Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  6 752
Skal ta mye film med HD kamera i utlandet. Regner med det blir flere hundre GB, kanskje 1000 vis.

Ser for meg att jeg trenger en server å laste opp på underveis.
I tilegg hadde jeg planlagt å kjøpe minnebrikker på 32GB for å sende hjem med posten etterhvert som dem blir fulle. Men jeg bør vel også ha en server mulighet, for å sikre att minnebrikkene ikke forsvinner i posten.

Tenkte å bruke en ASUS EEE1000HE til dette arbeidet.

Noe hardisc har jeg ikke plass til å dra rundt på..

Tenker jeg rett, er dette måten å gjøre det på?
Forslag til server leverandør?
Er du sikker på at du har tilgang til ganske drøy upload hastighet underveis når du er ute å reiser da? om ikke kan det være feil tankegang å gå for en dedikert server, en annen ting er at dedikerte servere med såpass mye båndbredde og lagringsplass koster ganske mye...

Tror jeg personlig ville gådd for 2-3 500 gb 2.5" sata disker og en usb>sata overgang for lagring av media, tar ikke særlig med plass og koster ikke allverdens heller..
Ser for meg at det å laste opp X antall Gb om gangen vil ta veldig på linja de spesielt ettersom du er i utland med dårlig linje .
Minnebrikker hørtes ikke så alt for dumt ut, men dette kan vel bli noe i dyreste laget etterhvert ?

I dag så er eksterne disker veldig små, få tak i en/fler som bare kan kobles rett i (uten strøm,kun usb) .
Valgfri brukertittel?
Eplefisk's Avatar
Du kan jo kjøpe to av denne og teipe dem sammen, så har du 1TB i en pakke som ikke er større enn 8 cm x 12.6 cm x 3 cm og veier 360g.
Hva slags kamera filmer du med? Hvis det er HDD så er jo HD-filmene rimelig komprimert? Hvor mye skal du egentlig filme? :S
Hvis du skal redigere video på en asus EEE vil det gå SIRUP hvis det er 1080p. kopier over vil gå mye raskere. encode det til xvid , da vil du være hjemme fra turen før du er ferdig og encode første 2timer med film.
Trådstarter
12 2
Blir ikke noe HD kamera, etter å ha gjort en resarch er dem for dyre og dårlige pr.dags dato.

Blir å bruke min Panasonic Lumix LX3 med eksta batteri. Dette kamera er et digitalkamera som kan ta 15min video i 720p, deretter lagre disse 15min på pc og overføre til evt. minnepinne. å sende i posten hjem.
Dette går selvfølgelig på bekosning av lyd og kvalitet, men totalt sett en bedre løsning.

Tror jeg bare får kjøpe minnepinner på 8-16-32 etterhvert. Disse minnepinnene er jo ikke så dyre i utlandet dit jeg skal. Får vel en god del video på en 32GB pinne, vet jo ikke helt hvor mye filming det blir heller..Redigering skal jeg kose meg med når jeg kommer hjem.
Alternativt kjøpe denne når jeg lander over dammen:
http://www.lydogbilde.no/knoettlite-...769-45376.html

Takker for forslag, mange ting jeg ikke hadde tenkt på etc..
Sist endret av UncleAxl; 3. april 2009 kl. 22:44.