Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  7 1666
Hei!
Har lest endel om økologisk jord og dyrking. Gjenbruk av jorda og bruk av cover-crops imellom avlingene dine.

Da kan man gi vann uten å tenke på plantenæring og fokuset ligger mer på å stimulere mikrolivet i jorda heller enn planten(e).

Lurer på om noen har prøvd det, har erfaringer? Eller vet hvor man får tak i ? Har prøvd å se litt her og der.

Ett minus er at jorda må være i bedd heller enn 15-30liter plantepotte f.eks. så dette beddet vil jo veie en god del om det f.eks. er 120x120 cm
Lite erfaring på det du spør om, men har du vurdert Hydro? Slipper du alt som har med jord.

Starta selv i september. Har flere planter i siste del av fruktasen fra frø. Som feks Chili, paprika og markjordbær.

Starta med ei lita bod på 2 kvm som nå er proppa med voksne planter. Må utvide etter 3 mnd.
Takk for svaret, har dyppa tærne i hydro men prøver å bli klok på dette med gjenbrukbar jord og mikroliv.
Det kan ta veldig lang tid og bygge opp god levendes jord men det går også ann å kickstarte med litt ferdig kompost og jord fra hagen hvis du har det, nå er ikke jeg no kjempe expert men det her er en av mine store interesser så du kan gjerne stille spørsmål eller sende pm hvis du vil
Har du gjort det ? Innendørs eller utendørs? Bygd levende jord altså.

Om du har gjort det ute, har du da brukt jorda inne etterpå?
Sitat av Hjelm1 Vis innlegg
Har du gjort det ? Innendørs eller utendørs? Bygd levende jord altså.

Om du har gjort det ute, har du da brukt jorda inne etterpå?
Vis hele sitatet...
Har aldri bygd levendes jord inne men har brukt jord fra hagen inne siden jeg er så heldig å har veldig bra jord, men har bygd levendes jord i bed fra bunnen av i høst så får se til sommeren hvor bra det blir. Tenker at hvis du skal dyrke i potter så er det ikke vits i å bruke mye energi på og bygge jord da det er enklere å kjøpe jord og covercrops
Ja det er visst ikke så godt egnet til pottebruk nei..
Hadde du mark i? Om jeg forstår det riktig er det marken som produserer humus som man er veldig avhengig av å ha god kvalitet på for at dette skal gå
Humus er jo denne svarte myke deilige jorden om ikke jeg tar helt feil og mark er kanskje den raskeste veien til dette, mark har jeg i pottene uansett men ikke så mange på begrenset plass. Denne svarte jorden kan du også finne under gamle eiketrær blandt annet og det er gull verdt