Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 5542
Hei
Jeg og kjæresten min leier en leilighet hos et par, og har nå kommet i en
situasjon hvor vi ikke vet hva vi skal gjøre.

Toalettet i leiligheten vår har i flere år vært noe feil med. Hvor feilen var at
det stod å rant og at det sprutet vann ut på gulvet. Husverten fant en
"midlertidig" løsning, ved å tre en brødpose, over den delen som sprutet vann,
slik at vannet rant ned i sisternen.
Dette funket forsåvidt bra, det rant ikke på gulvet og problemet var løst, så det
ble ikke gjort noe mer med saken.
Som sagt har dette da vært løsningen i flere år. Toalettet har med hvert begynt å
renne og ule. ulingen er høylydt og varer +/- 10 sekunder etter av vi har skyldt
ned.
Husverten har fått beskjed om dette og vet at problemet enda er der.
Her om dagen oppdaget vi at toalettet sto å rant, og at det også var vått på
gulvet. Da vi løftet lokket av sisternen sto vannspruten ut. Brødposen lå nå nede
i sisternen. Om den på en eller annen måte har falt av, eller om husverten har
vært inne å sett på dette, vet vi ikke, da husverten stadig går inn i leiligheten
uten at vi er tilstede, og uten at vi får beskjed om dette.
Jeg bestemte meg nå får å snakke med dem om hva vi kunne gjøre.
Vi avtalte at jeg bare skulle ringe en rørlegger, å at dette var nødvendig å få
reparert og måtte bare koste, det det måtte koste.
Rørleggeren kom, og konstaterte at "innmaten" i sisternen måtte byttes. Jeg
avtalte da med han, om at han skulle komme dagen etter å fikse dette. Regningen,
avtalte jeg med rørleggeren, å sende til meg. Så skulle jeg ta dette opp med
husverten.

Når jeg sa til husverten at toalettet var reparert, fikk jeg beskjed om at vi
måtte forvente å måtte betale dette selv! Ifølge loven.

Jeg har nå søkt litt rundt på nett, og har funnet Husleieloven §5-3, som sier at
"leier har ansvar for vedlikehold av vannklosetter.
Men det står også at "Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold
etter annet ledd"

Betyr dette at Husverten skal betale regningen for reparasjon av toalettet, eller
må vi betale det?

Jeg lurer også på hva som defineres som vedlikehold ifølge loven?
Har lest på lovdata.no og regjering.no men bli ikke klokere.

Kan også nevne at huset er fra 1950-tallet, og leiligheten er meget slitt. Som
f.eks så var det lekkasje i kjøkkenvasken. Husverten fant ikke nytt vannlås, fordi
vasken vår hadde en dimensjon som var tatt ut av produksjon for mange år siden.
Det er huseier som skal betale for doen og ikke du.. Vil han ikke betale så trekker du i fra på husleien.
Som sagt skal huseieren koste reperasjonen.

Dette er ingen "tilfeldig skade". Det er en skade som har oppstått av normal bruk.
En tilfeldig skade er f. eks. om du mister en hammer i porselenet så det ryker, eller får ødelagt noe på annen måte (alt annet enn naturlig slitasje ved normal bruk).

Prøv å unngå å blande deg inn i reparasjoner o.l. i fremtiden. Såklart må du si i fra om noe må utbedres, men det er ikke opp til deg å skaffe håndverker. Og i alle fall ikke betal regningen selv.
Som du selv ser, så er det da mye større sjanse til at huseier ser sitt snitt til å prøve å spare noen kroner.
Er dere helt sikker på at det er utleier som skal betale for den typen slitasje?

Lov om husleieavtaler (husleieloven).

Sitat av § 5-3.Vedlikehold
Er ikke annet avtalt, plikter utleieren i leietiden å holde utleid husrom og eiendommen for øvrig i den stand som leieren har krav på etter reglene i lovens kapittel 2.

Er ikke annet avtalt, plikter leieren å vedlikeholde dørlåser, kraner, vannklosetter, elektriske kontakter og brytere, varmtvannsbeholdere og inventar og utstyr i husrommet som ikke er en del av den faste eiendommen. Leieren plikter også å foreta nødvendig funksjonskontroll, rengjøring, batteriskift, testing og lignende av røykvarsler og brannslukkingsutstyr. Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.
Vis hele sitatet...
min utheving

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17
Sist endret av Cikey; 5. september 2014 kl. 23:58.
Sitat av Cikey Vis innlegg
Er dere helt sikker på at det er utleier som skal betale for den typen slitasje?

Lov om husleieavtaler (husleieloven).

min utheving

http://lovdata.no/dokument/NL/lov/1999-03-26-17
Vis hele sitatet...
Vel vedlikhold er å vaske doen.. fikse den hvis den går tett.. bytte do ring osv..
Her måtte den repareres pga at den er gammel.. noe huseier skal fikse med mindre det står noe annet i kontrakten.
Ja, så lenge du er sikker. Å bytte noen deler som er utslitt vil normalt sett også være vedlikehold i mine øyne, men jeg er ingen spesialist på husleieloven, så bare du er helt sikker er det bare for TS å gå på med hard hånd.

Men på den annen side nevnes også varmtvannsberederen og den trenger ikke noen form for vedlikehold ved mindre noen deler blir utslitt så der har du den igjen...
Sitat av Cikey Vis innlegg
Ja, så lenge du er sikker. Å bytte noen deler som er utslitt vil normalt sett også være vedlikehold i mine øyne, men jeg er ingen spesialist på husleieloven, så bare du er helt sikker er det bare for TS å gå på med hard hånd.

Men på den annen side nevnes også varmtvannsberederen og den trenger ikke noen form for vedlikehold ved mindre noen deler blir utslitt så der har du den igjen...
Vis hele sitatet...
Reparere gammle ting som faller i biter er huseiers ansvar.. Det er noen goder ved å leie..
Her er siste del av §5-3 i husleieloven viktig å få med seg:
Må gjenstander som tilhører utleieren skiftes ut, påhviler dette utleieren hvis annet ikke er avtalt.

Utbedring av tilfeldig skade regnes ikke som vedlikehold etter annet ledd.
Vis hele sitatet...
Her er det altså oppstått en tilfeldig skade i en del av det faste inventaret (som er utleiers ansvar) og deler må byttes. Det er altså absolutt utleiers ansvar. Du burde ikke fått regningen sendt til deg, men til utleier.

Ta kontakt med Leieboerforeningen eller Forbrukerrådet for å få råd om hvordan du kan sørge for at utleier må betale regningen.
Takk for mange svar
Har sendt mail til forbrukerrådet, men fikk ikke egentlig svar på noe :P
Tenkte på å ringe jusshjelpa på mandag, bare for å det bekreftet.

Husvertene er utrolig gjerrige og har så langt ikke brukt noe på å pusse opp eller fikse no.
Og det på de 9 årene vi har bodd her.
Sitat av Lalaw3ra Vis innlegg
Takk for mange svar
Har sendt mail til forbrukerrådet, men fikk ikke egentlig svar på noe :P
Tenkte på å ringe jusshjelpa på mandag, bare for å det bekreftet.

Husvertene er utrolig gjerrige og har så langt ikke brukt noe på å pusse opp eller fikse no.
Og det på de 9 årene vi har bodd her.
Vis hele sitatet...
Jushjelpen sier følgende:
Vanlige reparasjoner med utskiftning av enkeltdeler må leieboeren som regel sørge for selv.
Vis hele sitatet...
ref.
Så det ser ut til at denne reparasjonen må dekkes av deg, hadde det derimot vært mer lønnsomt å bytte ut hele toalettet hadde utleier måttet dekke det.