Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  17 2433
Hei!

Jeg så en episode av "Man Women Wild" på Discovery Chanel. Der hadde de tre old schol akutt-medisiner (huske at den ene var for infeksjoner) som de blannet sammen. Ut av det fikk de en boblende svart masse som var veldig varm. Av den fikk de fyr.

Noen som vet hvilke stoffer det var / er?
En type peroksid var et av komponentene vil jeg tro, men uten mer spesifikk informasjon kan det være vanskelig å vite.
Sitat av Superpelle Vis innlegg
En type peroksid var et av komponentene vil jeg tro, men uten mer spesifikk informasjon kan det være vanskelig å vite.
Vis hele sitatet...
Vet du, eller er det andre som vet om en lett måte å lage et bål med med kjemiske stoffer?
kalium permagnat og glyserin kansje?
det er vanskelig å si uten mer info
Her har du en link til flere måter å skape flammer på ved hjelp av kjemiske stoffer
http://chemistry.about.com/od/funfir...mical-fire.htm
1. Skaff deg rust( Fe(II)O3)
2. Bland det med aluminium for å lage thermite.
3. Skaff det Kaliumpermanganat (KMnO4)
4. Legg Kaliumpermanganaten opp thermiten.
5. Drypp glyserien oppå.
6. Det brenner nå varmt nok til å tenne det meste (~2000 grader C)
mest sansynlig kalium permagnat og glyserin
kalium pergmanat brukes jo som desininfiserene middel

offtopic: kan man foresten fortsatt få tak i kalium permagnat på felleskjøpet?
Tvilsomt. Likurg sa han ikke ville sende det til Norge fordi det kunne brukes til (meth?)amfetamin-produksjon.
det sugde jo kan man få kjøpt det på apotket da :confused
jeg blir foresten å sjekke på felleskjøpet neste gang jeg er i byen
å vist de har det kjøper jeg 2kg
Hva trenger du KMnO4 til? Det er så godt som ubrukelig innen pyroteknikk.
flash, lunter og diverse kjemi eksprimanter vel
det er ikke helt ubrukelig
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Dropp det til flash. Det er ikke verdt risken.

Regner med det er silikonlunter du tenker på? De er faktisk ganske ålreite, men en smule klisne å fremstille. Aner ikke om de har det på FK nå (et søk på sidene deres gir ikke resultater), men de hadde det for en del år siden til en hyggelig pris.
Bruker KMnO4 som oksidasjonsmiddel til ganske mye, har nesten et kilo igjen. Vet ikke hvor man får det kjøpte i Norge, jeg vet at det brukes en del i akvarier og den sammenhengen. KMnO4 er mye brukt i slike overlevelseskits, ikke bare til å desinfisere og lage flamme, men også fargelegge store mengder snø som signal til fly. Det kan gi flamme på to måter, direkte oksidasjon av glycerol eller blandet med konsentrert svovelsyre til å gi Mn2O7 som oksiderer ganske mange organiske stoffer (spesielt alkoholer).
Sist endret av Polesch; 9. november 2012 kl. 17:18.
nei jeg har min egen standar flash som funker fett nemlig NaNO3/Mg
bare som sånn små eksprimanter med detonerende flash
kalium permagnat er desuten et veldig nytting stoff i seg selv å det er ganske mye det akn brukes til
ja det med silikon lunter tenkte jeg også på
Valgfri brukertittel
Nygaard's Avatar
Flash av KMnO4 detonerer ikke. Flashen du eventuelt lager med den kan sammenliknes med KClO4-flash, sånn omtrentlig. Den er dog mer utrivelig å ha med å gjøre. De ekstra kronene for KClO4 er en billig livsforsikring om KMnO4 er alternativet.

Er det ikke slitsomt at NaNO3 er hygroskopisk når du lager flash av den?
nei det brener faktisk fortere en kno3/mg selv når det er våt bare se på testene mine funka helt fint selv på en reinversdag
http://www.youtube.com/watch?v=qKAQ7PgYvEQ&feature=plcp
http://www.youtube.com/watch?v=GxFgapxYwhg&feature=plcp

å foesten kalium permagnat detonerer faktisk
http://www.youtube.com/watch?v=PTMZxN1LD2A

bere sånn et det er sagt skal jeg foresten lage en Perklorat celle til jul så man kan lage litt flash til nyttår
Det står ikke noe sted at det detonerer...
det ser nå passelig ut som en detonation for meg
vanlig kcio4/GD AL sprenger ikke hull i en kola kannne
så det er vel en god del kraftigere en kcio4/al