Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  20 1944
Og NÅ sitter jeg litt for full og filosoferer, og tanken slo meg.

Vi har et samfunn hvor rusmiddelbruken øker og øker, flere og flere drikker, og flere og flere drikker mer. For hvert år er det flere som bruker andre rusmidler også.

Samtidig har vi et samfunn som utvikler seg alt for fort, utviklingen har løpt løpsk, ting er ute av kontroll.

Hva skjer ved et rusmisbruk? Jo, ting skjer saktere. Utviklingen tar lengre tid.
Og vi har som sagt opplevd at evolusjonen prøver hele tiden å tilpasse seg for ikke å dø ut, og med det tempoet vi har i samfunnsutviklingen vil ikke samfunnet vårt overleve så lenge, så en naturlig ting for evolusjonen å gjøre da er å roe det hele ned naturlig, ved et rusmisbruk?

Så konklusjonen, eller teorien min er da at vi prøver ubevisst å roe ned utviklingen ved å utvikle et rusmisbruk som får ting til å skje saktere, et forsøk på å stagnere en utvikling vi egentlig ikke ønsker, men som bare skjer?

Fordi ønsker vi egentlig at samfunnet skal utvikle seg videre nå?Eller vil vi løse problemene vi allerede har først? For samfunnet er langt fra problemfritt?

Burde jeg posta denne på samfunn&politikk kanskje?
Men, hvis vi utvikler oss videre, kansje svarene kommer senere, sammen med de nye problemene?
Så rusmisbruk, som ødelegger livet til mange mennesker, skal være løsningen på et utviklingsproblem? Tror ikke det nei.
Det finnes mange grunner til at folk velger å ruse seg. Den vanligste er vel det at "alle andre" gjør det, så hvorfor ikke jeg (ungdomer). Andre døyver sorg, savn eller tomhet med rus (når du har blitt vandt til flaska).

Samfunnet utvikler seg raskt, men er det en god nok forklaring på at vi ruser oss? Det er heller det at alt går så fort at vi ikke lenger har tid til de nære og helt nødvendige relasjonene med menneskene rundt oss. Vi lever av (og for) duppeditter og teknologiske nyvininger. Vi er omringet av et nyhetsbilde som alltid er oppdatert. Gode utdanningsmuligheter bidrar til at vi vet og kan "alt". Men vi mangler ofte nærhet med folk rundt oss. Dette blir jo selvfølgelig en liten generalisering, men det er ganske vanskelig å unngå.

Man kan jo si at utviklingen er en grunn til at folk ruser seg, men det går ikke til kjernen av problemet. Utviklingen har lett for å ta fra oss roen man bør finne med andre mennesker. Ekte vennskap, trygghet og trofasthet er mangelvare nå tildags. Utviklingen er helt klart med på å bidra til at dette blir en mangelvare. Vi er rastløse. Man må ruse seg for å ha det "gøy" med venner. Man tør ikke prate ærlig før man har fått seg en pils eller fem. Og har man problemer så finner man en lettvint lindring i rus. Men resultatene av rus er sjeldent positive. Jeg gidder ikke ramse opp allt som kan gå galt, for alle har vell en gang opplevd rusens bakside.

Dette ble rotete, men ok. Poenget mitt er at mange ruser seg fordi de ikke får dekket de mellom-menneskelige behovene. Grunnen til at man ikke får dekkt behovene kan blant annet være en rasende utvikling som "tar fra oss" tiden med andre.

...det er få som ruser seg uten en grunn.
L0rdMeL's Avatar
Trådstarter
Selvfølgelig Det med med-menneskelighet er en grunn til at vi ruser oss, men en konsekvens av at vi ruser oss er at utviklingen går saktere siden mindre fremskritt blir gjort og folk gjør en mindre seriøs jobb. Og når da utviklingen roer seg ned vil vi igjen(håper jeg) være istand til å uveksle slike følelser som vi nå trenger rusmidler til.

Så jeg formulerte meg vel litt feil i natt, men det jeg tenkte på var som en konsekvens, ikke en årsak.
Det mest interesant med innlegget ditt er at det beskriver et fenomen jeg har merket har kommet opp i hodet mitt i mang en ruset aften; nemelig tankerekker som ender opp i et slags forsvar for rus(mis)bruket. Noen andre som opplever dette?
Sitat av L0rdMeL
Så konklusjonen, eller teorien min er da at vi prøver ubevisst å roe ned utviklingen ved å utvikle et rusmisbruk som får ting til å skje saktere, et forsøk på å stagnere en utvikling vi egentlig ikke ønsker, men som bare skjer?
Vis hele sitatet...
Jeg trodde bare noe så loka kunne komme fra kjeften til en rusmisbruker.
L0rdMeL's Avatar
Trådstarter
eirik:
ønsker du at utviklingen skal foregå videre i det samme sinnsyke tempoet som vi har nå?
Er vi tjent med det?
Et samfunn som forandrer seg for raskt ødelegger oss mennesker på flere måter, blant annet er det bevisst at jo fortere et samfunn forandrer seg jo flere er det som tar selvmord, og det gjelder uansett om det er ei positiv eller negativ utvikling som skjer.
Og nå ser du jo at samfunnet vi har nå ikke er positivt for oss mennesker, og hvis utviklingen fortsetter i samme tempo vil konsekvensene bli katastrofale tror nå jeg.

hrafnidr:
Ja...det er et velkjent fenomen, men føler allikevel at jeg har tenkt fram til noe litt mer enn bare et forsvar av rusbruk nå...
Håper hvertfall det
Faktaene dine er litt vel tvilsomme. Som Eirik sier så virker du litt som en rusmissbruker som vil gjøre ditt misbruk allment akseptert.

Dra ned til Jamaica og se om selvmordsprosenten der er så mye lavere en her, tror du vil bli overasket.
Hm.Jeg tror at L0rdMeL er inne på noe.Mennesket er selvdestruktivt og med tid vil vi ødelegge jorden.
Man kan lære mye av de og man kan ha fine opplevelser, men rus er ikke en problemløser.
Selv om jeg kan være enig i at verden ville blitt mindre hektisk ja
Pensjonert byråkrat
tep0sen's Avatar
Donor
Tror ikke rusmisbruk en av moder jords metoder for å forhindre utvikling. Det er nokk med naturlige sykdommer og katastrofer til å regne med at rusmisbruk er også en av disse, spørr du meg.

Men jeg bare lurer. På hvilken måte senker rusmisbruk utviklingen?
Sitat av $ilke$atan
Hm.Jeg tror at L0rdMeL er inne på noe.Mennesket er selvdestruktivt og med tid vil vi ødelegge jorden.
Vis hele sitatet...
Det kommer vi til å gjøre enten vi ruser oss eller ei. Forresten tror jeg verden går fortere under hvis alle er konstant ruset på ett eller annet narkotikum.
Hm. Nuvel. Vet egentlig ikke helt hvor alvorlig jeg skal ta denne diskusjonen da, men det første som slo meg når jeg las første post var vel egentlig at dette alt er blitt gjort. "Rusmiddelet" er det som kalles TV, Videospill, massemedier, og søppelkultur generelt.

Det kan da virkelig ikke være noe kjemisk middel som kan senke utviklingen av et samfunn mer enn serier som "Hotel Cæsar", "Hos Martin" og "Fagerstrand"? (Bare for å ta noen tilfeldige eksempler)

Fordelen med disse greiene er jo at de demper den generelle befolkningens trang og evne til særlig utvikling, samtidig som den holder konsumer-indeksen (er det ikke det det heter?) på et akseptabelt nivå. Da den eneste (kjente) bieffekten av dette er tilfeller av unaturlig høyt kollesterol og vekt og ellers dårlig helse generelt, vil jeg foreslå at vi øker bruken av slike metoder før man velger å ta i bruk de som L0rdMeL her foreslår, da disse helt opplagt vil få andre alvorlige konsekvenser. Om dette tiltaket ikke er nok, så kan vi jo alltids vurdere å øke det økonomiske tilskudd til sammfunnets ytterste utskudd (gjerne bedre kjent under navn som "Sven O." eller "The Prince of Daftness"), og håpe dette inspirerer til økt aktivitet (Altså kort sagt, økte midler til anti-intellektuell geriljavirksomhet).

[CENTER][COLOR=Red]Vi[/COLOR] [COLOR=SandyBrown]ønsker[/COLOR] [COLOR=Teal]da [/COLOR][COLOR=Orange]virkelig [/COLOR][COLOR=YellowGreen]ikke [/COLOR] [COLOR=RoyalBlue]å skape [/COLOR] [COLOR=Plum]et nytt 70-tall, [/COLOR][COLOR=SandyBrown]gjør vi[/COLOR][COLOR=Red] vel?[/COLOR][/CENTER]
Sist endret av Psy_Illusion; 18. mai 2005 kl. 10:30.
Du er min venn
niigu's Avatar
Sitat av hrafnidr
Det mest interesant med innlegget ditt er at det beskriver et fenomen jeg har merket har kommet opp i hodet mitt i mang en ruset aften; nemelig tankerekker som ender opp i et slags forsvar for rus(mis)bruket. Noen andre som opplever dette?
Vis hele sitatet...
Så du skammer deg over at du rusavhengig?
L0rdMeL's Avatar
Trådstarter
Jeg foreslår ikke at vi skal ruse oss, bare mener at konsekvensen av det økte generelle rusmisbruket(eller rusbruken) vil bli at samfunnsutviklingen går tregere. Og ser ikke på det som en negativ konsekvens siden vi da får en mulighet til å tilpasse oss samfunnet vi har skapt isteden for at vi utvikler det videre med en gang
Sitat av Kalakov
Faktaene dine er litt vel tvilsomme. Som Eirik sier så virker du litt som en rusmissbruker som vil gjøre ditt misbruk allment akseptert.

Dra ned til Jamaica og se om selvmordsprosenten der er så mye lavere en her, tror du vil bli overasket.
Vis hele sitatet...
om faktaene er tvilsomme, hva med et økt antall solgte lykkepiller? eller en alt for høy selvmordsprosent? mobbing? rasisme? osvosv. Folk faller for depresjoner som fluer for hundebæsj

Det jeg tror han skal frem til er at det samfunnet vi har nå, ikke funker så godt som mange skal ha det til
vi nærmer oss dommedag...og dagen alt er ute av kontroll vil komme selvom du ønsker det eller ikke.
Sitat av tep0sen
Tror ikke rusmisbruk en av moder jords metoder for å forhindre utvikling. Det er nokk med naturlige sykdommer og katastrofer til å regne med at rusmisbruk er også en av disse, spørr du meg.

Men jeg bare lurer. På hvilken måte senker rusmisbruk utviklingen?
Vis hele sitatet...
Moder jord er faktisk "moren" til de fleste rusmidlene. - Så hvis folk tror at det er en grunn til at VI er her, så må det jo være akseptabelt at vi tar i bruk jordens naturlige ressurser?
Kom ikke darwin med noe sånt som dette?