Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 929
Hei!

Vet ikke om dette er riktig plass å poste dette på, men jeg prøver.

Jeg har en campingvogn med et 12V blybatteri.
Jeg har kjøpt denne: https://www.24hshop.no/kjoretoy/bilt...gaAvg5EALw_wcB

Dette er en batterimåler som jeg har koblet på batteriet.
Jeg setter på kjøleskapet og alle lysene for å teste dette. Og etter en time eller to så er % nede i rundt 90%
Så slo jeg av alt sammen.

Neste dag gikk jeg inn i vogna og skrudde den på igjen. Prosenten klatret opp til 100% igjen. Why?

Noen som har en god forklaring på hvorfor dette skjer? Den viser 100% og 12.2V.

Setter jeg på kjøleskapet igjen så detter % sakte ned til 90% igjen.

Jeg tenkte på en kanskje grunn når jeg skrev dette; Kan det være det samme som med biler som viser antall km til tom tank? Når ingenting eller kun noen lys står på så går den veldig sakte ned?

Håper på et svar
Har en typ lignenede en, dog på lithium batterier, men under last så går prosentene noe ned enn hva hvis den hviler, denne måler bare volten, og når lasten er stor så går gjerne volten litt ned pga tap i kablene og diverse og går da ned i %, mest sannsynelig så har den ikke beveget seg allverdens ie, mellom 90 og 100%, når all last er av så går volten opp igjen litt
12.2 er langt i fra fullt på ett 12v batteri. Du bør kjøpe deg en shunt og installere den skikkelig med retter verdier så får du forbruk i ampere inn/ut og full pakke. sparelys selger en ganske grei en til rundt 700 løk
God observasjon. Denne batterimåleren måler jo egentlig spenningen over batteriet, som faller med en gang du setter på en last grunnet den interne impedansen til batteriet. Helt normalt mao.
Trådstarter
2 0
Sitat av Joniru Vis innlegg
God observasjon. Denne batterimåleren måler jo egentlig spenningen over batteriet, som faller med en gang du setter på en last grunnet den interne impedansen til batteriet. Helt normalt mao.
Vis hele sitatet...
Men volten på batteriet går vel ned jo lavere kapasitet det er igjen på det?

Si det er 12.7V til vanlig som er 100%. Så blir det brukt en del og det ligger på rundt 12.3V etter at alt sammen er slått av. Da er det igjen ca 50% kapasitet.

Eller tar jeg feil?
Sitat av mr.roundtree Vis innlegg
12.2 er langt i fra fullt på ett 12v batteri. Du bør kjøpe deg en shunt og installere den skikkelig med retter verdier så får du forbruk i ampere inn/ut og full pakke. sparelys selger en ganske grei en til rundt 700 løk
Vis hele sitatet...
Bare 700 000 kroner? Røverkjøp det da
Sitat av Di5a5t3r Vis innlegg
Men volten på batteriet går vel ned jo lavere kapasitet det er igjen på det?

Si det er 12.7V til vanlig som er 100%. Så blir det brukt en del og det ligger på rundt 12.3V etter at alt sammen er slått av. Da er det igjen ca 50% kapasitet.

Eller tar jeg feil?
Vis hele sitatet...
Det stemmer nok. Ett fulladet batteri vil ha en hvilespenning på rundt 12.7-12.9 volt.
12.3 så er det delvis utladet. Ville ikke ha ladet ut ett normalt blysyre batteri mye mer enn dette.
Sitat av Landeveis Vis innlegg
Det stemmer nok. Ett fulladet batteri vil ha en hvilespenning på rundt 12.7-12.9 volt.
12.3 så er det delvis utladet. Ville ikke ha ladet ut ett normalt blysyre batteri mye mer enn dette.
Vis hele sitatet...
Blysyre? Hva er det? Et vanlig bly-batteri inneholder svovelsyre, altså H2SO4.