Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 3045
La oss si det slik at vi startet firma og lånte ett litt større beløp (40 - 60.000 kr) for å få dette i gang. Vi har skrevet kontrakt på lånet, samtidig har denne personen vi lånte pengene av fått 20% eierskap i enkeltmannsforetak. Det står også på kontrakten. På kontrakten står det ingen avsluttingsdato. Men dette er ett enkeltmannsforetak, så egentlig kan det bare være 1 eier. Stemmer ikke det?

Denne personen vi låner penger av begynner og bli veldig cocky så jeg har lyst å gi tilbake summen og avslutte kontrakten. Hvordan kan jeg gjøre det?
En litt spesiall sak der da gitt. Det vanlige er jo å ha et AS om man skal fordele aksjer (eierandeler).

Så rent juridisk så kan dere kanskje snå dere unna avtalen, bare betale tilbake penga og ikke gi noen eierandel. For rent praktisk så kan en vel ikke claime 20% eierandel til et enk.?

Det enkleste er vel å snakke med faenskapet? Si ting som de er at dere er drita lei av ham og skal betale tilbake penga så kan han ta å føkke avgårde etterpå.
Sist endret av frtoretang; 3. januar 2015 kl. 23:36.
Sitat av frtoretang Vis innlegg
Så rent juridisk så kan dere kanskje snå dere unna avtalen, bare betale tilbake penga og ikke gi noen eierandel. For rent praktisk så kan en vel ikke claime 20% eierandel til et enk.?
Vis hele sitatet...
Du burde virkelig ikke uttale deg om juridiske spørsmål, du har ikke peiling. TS må vel enten betale for verdien av eierandelen eller konvertere enkeltmannsforetaket til et ANS eller AS eller noe slik at han kan ha flere eiere. Selvsagt slipper man ikke unna avtalen på denne måten.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Du burde virkelig ikke uttale deg om juridiske spørsmål, du har ikke peiling. TS må vel enten betale for verdien av eierandelen eller konvertere enkeltmannsforetaket til et ANS eller AS eller noe slik at han kan ha flere eiere. Selvsagt slipper man ikke unna avtalen på denne måten.
Vis hele sitatet...
Ein slepp gjerne ikkje unna gjeldskravet, men om ein avtale ikkje er mogeleg å oppfylle etter norsk lov så vil den avtalen vere ugyldig. Eigarskapet kan med andre ord vere ugyldig. Det er ikkje beint fram å svare på, men det er ikkje utenkjeleg.
Sitat av QuestionSign Vis innlegg
La oss si det slik at vi startet firma og lånte ett litt større beløp (40 - 60.000 kr) for å få dette i gang. Vi har skrevet kontrakt på lånet, samtidig har denne personen vi lånte pengene av fått 20% eierskap i enkeltmannsforetak. Det står også på kontrakten. På kontrakten står det ingen avsluttingsdato. Men dette er ett enkeltmannsforetak, så egentlig kan det bare være 1 eier. Stemmer ikke det?

Denne personen vi låner penger av begynner og bli veldig cocky så jeg har lyst å gi tilbake summen og avslutte kontrakten. Hvordan kan jeg gjøre det?
Vis hele sitatet...
Som nevnt er ANS/DA eller AS da det riktige. Et enkeltmannsforetak har som
du skriver kun én eier. Andre involverte må da være ansatte. Disse er således
uten eierskap eller risiko.

Det er uansett vanlig å rådføre seg juridisk før man oppretter selskap
med flere eiere. Det er også vanlig at en kontrakt inneholder klausul
om vilkår for oppheving.
Sitat av xae8koo Vis innlegg
Du burde virkelig ikke uttale deg om juridiske spørsmål, du har ikke peiling. TS må vel enten betale for verdien av eierandelen eller konvertere enkeltmannsforetaket til et ANS eller AS eller noe slik at han kan ha flere eiere. Selvsagt slipper man ikke unna avtalen på denne måten.
Vis hele sitatet...
Du burde holde helt kjeft om ting du ikke har greie på. Du kan ikke konvertere et ENK til et AS. Et enk er et personlig selskap som er eid av innehaver. En kan ikke "selge" andeler i et ENK. Og en kan heller ikke kjøpe andeler i et Enk.

Hvem har kjøper gjort en avtale med? I et AS får du et såkalt "askjebrev" når du kjøper eller overtar andeler. Der er AS en egen juridisk entitet. Det er ikke saken for et Enk.

Gjeldsbrevet må innfries men klausul om eierskap er umulig å innfri.
Sist endret av frtoretang; 4. januar 2015 kl. 02:40.
Kan avtalen forståes som at de 20 % er en slags pant for lånet og at panten opphører når lånet tilbakebetales ?
Tja mulig det, vanskelig å si all den tid vi ikke har lest avtalen.

Men å inneha 20% eierandel i et ENK det er jo ikke praktisk mulig så slik jeg ser det så kan det ikke være en gyldig kontrakt. At partene har handlet i øyeblikket og ikke innhentet nødvendig ekspertise vil gjøre kontrakten om eierskap ugyldig. Utlåner kan jo heller ikke mene at han skal ha 20% av overskudd, for da kan jo bare ts øke utgiftene feks til egen lønn så mye at det ikke blir overskudd.

Ts sjekk med advokat.
Sitat av QuestionSign Vis innlegg
La oss si det slik at vi startet firma og lånte ett litt større beløp (40 - 60.000 kr) for å få dette i gang. Vi har skrevet kontrakt på lånet, samtidig har denne personen vi lånte pengene av fått 20% eierskap i enkeltmannsforetak. Det står også på kontrakten. På kontrakten står det ingen avsluttingsdato. Men dette er ett enkeltmannsforetak, så egentlig kan det bare være 1 eier. Stemmer ikke det?

Denne personen vi låner penger av begynner og bli veldig cocky så jeg har lyst å gi tilbake summen og avslutte kontrakten. Hvordan kan jeg gjøre det?
Vis hele sitatet...
Du kan ta kontakt med vedkommende dere har lånt penger av, fortelle at oppsplitting av eierandelene i enkeltmannsforetaket ikke lar seg gjøre og tilby en rimelig kompensasjon/rente for lånet samt be om at kontrakten avsluttes.

At vilkåret om eierskap ikke lar seg oppfylle medfører ikke automatisk at kontrakten er ugyldig, det er i så fall noe dere må bli enige om. De øvrige delene av kontrakten vil fortsatt stå, og långiver kan be om at kontrakten tilpasses på en slik måte at intensjonen opprettholdes. I verste fall krever långiver at selskapet omgjøres til et AS - noe som er en relativt godt dokumentert prosess - slik at eierskapsløftet kan oppfylles.

Forøvrig, du skriver at "vi startet firma", men at dere har startet et enkeltmannsforetak - da håper jeg dere også har fått på plass et avtaleverk med tanke på hvem som eier selskapet, ansvar og lønn....

Sitat av frtoretang Vis innlegg
Du burde holde helt kjeft om ting du ikke har greie på. Du kan ikke konvertere et ENK til et AS. Et enk er et personlig selskap som er eid av innehaver. En kan ikke "selge" andeler i et ENK. Og en kan heller ikke kjøpe andeler i et Enk.
Vis hele sitatet...
Et Enk kan utmerket godt konverteres til et AS. Selv om det teoretisk sett innebærer en virksomhetsoverdragelse så er dette en nokså normal prosess som betegnes som konvertering.
Sist endret av doseren; 5. januar 2015 kl. 08:38. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av doseren Vis innlegg
Du kan ta kontakt med vedkommende dere har lånt penger av, fortelle at oppsplitting av eierandelene i enkeltmannsforetaket ikke lar seg gjøre og tilby en rimelig kompensasjon/rente for lånet samt be om at kontrakten avsluttes.

At vilkåret om eierskap ikke lar seg oppfylle medfører ikke automatisk at kontrakten er ugyldig, det er i så fall noe dere må bli enige om. De øvrige delene av kontrakten vil fortsatt stå, og långiver kan be om at kontrakten tilpasses på en slik måte at intensjonen opprettholdes. I verste fall krever långiver at selskapet omgjøres til et AS - noe som er en relativt godt dokumentert prosess - slik at eierskapsløftet kan oppfylles.

Forøvrig, du skriver at "vi startet firma", men at dere har startet et enkeltmannsforetak - da håper jeg dere også har fått på plass et avtaleverk med tanke på hvem som eier selskapet, ansvar og lønn....



Et Enk kan utmerket godt konverteres til et AS. Selv om det teoretisk sett innebærer en virksomhetsoverdragelse så er dette en nokså normal prosess som betegnes som konvertering.
Vis hele sitatet...

Det vil være som å si at jeg har en kontrakt på at jeg eier din høyre fot og venstre arm. Også skal jeg liksom forvente at kontrakten skal innfries? Jeg kan ikke eie deg - og jeg kan heller ikke eie deler av ditt private selskap. For ditt ENK, det er deg.

Nei et ENK blir ikke konvertert. Jeg vet dette for brodern forsøkte å konvertere sitt ENK til AS. Det de gjorde var å ta ENK ut av mva regsiteret også opprettet de et AS med samme navn, minus etternavnet hans. Org.nr fra hans ENK er fortsatt søkbart og hans ENK står fortsatt i brreg. Og om du velger å kalle det virksomhetsoverdragelse så er det fortsatt det samme som skjer. Enk vil fortsatt bestå men det vil dannes et nytt selskap.

Hans nye AS har et annet Orgnr.

Jeg kan virkelig ikke se at han kan kreve eierskap i et foretak som ikke eksisterer, altså et AS som ikke er regsitrert ennå. En må ikke glemme at AS er en egen juridisk entitet. Et enk er ikke - dvs enk er det samme som personen som registrerte foretaket.

Ts siden det virker som det er ond blod mellom dere, betal tilbake penga og gi faen i den fyren. Bare si at kontrakten er umulig å innfri. Det blir ikke noen eierandeler og ferdig med det. Så får dere evt. betale litt ekstra til fyren bare for å bli kvitt ham slik at dere som står igjen kan fokusere på å skape noe heller enn å bruke tiden til å krangle om dritt.
Sist endret av frtoretang; 5. januar 2015 kl. 20:39. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.