Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  3 5968
Vurdere å oppdatere HW på min IMAC mid 2010. Info om IMAC:
- MC511H/A - 27tommer
- 1TB SERIAL ATA DRIVE
- 2.8GHZ QUAD-CORE INTEL CORE I5
- 4GB 1333MHZ DDR3 SDRAM - 2X2GB
- ATI RADEON HD 5750 1GB GDDR5

Eplehuset oppgradere den med en 500 GB SSD til 3299 kr samt bytter ram til 8GB (2x4GB 1333MHz) for 998,-. (Jeg har ikke tid og mulighet til å gjøre denne jobben selv). Da det vil koste meg neste 5000 så vil jo denne summen være godt på vei til helt ny maskin.

Alternativet er feks ny macbook pro med:

- 2,8 GHz firekjerners Intel Core i7-prosessor
- 16 G minne
- https://eplehuset.no/mac/macbook-pro/ma ... -gb-i-solv.
- Bruke IMAC som skjerm.

Hvor lenge vil en slik HW oppgradering forlenge levetiden på IMAC 2010? Og hvordan vil denne maskinen bli sammenlignet med en helt ny macbook pro mtp hastigheter etc? Tips til hva jeg bør gjøre her? Er en 7 år gammel maskin utdatert eller har den fortsatt 10 år igjen å leve?

Til info bruker jeg maskinen kun til musikk. Store musikkprosjekter i Logic.
En mac har som regel en levetid på ca 10 år hvis den brukes til vanlig skole/jobb-arbeid og surfing. (musikk i ditt tilfelle vil jo være noe som tærer på maskinen.)

Jeg ville anbefalt deg å kjøpe en ny macbook fremfor å oppgradere imac´en din. Jeg har selv macbook pro 2016 (det er bare en helt fantastisk maskin mot for alt jeg har hatt av pc´er tidligere) og macbookene (og imacene) blir bedre med årene og utviklingen. Det er kommet en ny macbook nå nylig og jeg tror du vil få veldig stor glede av å heller benytte en maskin av nyere dato fremfor å oppgradere 2010-maskinen.

Dette er som sagt mine meninger og du må gjøre det du føler for, men dette er hva jeg ville gjort.
Har en tilsvarende iMac, byttet fra 4 GB til 8 GB og merker ikke veldig forskjell. Men den ble helt klart raskere og mer brukbar. Byttet fra 4 GB til 16 GB i min 2011 macbook pro, da merket jeg mye mer. Har ikke orket å sette SSD i den fordi jeg føler jeg ikke trenger det (men bruker ikke maskinen til veldig tunge oppgaver).

Du bytter ram selv på tre min, se video på youtube. Det har du tid til. Mitt inntrykk er at hvis du synes maskinen funker nå, vil ram (og ssd) gjøre en fin forbedring. Dersom du syntes alt er ræva nå er det kanskje mer som skal til. Husk å installere alt på nytt, slette harddisk osv - det gjør susen!
Siden macOS High Sierra som kommer til høsten bare støtter 2009/2010-maskiner og nyere, er det en viss sjanse for at du kun får oppdatert maskinen ett år eller to til.

https://en.wikipedia.org/wiki/MacOS_High_Sierra
Sist endret av fuzzy76; 26. juni 2017 kl. 12:16.