Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 3217
Ok.. jeg ble litt revet med etter å ha sett Into The Wild som handler om en kar som bare drar fra alt han eier og har for å leve i naturen. I motsetning til han har jeg ikke tenkt til å dra ut for og bare være i skogen alene, men heller å fyke rundt fra hus til hus, kirker og templer, fjelldaler osv. Jeg har lenge lekt med denne tanken veldig lenge i hodet mitt og har lyst til å bare dra med en ryggsekk ut i verden uten noe spessielt med penger, men nå har det vist seg at dette er noe jeg virkelig har lyst til og jeg tror det beste er å gjøre det nå som jeg har sjansen.
Jeg har satt en skremmende dato som er søndag 8 mars 2009 da jeg har sommeren til å tilpasse/forbederede meg for vintern på. Hvis jeg tør å begi meg ut på dette skal jeg dra ut med en ryggsekk, ett VISA-kort med litt penger på og bare dra til Gardemoen uten å ha bestemt meg for hvor jeg skal først. Har tenkt at denne turen skal vare i minst ett år før jeg reiser tilbake.

Tanken min er at jeg skal ha litt penger i begynnelsen (kanskje en 10-30.000kr) slik at jeg får tilpasset meg, prøvd meg ut og finne de mest lønnsomme måtene og få tjent penger på, finne ut hvordan jeg kan skaffe mat uten penger og lære meg til å klare meg psykisk/fysisk. Jeg har lyst til å prøve å klare meg selv så lenge som mulig og bare reise jorden rundt og få skrapt sammen penger her og der for så å dra videre til neste sted igjen. Kanskje jeg får kontakt med noen og får bo der noen dager, kanskje er det varmt ute og jeg har med meg sovepose og finner meg ett/flere steder der jeg kan sove.
Tanken er at jeg vil oppleve mye, lære meg selv og kjenne og livet generelt. Jeg har lyst til å prøve og komme meg til steder rundt om i verden og møte masse forskjellige mennesker forskjellige steder på kloden. Jeg har lyst til og prøve å få kontakt med indianere og kulturbefolkninger, oppleve festmennesker og oppsøke monumenter og kanskje møte på noen andre som gjør akkurat det samme som meg. Ideen per idag er iallefall at jeg skal dra ut alene. Kanskje må jeg dra ut der hvor det er litt skog, lære meg om jakt/fiske og fange min egen mat.

Jeg har planer om å studere videre om 1-2 års tid, så om jeg venter ett år da jeg er 20år og bruker ett år på dette for så og komme tilbake og menge meg med det typiske systemet vi alle er fanget i igjen.
(har tenkt litt på det og holde 2 fester før jeg skal dra.. en for familie og en for venner i tilfelle det skulle skje meg noe, for man vet jo aldri hvordan det kan gå på slike turer...)

Men har da noen spørsmål til dere, hvis denne ideen blir en realitet:

Hva bør jeg tenke og forberede meg på?

Hva syns dere jeg bør prøve å få med meg på en slik tur. Hvor ville dere dratt?

Har dere noen ideer på enkle måter og tjene penger på og evt. komme seg videre? (snike på godstog osv.)

Jeg tenkte og utstyre baggen min med noen klær, kart/kompass, pass/id, kniver, en bok som dekker og beskriver de fleste farlige og giftige planter/insekter/dyr/etc. ute i naturen, en bok om overlevelsesteknikker, ett skateboard som jeg kan feste til baggen (jeg skater en del, så tenkte og liksomgodt ta med meg det og skate rundt når jeg har tid/kapasitet/ork, denne kan også kanskje få meg i kontakt med andre skatere som igjen kanskje kan gi meg husly for en natt eller to.. Kanskje jeg kvitter meg med det, kommer an på hva som skjer), vannflasker, ordbøker. Skal dra uten telefon, men kanskje ta med en mobil som er av hele døgnet som jeg kan ta på i tilfelle det oppstår ett problem der jeg trenger en. Noen flere ting jeg trenger/bør prøve å få plass til?

Altså.. jeg regner ikke med at det kommer til å bli en frydefull tur hele tiden... Regner med at jeg vil oppleve å bli banket, ranet av andre og plutserlig bli totalt blakk igjen, se ting jeg kunne klart meg for uten, men slik er livet og det er det jeg vil oppleve... Men for det meste tror jeg det vil bli bra. Hva tror dere?
Sist endret av Tensor; 4. mars 2008 kl. 01:41.
Var jeg i dine sko ville jeg isåfall brukt det neste året på å lære meg forskjellige språk, da evnene dine til å kommunisere i stor grad vil påvirke turen din.

I tilleg ville jeg kjøpt en gps sender å feste på sekken (eller et sted du ikke mister den) slik at du kan se hvor du har vært i ettertid - og så kan man bruke den til å finne deg om noe skulle skje...
Hadde jo vært jævlig moro å ta med seg et videokamera, men vet ikke om den ville overlevd dine ekstreme turer Men turen din høres veldig befriende ut altså!

EDIT:
Prøv å finn et sted "som har alt" dvs. et sted som du kan reise hvor det er kort til "alle former for natur" Som Australia ellerno. Sorry hvis jeg forklarer litt rart, men jeg er litt trøtt.

Men jeg ville anbefalt å finne en bankboks, for hvert sted du besøker. Slik at du kan sette inn viktige ting (som pass, bankkort, penger etc.). Så er i allefall de aller viktigste tingene sikret.

Som jeg sa, kjøp deg et videokamera, et helvettes stort batteri (eller flere) og hamstr videokasetter etterhvert. Hvor bra er det ikke å vise/se på dette senere!

+ at du må love oss å skrive dagbok som du legger ut på nff, right? Eller en tråd som du besøker og poster i, hver gang du har tilgang til internett
Sist endret av Handyman88; 4. mars 2008 kl. 02:31.
Trangsynt visjonær
Polar-'s Avatar
Det er jo ikke uvanlig å reise i 6-12 mnd i asia på backpackertur. Jeg tror det vil være enklest mulig å gjennomføre dette på det asiatiske kontinent; så lenge du har en backupsum med penger til å komme det hjem er det ikke noe problem om du skulle ombestemme deg på noe tidspunkt. Om du legger opp 30-40 tusen før du reiser (ikke noe problem i norge) trenger du nok ikke jobbe noe særlig det året du reiser heller så sant du er fornuftig med pengebruken.
Skaff deg en basic ordbok og nød nr de stedene du drar til, og ha alltid strøm på mobilen.
Du burde kanskje tenke på hva du skal ta med og ikke ta med ekstra godt, med tanke på at du skal bære dette med deg omtrent hele tiden.

Et video kamera er ikke dumt, et Hdd kamera som i tillegg tar Sdhc hcsd whatever kort (som er dyre men små og lette) samt et ekstra batteri kan gi deg mye inspillings tid, hvis du begrenser deg litt selvfølgelig.
Kanskje ikke det viktigste å ta med, men da kan du dele minnene dine resten av livet,
i form av levende bilder.

Husk førstehjelps-utstyr hvis du skal langt ut i bushen.

Kommer ikke på så mye mer nå i farta.
Kunne tenkt meg en sånn tur selv, høres befriende ut.
Sitat av Polar-
Det er jo ikke uvanlig å reise i 6-12 mnd i asia på backpackertur. Jeg tror det vil være enklest mulig å gjennomføre dette på det asiatiske kontinent; så lenge du har en backupsum med penger til å komme det hjem er det ikke noe problem om du skulle ombestemme deg på noe tidspunkt. Om du legger opp 30-40 tusen før du reiser (ikke noe problem i norge) trenger du nok ikke jobbe noe særlig det året du reiser heller så sant du er fornuftig med pengebruken.
Vis hele sitatet...
Vil bare legge til: "The Beach" vil nok garantert være en motiverende film. Jeg ville satset på asia\australia og gjerne Fiji-øyene. De sier de som har vært der: Det er ingen plass på jord som kan måles med disse øyene.
hehe, dette er skremmendes likt hva jeg selv har tenkt på en god stund.
Det hørest så utrolig befriendes ut!

Men, du må prøve å å lære deg noen andre språk også da.
Regner med du kan Engelsk.
Så, kanskje Tysk, Fransk eller Spansk? De blir snakket en del. Så, kanskje litt nyttig?

Og, LOV meg at du skriver dagbok på dette, som du poster her.
Trådstarter
Har bestemt meg 100% nå.. Skal dra. Har byttet om datoen til 22 mars da jeg får lønning den 20 den måneden.

Er det noen her som har gjort noe slikt før?
Naboene mine( bor på hybel) har kanskje den mest spennende livshistorien ever, og det er nettopp slik. Han er fra Israel, hun er fra Sverige. Han gjorde ferdig militæret i Israel (3år) så reiste han, først til australia, tok seg en jobb som vaskegutt, så kjøpte han en bil som han bodde i, på strendene rundt omkring. Så reiste han til Thailand, bodde der i 4mnd, jobbet på et kjøkken og levde livet, så reiste han til Florida for så å reise til Europa for å ta medisinstudier, hvor man møtte damen sin.

Han sa at han anbefalte å budskjettere med en ca. €2500 i mnd., og da brukte du ikke alt, og kunne kjøpe flybilleter ta inn på hotel i krise situasjoner osv. med de resterende pengene.
Start med en flybilett til Quito i Ecuador. Der er det mange språkskoler hvor du kan ta lynkurs (3-4 uker) i spansk. Da har du basic kunnskaper til å klare deg rundt om i de fleste land i sør-amerika. Dette gjorde en veninde av meg, som forøvrig har levd "på loffen" rundt i hele verden siden 1998. Hun er hjemme en liten tur på noen måneder i ny og ne. Jeg husker spesielt en gang hun reiste til india, australia og noen andre steder i "området". Da hadde hu spart opp 20.000,- og ble borte i 2 og ett halvt år!!!
Jeg har alltid hatt lyst til å ta en sånn tur selv, men nå sitter jeg her med kone og barn, så det blir heller vanskelig.
Jeg har loffet litt i thailand og mexico, og det kan absolutt anbefales. Finn deg ett utgangspunkt, og ta det derifra. Det er i alle fall mitt råd. Du møter garantert mange folk på din vei som gir deg mange gode tips.
Lykke til!
Sitat av Vaktbikkja
Start med en flybilett til Quito i Ecuador. Der er det mange språkskoler hvor du kan ta lynkurs (3-4 uker) i spansk. Da har du basic kunnskaper til å klare deg rundt om i de fleste land i sør-amerika. Dette gjorde en veninde av meg, som forøvrig har levd "på loffen" rundt i hele verden siden 1998. Hun er hjemme en liten tur på noen måneder i ny og ne. Jeg husker spesielt en gang hun reiste til india, australia og noen andre steder i "området". Da hadde hu spart opp 20.000,- og ble borte i 2 og ett halvt år!!!
Jeg har alltid hatt lyst til å ta en sånn tur selv, men nå sitter jeg her med kone og barn, så det blir heller vanskelig.
Jeg har loffet litt i thailand og mexico, og det kan absolutt anbefales. Finn deg ett utgangspunkt, og ta det derifra. Det er i alle fall mitt råd. Du møter garantert mange folk på din vei som gir deg mange gode tips.
Lykke til!
Vis hele sitatet...
jobbet hun i løpet av de 2,5 årene hun var borte? Hvordan skaffe seg penger?
Sitat av Handyman88
Hadde jo vært jævlig moro å ta med seg et videokamera, men vet ikke om den ville overlevd dine ekstreme turer Men turen din høres veldig befriende ut altså!

EDIT:
Prøv å finn et sted "som har alt" dvs. et sted som du kan reise hvor det er kort til "alle former for natur" Som Australia ellerno. Sorry hvis jeg forklarer litt rart, men jeg er litt trøtt.

Men jeg ville anbefalt å finne en bankboks, for hvert sted du besøker. Slik at du kan sette inn viktige ting (som pass, bankkort, penger etc.). Så er i allefall de aller viktigste tingene sikret.

Som jeg sa, kjøp deg et videokamera, et helvettes stort batteri (eller flere) og hamstr videokasetter etterhvert. Hvor bra er det ikke å vise/se på dette senere!

+ at du må love oss å skrive dagbok som du legger ut på nff, right? Eller en tråd som du besøker og poster i, hver gang du har tilgang til internett
Vis hele sitatet...
Genial ide..
Trådstarter
Tror jeg skal lage en ny tråd her på nff når den tiden kommer ja.. Ser frem til den! Skal bare leve livet mitt så mye som mulig her i Oslo frem til da. Man vet jo aldri hva som kan skje med en, så like greit å gjøre så mye ut av det ''tryggere'' livet mens jeg enda har det. Har ikke planer om at det skal gå til helvete og regner med det kommer til å gå ganske så bra egentlig

Gleder meg til 22 mars 2009 ^^

Er bare å dele alle tips, reise-råd, tanker, historier, erfaringer og whatnot rundt dette temaet i denne tråden!
Sist endret av Tensor; 4. mars 2008 kl. 23:30.
Vær bestem så det blir gjennomført, veldig skummelt å begynne på studier og slikt uten å ha besøkt verden. For etter da blir det aldri gjort. Fattern dro til sjøs når han var 16 og i løpet av 2 år hadde han vært jorda rundt. Skal ha et år med frihet jeg også etter hvert, men må bli i 2009/2010 pga millitæret.

Hold fast ved datoen, og ikke back ut! Det er mitt tips
Trådstarter
n1ce: er 19 nå, jobber i Oslo og aner ikke helt hva jeg vil med livet mitt.. Det jeg vet er at jeg liker å reise og at jeg vil lære mer om meg selv. Derfor har jeg besluttet å gjøre dette nå som jeg har sjangsen så det har jeg tenkt på. Skal evt. starte med studier og div. når jeg kommer tilbake en eller annen gang, så dette blir gjennomført!
Join the army, visit exotic places, meet interesting people.... and kill them
Sist endret av Zmeu; 5. mars 2008 kl. 02:26.
Trådstarter
Sitat av Zmeu
Join the army, visit exotic places, meet interesting people.... and kill them
Vis hele sitatet...
Og meningen med denne posten var..?

Uansett.. er det noen her som kjenner noen som har gjort noe lignende? hadde vært flott med en msn adresse eller noe, slik at jeg har noen jeg kan spørre om forskjellige ting med.
Kanskje er det ting jeg ikke har tenkt på enda som den personen kommer med?

All hjelp mottas med stor takk
Sist endret av Tensor; 12. mars 2008 kl. 00:34.
Dette hørtes utrolig spennende ut. Selv har jeg planer om å reise jorda rundt som backpacker. Har ikke helst bestemt meg for om jeg skal ta et og et kontinent, et par om gangen eller alle på en gang. Men jeg vet jeg bl.a. skal innom Namibia for å jobbe der i 3-4 uker som en slik au pair. Dette er noe jeg absolutt ser fram til å gjøre, og tenker på det.. tjah. veldig ofte


Tips til gratis overnatting: http://www.couchsurfing.com/ - Der kan du bli kjent med mennesker over hele verden. Noen av de ønsker kun å f.eks. ta en kopp kaffe, snakke litt og vise deg rundt, mens andre lar deg overnatte i x antall dager. Også er det en fantastisk måte å bli kjent med andre mennesker på.
Sist endret av MoleInOne; 12. mars 2008 kl. 09:19.
Jeg vil forsåvidt også legge til dette: http://www.mamut.net/atlantisu/subdet27.htm

En ordning fra atlantis som går ut på å sende folk til australia, gi de to jobbtilbud, kan være behjelpelig med å finne bosted. Ordningen heter "Work and travel." Altså, du reiser, jobber, reiser, går du tom for penger tar du deg en ny jobb. De tilbyr også forskjellige kurs. Bl.a. cowboykurs (for å få litt innsikt i åssen det er å jobbe på en gård i australia) og bartenderkurs (de krever det for at du får lov til å selge sprit).

Selv om du nevnte at du ville dra til gardermoen uten et utgangspunkt, vil jeg likevel informere deg om muligheten.
Sikkerhetsklarert
Sitat av Akanth

Han sa at han anbefalte å budskjettere med en ca. €2500 i mnd., og da brukte du ikke alt, og kunne kjøpe flybilleter ta inn på hotel i krise situasjoner osv. med de resterende pengene.
Vis hele sitatet...
Det der hørtes da utrolig mye ut, 20.000 kroner i mnd er det jeg har utbetalt, og jeg dekker lån på hus og bil i tilegg til andre utgifter. Når du er på en slik tur så trenger du ikke tenke på slike utgifter. Hotell og mat koster 'ikke noe' i de fleste land i forhold til Norge, Og har du 10.000 til en flybilett så kommer du deg stort sett dit du vil.
Sitat av Tensor
Jeg tenkte og utstyre baggen min med noen klær, kart/kompass, pass/id, kniver
Vis hele sitatet...
Du bør tenke på at dersom du drar til gardermoen så er det ikke sikkert at du får alt gjennom sikkerhetskontrollen. De som gjennomsøker sekker oll., det virker som at bare de ser noe som ligner på en kniv så blir de veldig irriterte og begynner å stille en masse spørsmål.

Når det er sagt, så høres det absolutt spennende ut med en slik tur. Som andre har nevnt over så er det nok lurt med backup penger som du egentig aldri skal bruke før det er helt helt nødvendig + andre penger som du trenger i starten. I bla. frankrike så skjønner eller vil de kanskje ikke alltid skjønne engelsk ettersom de har et anspent forhold til de som snakker engelsk etter det jeg vet..jeg brukte hvertfall en god stund på å forklare at jeg trengte en trådløs ruter forrige gang jeg var der (2 timer eller noe hehe, måtte snakke med en del folk før speakeren som kunne engelsk måtte oversette til de franke), så absolutt fordel med å kunne flere språk.

Ville hatt en oversikt over forskjellige hotell rundt om i verden som var rimelige selv om du sikkert ofte ikke kan bo på slike hotell og må bo hos andre eller ute i naturen, hotels.com har jo en slik oversikt.

Hvis jeg var deg ville jeg dratt til et land og dermed få skaffet en jobb og dermed utforsket landet etter jobb og etter en måned eller noe dra videre og skaffe en ny jobb i det andre landet, men det er vel også ganske greit nevt allerede.

20,000 høres veldig mye ut synes jeg også å bruke på en måned, oslo er faktisk europas dyreste by og det er myye billigere i andre byer, men ikke alltid såå mye billigere i alle land, men ofte veldig mye billligere mat hvertfall.

Ellers, se på travel channel
Sist endret av exceed; 15. mars 2008 kl. 22:16.
Sjekk ut disse gutta for inspirasjon:

http://www.haiketur.no/index2.html

Dokumentaren deres -- "Til Kina uten penger" -- er meget god og lærerik underholdning.
Forhåpentligvis får de økonomisk støtte til å produsere en ny TV-dokumentar om turen de nettopp har vært på, hvor de visstnok haiket fra Nordkapp til Cape Town(?) uten startkapital.
Husker ikke hva det heter, men det skal finnes en ordning som går ut på at du kan overnatte hos de andre som er med i samme ordningen, og de kan overnatte hos deg hvis de er i Norge. Vet ikke om du må ha eget hus da. (litt rotete skrevet).

Ellers har du jo óg dumpster diving.
Du sier at du har utgifter som regninger, og _lån_. Lånet forsvinner ikke bare sån plutselig når du reiser på tur. så råder deg til å begynne å spare nå, så du har nok penger til å betale lånet for et år. Da kan du på autogiro? og banken klager ikke på deg. Du bør også få noen til å hente posten for deg, og betale de viktigeste regningene. Alle andre steder du eventuelt kunne fått regninger fra(uviktige ting, men du har for du har lyst), melder du deg ut av, slik at utgiftene blir minst mulig.
Sitat av HomerJay666
Husker ikke hva det heter, men det skal finnes en ordning som går ut på at du kan overnatte hos de andre som er med i samme ordningen, og de kan overnatte hos deg hvis de er i Norge. Vet ikke om du må ha eget hus da. (litt rotete skrevet).

Ellers har du jo óg dumpster diving.
Vis hele sitatet...

http://www.couchsurfing.com/
▼ ... over en uke senere ... ▼
For et par år siden reiste jeg rundt jorda i løpet av to-tre måneder, og underveis og i ettertid har jeg gjort meg et par tanker. Veit ikke om dette er ting du har tenkt igjenom, men here goes:
Da jeg dro var jeg litt for rastløs, jeg klarte ikke helt å ta livet med ro, og følte det måtte skje noe hele tida. Jeg hadde for store forventninger til at jeg skulle oppleve så vanvittig mye, og klarte ikke å bli helt fornøyd underveis. Selv om man er på 'livets reise' er det lov å bare dasse rundt, man trenger ikke å oppleve noe fancy hver dag.
Jeg har kommet fram til at å reise langsomt fungerer best for meg, det å fly fra sted til sted ble litt stressende. Vi bruker stor nok del av livet vårt på å haste avgårde fra bruddstykke til bruddstykke, og jeg tror det kan gjøre godt å bare leve langsomt ei stund. Bare det å transportere seg langsomt kan være en fin måte å bruke tida på (sykle, gå, ta buss, haike etc).
▼ ... mange måneder senere ... ▼
Da er det ikke lenge til du drar da, hvordan går planlegginga? Hvor skal du reise først?
Kunne også vert lurt å sett et par overlevelses programmer.
Da snakker jeg om "survivourman" og "ultimate survival" dette er underholdene programmer med en masse tips på hvordan du holder deg i livet de fleste steder på jorda.

Kan alltids være greit me enkelte overlevelses triks i bakhode.
Blir kanskje litt gira og inspirert av og se dem også
Om du har facebook kan du ta turen innom gruppen "Vi som har lyst å reise jorda rundt!!!". Står litt tips osv. Leker med tanken om slik tur selv, men har ikke mulighet før 2010/11 sannsynligvis. Kudos til alle som har baller nok til å gjennomføre det!
Det var to engelskmenn som skulle leve i naturen utenfor Tromsø tidlig på 90-tallet mitt på vinteren. De ble funnet 12 timer senere, han ene var død og han andre måtte amputere diverse kroppsdeler pga frostskader... Er ikke alltid som på film, men har tenkt tanken selv, virker utrolig befriende. Ville bare anbefale å ikke leve av naturen mitt på vinteren, for det er faktisk ikke noe å leve av.
▼ ... over en uke senere ... ▼
"Hadde gjort noe sånt selv, om det ikke var for blabla."
Det er bare å dra ut og reise. Har tenkt samme tanke selv mange ganger. Skulle ønske jeg kunne være med Hehe. Forlater nok dette stedet en eller annen gang.
Håper du får opplevd masse og lykke til.