Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  9 4567
Hei

Jeg skal selge mitt speilreflekskamera og har veldig lyst til å bruke pengene på et nytt kompaktkamera.

Er mye på reisefot til varme land og trenger noe jeg kan ha i lomma og som kan kobles til nett slik at jeg kan lett legge ut bilder på facebook osv.

Har aldri eid et kompaktkamera, så sitter her med null peiling om hva slags merke som gjelder.

Budsjettet mitt ligger på rundt 1500-2500 kr.

Håper noen der ute kan hjelpe meg
Kunne noe speilløst kanskje vært å vurdere? Olympus, Sony og Canon har noen fine.. Jeg leker litt med tanken på å importere ett Canon EOS m2 selv :-)
Jeg har ikke erfaring med disse selv, men ville sett nærmere på Panasonic TZ40 eller Canon S110. Begge ligger innenfor budsjettet ditt og får god omtale.

http://www.prisjakt.no/product.php?j=1604006,1412606
Jeg er iallefall veldig, veldig fornøyd med mitt Sony RX100 II (men da må jeg også anbefale AG-R1 grip), men det koster dessverre litt mer enn budsjettet du oppgir (men hvis du selger speilreflekskameraet så kan du kanskje spe på budsjettet littegrann?)..

EDIT: Hvis du klarer deg uten WiFi, NFC, hot shoe og vinklet skjerm så blir du nok fornøyd med Mark I av Sony RX100 (som koster rundt 3500 kr, imot 5500 for MII)
Sist endret av bashfoo; 8. mars 2014 kl. 17:49.
Anbefaler Panasonic TZ40. Har hatt mitt tre-fire måneder og visste vel hva jeg gikk til da jeg har hatt Panasonic's kompaktkameraer de siste fem åra. Begynte med et DMC TZ 5 og har hatt alle modellene siden. Har til tider dratt med meg to forskjellige modeller og har tatt endel tusen bilder med disse kameraene i de forskjellige landene jeg har besøkt. Kameraet har et hav av funksjoner og er veldig brukervennlig!
umogleg
emmma's Avatar
Trådstarter
Har jo alltid vært en stor Nikon fan og er ganske rart å gå fra et tungt speilreflekskamera til noe som ikke gir helt den samme feelingen.

Canon EOS m2 så jo stilren og enkel ut i bruk
Må bare spørre: Er Canon EOS M2 å anse som kompaktkamera? :O
umogleg
emmma's Avatar
Trådstarter
Sitat av bashfoo Vis innlegg
(men hvis du selger speilreflekskameraet så kan du kanskje spe på budsjettet littegrann?)..
Vis hele sitatet...
Det viktigste er jo selve bildet. Om den har Wifi er jo ikke døden, men hadde vært en morsom tilleggsfunksjon.

Er bare redd for at det blir for liten sensor. At pikslene ikke er bra nok ift det jeg vanligvis er vandt til.

Sony RX100 II så veldig bra ut, ser på reviews nå :-) takk!

Sitat av woff Vis innlegg
Anbefaler Panasonic TZ40.
Vis hele sitatet...
Interessant.

Utrolig mange flotte anbefalinger.

Tusen takk
Sist endret av emmma; 8. mars 2014 kl. 18:44. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av bashfoo Vis innlegg
Må bare spørre: Er Canon EOS M2 å anse som kompaktkamera? :O
Vis hele sitatet...
Ikke egentlig, men det er såpass smått at man kan leve med å ha det med seg til daglig
Selv har jeg Canon IXUS 510 HS som tilleggkamera til mitt Canon 60D.

Kjøpte det egentlig til filming mens jeg hadde Canon 40D, men oppdaget at det er veldig pek-og-klikk vennlig, særdeles liten og billig nok til å være med på konsert med øl i hånden.

Det er som sagt veldig lite, har god skjerm, optisk og digital zoom, WiFi, HDMI, IS, micro SD, byggekvaliteten kjennes bra ut, relativt mange spennende auto programmer og ett manuelt.

Touch skjermen er upraktisk om du har hansker på og jeg savner selvfølgelig den manuelle fokuseringen fra speilrefleksen, selv om touch valg av fokusområde hjelper.