Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 8930
Sitat av kongs1 Vis innlegg
VGS som alle har krav paa aa ha, og studenten er mindreaarig? Litt urettferdig syntes jeg, hvertfall hvis studenten vil gjerne ha VGS utdanning, men er saa vanskeligstil at han/hun maa jobbe istedenfor.
Ville da ha hatt en mulighet isaafall aa laane penger, akkuratt de som studerer enn hooyere utdannelse(Opptil. 110.000kr dekket, hvorav 40% blir omgjort til stipend)
Tror det var maks 10.000kr man fikk laane av laanekassen..
Vis hele sitatet...
Man kan fint jobbe ved siden av skole og fortsatt gjøre det bra, bare tullprat det du sier. Mindreåring = 14-15åringer, ikke 17åringer som drømmer om lappen.

Ved fullført og bestått år, så gjelder; lån -> stipend.
Meningsløst medlem
Quakecry's Avatar
hvor mye i mnd får du med 20 000 i stipend?
1800 tittegn
Sitat av kongs1 Vis innlegg
Stipendsystemet er helt forvridd i Norge! Fikk bostipend og alt det vanlige stipend, totalt 50-60.000kr i aaret, hvordan skal det dekke en leilighet og livsopphold i Oslo? I Juni har vi fortsatt skole, men jeg faar ikke stipend for denne maaneden.

Noe maa gjoores!
Vis hele sitatet...
60 lapper i året, i lomma, for ingenting, så klager du på at du må jobbe litt i tillegg? 5 tusen i måneden er nok til en hybel, og om du jobber en dag i uka har du nok til å dekke mat i tillegg. 100 - 150 om dagen holder i massevis til 4 måltider.
Om du ikke klarer å fokusere nok på skolen fordi du må jobbe 8 - 16 hver lørdag så vil jeg tro problemet ligger hos deg, ikke hos statens velferdsordning...

Sitat av Deadlock Radium Vis innlegg
Har to søsken født etter '93, foreldre tjener normal lønn, samt at jeg skal gå på skole over 3 timer hjemmefra i år. Totalt får jeg 38.980kr eller noe sånt, noe som knapt dekker hybel. Pga. at jeg får så "lite" i stipend, så må jeg skaffe meg en jobb for å tjene penger til mat og forbruksvarer, og da har jeg mest sannsynlig ikke noe penger igjen til en eventuell luksus innimellom.

Jeg synes at stipendet burde heves littegrann ihvertfall, spesielt mtp. at jeg har hørt at stipendet har vært det samme i flere år (Om ikke tiår), uendret av inflasjon, og pengene blir mindre verdt. Snart må vel studenter bo i noen vrak av noen hybler og leve på kneippbrød med kun First Price-smør på.

Jeg vil at stipendgrensen skal heves noe i forhold til hvor en bor, gjennomsnittlige hybelpriser etc., samt at det med foreldres inntekt og antall søsken ikke skal spille en så stor rolle.
Vis hele sitatet...
Igjen, hvor mye trenger du å jobbe for å få råd til mat? Og luksus? Hadde du forventet deg at utdanningen din skulle være noen år med dans på roser og luksus?
Btw, inflasjonen ligger på 1% i året. I år har den faktisk vært på 0,7%, så du hadde ikke fått stort mer enn 300,- ekstra (årlig) om stipendet skulle økt i takt med inflasjonen...
At foreldres inntekt og søsken har noe å si er jo en selvfølge. Det er ganske dyrt å ha barn, og at man får mer dersom foreldrene har mindre å avse er ganske enkelt en god ordning. Vil dog si meg enig i at de ikke er spesielt gode til å finne ut om man faktisk behøver stipend. Selv har jeg bare erfart at folk får for mye stipend, inkludert meg selv og en god del venner... Så at pengene blir brukt litt feil kan jeg si meg enig i, men at folk som får en del klager synes jeg blir for dumt.


Ser generelt mye av den samme klagingen i tråden. Noe med grunn, mens det meste (i mine øyne) virker ganske unødvendig.
Hva skjer egentlig? Går alle rundt og tror at lommene deres skal bli fylt opp med penger av staten, mens man sitter hjemme og leser i skolebøkene sine? For å få penger, må man jobbe. Har du ikke innsett dette enda er det kanskje på tide å dra fingen ut av ringen og skrive en CV...? Beklager at jeg er krass, og jeg vet jeg kommer til å få kritikk for innlegget, men jeg synes rett frem at folket virker late og bortskjemte...
Har selv hatt to jobber siden jeg begynte på ungdomsskolen, og jeg klarte meg faktisk gjennom VGS med to jobber også. Det var litt stress å jobbe 40 timer i uka ved siden av skolen, men jeg kunne gå å spise på McDonalds etter skoletid om jeg ville...
LSHMSFOAIDMT
Bmariuz's Avatar
Sitat av Hoat Vis innlegg
Jeg vil si at det ekstrastipendet for studenter med skilte foreldre (over utstyrstipendet) er en liten "gave" til de menneskene som har opplevd mer tragiske ting i barndommen, f.eks skilsmisse blandt foreldrene.
Til dere som bor sammen med begge foreldrene i samme hus, tenk hvor heldige dere egentlig er, det er mye bedre enn penger. (Nå tenker jeg ikke på de som faktisk TRENGER penger som ikke får.)
Vis hele sitatet...
Sist jeg sjekket var ikke stipendet ment for vanskeligstilte barn, men studenter som faktisk trenger penger for å komme seg på skolen.
Sitat av petterdass Vis innlegg
60 lapper i året, i lomma, for ingenting, så klager du på at du må jobbe litt i tillegg? 5 tusen i måneden er nok til en hybel, og om du jobber en dag i uka har du nok til å dekke mat i tillegg. 100 - 150 om dagen holder i massevis til 4 måltider.
Om du ikke klarer å fokusere nok på skolen fordi du må jobbe 8 - 16 hver lørdag så vil jeg tro problemet ligger hos deg, ikke hos statens velferdsordning...
Vis hele sitatet...
5000 i maaneden for en hybel i Oslo sentrum, med stroom og vann inkl.? Haha, vis meg ett eksempel du
Saa det du sier, at jeg burde jobbe bare en dag i uka, og aldri ha penger for ferie, ut en gang i blant? Bare studere og jobbe, studere og jobbe? Det blir fort stress etterhvert min venn, og det har jeg opplevd.

Ehm.. Jeg personlig har bodd i Spania i 8 aar, foor jeg kom tilbake til Norge for to aar siden og begynte paa VG2, etter alle aar med Spansk offentlig skole.

Jeg hadde store problemer med aa ha en helt annen pensum enn jeg hadde i Spania, og maatte derfor leere meg aa skrive stil, osv. og all den grunnlegende norsken. DERFOR ville jeg ha oonsket meg at jeg kunne konsentrere meg BARE om skole, fordi jeg har maattet studere og leere meg mye mer enn de andre medstudentene mine. Grunnen til at jeg kom tilbake til Norge, var ikke frivillig i det hele tatt.
Sist endret av kongs1; 13. juli 2011 kl. 12:31.
Sitat av kongs1 Vis innlegg
5000 i maaneden for en hybel i Oslo sentrum? Vis meg ett eksempel du
Saa det du sier, at jeg burde jobbe bare en dag i uka, og aldri ha penger for ferie, ut en gang i blant? Bare studere og jobbe, studere og jobbe? Det blir fort stress etterhvert min venn, og det har jeg opplevd.
Vis hele sitatet...
Må du bo i Sentrum? Hva skjer om du bor 2 - 3 km unna? Vel, det finnes eksempler uansett.
Og nei, jeg sier ikke at du må jobbe bare en dag i uka, men siden det virker som du forventer å få penger for ingenting, så regner jeg ikke med at du gidder mer enn det. Selvfølgelig kan du jobbe mer, og da vil du også få råd til mer, men igjen få mindre tid til lesing og fokus på skole. Det er ikke så vanskelig som det høres ut som, min venn .
Syns i hovedsak det er helt vilt hva noen unge folk krever i dag. Begrepet dessertgenerasjon har vel aldri passet bedre inn. At staten skal legge til rette for at utdannelse og skoletid skal være en blomsterdans, bo dyrt og dra på byen, syns jeg blir helt feil. Enkelte får et tilskudd på opptil ca. 1500kr i mnd. Etter noen betalte regninger og bøker er det ikke stort igjen av dem.

De fleste av de jeg kjente som mottok dette stipendet på vgs, brukte store deler av det på å betale sine egne regninger (sikkert ukjent for mange). Utstyrsstipendet hjalp også godt til når bøkene skulle handles. Disse bodde gjerne hos enslige foreldre, noen hadde ikke engang 2 foreldre lenger. At disse småpengene avlastet den økonomiske byrden på moren eller faren har jeg ingen tvil om.

Nå kunne vel tråden muligens hatt et saklig poeng, men alt fra starten flyter det ut i bitterhet over naboen som får noen slanter ekstra fra staten, og det er urettferdig fordi pappa ikke gir meg lommepenger osv osv.
Kom dere rundt i verden og se hvordan mennesker sliter rævva av seg for å i det hele tatt få muligheten til å sitte på den samme ræva og lese skolebøkene sine.

Refererer ellers til petterdass med fine poenger. Folk ER bortskjemte. Ingen har vondt av å få litt arbeidserfaring fra 14-15 års alder. Klarer du ikke kombinere vgs og en kveldsjobb er det lite håp. Møtte også en del av disse argumentene mot stipend fra vgs-tida hvor folk som bodde i svære hus med flere biler og merkeklær sutra over stipendet til kompisen.
Sitat av kongs1 Vis innlegg
5000 i maaneden for en hybel i Oslo sentrum, med stroom og vann inkl.? Haha, vis meg ett eksempel du
Vis hele sitatet...
Her er 94 eksempler som er ledige akkurat :
hybel.no med pris maks 4500lr

Det er heller ingen fandens menneskerett å bo i Oslo, og enda mindre Oslo sentrum.
Saa det du sier, at jeg burde jobbe bare en dag i uka, og aldri ha penger for ferie, ut en gang i blant? Bare studere og jobbe, studere og jobbe? Det blir fort stress etterhvert min venn, og det har jeg opplevd.
Vis hele sitatet...
Det er da ikke så dyrt å gå ut hvis man er litt forsiktig. Er en grunn til at vi er vorspiel/nachspiel kultur her i landet, drikker du deg full på utested blir du blakk. Ja, det er forskjellig fra Spania.
Jeg hadde store problemer med aa ha en helt annen pensum enn jeg hadde i Spania, og maatte derfor leere meg aa skrive stil, osv. og all den grunnlegende norsken. DERFOR ville jeg ha oonsket meg at jeg kunne konsentrere meg BARE om skole, fordi jeg har maattet studere og leere meg mye mer enn de andre medstudentene mine. Grunnen til at jeg kom tilbake til Norge, var ikke frivillig i det hele tatt.
Vis hele sitatet...
Riktig, fordi i Spania fikk du ikke penger til livets opphold overhodet, imens her fikk du det. Du fikk bare ikke nok.. Fy fanden det er synd på deg.
Sist endret av DumDiDum; 13. juli 2011 kl. 13:05.
Sitat av noerandom Vis innlegg
Får 890 kroner. Pc koster 850, da sitter jeg igjen med 40 kroner til blyant, skriveblokker, busskort osv. Bare busskort koster her langt over 2k iløpet av et skoleår.
Vis hele sitatet...
Hvis du bor over 4km unna skolen får du jo gratis busskort.
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Her er 94 eksempler som er ledige akkurat :
hybel.no med pris maks 4500lr

Det er heller ingen fandens menneskerett å bo i Oslo, og enda mindre Oslo sentrum.

Det er da ikke så dyrt å gå ut hvis man er litt forsiktig. Er en grunn til at vi er vorspiel/nachspiel kultur her i landet, drikker du deg full på utested blir du blakk. Ja, det er forskjellig fra Spania.

Riktig, fordi i Spania fikk du ikke penger til livets opphold overhodet, imens her fikk du det. Du fikk bare ikke nok.. Fy fanden det er synd på deg.
Vis hele sitatet...
Ja og det var det jeg gjorde, ang. vorspiel hjemme. Takk for aa belyse dette!! Visste ikke det nei.. (ironi)

I Spania, hvis jeg gikk paa den norske skolen i Costa Blanca, hadde jeg faatt samme stipend, men jeg valgte heller aa studere paa Spansk offentlig nettop fordi jeg saa ingen grunn til aa studere paa norsk skole den gang og jeg tenkte ikke paa stipend. Fikk ikke nok? Kjenner du meg nok i det hele tatt for aa uttale deg saant som det her? Nei.

Anyway, dette er ikke relevant til traaden i det hele tatt. Her er det snakk om hvert sitt eget behov for stipend. Noen har grunner til aa motta mer, noen ikke. Jeg har skrevet mine grunner, og staar sterkt ved det. Ikke snakk om noe du ikke har opplevd, er min motto! Naar du har opplevd det jeg har opplevd, er jeg veldig sikker paa at du hadde ikke uttalt deg saann som du gjoor naa. Hvis du vil vite noe mer om meg, ta det gjerne privat, ikke i traaden. Ikke avspor folkens! La oss konsentrere oss om selve traaden og TS sitt problemstilling.
Sist endret av kongs1; 13. juli 2011 kl. 13:18.
Slutt å mas, jeg får rundt 900 i stipend, noe som jeg fortjener fordi foreldrene mine har nok av penger, men jeg velger likevel å ikke få hjelp fra dem. Jobber 6 timer dagen ved siden av studiene, har nå bil til 50K mine egne penger, leier hus mine egne penger, mat o.a dekker jeg selv.

Dere sosialister bør få den feite ræva i gir og jobbe istedenfor å mase dag ut og inn. Er så drittlei av holdningen. Ingenting er gratis og livet skal faen meg ikke være lett.
Sitat av CT705 Vis innlegg
Slutt å mas, jeg får rundt 900 i stipend, noe som jeg fortjener fordi foreldrene mine har nok av penger, men jeg velger likevel å ikke få hjelp fra dem. Jobber 6 timer dagen ved siden av studiene, har nå bil til 50K mine egne penger, leier hus mine egne penger, mat o.a dekker jeg selv.

Dere sosialister bør få den feite ræva i gir og jobbe istedenfor å mase dag ut og inn. Er så drittlei av holdningen. Ingenting er gratis og livet skal faen meg ikke være lett.
Vis hele sitatet...
Hvis du har nok penger og du vil ikke ha hjelp fra noen, hvorfor er du villig til aa sooke og motta 900 kr. fra staten da?
Sitat av kongs1 Vis innlegg
Hvis du har nok penger og du vil ikke ha hjelp fra noen, hvorfor er du villig til aa sooke og motta 900 kr. fra staten da?
Vis hele sitatet...
Hvorfor ikke? Hadde søkt selv om det var 1kr. Poenget er at jeg får ikke mer enn 900kr fordi jeg fortjener ikke mer enn 900kr og det aksepterer jeg. Tross alt lever vi et sosialistisk samfunn som vi selv har valgt, da er det selvindikerende at vi må respektere lover og regler som er en konsekvens av det vi (flertallet) har bestemt.
Sitat av Kyrios Vis innlegg
Jeg snakker om stipendsystemet i den videregående skole, det er skakkjørt! Vannvidd! Man får et utstyrsstipend som dekker skolemateriell, greit nok, men så har vi resten. Av heller ukjente grunner får elever penger ettersom hva foreldre tjener, hvor man søsken man har, om foreldrene er skilt og lignende. Dette fører til at jeg sitter med 890 kroner i stipend, mens andre får oppmot 20 000. Hvorfor, og jeg gjentar, hvorfor, går disse pengene til elevene? Ingenting som har med skolegangen å gjøre koster så mye, det blir rett og slett gaver som går til alt annet enn skole. Disse pengene burde vært gitt som barnebidrag til foreldrene, ikke som stipend.

Krever vi revolusjon? Absolutt!
Vis hele sitatet...
Jeg vil bare legge til at jeg har storkost meg med mine 20 000kroner pga skildt foreldre Har vert skikkelig kjekt igrunnen.
Sitat av CT705 Vis innlegg
sosialister
Vis hele sitatet...
ser ikke relevansen
En av mine gode venner fikk 20 000kr gjennom hele vidregående. Dette var fordi foreldrene var skilt, han bor hos faren sin, som har 30 millioner på bok (ifølge skattelistene). Men siden moren hans ikke tjener så veldig mye så får han allikavel de 20 000. Det er irriterende å tenke på at dette er penger som kommer fra skattepengene som jeg også betaler litt til.
Sitat av Sneipen92 Vis innlegg
En av mine gode venner fikk 20 000kr gjennom hele vidregående. Dette var fordi foreldrene var skilt, han bor hos faren sin, som har 30 millioner på bok (ifølge skattelistene). Men siden moren hans ikke tjener så veldig mye så får han allikavel de 20 000. Det er irriterende å tenke på at dette er penger som kommer fra skattepengene som jeg også betaler litt til.
Vis hele sitatet...
Men som faren hans har betalt for lengst . Tenk litt på det også....

De som gir mest, burde egentlig få mest tilbake også, men slik er det ikke med staten idag....
Sitat av petterdass Vis innlegg
Men som faren hans har betalt for lengst . Tenk litt på det også....

De som gir mest, burde egentlig få mest tilbake også, men slik er det ikke med staten idag....
Vis hele sitatet...
Du, har misforstått intensjonen med velferdsstaten, og burde enten bli ferdig med, eller gå ungdomsskolen igjen.
Jeg er glad for at jeg ikke betaler skatt enda. En jente som gikk i min klasse flyttet i egen leilighet, fikk 20 000 + i stipend siden foreldrene i tillegg var skilt. Hun brukt nesten alt på shopping.
Reinert med beine !
griped's Avatar
hehe jeg er lærling og bor borte fra hjemmet. Jeg har utbetalt 30-50 000,- hver måned og likevel får jeg 4000k hver måned i borteboerstipend :P
Sitat av Drachir Vis innlegg
Du, har misforstått intensjonen med velferdsstaten, og burde enten bli ferdig med, eller gå ungdomsskolen igjen.
Vis hele sitatet...
Hehe, har ikke misforstått, men sarkasme på internett er ikke så lett å forstå.

Er forsåvidt ferdig med ungdomskolen, siden du lurte .
Sitat av pyth0n Vis innlegg
skolen min koster 75k i året, og alle bøker og skolesaker må kjøpes inn, ikke store summen men er veldig greit å få betalt skolen ihvertfall, fikk ikke penger før vgs heller, så vi har betalt ca 700k fra egen lomme siden barnehagen!
Vis hele sitatet...
Fortell mer en gjerne hva slags skole dette er. Privat? Privatskoler koster som oftest prinsessen og halve kongeriket.
Det betyr vel at du lever etter höyere standard enn andre? Sånn jeg har forstått det! Hvis du får opp til 30k, så betyr vel det at litt av de pengene også skal gå til mat etc?
hoi, stipendet blir etter min mening fordelt helt rett... når man blir 15-16 år flytter mange hjemmefra, og da skal man jo bli mer selvstendig osv. de som flytter får selvfølgelig mere stipend enn de som bor hjemme. når jeg sier at man flytter, mener jeg at man MÅ flytte pga. skolegang. dere som bor i en respektabel avstand fra skolen får selvfølgelig ikke like mye. men når man bor selv, er 5 k i måneden ingenting. hybel 3500,- mat 1500-2000,- klær, tlf, evt. bensin, evt. rusmidler osv.... grow up
Sitat av 040194 Vis innlegg
hoi, stipendet blir etter min mening fordelt helt rett... når man blir 15-16 år flytter mange hjemmefra, og da skal man jo bli mer selvstendig osv. de som flytter får selvfølgelig mere stipend enn de som bor hjemme. når jeg sier at man flytter, mener jeg at man MÅ flytte pga. skolegang. dere som bor i en respektabel avstand fra skolen får selvfølgelig ikke like mye. men når man bor selv, er 5 k i måneden ingenting. hybel 3500,- mat 1500-2000,- klær, tlf, evt. bensin, evt. rusmidler osv.... grow up
Vis hele sitatet...
Du motsier deg selv. Hvis de virkelig hadde vært selvstendige, hadde de fått seg en jobb i steden for å få penger fra foreldre og staten. Og mener du at de må få så mye i stipend fordi de skal kjøpe bensin og rusmidler? Er det en menneskerett å kjøre bil og røyke hasj?
Sitat av nikons Vis innlegg
Du motsier deg selv. Hvis de virkelig hadde vært selvstendige, hadde de fått seg en jobb i steden for å få penger fra foreldre og staten. Og mener du at de må få så mye i stipend fordi de skal kjøpe bensin og rusmidler? Er det en menneskerett å kjøre bil og røyke hasj?
Vis hele sitatet...
ikke det jeg mente... mange som bor på hybel har jo en jobb, men grunnen til at man ikke kan leve på den jobben, er jo fordi man samtidig går på skole... det er jo hele poenget med stipend: støtte til skolegang. legg merke til at jeg skrev evt. framfor bensin og rusmidler. mener IKKE at pengene bør gå til dette, men er jo slikt ungdommer bruker penger på så tok det med.
Egentlig kun en ting å si...

U jelly?

De pengene kom veldig godt med da skolen min kosta 10k i året
Kommer til og få 20 000 til høsten fordi jeg har skilte foreldre, noe som jeg selfølgelig ikke sier nei til, men borteboerer hadde nok hatt bedre av pengene enn meg selv, har bodd på hybel og vet hvordan det er og få 5100 i måneden og såvidt klare seg.
Ble utrolig mye vann og brød i lengden ja
Helt enig med trådstarter. Skal gå tredje året på VGS nå og har fått over 20'000 hvert år. Jeg gikk bygg og anlegg de to første årene så det gikk jo med lit penger til verktøy, arbeidsklær, tegnebrett etc. Men allikevel sitter jeg antageligvis igjen med 50'000 etter tre år med skolegang.

Jeg føler at jeg får alt for mye penger selv om vi har ganske lite penger å rutte med hjemme. Jeg tar selvfølgelig i mot pengene med et stort smil.
Sitat av Ivar Vis innlegg
Akkurat hvilken livsgode har du som student fått av staten. Når har noen sagt at en student ikke skal jobbe ved siden av.

Livet er hardt, men dette er langt ifra hardt.
Vis hele sitatet...
Jeg jobber som lærling 4500kr mnd, fra 6 -halv 4 så har jeg løpskjøring minst 3 dager i uken fra halv 4 til 10. Flere av gangene er jeg ikke hjemme før kl 3-4 på nattan. og jeg har 29km til jobb, og det er ikke buss dit. Mener du jeg ikke lever ett hardt liv? Og på toppen av det blir jeg nektet stipend... lykke til å lev av 4500kr....bare flaks at jeg kan tjene meg mer ved å vinne løp.

Sitat av downing Vis innlegg
ser ikke relevansen
Vis hele sitatet...
Vis du ikke ser relevansen der, sier det mer om deg enn han.
Oh cry me a river!

Si meg et annet land som har gunstigere ordninger for lån og stipend enn oss her i Norge! ¨

Jeg fikk ikke stipend eller lån under vederegående/lærlingetid siden far/mor tjener for mye. Jeg ville flytte ut selv om jeg kunne bodd hjemme under skolegangen, dog syntes jeg 45 min med buss hver vei var mer enn jeg orket. Så jeg sa jeg flyttet ut, greit sa mine foreldre vi skal støtte deg. Men de krevde samtidig at jeg jobbet 4 dager i uken, noe jeg da vitterlig gjorde. Så systemet funket for meg.

Lærlingetiden? Det er jo betalt utdanning. Jeg klarte meg i en billig(kjip) hybel på den lønna jeg fikk.

Og nå starter jeg på universitet. Hvor jeg kan få makslån på 9000 i mnd!! Og består jeg alle eksamene mine blir en 1/3 omgjort til stipend siden jeg ikke kan studere i hjembyen min.

Men ja.. Så grusomt vi har det her i landet.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Pokker så mye syting det har blirtt her på forumet de siste par måndene..

Er det ingen her inne som faktisk tenker ''Vi er litt heldige som bor i et land som i det hele tatt HAR stipend og rentefritt studielån som er tilgjengelig for de som trenger det?
Sist endret av Bombasa; 15. juli 2011 kl. 18:11.
Sitat av murloc Vis innlegg
Oh cry me a river!

Si meg et annet land som har gunstigere ordninger for lån og stipend enn oss her i Norge! ¨

Jeg fikk ikke stipend eller lån under vederegående/lærlingetid siden far/mor tjener for mye. Jeg ville flytte ut selv om jeg kunne bodd hjemme under skolegangen, dog syntes jeg 45 min med buss hver vei var mer enn jeg orket. Så jeg sa jeg flyttet ut, greit sa mine foreldre vi skal støtte deg. Men de krevde samtidig at jeg jobbet 4 dager i uken, noe jeg da vitterlig gjorde. Så systemet funket for meg.

Lærlingetiden? Det er jo betalt utdanning. Jeg klarte meg i en billig(kjip) hybel på den lønna jeg fikk.

Og nå starter jeg på universitet. Hvor jeg kan få makslån på 9000 i mnd!! Og består jeg alle eksamene mine blir en 1/3 omgjort til stipend siden jeg ikke kan studere i hjembyen min.

Men ja.. Så grusomt vi har det her i landet.
Vis hele sitatet...

Du har det nok jævlig fint, det er derfor du ikke klager. Jobbe 4 dager i uken? huff så ille du har det, må jobbe 7 jeg uten støtte fra foreldre, uten stipendet jeg har krav på. ja virkelig, du er heldig du. ikke dra alle under en kam, for så fantastisk er faktisk ikke det landet her.

Sitat av Bombasa Vis innlegg
Pokker så mye syting det har blirtt her på forumet de siste par måndene..

Er det ingen her inne som faktisk tenker ''Vi er litt heldige som bor i et land som i det hele tatt HAR stipend og rentefritt studielån som er tilgjengelig for de som trenger det?
Vis hele sitatet...


Hva hjelper det å HA det når man ikke får det, herregud hvor teit er du? det er det som folk sliter med!
Sist endret av Rammlied; 15. juli 2011 kl. 18:42.
Standard medlem
Bombasa's Avatar
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Du har det nok jævlig fint, det er derfor du ikke klager. Jobbe 4 dager i uken? huff så ille du har det, må jobbe 7 jeg
Vis hele sitatet...
Du kjefter på murloc fordi han jobbet for pengene selv, ikke bare fikk av staten i form av stipend? Troller du eller?

Vi har trolig det beste stipendsystemet i verden per dags dato. <99.9% av de som trenger stipend får det. De reglene som er satt opp idag som bestemmer hvem som får og hvem som ikke får passer godt. Det tror jeg de hundrevis av menneskene med utdannelse som har skapt og formet dette tilbudet til studentene vet bedre enn deg.

Foresten, hvis du må jobbe 7 dager i uken kun for å overleve, så ville jeg enten ha kuttet kraftig ned på levekostnadene eller funnet en bedre betalt jobb. Jeg klarte meg fint med 3-4 dager i uken uten stipend med egen boplass.
Sist endret av Bombasa; 15. juli 2011 kl. 20:25.
Sitat av Rammlied Vis innlegg
Du har det nok jævlig fint, det er derfor du ikke klager. Jobbe 4 dager i uken? huff så ille du har det, må jobbe 7 jeg uten støtte fra foreldre, uten stipendet jeg har krav på. ja virkelig, du er heldig du. ikke dra alle under en kam, for så fantastisk er faktisk ikke det landet her.
Vis hele sitatet...
Jo takk akkurat nå har jeg det veldig fint. Men så er det også 5 år siden jeg sluttet på vgs.

Det jeg fikk av mine foreldre var 1000 kr i bostøtte og så fylte de kjøleskapet mitt av og til. Men det betydde ikke at jeg å han jeg bodde lamme ikke spiste pasta med ketsjup og piffi i uker i strekk. Jeg kunne sikkert ha mast meg til mer penger, men det har med stoltheten man får når man klarer seg selv å gjøre.

Dessuten var ikke svaret mitt rettet direkte til deg, men i stor grad til trådstarter. Og hvis du har _rett_ til stipend, hvorfor får du det da ikke? Så vidt jeg vet er lånekassen ganske flinke til å følge reglene. Hva med å sende inn en formell klage?

Dessuten så er jeg enig med bombasa. Hvordan klarer du deg ikke med pengene du får fra å jobbe 7 dager i uken? Jobber du korte skift?

Mine arbeidsdager varte fra 4-11 de dagene jeg jobbet. Noe som ble 28*110*4 som ble ca 7800 hver måned. Av det gikk ca 3000 av pengene til husleie, Internett. Da var det 4800 til mat, festing osv. Hadde jeg ikke fått 1000 i huspenger pluss litt mathjelp måtte jeg ha klart meg med alt sammen for 3800 per måned. Men ja alt i alt så mener jeg systemet fungerte for min del. Mye bedre at jeg ikke fikk noe når andre trengte det.
Sist endret av murloc; 15. juli 2011 kl. 20:44.
Jeg har kun kjent en kar som fikk dette, og han var foreldreløs fra Colombia. Synes han trengte pengene, og fordi han var en sunn kar som levde på billig brød og smør så fikk han selvfølgelig råd til sigaretter og øl når han trengte det. Så dette er et økonomispørsmål i samme klasse som andre: Du bruker det du trenger på det du trenger, og hva du ikke trenger. Prioriteringer er viktige.

Sitat av Er0 Vis innlegg
Synes det er helt feil ja. En kompis av meg får 20 000 i stipend, fordi det står 0 eller noe i inntekt hos faren (som eier eget firma). Han sier det er feil og har "glemt" å skrive inn eller noe, men vet jo godt at han snylter. Ganske bittert og tenke på at de er styrtrik og enda får bøttevis med penger, ja..
Vis hele sitatet...
Sitat av Drachir Vis innlegg
Dette går ikke på stipendsystemet, men at kompisen din er en snyltende igle som ødelegger for fellesskapet.

Kontakt lånekassen og meld inn svinet.
Vis hele sitatet...
Pimper disse to frem bare for å sørge for at du gjør dette, Er0. Jeg vil vite hva som skjer når du anmelder noen for dette. Burde få landsforræderstraff etter min mening. ^-^

Sitat av sintkar Vis innlegg
Jeg har alltid hatt det inntrykket at de som fikk bra stipend på VGS, var nettopp de som ble mest bortskjemt og overøst av penger gitt av skilte foreldre som konkurrerer om oppmerksomheten til barna sine.

Men fra spøk til alvor så er det noe virkelig rart med dette systemet. Søsteren min får samme, eller omtrent det samme som en kompis av meg. Hun studerer i et østblokk land og han i Bergen. Hun kan spise middag ute hver dag og hun kan gå ''ut'' hver helg. Hun har også en fin leilighet med god beliggenhet helt for seg selv. Kompisen i Bergen derimot lever på det vi gjerne omtaler som cella. Han får akkurat nok til å dekke sine primærbehov.
Er ikke dette en voldsom skjevdeling?

Noen her sier her at man skal være fornøyd med å få gå gratis på gode skoler. Men kan man det når man ikke har nok til å forsørge seg selv? For mange som tar studiene seriøst er det ikke rom for å ha en deltidsjobb på kvelden, da skolen er mer en en fulltidsstilling i seg selv.

Det med at man vil unne seg litt ''luksus'' er jo fullt forståelig. Det å jobbe så mye, (la oss si) fem år uten å kunne ty til en eneste ''utskeielse'' kan jo være med på å bryte ned folk. Ikke rart folk blir skolelei.

Om man ser det fra et slikt synspunkt er det veldig frustrerende å se shitkids rulle seg i penger fra staten, som de overhodet ikke har et behov for. Sikkert også mange andre i samfunnet bortsett fra studenter som sårt trenger disse pengene.
Vis hele sitatet...
Personlig studerte jeg i Canada på et meget godt universitet og hadde såvidt råd til å bo der jeg var. Jeg jobbet driten av meg, fikk gode karakterer, og var i tillegg leder på flere studentsamfunn. Nå som lånet har blitt kuttet ned pga. innleverte karakterer som innfrir kravene så har jeg en ganske grei gjeld på rundt 400K igjen. Som sagt, et meget godt universitet, erfaringer som nordmenn flest ikke får, og selvfølgelig et godt forhold til koppnudler.

Kort sagt: Det er mulig.

Det ble flere koppnuddelmiddager altså men jeg betalte også for andre ting med egne penger opptjent om sommeren, og klarte meg utrolig bra egentlig, så ... nei. Jeg synes virkelig ikke at kompisen din i Bergen fortjener mer enn meg eller jenta. Om jenta i østblokklandet lever som en prinsesse så er det vel heller snakk om at hun skal få mindre, eventuelt så ligger summen i samme mengde lån og stipend, og da er det rettferdig. Valgene man tar i livet har konsekvenser. Når hun kommer tilbake så vil ikke østblokklanduniversitetet se så kult ut på CV-et hennes. Og du skal ikke få råd til å kjøpe hus evt. leilighet i Norge eller et dyrt land som f.eks. Canada. Du burde leie fordi dette er en billigere løsning som studenter faktisk må ta. Er kompisen din en sånn heldiggris som eier sin egen leilighet? Isåfall kan han ikke klage på det. Poenget er at du skal lære mens du vokser.

Jeg kjenner nok av folk som får penger de ikke fortjener. Det er vanskelig å klage inn på dette og få orden på systemet fordi lånekassen ofte ikke har ordning på det. Problemet ligger altså her, og fordi norske legater er så sinnsykt dårlig strukturerte at de nærmest ikke gjelder for noen som søker. Men du må prøve, og ikke klage så veldig. Du blir maktesløs og trist hvis du lar dette gå innover deg.
Jeg går på en skole(vgs) i sentrum i Oslo og jeg kjenner flere MEGET urettferdige hendelser hvor personer har fått enorme summer. Selv får jeg kun et grunnstipend noe jeg ikke klager på i det hele tatt. Faktisk så hadde jeg ikke blitt hysterisk hadde de sluttet å dele ut grunnstipendet. Men jeg har et par ekstreme eksempler med to gode venner:

-En på min alder(17) som har skilte foreldre og faren står uten oppført inntekt i skattelistene. Han har jo selvsagt hatt en inntekt, men dette har ikke kommet i form av direkte lønn. De bor i en leilighet taksert til 25 millioner kroner og faren er åpenbart millioner. Hva får denne personen i stipend? 20 000kr. Hva går pengene til? Russebuss. Jeg vet ikke om jeg skal le eller gråte, men siden lånekassen ikke gjør ordentlig research, og tror at han er et skilsmissebarn med kun mor som forsørger han, så sponser altså staten denne personen sitt innskudd til en russebuss.

Har også flere eksempler hvor personer har foreldre som driver eget firma og tar ikke inntekten ut i form av lønn. Og siden halvparten av norske foreldre er skilt så er det jo selvsagt en haug med personer som mottar 10/20 k som går til dill og dall.

Jeg likte virkelig forslaget hvor pengene går rett til foreldrene, ettersom at en 17 åring som allerede har alt man kan be om, skal få 20 000 kr. er jo egentlig helt latterlig. Det eneste gode dette bidrar til er en utrolig svak økning i etterspørselskurven av luksusvarer..... lol
Vell nå er det mange som sier "bare skaff deg en jobb vedsiden av skolen"

Jeg har prøvd og få meg jobb siden jeg begynnte på ungdomskolen, sendt ut masse cv'er vært år, men har enda ikke fått jobb og begynne på vgs til høsten.

E glad for at jeg får stipend siden jeg ikke får tak i en jobb uansett hvor hardt jeg prøver. Virker slik at man MÅ kjenne noen for og få tak i den første jobben..
Helt enig med TS, pengene går til alt annet en skoleutstyr, mat osv. Har ett par venner som får 1-2k i måneden og de bruker det på akkuratt det de vil.
No har eg ikkje lest heile tråden her. Men eg har nokon meiningar.

Stipend på vgs? Kva treng ein det til? Ein får minst eit par hundre, som skal halde til skrivesaker. Meir treng ein ikkje. Det eg heller er skeptisk til, er forholdet mellom stipendet høgskule/universitets studentar får kontra prisauka i boligmarkedet.

Eg skal flytte til Bergen i år, og studera på universitetet. Eg er HELDIG, og får ein veldig bra hybelleilighet til 5000,-/mnd. Stipend + lån er på 90.000,- Studietida er 10 mnd. Det blir 9000,- i mnd som skal dekka alt.

Eit kjapt regnestykke:

Stipend + lån: 9000,-
- bolig: 5000,-
- buss/transport : 300,-
- mobiltelefonbruk: 300,-
- fritidsaktivitet på 1 mnd (kino, teater etc) 400,-

= 3000,- igjen til å leva for. Det er under 700,- i veka.

100,- dagen som skal dekka frukost, lunch, middag, drikka, oppvaskmiddel, toalettpapir, tannkrem, kaffe. Ja, alt ein treng for å leve vanlig.

Det er alt for lite, i tillegg skal ein betale skulebøker og semersteravgifter.

Ein må også tenke på at det er viktig, samt ein stor del av studenttida å vera sosial. Så fester og arrengement som fadderveke kjem i tillegg.

Stipend + lån for studentar er slik marknadsprisane i dag alt for lite, og stipendet dei siste åra har ikkje fulgt konsumprisindeksen.
Hvis en ufør (med alle sine sykdomsrelaterte utgifter etc) klarer å leve på 9000,- i måneden i mange år, hvorfor skulle ikke en student klare å leve på 9000,- i måneden i et par år?
Sitat av Wackee Vis innlegg

Eit kjapt regnestykke:

Stipend + lån: 9000,-
- bolig: 5000,-
- buss/transport : 300,-
- mobiltelefonbruk: 300,-
- fritidsaktivitet på 1 mnd (kino, teater etc) 400,-

= 3000,- igjen til å leva for. Det er under 700,- i veka.
Vis hele sitatet...
Hvis du vil leve som en konge i en leilighet til 5000 kr mnd, så må du også få deg en ekstrajobb. De fleste skal klare å finne et bofellesskap eller dele leilighet med noen andre, slik at prisen blir 3500-4000 kr i mnd. Hvis man i såfall er prinsipielt uenig i at man skal kombinere studie og deltidsjobb, så kan man også flytte litt utenfor typiske bysentrum.
Ifølge kalkulatoren til lanekassen skal jeg få 17.000,- i stipend. Etter søknaden var behandlet fikk jeg innvilget et utstyrsstipend på hele 890,-
Jeg krevde å få det behandlet på nytt. Har ikke fått svar, men bør nærme seg nå. Jeg skal si ifra hvis det gir noen form for gunstig utfall.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Hvis du vil leve som en konge i en leilighet til 5000 kr mnd, så må du også få deg en ekstrajobb. De fleste skal klare å finne et bofellesskap eller dele leilighet med noen andre, slik at prisen blir 3500-4000 kr i mnd. Hvis man i såfall er prinsipielt uenig i at man skal kombinere studie og deltidsjobb, så kan man også flytte litt utenfor typiske bysentrum.
Vis hele sitatet...
Eg har ekstrajobb i tillegg. Det vil sei at eg jobbar heile sommarferien, samt jul/påske/vinter-ferie i tillegg, om eg har mulighet. Det er ikkje for å leva some "ein konge" i ein leilighet til 5000,-. Å finna ein grei leilighet i Bergen, til under 5000,- er ikkje lett. Dama bur i bufelleskap, tre stykker. Dei betalar 15.000,-/mnd. Einaste eg kjenner som student i Bergen, som betalar mindre, betaler 4200,- i mnd, men det er veldig usentralt.

Derimot har eg også venner i Gjøvik og Ålesund, som betalar vesentlig mindre for minst like gode leilighetar. Det er markedet i storbyane som er dyre for tiden, som går ut over studentane. Poenget, om du betalar 4000,- eller 5000,- for ein leilighet, så er lån og stipendordningen veldig på kanten. Eg klarar meg bra, men det er pga ekstrajobb i alle feriar, der eg sit igjen med minst 40-50.000,- utbetalt.
til dere som sier "bare finn deg en jobb ved siden av skolen". Enkelte av oss bruker mye tid på skole arbeid. Og om du først jobber 8-10 timer med skolearbeid så er man utslitt; hvertfall mentalt. Personlig vet jeg at om jeg hadde jobbet ved siden av studiene (og eventuelt skolen når jeg gikk på VGS) ville det gått utover hvor mye krefter og tid jeg ville brukt til skolen.
går på en internasjonal skole og noen foreldre har ikke fått med seg at venner av meg har fått 75k og betaler skolen fra egen lomme, sinnsykt
Starter nå snart mitt andre år på VGS og første året fikk jeg minste stipend på 870 kr tror jeg der er, som da kun dekker til skole pc, dette er nå helt greit og jeg skjønner den med henhold til at jeg bor med morra mi som har gifta seg på nytt osv og de tjener for mye til at jeg skal få flere tusen i måneden. Jeg bor 5 minutter unna skolen så trenger verken buss, leilighet eller noe styr. MEN, når jeg skulle søke til stipend dette året så klarte jeg å misforstå det ene spørsmålet som ble stilt når man søker stipend, så jeg endte opp med å plutselig bli far til 2. Sitter nå bare i spenning å venter på å se hva som skjer.
Hvis det viser seg at jeg fortsatt bare får 870 kr i måneden er jo hele systemet bare tull.
Ta åsså ro dæ ne littegrann

Det koster litt å bo på en hybel 40 mil hjemmefra, med regninger som skal betales, mat, klær osv. Utstyrstipend er greit, når man er pålagt å leie data så lenge man er elev i videregående skole. Bøker, print osv er også noe å tenke på.

Og hvis du ser litt lengre på det, så betaler jeg en dag igjen på det, når jeg betaler skatt.Så jeg er sikker på at Lånekassen ser på det som en "investering" på en eller annen måte.
Sist endret av Eplegutten; 28. juli 2011 kl. 10:49.
Har brukt hele sommeren på å jobbe 9-5 så jeg kan greie å betale for neste års skole. Blir jobbende 2 dager i uken mens jeg går på skole, og har generellt lite fritid. Får ikke en dritt i stipend, og får heller ikke noe hjemmefra.
Så har jeg et par kamerater som sitter på rompa hele dagen, uten jobb, masse tid til skolearbeid, røyker hasj og koser seg og får latterlig mye penger gratis fra staten. Foreldra er skilte, men de får jo alikevel masse penger av foreldra til å betale alt de trenger. Hører ofte ting som "skal bli så digg med stipend nå, da blir det sverigetur for å kjøpe snus".. Dette gjør meg dårlig..

Dette kan jo umulig være tanken bak stipend. Vi får begge ca de samme karakterene, men jeg er sikker på at jeg kunne gjort det mye bedre om jeg ikke trengte bruke all fritiden min på jobb.
Virker jo urettferdig at det skal deles ut stipend uten at det stilles krav til at folk må jobbe når de kan.
Sist endret av Detectable; 28. juli 2011 kl. 11:49.