Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  41 5376
Kom bare til å tenke på noe.. Muslimer er jo ganske kresene på å få halalkjøtt, men kan dem i det hele tatt være 110% sikker på at dem får det? La oss si noen starter en .. Kebabsjappe, og sier de selger... Halalkebab, og gir dem en ordinær kebab med vanlig kjøtt, hvordan ville en muslim funnet ut / reagert om han fant ut at det var vanlig?
Altså...En muslim er ikke bare en muslim, de er mennesker de og.. Så de ville nok reagert individuelt!
Men, så langt jeg har forstått, så går det greit hvis de trodde det var halal. De kan ikke bli "dømt" av Allah for å blitt lyvet til.
Sist endret av daaa; 8. desember 2010 kl. 23:17.
Folkeskikk.
Det er ikke vanlig å snike på et lag sennep selv om kunden spesifikt bare ville ha ketchup.
Ganske mange muslimer som ikke bryr seg nevneverdig om dette, gjerne de samme som drikker seg drita hver helg på byen. Er ikke mye bedre i mange andre religioner, dobbeltmoralen lenge leve.
Sitat av Reitaner Vis innlegg
Folkeskikk.
Det er ikke vanlig å snike på et lag sennep selv om kunden spesifikt bare ville ha ketchup.
Vis hele sitatet...
Men nå blir nok sannsyneligvis billigere for selgeren å ha vanlig kjøtt. Å snike på sennep blir bare dyrere for selgeren.
Antageligvis på samme måte som du vet at ingen har spytta i maten din…
Muslimer MÅ såvidt jeg har forstått heller ikke spise Halal. Halal er bra, men alt er lov, så sant det ikke er Haram!
Sitat av EpicSnusBox Vis innlegg
Muslimer MÅ såvidt jeg har forstått heller ikke spise Halal. Halal er bra, men alt er lov, så sant det ikke er Haram!
Vis hele sitatet...
Jeg har blitt fortalt at det ikke finnes noe som ikke er hverken haram eller halal. Alt som ikke er haram er lov og er dermed halal og omvendt. Ingenting er ukategorisert.

Men når det kommer til (moderate vestlige) muslimer som inntar mat som ikke er halal så er det greit så lenge de ikke selv vet at det er haram, men så er det også deres ansvar å finne ut hva som er halal og haram.
På svinesund bruker de samme "maskin" til både Halal og vanlig kjøtt. hihi
Sitat av powerole Vis innlegg
På svinesund bruker de samme "maskin" til både Halal og vanlig kjøtt. hihi
Vis hele sitatet...
"Maskin"? Tror i grunn ikke at dette spiller noen rolle med tanke på "reglene" for halal-slakt;

- At dyret i seg selv er tillatt i islam.
- At dyret er blitt slaktet på en muslimsk riktig måte. Dyret skal i følge islam slippe å bli plaget unødvendig og man skal gjøre alt man kan for å få dyret slaktet enklest mulig. Bedøvelse av dyret før slakting er greit nok så lenge bedøvelsen i seg selv ikke dreper dyret.
- Selve slaktingen (dhabh) skal preges av respekt for dyrets rettigheter.
- Slakteren bør være muslim, men under bestemte forutsetninger kan kjøtt som er slaktet av kristne eller jøder også spises.
- Slaktekniven må være skarp slik at man raskt kan kutte over halsen på dyret, slik tømmes dyret raskest mulig for mest mulig blod.

(Kilde: islam.no)

Tror det skal være temmelig spesielt om de merker forskjell på kjøttet (smaker det annerledes om dyret blir slaktet etter det er drept av bedøvelse?)
Sist endret av Methgirl; 9. desember 2010 kl. 20:59.
Sitat av Methgirl Vis innlegg
"Maskin"? Tror i grunn ikke at dette spiller noen rolle med tanke på "reglene" for halal-slakt;

- At dyret i seg selv er tillatt i islam.
- At dyret er blitt slaktet på en muslimsk riktig måte. Dyret skal i følge islam slippe å bli plaget unødvendig og man skal gjøre alt man kan for å få dyret slaktet enklest mulig. Bedøvelse av dyret før slakting er greit nok så lenge bedøvelsen i seg selv ikke dreper dyret.
- Selve slaktingen (dhabh) skal preges av respekt for dyrets rettigheter.
- Slakteren bør være muslim, men under bestemte forutsetninger kan kjøtt som er slaktet av kristne eller jøder også spises.
- Slaktekniven må være skarp slik at man raskt kan kutte over halsen på dyret, slik tømmes dyret raskest mulig for mest mulig blod.

(Kilde: islam.no)

Tror det skal være temmelig spesielt om de merker forskjell på kjøttet (smaker det annerledes om dyret blir slaktet etter det er drept av bedøvelse?)
Vis hele sitatet...

Majoriteten av Muslimer og så de mer moderate regner ikke dyr som er bedøvet når de blir slaktet for halal.
Det er en av grunnene til at det blir importert så mye halal kjøtt fra andre land der halal slakt på Islamsk måte er lovlig.

På svinesund bruker de samme "maskin" til både Halal og vanlig kjøtt. hihi
Vis hele sitatet...
Man kan ikke tilberede halal mat i samme kokekar/maskiner etc. som har vært brukt til ikke halal mat.
Sist endret av Medisinmann_XL; 9. desember 2010 kl. 21:15.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Sitat av Methgirl Vis innlegg
"Maskin"? Tror i grunn ikke at dette spiller noen rolle med tanke på "reglene" for halal-slakt;

- At dyret i seg selv er tillatt i islam.
- At dyret er blitt slaktet på en muslimsk riktig måte. Dyret skal i følge islam slippe å bli plaget unødvendig og man skal gjøre alt man kan for å få dyret slaktet enklest mulig. Bedøvelse av dyret før slakting er greit nok så lenge bedøvelsen i seg selv ikke dreper dyret.
- Selve slaktingen (dhabh) skal preges av respekt for dyrets rettigheter.
- Slakteren bør være muslim, men under bestemte forutsetninger kan kjøtt som er slaktet av kristne eller jøder også spises.
- Slaktekniven må være skarp slik at man raskt kan kutte over halsen på dyret, slik tømmes dyret raskest mulig for mest mulig blod.

(Kilde: islam.no)

Tror det skal være temmelig spesielt om de merker forskjell på kjøttet (smaker det annerledes om dyret blir slaktet etter det er drept av bedøvelse?)
Vis hele sitatet...
For å være ærlig, virker som om muslimer viser veldig stor respekt for dyrene, de har en god tanke med at det skal lide så lite som mulig.
Jeg finner det svært overraskende at slakteren under noen omstendigheter kan være jødisk.
Mange muslimer som sammenligner jøder med griser og aper.
Hva er greia med at folk sier "mange muslimer som mener" for å stille spørsmål ved koran-parafrase? Henger ikke på greip...
Sitat av anamnesis Vis innlegg
Hva er greia med at folk sier "mange muslimer som mener" for å stille spørsmål ved koran-parafrase? Henger ikke på greip...
Vis hele sitatet...
hvordan skal man da formulere seg hvis man omtaler en sak som gjelder muslimer og sammtidig en stor del av disse ?
Trodde kebabkjøtt besto av lam/okse jeg? Er vel gris som er haram er det ikke?
Sitat av epledisco Vis innlegg
Trodde kebabkjøtt besto av lam/okse jeg? Er vel gris som er haram er det ikke?
Vis hele sitatet...
Det vet man aldri Noen kan jo selge kattekjøtt, eller rottekjøtt.
Sist endret av chari; 9. desember 2010 kl. 22:28.
å skaffe nok rottekjøtt til å lage kebab tror jeg ville vært dyrere enn å skaffe stofekjøtt....
Sitat av epledisco Vis innlegg
Trodde kebabkjøtt besto av lam/okse jeg? Er vel gris som er haram er det ikke?
Vis hele sitatet...
Jeg er 100% sikker på at storfe blir brukt til kebabkjøtt, om det var sau ville dette uten tvil satt sitt preg på kebaben.

Sitat av chari Vis innlegg
Det vet man aldri Noen kan jo selge kattekjøtt, eller rottekjøtt.
Vis hele sitatet...
Det der tullet trodde jeg vi var ferdig med for ti år siden eller noe i den duren.
Som noen andre sa før meg, dette ville blitt dyrere og mer resurskrevende enn å bare bestille storfe fra autoriserte forhandlere.

Husker læreren(!) vår lurte en muslim til å spise svinekjøtt (skinke på pizza) når vi gikk på ungdomsskolen.
Det virker ikke som om dette ble spesielt godt mottatt for å si det enkelt.
Jeg trodde at kebab var lammekjøtt jeg? Jeg bryr meg riktignok ikke så mye om det er lam eller okse, men det er vel greit å vite ^_^
Sist endret av Archj; 10. desember 2010 kl. 05:07.
Sitat av Archj Vis innlegg
Jeg trodde at kebab var lammekjøtt jeg? Jeg bryr meg riktignok ikke så mye om det er lam eller okse, men det er vel greit å vite ^_^
Vis hele sitatet...
Ser ut til at det kan være begge deler, men her i byen er det kun oksekjøtt i kebaben, jeg er nokså sikker på at jeg hadde merket stor forskjell derom jeg hadde fått lam i kebaben istedenfor okse.
Sitat av kimmag Vis innlegg
For å være ærlig, virker som om muslimer viser veldig stor respekt for dyrene, de har en god tanke med at det skal lide så lite som mulig.
Vis hele sitatet...
Å kutte strupen på et bevist dyr er å vise stor respekt? Jeg tror det er ganske vondt å få strupen kuttet og ganske mye panikk når du blør i hjel.
Er Dette respekt for dyret?
Jeg skjønner at det kan ha hatt en praktisk funksjon for tusen år siden, og har sikkert det fremdeles i varme u-land med lite muligheter for å fryse ned kjøtt osv. Mindre blod gjør vel så kjøttet kan holde seg litt lengre, derfor bruker de dyrets siste hjerteslag til å få ut med mulig blod.
Grimt, men logisk.

Folk som ikke bor i landsbyer eller huler derimot, men i et hus i Norge, og skal tilsynelatende ha et ben i vestlig sivilisasjon syntes jeg burde våkne opp og skjønne at sånne regler ikke lenger har noen praktisk funksjon.

De trengs ikke lengre, og det blir for dumt å skulle ha norske slaktere til å plage dyra sine mer, bare fordi de ikke kan legge fra seg sånne gamle regler og overtro.
Sist endret av Bothrops; 10. desember 2010 kl. 09:58.
Bothrops:
Det kan kanskje være greit å sette seg inn i hvordan halal-slakting foregår i dag før man går ut å kritiserer dyre-velferden hos en hel religion. Idiot.

http://www.nortura.no/halal-slakting/category11683.html
Kjøtt til det muslimske markedet (såkalt halal-kjøtt) slaktes på samme måte som kjøtt til det ordinære markedet, det vil si at dyret bedøves før avliving, og at dyret avlives på samme måte som det øvrige kjøttet.
Vis hele sitatet...
Folk som ikke bor i landsbyer eller huler derimot, men i et hus i Norge, og skal tilsynelatende ha et ben i vestlig sivilisasjon syntes jeg burde våkne opp og skjønne at sånne regler ikke lenger har noen praktisk funksjon.

De trengs ikke lengre, og det blir for dumt å skulle ha norske slaktere til å plage dyra sine mer, bare fordi de ikke kan legge fra seg sånne gamle regler og overtro.
Vis hele sitatet...
Halvparten av innlegget ditt kritiserer jo norske muslimer og hvordan du tror de forholder seg til halal.
De har jo "våknet opp", disse reglene har ingen praktisk funksjon lenger og de trengs ikke lenger og derfor er det heller ingen slaktere i Norge som plager dyra sine for å tilfredsstiller en gammel tradisjon.

Som sagt, det er ingen som krever at kjøttet slaktes på tradisjonelt vis og derfor slaktes det på helt normal måte, rent bortsett fra at slakteriene må ansette en muslim som kan velsigne dyret før slakting, noe som igjen er en svært marginal kostnad.
At du klager over hvordan arabere og jøder slaktet og oppbevarte kjøtte sitt for hundrevis av år siden har jeg ikke noe problem med, men det har jo ingenting med saken å gjøre.
Sist endret av Mith; 10. desember 2010 kl. 10:07.
umm. Jeg var litt krass mot muslimer in general, sorry
Jeg hadde inntrykk av at de ikke fikk lov til å få ordentelig halal-kjøtt fra Norske slaktere, og måtte gjøre det "underground". Hmm skal gjøre mer research neste gang før jeg slipper xenofobien løs.
Sist endret av Bothrops; 10. desember 2010 kl. 10:18.
En ting er sikkert.. Det kryr av burka'er o.l på svinesund som stormer kjøttbutikkene der nede og endevender halaldisken. Jeg er ganske sikker på at f.eks EuroCash selger de vanlig kjøtt med halalklistermerker på.. hehe
Sitat av kimmag Vis innlegg
For å være ærlig, virker som om muslimer viser veldig stor respekt for dyrene, de har en god tanke med at det skal lide så lite som mulig.
Vis hele sitatet...
http://www.truthtube.tv/play.php?vid=317 Wtf
Sitat av maxphone Vis innlegg
Vis hele sitatet...
er jo helt normalt for bonder å knulle dyra sine da ! Er man på landet uten mus så må man ty til det man har tillgjengelig !


Alltså hadde en morsom episode av en muslim kompis som var på felles grillfest i blokka jeg bodde før , der hadde de kun 1 grill , og han satt på halalpølsa si og alt , etter at han spiste det så spurte jeg han om han visste om at det var både svinekjøtt og halakjøtt som ble stekt på samme sted, han fikk helt panikk og stakk hjem for å be og spy det ut. lolz
Sitat av Srbija Vis innlegg
er jo helt normalt for bonder å knulle dyra sine da ! Er man på landet uten mus så må man ty til det man har tillgjengelig !


Alltså hadde en morsom episode av en muslim kompis som var på felles grillfest i blokka jeg bodde før , der hadde de kun 1 grill , og han satt på halalpølsa si og alt , etter at han spiste det så spurte jeg han om han visste om at det var både svinekjøtt og halakjøtt som ble stekt på samme sted, han fikk helt panikk og stakk hjem for å be og spy det ut. lolz
Vis hele sitatet...
Det er vanskelig for ikke-muslimer å sette seg inn i svinekjøtt-debatten, men jeg fikk det en gang forklart slik at det er det samme for en muslim å spise svinekjøtt som det er for en ikke-muslim å spise rottekjøtt. Du synes sannsynligvis det høres utrolig motbydelig ut å spise ei stekt rotte. Sånn er det for en muslim å spise en stekt gris.
Sitat av Mith Vis innlegg
At du klager over hvordan arabere og jøder slaktet og oppbevarte kjøtte sitt for hundrevis av år siden har jeg ikke noe problem med, men det har jo ingenting med saken å gjøre.
Vis hele sitatet...
Hvor i verden og på hvilken måte foregår mesteparten av Halal-slaktingen pr dags dato tror du?
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er vanskelig for ikke-muslimer å sette seg inn i svinekjøtt-debatten, men jeg fikk det en gang forklart slik at det er det samme for en muslim å spise svinekjøtt som det er for en ikke-muslim å spise rottekjøtt. Du synes sannsynligvis det høres utrolig motbydelig ut å spise ei stekt rotte. Sånn er det for en muslim å spise en stekt gris.
Vis hele sitatet...
Men så spiste ikke muslimen akkurat en gris da. Han bare grilla pølsa på en grill som noen andre grilla pølsene sine på etter han.
Skjønner ikke at det går an å få så pænikk.
Sitat av DonTomaso Vis innlegg
Det er vanskelig for ikke-muslimer å sette seg inn i svinekjøtt-debatten, men jeg fikk det en gang forklart slik at det er det samme for en muslim å spise svinekjøtt som det er for en ikke-muslim å spise rottekjøtt. Du synes sannsynligvis det høres utrolig motbydelig ut å spise ei stekt rotte. Sånn er det for en muslim å spise en stekt gris.
Vis hele sitatet...
Grunnen til at de ikke spiser gris er fordi det er et dyr som kan ha så mye parasitter og ulumskheter i kjøttet at det ville vært direkte farlig å spise det i gamlegamlegamle dager, spesiellt kombinert med høye temperaturer og få preserveringsalternativer.

At noen mener Koranen sier det samme blir helt logisk. Religion blir brukt for å styre folket, men det er ikke bare Jihad og korsfaring. Små funksjonelle regler også, for å gjøre livet lettere.

Hvis naboen sier ikke spis gris fordi det ikke er bra for deg, vil du kanskje spist gris i et nødstilfelle(og kanskje blitt dritsjuk), men hvis Koranen sier griser er skitne, er du bare en god muslim som følger guds regler når du ligger unna koteletten.
Sist endret av Bothrops; 10. desember 2010 kl. 17:46.
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Men så spiste ikke muslimen akkurat en gris da. Han bare grilla pølsa på en grill som noen andre grilla pølsene sine på etter han.
Skjønner ikke at det går an å få så pænikk.
Vis hele sitatet...
Hadde reagert slik selv hvis jeg hadde fått i meg noe som helst form for kjøtt f. eks. Noen stekte urteburger til meg i en egen stekepanne, men stekespaden som urteburgeren ble snudd med ble også brukt til å snu det helt vanlige kjøttet. Ergo jeg spiste ikke de urteburgerne, fordi de hadde da vært i kontakt med stekespaden som ble brukt til vanlig oksekjøtt.

Det handler vell litt om prinsipp, han spiser bare halal-kjøtt, jeg spiser ikke noe kjøtt i det hele tatt. Derfor vil vi ikke at maten vår skal ha kontakt med annen mat som ikke er riktig for oss og vårt kosthold.
IT-Konsulent
Bruskork1's Avatar
Trådstarter
Beklager at jeg ikke har søkt etter muslimer som knuller dyrene sine da. Jeg gikk utifra

"At dyret er blitt slaktet på en muslimsk riktig måte. Dyret skal i følge islam slippe å bli plaget unødvendig og man skal gjøre alt man kan for å få dyret slaktet enklest mulig. Bedøvelse av dyret før slakting er greit nok så lenge bedøvelsen i seg selv ikke dreper dyret." som en skrev tidligere her.
De bare tilfredstiller den først
Sitat av nikons Vis innlegg
Jeg finner det svært overraskende at slakteren under noen omstendigheter kan være jødisk.
Mange muslimer som sammenligner jøder med griser og aper.
Vis hele sitatet...
Og da ser du hvor lite disse faktisk vet om/følger islam.
Sitat av sali Vis innlegg
Hadde reagert slik selv hvis jeg hadde fått i meg noe som helst form for kjøtt f. eks. Noen stekte urteburger til meg i en egen stekepanne, men stekespaden som urteburgeren ble snudd med ble også brukt til å snu det helt vanlige kjøttet. Ergo jeg spiste ikke de urteburgerne, fordi de hadde da vært i kontakt med stekespaden som ble brukt til vanlig oksekjøtt.

Det handler vell litt om prinsipp, han spiser bare halal-kjøtt, jeg spiser ikke noe kjøtt i det hele tatt. Derfor vil vi ikke at maten vår skal ha kontakt med annen mat som ikke er riktig for oss og vårt kosthold.
Vis hele sitatet...
-Så du har altså et prinsipp om at man ikke skal spise dyr?

Fortell meg da; hvis det ikke er meninga at man skal spise dyr, hvordor i all verden er de laget av kjøtt da??
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
-Så du har altså et prinsipp om at man ikke skal spise dyr?

Fortell meg da; hvis det ikke er meninga at man skal spise dyr, hvordor i all verden er de laget av kjøtt da??
Vis hele sitatet...
Du er også laget av kjøtt, men du går vel ikke rundt og tygger på deg selv av den grunn?
Sitat av nikkibever Vis innlegg
Men så spiste ikke muslimen akkurat en gris da. Han bare grilla pølsa på en grill som noen andre grilla pølsene sine på etter han.
Skjønner ikke at det går an å få så pænikk.
Vis hele sitatet...
I andre land så spiser de også hunder og rotter. Tror helst det går ut på hva man er lært opp til fra man har vært unge. Har noen fortalt at gris er møkkete og jævlige i 30 år, så kan det sikkert være litt ekkelt om du finner ut at maten din er stekt på samme grill som en gris, akkurat som en del av oss finner det motbydelig om vi veit at noen har grilla en hund på grillen før vi skal bruke den.
Sist endret av legalize_it; 14. desember 2010 kl. 02:34.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Du er også laget av kjøtt, men du går vel ikke rundt og tygger på deg selv av den grunn?
Vis hele sitatet...
Naturligvis ikke. Det er både smertefullt og farlig å drive å tygge på seg selv.
Dessuten er det tabu i de fleste deler av verden å spise menneskekjøtt..
Sitat av Bættmæn Vis innlegg
-Så du har altså et prinsipp om at man ikke skal spise dyr?

Fortell meg da; hvis det ikke er meninga at man skal spise dyr, hvordor i all verden er de laget av kjøtt da??
Vis hele sitatet...
Nope, ikke det jeg sier. Jeg spiser bare ikke kjøtt, men har full forståelse for at andre gjør det. Men jeg velger å ikke gjøre det.