Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  23 17171
Hei!

Har lenge fantasert med tanken om å en gang eie en ape, tiger eller lignende ville dyr. Har sett flere steder at folk har slike kjæledyr. Det er klart at en tiger ikke er noe den vanlige mannen i gata kan få tak i, uten å vie resten av livet sitt til det.
Jeg lurer likevel på om noen eier noen uvanlige kjæledyr?

Vet du om noen uvanlig og lovlige kjæledyr å ha i Norge? For eksempel Servalkatter? Savannahkatter? Aper?

http://www.insuranceproviders.com/Images/pet-monkey.jpg
Jeg en vet av en kar som har vær i Sverige å kjøpt en iguan(?) og en annen reptil av noe slag og smuglet de til norge. Helt til han skrøt av det på nett og fikk onkel blå på døra...
Så hvis du er villig til å trå over "lovlig"grensa, er jo det et alternativ?

Googlet litt, og kom over denne:
Reptiler og amfibier er forbudt å kjøpe, selge og eie i Norge. Det er mulig å søke om dispensasjon fra Mattilsynet til å eie enkelte dyr. I en slik søknad må man skrive detaljert om hva slags dyr og art man ønsker, grunnlag samt vedlegg av eventuelle legeattester. Den mest vanlige årsaken til dispensasjon er allergi, og det vanligste dyret som blir gitt dispensasjon for er gresk skilpadde
Vis hele sitatet...
Skilpadde er da tøft?

Kilde.
Sist endret av valentino_942; 6. mars 2014 kl. 14:47. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Jeg en vet av en kar som har vær i Sverige å kjøpt en iguan(?) og en annen reptil av noe slag og smuglet de til norge. Helt til han skrøt av det på nett og fikk onkel blå på døra...
Så hvis du er villig til å trå over "lovlig"grensa, er jo det et alternativ?

Googlet litt, og kom over denne:

Skilpadde er da tøft?

Kilde.
Vis hele sitatet...
Hehe! Det er vel derfor mange ikke skriver om slikt på nettet!

Skilpadder er kult! Det er også minigris og ilder!

Likevel er det da noen som får innføre "ulovlige" dyr under spesielle omstendigheter. Lurer på hvilke omstendigheter dette måtte være...
Sitat av HappySmoothie Vis innlegg
omstendigheter. Lurer på hvilke omstendigheter dette måtte være...
Vis hele sitatet...
Som i sitatet jeg tok med i mitt forrige innlegg kan du søke til mattilsynet om dispensasjon for å innføre ellers ulovlige dyr. Allergi var nevnt som en av de mest brukte grunnene.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Som i sitatet jeg tok med i mitt forrige innlegg kan du søke til mattilsynet om dispensasjon for å innføre ellers ulovlige dyr. Allergi var nevnt som en av de mest brukte grunnene.
Vis hele sitatet...
Se der ja! Fikk ikke med meg dette, det var vel en edit på det innlegget

Takk!
Sitat av HappySmoothie Vis innlegg
Vet du om noen uvanlig og lovlige kjæledyr å ha i Norge? For eksempel Servalkatter? Savannahkatter? Aper?
Vis hele sitatet...
Eksotiske dyr er forbudt:

Det er et generelt forbud mot å innføre, selge, kjøpe, gi bort, ta imot eller å holde som husdyr, selskapsdyr eller i fangenskap på annen måte fremmedartede (eksotiske) pattedyr, krypdyr, padder, frosk og salamander i Norge.
...
Privatpersoner, dyreparker o.l. kan søke om tillatelse for å få lov til å holde herptiler.
...
Slik regelverket praktiseres i dag gis det kun tillatelse til import og hold av skilpadde til privatpersoner i Norge dersom man kan dokumentere allergi mot pelsdyr.
Vis hele sitatet...
Dette var andre treff på google-søket "eksotiske dyr", så informasjonen er relativt lett tilgjengelig.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Provo Vis innlegg
Eksotiske dyr er forbudt:



Dette var andre treff på google-søket "eksotiske dyr", så informasjonen er relativt lett tilgjengelig.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg veldig klarover

Jeg vet hvordan man bruker google.

Jeg ønsker ikke nødvendigvis lovlige erfaringer.
Når det kommer til herptiler, blir det gitt dispensasjon på landskilpadder, og i noen få tilfeller enkelte sumpskilpadder, men andre herptiler, slikt som frosk, salamander, øgler, slanger etc blir det ikke gitt dispensasjon på.

Forhåpentligvis kommer det en lovendring med tiden, men. Herptiler er hobbydyr, ikke kjæledyr.

Og at det holdes apekatter privat i norge.. Vel, det gjør det, dessverre..

At det finnes en serval eller to innenlands er vel heller ikke urealistisk.
Sist endret av A-haja; 6. mars 2014 kl. 15:04.
Sitat av Mith Vis innlegg
Hvis du tror det er lovlig med aper som kjæledyr så trur jeg du skal trekke hodet opp fra bongen og gjøre som signaturen din sier. Du kan jo google selv etter lovlige eksotiske dyr i Norge.
Vis hele sitatet...
Utrolig unødvendig kommentar, informasjon om lovlighet ble ikke nevnt en eneste gang i innlegget. Han skriver jo ganske tydelig at han er klar over at det er ulovlig med enkelte eksotiske kjæledyr, men han prøver å komme i kontakt med folk som ikke bryr seg om loven eller har fått spesial tillatelse.
Folk som deg ødelegger dette forumet.

On topic:
Det finnes noen youtube videoer av eksotiske katte kjæledyr i Norge, blant annet av Servalkatter og Savannahkatter som du nevner.
Jeg har også lest om folk med ekorn, vaskebjørn og diverse ulovelige reptiler.

Jeg kan nevne at om du har et ulovelig kjæledyr og du blir oppdaget vil mattilsynet i 90% av tilfellene avlivet dyret uten at du har noe du skulle sagt. noe som er fryktelig trist for både dyret og deg som har blitt så tilknyttet til dyret.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av Maea Vis innlegg
Utrolig unødvendig kommentar, informasjon om lovlighet ble ikke nevnt en eneste gang i innlegget. Han skriver jo ganske tydelig at han er klar over at det er ulovlig med enkelte eksotiske kjæledyr, men han prøver å komme i kontakt med folk som ikke bryr seg om loven eller har fått spesial tillatelse.
Folk som deg ødelegger dette forumet.

On topic:
Det finnes noen youtube videoer av eksotiske katte kjæledyr i Norge, blant annet av Servalkatter og Savannahkatter som du nevner.
Jeg har også lest om folk med ekorn, vaskebjørn og diverse ulovelige reptiler.

Jeg kan nevne at om du har et ulovelig kjæledyr og du blir oppdaget vil mattilsynet i 90% av tilfellene avlivet dyret uten at du har noe du skulle sagt. noe som er fryktelig trist for både dyret og deg som har blitt så tilknyttet til dyret.
Vis hele sitatet...
Takk for dette innlegget!

At dyret eventuelt måtte bøte med livet for mine feil er jo noe jeg absolutt ikke ville hatt på min kappe. Hvis innførsel av et mer eksotisk dyr ville blitt aktuelt, hadde jeg selvsagt måtte klarere dette med lovens lange arm!

...Eller vært 100 % på at dyret kunne leve godt uten mistanke fra det offentlige...
Sitat av HappySmoothie Vis innlegg
Dette er jeg veldig klarover

Jeg vet hvordan man bruker google.

Jeg ønsker ikke nødvendigvis lovlige erfaringer.
Vis hele sitatet...
Jeg har vanskelig for å se for meg at du var klar over det, når du i innlegget skrevet kun få minutter før mitt tydelig lurte på hvordan man får importere eksotiske dyr utover skilpadder, og i første innlegget lurte på lovverket rundt innførsel av eksotiske dyr generelt. Men det er nå så.

Å innføre dyr ulovlig er grovt uansvarlig, siden, som Maea også påpeker, dyret nærmest garantert blir avlivet om det blir oppdaget. Og det er selvsagt ikke mulig å være "100 % på at dyret kunne leve godt uten mistanke fra det offentlige". Se Forskrift om fremmedartede dyr § 3.

Sitat av Maea Vis innlegg
Folk som deg ødelegger dette forumet.
Vis hele sitatet...
... sa brukeren med 73 innlegg til han med snaut fem tusen.
Det er kanskje ikke så mange på freak.no som har eksotiske dyr, men visst du poster den samme tråden på reptilfreaks.no sitt forum så kan det være flere som har gode innspill til deg, det er jo hovedsaklig reptiler, men det er stor sjangs for at noen der kjenner noen som har noen andre eksotiske dyr.

Jeg er også ganske nysgjerrige på å høre fra folk med spesielle kjæledyr/selskapsdyr, de eneste sakene jeg finner på nett nå er om dyr som har blitt avlivet.

slanger som ble oppdaget:
http://www.ta.no/nyheter/article4475495.ece

Vaskebjørner og mårhunder o.l
http://www.l-a.no/nyheter/Ulovlige-d...den-81097.html
--> Samme sak bare at det er en artikkel fra vg: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10127814
Sitat av Maea Vis innlegg
Utrolig unødvendig kommentar, informasjon om lovlighet ble ikke nevnt en eneste gang i innlegget. Han skriver jo ganske tydelig at han er klar over at det er ulovlig med enkelte eksotiske kjæledyr, men han prøver å komme i kontakt med folk som ikke bryr seg om loven eller har fått spesial tillatelse.
Folk som deg ødelegger dette forumet.
Vis hele sitatet...
Trådstarter skrev _LOVLIGE_ kjeledyr i første post...

Har møtt på 2 sjeggagamer, en gekko og 2 skillpadder der den ene var veldig liten og søt og den andre hadde århundrets negler.

I fjor ble det også funnet en 1,5m lang kvelerslange liggende under en trapp ved en gammel "fiskehytte". (en slik flytehytte med en haug av bjeller, usikker på om det er til garnfiske av laks eller om det er enkeltsnører.)


Edit: Når jeg var liten pjokk hadde vi også 2 ekorn som var så og si tamme pga foring av nøtter. De levde riktignok ikke i huset vårt, men det tror jeg hadde mer med gulvteppe vårt og gjøre, klør + teppe = 1 stk panisk ekorn.
Sist endret av Oprah; 6. mars 2014 kl. 15:26.
Har lekt med tanken om å skaffe meg en liten stokkand som kan traske rundt i leiligheten. Pingvin hadde også vært awesome! Så en film fra noen folk i Japan som hadde en pingvin som hadde lært seg å gå til butikken og greier med ryggsekk.

OT: Kjente en kar som hadde en skilpadde
Sitat av Maea Vis innlegg
Utrolig unødvendig kommentar, informasjon om lovlighet ble ikke nevnt en eneste gang i innlegget. Han skriver jo ganske tydelig at han er klar over at det er ulovlig med enkelte eksotiske kjæledyr, men han prøver å komme i kontakt med folk som ikke bryr seg om loven eller har fått spesial tillatelse.
Folk som deg ødelegger dette forumet.

On topic:
Det finnes noen youtube videoer av eksotiske katte kjæledyr i Norge, blant annet av Servalkatter og Savannahkatter som du nevner.
Jeg har også lest om folk med ekorn, vaskebjørn og diverse ulovelige reptiler.

Jeg kan nevne at om du har et ulovelig kjæledyr og du blir oppdaget vil mattilsynet i 90% av tilfellene avlivet dyret uten at du har noe du skulle sagt. noe som er fryktelig trist for både dyret og deg som har blitt så tilknyttet til dyret.
Vis hele sitatet...
Mith er en av de her på forumet, som er intellektuelt meget oppegående, noe som dessverre ikke kan sies om alle her på forumet.
Og i TS sine første poster så klarer TS og motsi seg selv totalt, noe som er meget godt gjort!
Og TS fikk en velfortjent smekk på lanken, som jeg og mange fler har fått, når vi har postet noe dumt.
Og det er en grunn til, at de norske reglene er så strenge!

Sitat av Maea Vis innlegg
Det er kanskje ikke så mange på freak.no som har eksotiske dyr, men visst du poster den samme tråden på reptilfreaks.no sitt forum så kan det være flere som har gode innspill til deg, det er jo hovedsaklig reptiler, men det er stor sjangs for at noen der kjenner noen som har noen andre eksotiske dyr.

Jeg er også ganske nysgjerrige på å høre fra folk med spesielle kjæledyr/selskapsdyr, de eneste sakene jeg finner på nett nå er om dyr som har blitt avlivet.

slanger som ble oppdaget:
http://www.ta.no/nyheter/article4475495.ece

Vaskebjørner og mårhunder o.l
http://www.l-a.no/nyheter/Ulovlige-d...den-81097.html
--> Samme sak bare at det er en artikkel fra vg: http://www.vg.no/nyheter/innenriks/a...artid=10127814
Vis hele sitatet...
Vaskebjørner og mårhunder er gedigne rabies smittekilder. De begge er også fremmede arter, som rømmer når de har mulighet, og lagger kaos og ødeleggelse i norske økosystem! Så jeg håper det aldri blir lovlig å ha disse!

Sitat av Gelémannen Vis innlegg
Har lekt med tanken om å skaffe meg en liten stokkand som kan traske rundt i leiligheten. Pingvin hadde også vært awesome! Så en film fra noen folk i Japan som hadde en pingvin som hadde lært seg å gå til butikken og greier med ryggsekk.

OT: Kjente en kar som hadde en skilpadde
Vis hele sitatet...
Nå tror jeg du ikke helt vet hva du snakker om.
De fleste ender har nærmest null kontroll på anus, så hvis du digger å vasse rundt i andeskit eller å tørke opp dette hele tiden, så er det nok en strålende idé.

Ellers så synes jeg kattepusen min, er et utrolig fint kjæledyr. Den viser tydelig at den er glad i meg, og jeg viser at jeg er glad i han. Så sitter han ofte på fanget mitt og koser. Mens noe slikt som en sjimpanse kan rive deg i filler, hvis den blir sur. Det er grunn til at dyrepassere i dyrehager ALDRI går inn i bur eller innhegninger der disse går, uten den eller de er dopet totalt ned først. Og du nevnte tiger?!? En skrekkelig idiotisk idé! Å ha et dyr, som har deg på menyen. Det er bare mennesker, som er eksperter i dyrepsykologi og tegn dem viser, som kan ha slike dyr, uten å havne på menyen.

Hvis du vil ha et uvanlig dyr, hvorfor ikke ei 'Duroc'-purke? De er meget renslige, og du behøver ikke å tenke på noen spesiell diett, da dem kan spise det du spiser.
Sist endret av aluminiumfluorid; 6. mars 2014 kl. 17:11. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
HappySmoothie's Avatar
Trådstarter
Sitat av moret Vis innlegg
Du får jo nesten bestemme deg da mister...
Får å gjøre det enkelt: eksotiske dyr er ulovlig i Norge.
Vil du ha noe uvanlig og lovlig får du skaffe deg en rev eller no'.
Vis hele sitatet...
Sitat:
Vet du om noen uvanlig og lovlige kjæledyr å ha i Norge? For eksempel Servalkatter? Savannahkatter? Aper?

Sitat:
Jeg ønsker ikke nødvendigvis lovlige erfaringer.

Sitat:
Hvis innførsel av et mer eksotisk dyr ville blitt aktuelt, hadde jeg selvsagt måtte klarere dette med lovens lange arm!

Sitat av moret Vis innlegg
Du får jo nesten bestemme deg da mister...
Får å gjøre det enkelt: eksotiske dyr er ulovlig i Norge.
Vil du ha noe uvanlig og lovlig får du skaffe deg en rev eller no
Vis hele sitatet...
Denne tråden er ikke utelukkende om jeg skal gå til anskaffelse av et lovlig/ulovlig kjæledyr eller ikke. Jeg ønsker diskusjoner og svar på ting rundt emnet. Jeg er enda langt unna å kunne ta et slikt valg.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Mith er en av de her på forumet, som er intellektuelt meget oppegående, noe som dessverre ikke kan sies om alle her på forumet.
Og i TS sine første poster så klarer TS og motsi seg selv totalt, noe som er meget godt gjort!
Og TS fikk en velfortjent smekk på lanken, som jeg og mange fler har fått, når vi har postet noe dumt.
Og det er en grunn til, at de norske reglene er så strenge!
Vis hele sitatet...
Han kan da være så intellektuell han bare vil, men om dette har brent seg helt fast og du ikke klarer å se hva vi andre ser, at han kom med en flåsete kommentar, så er det vel kanskje ikke andre enn deg selv som ikke er oppegående.

At du sier jeg motsier meg selv er bare visvas. Du må nok prøve å tolke meg om igjen.

Sitat av Provo Vis innlegg
Jeg har vanskelig for å se for meg at du var klar over det, når du i innlegget skrevet kun få minutter før mitt tydelig lurte på hvordan man får importere eksotiske dyr utover skilpadder, og i første innlegget lurte på lovverket rundt innførsel av eksotiske dyr generelt. Men det er nå så.
Vis hele sitatet...
Lovlig i form av særskilt tillatelse er også under definisjonen lovlig.

Sitat av Provo Vis innlegg
Å innføre dyr ulovlig er grovt uansvarlig, siden, som Maea også påpeker, dyret nærmest garantert blir avlivet om det blir oppdaget. Og det er selvsagt ikke mulig å være "100 % på at dyret kunne leve godt uten mistanke fra det offentlige". Se Forskrift om fremmedartede dyr § 3.
Vis hele sitatet...
Dette er jeg enig i.
Sitat av Provo Vis innlegg
... sa brukeren med 73 innlegg til han med snaut fem tusen.
Vis hele sitatet...
Antall innlegg spiller vel ingen rolle i denne sammenheng? Uttalelsen var flåsete og ikke det jeg var ute etter.

Sitat av amdb73 Vis innlegg
Ellers så synes jeg kattepusen min, er et utrolig fint kjæledyr. Den viser tydelig at den er glad i meg, og jeg viser at jeg er glad i han. Så sitter han ofte på fanget mitt og koser. Mens noe slikt som en sjimpanse kan rive deg i filler, hvis den blir sur. Det er grunn til at dyrepassere i dyrehager ALDRI går inn i bur eller innhegninger der disse går, uten den eller de er dopet totalt ned først. Og du nevnte tiger?!? En skrekkelig idiotisk idé! Å ha et dyr, som har deg på menyen. Det er bare mennesker, som er eksperter i dyrepsykologi og tegn dem viser, som kan ha slike dyr, uten å havne på menyen.
Vis hele sitatet...

Nå synes jeg du uttaler deg basert på egne teorier. Det er ikke ofte slike situasjoner foregår i praksis, men her er et eksempel på en person som har en ape som kjæledyr. Han må selvsagt tilpasse seg dyrets behov. Her er et eksempel på noen som har en tiger som kjæledyr.


Ingenting er umulig. Og ingen av disse er eksperter på dyrepsykologi.
Sist endret av HappySmoothie; 6. mars 2014 kl. 18:25. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
I sverige er det lov med silkeaper (og de fleste andre eksotiske dyr). Leste en del om det for en stund siden, og jo mer jeg leste om det, jo mer avskrekkende virket det. Aper er intelligente dyr, de krever mye, de er heller ikke domestiserte, derfor er det vanskelig å tilfredsstille deres behov i fangenskap. Silkeaper er også sosiale dyr, så man må (bør) altså ha flere. I tillegg til dette har de en veldig sterk odør, som er utrolig vanskelig å få ut av huset etter endt dyrehold.

Jeg har slått helt fra meg tanken på hold av silkeaper på bakgrunn av hva jeg har lest. Det er rett og slett for vanskelig for en vanlig person uten spesielle midler å få det til på en måte som tilfredsstiller krav til god dyrevelferd (slik jeg ser det).


Om du vil se på et lovlig, men eksotisk kjæledyr, så kan du jo ta en titt på Savannah katten. F1-F4 (1-4 generasjon) er ulovlige i Norge, men F5 er lov.
http://www.savannah.no/side1savannah.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Savannah_%28cat%29


Sitat av valentino_942 Vis innlegg
Jeg en vet av en kar som har vær i Sverige å kjøpt en iguan(?) og en annen reptil av noe slag og smuglet de til norge. Helt til han skrøt av det på nett og fikk onkel blå på døra...
Så hvis du er villig til å trå over "lovlig"grensa, er jo det et alternativ?
Vis hele sitatet...
Det er totalt unødvendig å reise til sverige for å kjøpe reptil. For det første risikerer man å bli tatt, og dyret vil mest sannsynlig bli avlivet på grensa. I tillegg selges det masse gode dyr (sunne og friske, og avlet her) i Norge.
www.repti.net

Du har også muligheten til å hjelpe ville norske dyr i nød. F.eks piggsvinunger som ligger dårlig an før vinteren, ekornunger, osv. Her må du selvsagt bare følge med, og gripe sjansen når den kommer. Da får du kanskje også gleden ved å sette dyret tilbake i sitt naturlige miljø, når det er blitt sterkt nok.

http://www.piggsvin.org/
http://www.nrk.no/nordland/har-fem-e...edyr-1.7698180
http://www.nrk.no/sognogfjordane/mal...edyr-1.8390496
Sist endret av randomize; 6. mars 2014 kl. 19:03. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Sitat av amdb73 Vis innlegg

Hvis du vil ha et uvanlig dyr, hvorfor ikke ei 'Duroc'-purke? De er meget renslige, og du behøver ikke å tenke på noen spesiell diett, da dem kan spise det du spiser.
Vis hele sitatet...
Og blir du lei dyret, så kan du spise det.
Hva med struts? Rimelig store speilegg.
Sitat av HappySmoothie Vis innlegg
Vet du om noen uvanlig og lovlige kjæledyr å ha i Norge?
Vis hele sitatet...
Hva vil du oppnå med dyret? Kontakt? Dressur? Kos?

Papegøye, ilder, gris eller chinchilla kanskje?

Må det være tiger e.l ville jeg rådet deg til å flytte til ett annet land :/
Alt kan kjøpes. Har du nok penger så får du nok skaffet en hvit tiger, sålenge du har kontakter & cash. Selvfølgelig ikke lovlig men det for bli en annen sak
Hva med minigris? Aldri sett noen som har det, men det skal være mulig og gjøre dem tam akkurat som ved en hund.(?)
Mange søte minigriser på finn http://www.finn.no/finn/torget/resul...yword=minigris
Hva med pinnedyr, piraia, Tarantell eller skorpion? Alle selges på Buddy i oslo. Tarantell anbefales, men få deg en som ikke faster.. Matinga er halve morroa

EDIT: Forøvrig http://www.reptilfreaks.no/forum/ (et ukjent søsterforum? )
Sist endret av random42099; 7. mars 2014 kl. 16:18.