Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  8 1864
Hei!


Nu har det seg sånn at jeg muligens må reise Oslo-Barcelona uten pass/nødpass. Tenker da på tog hele veien. Lurer derfor på om noen har erfaring med det? Kan man komme i trøbbel pga man ikke har pass?
Har Norde bankkort, men vet ikke hvor mye til hjelp det er.

Sier på forhond at pass og nødpass er uaktuelt. Ikke spørr hvorfor.
Hvis du har muligheten ville jeg tatt med pass. Men du kan klare deg med ID og kopi av kvitteringen på biletten du har kjøpt om noen spør.

Grunnen til å ta med pass er:

-Mange overnattingssteder vil ikke akseptere deg uten, de krever kopi av passet. Dette er politikken.

-Skal du reise med et rederi (ferje) er det ofte de krever pass av alle passasjerene da det er deres politikk.

God tur
Kravet til dokumentasjon i Schengen er offentlig utstedt reisedokument; for nordmenn er det da to valg: pass eller sertifikat.

Bankkort er ikke offentlig utstedt dokument; banker er private.
Sist endret av nudo; 6. juni 2015 kl. 20:09.
Var på interrail i fjor, reiste da fra Wien til Barcelona også hjem igjen derrifra med tog. Ble ikke kontrolert en gang... Jeg så en toller på hele turen og dette var ved grensen italia-frankrike, men han bare gikk gjenom toget fort. Jeg vet ikke om jeg bare hadde flaks, men sånn var det vertfall da jeg kjørte samme strekningen med tog.
Har reist Europa rundt mange ganger, også uten pass. Null stress. Det er ingen som maser om pass og og de gjør så bare nevner du Schengen agreement også stopper maset. Null stress på tog uten pass. Ved kontroll bare vis førerkort/bankkort.

Tilogmed på flyplasser pleier de å godta norsk førerkort og bankkort.
Går fint med fly også, men du får ikke sjekket inn på hotell uten pass, det kan jo bli et problem.
Har aldri blitt stoppet på hotell grunnet mangel på pass. Stor sett så holder det å vise norsk ID samt forklare at grunnen til at en reiser uten pass er Schengen avtalen og passfrihet. Jeg reiste en hel sommer rundt i Europa uten pass pga av jeg glemte igjen passet ved avreise. Gikk helt fint for meg både på hoteller, tog og fly.

Men regn med å måtte forklare deg, husk å vise til Schengen og vær høflig men bestemt så løser det seg.
Sitat av petterpan2 Vis innlegg
Går fint med fly også
Vis hele sitatet...
Med unntak av Ryan air; de er helt nazi på akkurat det der med pass.