Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  30 5715
Leker med tanken om å reise til et relativt fattig og billig land etter jeg er ferdig med utdanningen. Tenker først og fremst på Asia. Kanskje Tibet, Kambodjsa eller Kina. Jeg kan regne med å ha kanskje 400k ved reisens start.

Er det mulig å flytte til et slikt sted, leve lenge på slike oppsparte midler uten å arbeide i landet man flytter til, og bare gjøre hva man selv vil?

Spørsmålet er om de har internett i Tibet Det hadde vært en pluss.

Noen tanker, tips eller anbefalinger?

Takk.
Parkettetterligning
Vil tro det går an å få internett i byer overalt egentlig, vet ikke om i tibe. Litt dyrere å leve i by da, men du vil vel kanskje ikke leve på landet. Men vil tro du kan bo der noen få år hvis du ikke overforbruker. Det du kan gjøre er jo å prøve å få bygget en liten bedrift og kanskje få til litt ekstra arbeidsplasser borti der, Sikkert ikke vanskelig eller dyrt å få til en liten ris gård eller noe. Billig arbeidskraft og du får faktisk gjort noe fornuftig med turen din.
Mange som gjør dette med Tsjekkia. Kjenner en student der nede. Alt er grisebillig, skremmende billig.

Mange steder der er utrolig billige å bo, som foreksempel Brno. Dritfin by. Et par timer med tog unna Praha, øl som er billigere enn brus og masse fin kultur. Slott, gamle bydeler ol.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Mange som gjør dette med Tsjekkia. Kjenner en student der nede. Alt er grisebillig, skremmende billig.

Mange steder der er utrolig billige å bo, som foreksempel Brno. Dritfin by. Et par timer med tog unna Praha, øl som er billigere enn brus og masse fin kultur. Slott, gamle bydeler ol.
Vis hele sitatet...
Er Brno en FIN BY ??? Det jeg så når jeg kjørte forbi hvar gammle hvite høyblokker fra stalintiden ikke særlig fint

Jeg hvar i Kambodsja i september. Det er billig så lenge du ikke drar til strendene i Shikanouville.(fortsatt ikke dyrt etter norsk standar).
Indonesia er ett av mine favoritt land, billig og eksotisk! God mat og hyggelige menesker!
Sitat av sondbjo Vis innlegg
Er Brno en FIN BY ??? Det jeg så når jeg kjørte forbi hvar gammle hvite høyblokker fra stalintiden ikke særlig fint

Jeg hvar i Kambodsja i september. Det er billig så lenge du ikke drar til strendene i Shikanouville.(fortsatt ikke dyrt etter norsk standar).
Indonesia er ett av mine favoritt land, billig og eksotisk! God mat og hyggelige menesker!
Vis hele sitatet...
Var på ferie der i høst. Brno er drit fint.
Bortifra den kjempe analpluggen som visstnok er en klokke som står på torget.

Ganske fint møtested da. Da jeg var der var dildoen et fast møtested.
http://images.travelpod.com/users/heatherlogue/1.1304958718.town-square.jpg Den omtalte dildoen.
Jeg ville valgt sør i Laos over Kambodsja. Vietnam er også jævli billig, men vanskelig å eie ting der (fortsatt rimelig kommunistisk). Det finnes kule steder i Kina også, men kinesere er jævli, jævli merkelige.

Skal du nyte livet ville jeg heller dratt til Colombia eller et av de sentral-amerikanske landene. Folka som bor er mye kulere, og det er mye mindre kulturforskjell. Alle er rimelig billige.

Når det gjelder oppholdstillatelse kommer du etter all sannsynligvis til å måtte belage deg på turistvisum, og dra inn og ut av landet når det går ut. Det er litt opp og ned fra land til land hvor vanskelig det er å få lengre visum, så det må du bare sjekke ut når du har funnet et sted du liker.

Egentlig ville jeg bare anbefalt å stikke på en backpacker tur, og slå seg ned hvis du finner et sted du liker. Sett av 100k til å reise 7-8 måneder, og du kan leve jææævli lenge på 300k i riktig land.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Mange som gjør dette med Tsjekkia. Kjenner en student der nede. Alt er grisebillig, skremmende billig.

Mange steder der er utrolig billige å bo, som foreksempel Brno. Dritfin by. Et par timer med tog unna Praha, øl som er billigere enn brus og masse fin kultur. Slott, gamle bydeler ol.
Vis hele sitatet...
Haha, tror jeg var der med skolen i 2004 eller no.
Betalte 20kr for pizza, brus og dessert på restaurant.
Kjenner en som lever på Utila i Honduras på denne måten.

http://en.wikipedia.org/wiki/%C3%9Atila
Central Amerika.
Mexico. Billig om du holder deg unna turist stedene. Toloom er paradis.
Belize, fattige folk og billig å være med fine øyer for avslappning og dykking.
Guatemala. Mye fattigdom.
Honduras er billig, men cowboy land. Hold deg unna Teguzigalpa(Hovedstaden)
Nicaragua. Billig og jeg likte meg veldig bra.
Costa Rica. Litt dyrere, men lite kriminalitet og ikke så fattig land. Kort vei til Caribia og stille havet med deilige strender. Skiller seg ut fra de andre landene, for det er ikke så fattig som de andre landene.

Kaizen
Bangkok, Thailand. Ikke særlig billig, men en moderne by med alt tilgjengelig, varmt hele året og kort vei til mange fete destinasjoner via fly. 90k bath, i underkant av 20 000 norske og du kan bo sentralt ved metro/skytrain. Bygning med betjent lobby, svømmebasseng på på taket, treningsrom etc. Kommer på 3-4k nok pr måned. Strøm og nett ca 200. Da har du nok til å dra på fylla/restaurant 6-7 dager i uka, utelivet er sjeft og varibelt. Dro dit i slutten av November for å bli i 2 dager. Var der en måned før jeg fikk eva videre til Kambodsja :-P
Sist endret av Astory; 29. desember 2011 kl. 14:30. Grunn: Skrivefeil. Takk android
Men seriøst, har du tenkt å bo i et land i 20 år om det er mulig uten å jobbe? For tror ikkje det er noe stress what so ever med 400k i startkapital..
Trådstarter
24 5
Mange gode tilbakemeldinger.

Sikkert lurt å ta en backpackertur gjennom en del land før man bestemmer seg ja. Det kan jo bli moro bare det
Vietnam var et godt tips. Mye historie der, er veldig historie- og kulturinteressert.
Thailand er litt for mainstream for meg :P Har først og fremst ikke lyst å bli sett på som en av de som reiser til Asia for å få billige damer osv. Dessuten er Thailand et veldig turistland. Vil heller oppleve det genuine Asia.

Å starte en egen risgård eller lignende hørtes moro ut. Kjekt å bidra til lokalsamfunnet også.

Angående Europa og Amerika er det ikke så aktuelt for min del. Er veldig Asiainteressert, studerer blant annet østens historie.
Det genuine Asia vil være swvært vanskelig å oppleve fra ett land. Enorme forskjeller fra Irak til Japan, Mongolia til India osv. Som Mr.Didum påpeker er nok backpacking gjennom kontinentet et godt valg for å oppleve essensen av Asia
Sist endret av Astory; 29. desember 2011 kl. 17:51.
Sitat av slart Vis innlegg
Thailand er litt for mainstream for meg :P Har først og fremst ikke lyst å bli sett på som en av de som reiser til Asia for å få billige damer osv. Dessuten er Thailand et veldig turistland. Vil heller oppleve det genuine Asia.
Vis hele sitatet...
Det kommer veldig ann på hvor i Thailand du befinner deg. Var med familien der ifjor i 17 dager. Var halvparten av tiden i nord-thailand for å oppleve hvordan kulturen og historien og alt det der er. Siden dro vi sørover til Phuket, sørover er på en måte det som er "turistlandet".

Så ville absolutte ta en tur innom Thailand dersom tu backpacker, for det er noe du bør oppleve!
Sist endret av Turrist; 29. desember 2011 kl. 18:48.
Malaysia begynner jo å bli et ganske så bra sted, men vet ikke om det er dyrt der, tror ikke det.
Hørt det er jævlig billig på Island for tiden.
Polen!
Frysemiddag du bare steiker opp for 12 kr
Energidrikk boks 2 kr
Brød for 3 kr
Nudler for 4 kr (lol like dyrt som i Norge)
MCrn Cheesburger for 6 kr
25 MB (ikke Mbit) speed for 160 kr mnd
1.5 Liter vodka for 40 kr
Øl for 5 kr

Hvor du flytter? Flytt til et sted wizzair kjører direkte til, så får du fly-biletter til 20-50 kr...

Btw, hvis du skal regne ut ca. pris på hva som helst i polen med unntak av elektronikk, så del norskeprisen på 2....
Sushi på døra 100 kr og du blir mett i forhold til Norge...
Sitat av kaktusen Vis innlegg
Polen!
Frysemiddag du bare steiker opp for 12 kr
Energidrikk boks 2 kr
Brød for 3 kr
Nudler for 4 kr (lol like dyrt som i Norge)
MCrn Cheesburger for 6 kr
25 MB (ikke Mbit) speed for 160 kr mnd
1.5 Liter vodka for 40 kr
Øl for 5 kr

Hvor du flytter? Flytt til et sted wizzair kjører direkte til, så får du fly-biletter til 20-50 kr...

Btw, hvis du skal regne ut ca. pris på hva som helst i polen med unntak av elektronikk, så del norskeprisen på 2....
Sushi på døra 100 kr og du blir mett i forhold til Norge...
Vis hele sitatet...
Og med et sank levealderen med 15år..


Stikk til kina/tibet og spør en bonde på landsbygda om han og familien vil bytte liv med deg, hvis han en film fra norge og gi han penger til flybilletten.
Ifølge big mac indexen er det billigst mcdonalds mat i Russland.
KAnskje noe å tenke på? Da burde man vel ha bra startkapitsl, det er nok ikk like godt betalt arbeid som i Norge.
Sitat av olaPola Vis innlegg
Ifølge big mac indexen er det billigst mcdonalds mat i Russland.
KAnskje noe å tenke på? Da burde man vel ha bra startkapitsl, det er nok ikk like godt betalt arbeid som i Norge.
Vis hele sitatet...
Og så fort mafiaen vet du har penger kan du kiss them all goodbye
ehem, har hørt at hvis man har 8000 å bruke i md, så kan man nesten ha et slott i sirilanka, med tjenere personlig kokk og det hele!
Sitat av Taurean Vis innlegg
Og så fort mafiaen vet du har penger kan du kiss them all goodbye
Vis hele sitatet...
Han har tenkt å reise med en kapital på 400.000 kroner, ikke 400 millioner.
Hadde jeg hatt samme mulighet som deg, så hadde klimaet hatt en stor rolle.
Selvfølgelig kan du leve billig i øst Europa men du fryser ræva av deg om vinteren og.

Selv hadde jeg flyttet til Asia, mest sannsynlig Thailand.
Kjenner en som bor i malaysia. Det er faktisk en ganske grei blanding av kultur og moderne ting der. Fra 6 etasjers kjøpersentere til templer o.l.

Det er veldig billig der også!
Sitat av Nønønø Vis innlegg
Kjenner en som bor i malaysia. Det er faktisk en ganske grei blanding av kultur og moderne ting der. Fra 6 etasjers kjøpersentere til templer o.l.

Det er veldig billig der også!
Vis hele sitatet...
Signerer. Malaysia var veldig billig. Du får mye for pengene. Var i Kuala Lumpur for litt over en mnd siden. Men det var et stort minus og det var været. Det er som om en sluse fra himmelen åpnes ca en gang om dagen og det høljer ned. Ble våt helt opp til knærne, druknet nesten:P Men man blir fort tørr
Men som de sier, Malaysia truly asia!

Kina er også bra, men språkbarrieren er en hindring.
Trådstarter
24 5
Hvor lavt kan man gå i et slikt sør-asiatisk land? La oss si Tibet, Thailand eller Laos. Eller hva som helst dere har hatt erfaring med.
Jeg har ikke planer om å ha tjenere eller noe slott. Bare et brukbart hus, ikke nødvenigvis i en by, kanskje på utkanten.
Jeg er vandt med et beskjedent liv og lever nå som en relativt vanlig student. Jeg bruker ikke penger på alkohol og bytter ikke ut elektronikkvarer i hytt og pine. Denne PCen er 5 år. Spiser brødskive med leverpostei, men sløser ikke med majonesen.

Alt jeg vil er å ha frihet til å lese bøkene mine, surfe på nett og se på skyene uten å måtte kaste bort 8 timer hver dag på en jobb i Norge.

Snakker vi 20k i året eller er jeg på viddene?

Men har ikke tenkt å leve av junk-food heller. MCDonalds er utelukket. Ferske varer fra markedet.
▼ ... noen uker senere ... ▼
Parkettetterligning
Jeg bumper tråden litt siden jeg er veldig interesert i det slart sier. Og kommer med et ekstra spørsmål. Jeg like meg litt på kaldere fronter (varmesky) noen som vet om det er billig i for eksempel baltikum? Har lyst til å ordne opp litt kapital for så å starte en liten bedrift (boligkompleks eller noe annet kanskje)
True phreak.
20 000 i året er nok veldig optimistisk dersom du skal ha en ok levestandard, selv i de fattigste landene i verden.
Hei Freaks

Filippinene, jeg bor her og det er helt konge. For å leve her og kose seg trenger man minimum 10.000 kr pr mnd. Vanlig lønn her er ca 1000-2000 kr. Og da har de gjerne kone og barn som lever av 1000-2000 kr pr mnd.

Alle snakker bra engelsk, offentlig information er på engelsk, det er lett å få visa. Det er billig, billig. De fleste destnasjoner i asia er 2-4 timer unna med fly...

Slart, ja du kan greie deg på 20 k pr år, men tviler på om det blir så fett. Men masse her du kan starte opp som krever minimalt med kapital i forhold til norge...

Hvis noen freakere er interisert i å jobbe i Cebu, eller andre steder i verden. Så har jeg ikke drømme jobben, men jobben som gir deg full frihet og muligheten til å leve ut drømmen. Du kan jobbe her på kontoret i cebu eller hvor du måtte ønske i verden. Vi ordner visa etc, minimum lønn, 4-5 timers arbeidsdag, lønn en gang pr uke.

Hvis noen er seriøst interisert send meg en melding.
Sist endret av pointdexter; 31. januar 2012 kl. 06:14.
Sitat av Taurean Vis innlegg
Og så fort mafiaen vet du har penger kan du kiss them all goodbye
Vis hele sitatet...
Jaha ja, veldig oppdatert på situasjonen i Russland om dagen du eller?
Moskva har faktisk verdens øyeste millionær- og milliardærtetthet. Mafien har mye å gjøre om dagen da eller?
Vet ikke om det er nevnt i tråden,men forleden år gikk det jo et program hvor to nordmenn beviste at det går og dra blakk på ferie gjennom Europa(i allefall Tyskland,tyrkia, kroatia osv). Noen steder måtte de visstnok jobbe litt(bilvasking,maling) osv for og få haike og spise gratis. Tror programmet gikk på tv2. En kanskje litt slitsom måte å feriere på men tydeligvis gjennomførbar med litt flaks.