Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 4315
Hei,

Om man driver og tester forskjellige RAM-slotter/RAM-brikker på et hovedkort å se hvilke som eventuelt årsaker at ikke BIOS starter opp-må man da ha luftkjøler påmontert etter hver utskifting av RAM?

Mener selvfølgelig å ha kjølingen fast igang etter at jeg har bestemt hvilke brikker med RAM og vilke slotter jeg går for, men det er tungvindt å ta kjøler av og på mellom hver gang jeg tester. Og på og av med kjølepasta..Og jeg må av med den siden det er for trangt å sette i RAM etter at kjøler er montert.

Kan CPU ta skade bare ved at man ikke har kjøler på den korte stunden som går før bios eventuelt booter opp?
Sist endret av hollow; 5. juni 2017 kl. 17:48.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Ja. CPUer har så høg effekt at uten kjøling vil dei verte for varme på få sekund. Nye CPUer vil stortsett overleve det, men du vil fort risikere at ting går i shutdown på grunn av temperatur.

Det sagt... høyrest ut som lite hensiktsmessig kjøler du har funne, om du må av med den for å få tilgang til RAM.
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Ja. CPUer har så høg effekt at uten kjøling vil dei verte for varme på få sekund. Nye CPUer vil stortsett overleve det, men du vil fort risikere at ting går i shutdown på grunn av temperatur.

Det sagt... høyrest ut som lite hensiktsmessig kjøler du har funne, om du må av med den for å få tilgang til RAM.
Vis hele sitatet...
Ok-takk for svar. Den kjøleren jeg har er nok lite hensiktsmessig ja. Den gjør A1 og B1 slottene vanskelige å få tilgang til så får vurdere en annen kjøler senere.
Sitat av vidarlo Vis innlegg
Det sagt... høyrest ut som lite hensiktsmessig kjøler du har funne, om du må av med den for å få tilgang til RAM.
Vis hele sitatet...
Det er ikke så veldig uvanlig at luftkjølere går litt over RAM-slots på de fleste hovedkort, men det gjelder hovedsaklig de største blokkene fra f.eks. Noctua. Om man driver med overklokking ville jeg ikke sagt det er lite hensiktsmessig siden de kjøler veldig bra, men litt mer arbeid er det jo.

hollow: har du orginalkjøler til din CPU? Om mulig kan du sette den på midlertidig for å gjøre det litt enklere. Ellers må du nok ha kjøleren på for hver gang ja.
Sist endret av hippitus; 5. juni 2017 kl. 20:48.
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av hippitus Vis innlegg
hollow: har du orginalkjøler til din CPU? Om mulig kan du sette den på midlertidig for å gjøre det litt enklere. Ellers må du nok ha kjøleren på for hver gang ja.
Vis hele sitatet...
har ingen originalkjøler dessverre. Mulig jeg senere går for en vannkjøler istedetfor den luftkjøleren( be quiet pure rock) som er litt ruvende.

Så en youtubevideo der noen tester hovedkort med CPU,RAM og PSU utenfor kabinettet sammen med en vannkjøler bare for å se om systemet sikkert booter til BIOS før innsetting i kabinettet.

Der koblet de bare till vannkjøleren till CPU uten å sette på strømmen till vannkjøleren med begrunnelsen at da fikk CPU nok "passiv" kjøling under det korte testet som nok bare varte ca 30 sekunder.
Sitat av hollow Vis innlegg
Der koblet de bare till vannkjøleren till CPU uten å sette på strømmen till vannkjøleren med begrunnelsen at da fikk CPU nok "passiv" kjøling under det korte testet som nok bare varte ca 30 sekunder.
Vis hele sitatet...
Det skal ikke mye til for å kjøle ned CPU under oppstart/bios, men du må ha "noe". På en maskin jeg bygget for noen i familien så gikk vannkjølingen i stykker og alt vannet rant ut, men maskinen virket, om enn litt tregere. Alt den hadde av kjøling var en CPU-vannblokk i rent kopper. Innen jeg fikk beskjed om at den var treg av seg hadde alt vannet fordampet forlengst.
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av lumbricus Vis innlegg
Det skal ikke mye til for å kjøle ned CPU under oppstart/bios, men du må ha "noe". På en maskin jeg bygget for noen i familien så gikk vannkjølingen i stykker og alt vannet rant ut, men maskinen virket, om enn litt tregere. Alt den hadde av kjøling var en CPU-vannblokk i rent kopper. Innen jeg fikk beskjed om at den var treg av seg hadde alt vannet fordampet forlengst.
Vis hele sitatet...
Jeg har AMD4 sokkel på moderkortet. Luftkjøleren Be quiet pure rock har støtte for AM3+ står det i spesifikasjonen for den kjøleren.

Jeg får på kjøleren på moderkortet men er litt pirkete og siden jeg må av med den for og finne RAM som virker og i vilken slot de virker med ryzen cpu så tenkte jeg det var nok med å kun ha metall-elementet liggende mot cpu:ens overflate mellom hver boot-test..

Ellers når det gjelder Asus moderkort-manualen så stemmer ikke det som står i manualen med plassering av RAM-brikker...
man må teste seg frem og er overlatt til seg selv-sier butikken jeg har kjøpt denne dritten fra..Og butikken sier at det booter opp med de RAM brikker de har...

styr unna asus moderkort og ryzen!
Sitat av hollow Vis innlegg
styr unna asus moderkort og ryzen!
Vis hele sitatet...
Kan ikke si noe på Ryzen, men Asus bruker å virke. Hva med at du forteller oss hva slags Hovedkort og ram du har.
hollow's Avatar
Trådstarter
Sitat av meitemark Vis innlegg
Kan ikke si noe på Ryzen, men Asus bruker å virke. Hva med at du forteller oss hva slags Hovedkort og ram du har.
Vis hele sitatet...
Asus prime x370-pro-resten av detaljene står her
https://freak.no/forum/showthread.php?t=297136
RAM er på listen over de som støttes ifølge ASUS og butikken,men
siden kortet kom med utdatert bios og at manualen har åpenbare mangler så er dette kortet ikke til å anbefale. OG nei-har ikke andre RAM brikker og reserve-deler å teste med..