Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  4 2661
Hei,

Den siste uken har postkassen til min samboer og meg blitt fylt opp med kosttilskudd fra PharmaNova, Herbal Vital og et annet drittselskap. Når jeg prøvde å returnere disse på posten fikk jeg beskjed om at jeg måtte dekke porto på retur?!

Jeg som mange andre bader ikke i penger, og bruke et par hundre kroner i uken på å returnere pakker er noe jeg rett og slett hverken har lyst eller mulighet til å betale. Disse pakkene er også slik at dersom de ikke returneres er det å betrakte som et abonnement.

Hvordan i alle dager får jeg stoppet dette? Jeg ønsker å understreke at disse pakkene har aldri vært bestilt av hverken min samboer eller meg, og disse pakkene er alt annet enn ønsket.
Hvis du mottar noe som ikke er bestilt, feilsendt eller stammer fra identitetstyveri (eller lignende) så kan det betraktes som en gave.

Det finnes mange slike eksempler på ulovlig markedsføring, se f.eks. denne artikkelen for en lignende situasjon.

Forbrukerrådet anbefaler å:
1. Ikke betale.
2. Kontakte avsender skriftlig. Bestrid kravet, si at du ikke har bestilt noe, behold en kopi av brevet. Nå er det opp til selskapet å bevise at du har bestilt.
3. Du kan behold varene, men tilby gjerne å sende de tilbake om porto dekkes.

Setter de hardt mot hardt så blir neste steg å politianmelde og bestride kravene hos inkassobyråene. Det *kan* tross alt være noen som har bestilt i ditt navn, selv om du da uansett skal ha 14 dagers angrerett.
Trådstarter
6 0
Takk for svar, Dyret!

Jeg har virkelig vært rådvill når det gjelder disse pakkene, særlig da jeg er i en vanskelig økonomisk situasjon fra før av. Jeg fatter ikke hvordan slike firma kan operere tilnærmet "fritt" (dette er ikke nye bedrifter), og hvordan det er opp til oss som uskyldige ofre å bruke tid og penger på dette tullet.

I artikkelen du lenket til mistenker de at en spørreundersøkelse kan ha satt i gang dette. Både min samboer og jeg er skråsikre på at vi hverken har deltatt på undersøkelser, konkurranser eller registrert oss på fremmede nettsider i det siste, så hvorfor akkurat vi er plukket ut er et mysterium. Noen av pakkene er adressert min samboer, mens andre er adressert til meg.

Da får jeg sende e-post og bestride "tilbudet" de har sendt oss.
Anonym bruker
"Villig Makrell"
Generert avatar for denne anonyme brukeren
Sikker på at noen ikke troller deg å bestiller masse gratis shit som senere gir abonnement?
Trådstarter
6 0
Sitat av Anonym bruker Vis innlegg
Sikker på at noen ikke troller deg å bestiller masse gratis shit som senere gir abonnement?
Vis hele sitatet...
Det enkle svaret her er vel; Nei, jeg kan ikke være sikker på det (kan noen det?). Hverken min samboer eller jeg kan komme på noen som hadde hatt glede av å gjøre slikt mot oss, da våre venner er klar over vår økonomiske situasjon, og uvenner finnes det lite av.