mektig kult ut, samtidig som det er enkelt å hooke på fleire sensorerer. Med litt flaks kan du skaffe alt gratis, ettersom det er en del bygg som fjerner 10BaseT merkelig nok...
Vis hele sitatet...

Hmm coax har vi bøttevis av i rotehylla på jobben. Fant ut at elfa har T-ledd til Rj45, til rundt 10kr stk. Jeg er redd denne splitter 2 og 2 par til hver sin kontakt. slik at pin 1,2,3 og 6 kan brukes i hver av dem, og dermed kjøre 10/100 på to porter pr kabel.
Men er jeg heldig er det plass der slik at jeg kan modde den slik at den kjører alle par ut til hver sin kontakt ( i det minste det paret jeg kjører 1wire på)
Sist endret av Pjukern; 2. januar 2010 kl. 20:27.
Sitat av Pjukern Vis innlegg
Hmm coax har vi bøttevis av i rotehylla på jobben. Fant ut at elfa har T-ledd til Rj45, til rundt 10kr stk. Jeg er redd denne splitter 2 og 2 par til hver sin kontakt. slik at pin 1,2,3 og 6 kan brukes i hver av dem, og dermed kjøre 10/100 på to porter pr kabel.
Men er jeg heldig er det plass der slik at jeg kan modde den slik at den kjører alle par ut til hver sin kontakt ( i det minste det paret jeg kjører 1wire på)
Vis hele sitatet...
eventuel kan du jo bare loope opp igjen det paret du bruker (sett at sensoren er på den kontakten hvor alle parene skal brukes)
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Hang ikke med på den.

Prøver med litt ascigrafikk her.

cat5 kabel sløyfen på loftet har 8 ledere, 4 par. Jeg bruker blå/blåhvit (pin 4 og 5) til 1-wire.
1,2,3,4,5,6,7,8
T - SPLIT
1,2,3,6 - 4,5,7,8

Videre på loftet - Til Sensor i 1.etg

Her vil da linken brytes da pin 4,5 går ut til den ene kontaktet på t-ledd. Den andre kontakten vil kun ha "døde" par.
edit: ser jo at formateringen blir feil her...

prver med bilde i stedet, så syns det bedre.
Hvordan jeg kan loope dette paret tilbake og samtidig kjøre det videre ut på kontakt 2 forstod jeg ikke. Da er det vel lettere å åpne opp splitteren, lodde 2 ledninger fra posisjon 4 og 5 på kontakt 1 over til samme posisjon på kontakt 2.

http://gmx.no/bilder/rj45split.jpg
Sist endret av Pjukern; 2. januar 2010 kl. 21:55.
slik tenker jeg:

http://f.imagehost.org/0851/1-wirebus.png

ser jeg har gjort en feil der, den fjerde røde lederen skal være nr. 6, ikke nr 5. prinsippet er dog det samme
Sitat av Pjukern Vis innlegg
...
Elfa gir meg ikke noe om jeg søker på scotchlock, men finner de hos 3M.
...
Vis hele sitatet...
Du må bare lære deg litt svensk først. Søk etter: "Skarvklämma"

De er ikke så voldsomt dyre etter min mening. Og så slipper du å dra med deg varme på loftet til lodding.

Ser du også har fått forslag på coax. Men 1-wire er jo egetnlig en kraftig underdrivelse, og mer et markedsføringsbegrep enn en realitet. For man trenger jo jord og ofte V+ ut til sensorene også. Hint - det er tre bein på DS18S20, selv om akkurat dette devicet kan mates via signallinjen (parasite power) om du driver den kraftig nok.

Så 1-wire blir fort 3-wire i virkeligheten. Og da kommer coax til kort. Personlig ville jeg ikke ha vurdert coax til dette om jeg så fikk det gratis.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Sitat av VivaLatrina Vis innlegg
slik tenker jeg:


ser jeg har gjort en feil der, den fjerde røde lederen skal være nr. 6, ikke nr 5. prinsippet er dog det samme
Vis hele sitatet...
Ah.. ja du har bare brukt snudd splitteren, sånn at du "inn" kontakten brukes ned til sensor. Da går det nok. Tenkte ikke så langt.

Men når jeg nå fant disse Skarvklämmorna så blir det nok en slik løsning, de koster bare 1/3 av de T-splitteren koster også.
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Heldig som jeg var, så viser det seg at splitterene Clas Ohlson selger er "feilkoblet", slik at alle par går videre til begge kontaktene. Dvs den vil ikke fungere til å splitte ethernet slik man vanligvis bruker slike til, men til mitt bruk er de perfekte

http://gmx.no/bilder/rj45splitter/DSC_3541.JPG
Sist endret av Pjukern; 5. januar 2010 kl. 20:51.
Det der er jo ikke en splitter, men en forgrener som man bruker til analoge telefonuttak
Sikkerhetsklarert
Trådstarter
Mulig det. Clasern kaller dem hvertfall for "RJ45 Splitter" og de gjør det jeg trenger de skal gjøre.

Problemet er bare at kinesere som har designet disse har snudd "plinten" i "inn" kontakten oppned, så der er pinnene reversert i forhold til de to utgangene.
A.pin1 -> B,C.pin8
A.pin2 -> B,C.pin7
A.pin3 -> B,C.pin6
A.pin4 -> B,C.pin5 (4 blir 5
A.pin5 -> B,C.pin4 -og 5 blir 4)
A.pin6 -> B,C.pin3
A.pin7 -> B,C.pin2
A.pin8 -> B,C.pin1

Ga meg en stygg kortsluttning da jeg bruker parret på pin4 og 5, som da byttet plass med denne splitteren.
Klarte å dra ut pinnene og sette de inn i riktig plassering med en veldig tynn tang.
Sist endret av Pjukern; 11. januar 2010 kl. 06:49.