Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
Vis resultater av avstemningen: Hvilket politisk parti holder du med?
Arbeiderpartiet 142 16,12%
Fremskrittspartiet 216 24,52%
Høyre 136 15,44%
Venstre 180 20,43%
Senterpartiet 19 2,16%
KristligFolkeparti 11 1,25%
Sosialistisk Venstreparti 56 6,36%
Raudt 80 9,08%
Demokratene 7 0,79%
Det Liberale Folkeparti 34 3,86%
Stemmegivere: 881. Du kan ikke stemme på denne avstemningen
  298 31594
Det finnes desverre ingen partier som passer meg og det å holde med et parti når man er enig i 10 saker og uenig i alle de andre 1000 funker ikke for meg, det er det som ødelegger Norge i dag.
Sist endret av skolms; 26. april 2010 kl. 02:25.
Sitat av Sem Vis innlegg
Berre eit lite innspel til dei som stemmar FRP på grunn av individet sin rett til å styre seg sjølv:

Eg vil sei at friheit er når alle kan gjere det dei sjølv ynskjer, utan at pengar skal begrense vala deira. Kan nokon då forklare meg kvifor FRP er det einaste partiet som vil avvikle statens lånekasse?

http://www.aftenposten.no/nyheter/ir...cle2971396.ece

I staden for at alle studentar kan skaffe seg eit rimeleg lån, og fullføre ynskja utdanning, så vil FRP at private bankar skal lage profitt av oss studentar. Kva slags bank vil gje vekk lån til ein ungdom utan nokon som helst garanti for at den ungdommen fullfører utdanninga, og betalar tilbake lånet? Vil til dømes foreldra si inntekt spele inn på vurderinga til bankane? Vil bankane i det heile tatt gå med på ordninga?

Eg har ofte problem med å sjå korleis FRP talar individet si sak.
Vis hele sitatet...
FrP vil gjøre om bankene til "lånekassa", de private tilbudene bankene kan gi vil komme i konkurannse med hverandre, som igjen vil føre til bedre tilbud for studentene.
Sitat av AndyDepp Vis innlegg
FrP vil gjøre om bankene til "lånekassa", de private tilbudene bankene kan gi vil komme i konkurannse med hverandre, som igjen vil føre til bedre tilbud for studentene.
Vis hele sitatet...
Så kan vi jo begynne å spørre oss om de vil gjøre det som er mest økonomisk riktig for dem, eller ikke. Gjør det de, velger de kanskje å diskutere å sette strengere krav (mindre penger ut), dårligere vilkår(mere/raskere penger inn).
Men nei, vi veit jo alle at eliten aldri samles over en øl for å diskutere alles interesser.

Det blir for naivt og barnslig å tro at rike mennesker i maktpossisjoner aldri vil utnytte det til sin egen fordel.
Sist endret av oom; 26. april 2010 kl. 05:51.
Sitat av OoM Vis innlegg
Så kan vi jo begynne å spørre oss om de vil gjøre det som er mest økonomisk riktig for dem, eller ikke. Gjør det de, velger de kanskje å diskutere å sette strengere krav (mindre penger ut), dårligere vilkår(mere/raskere penger inn). Men nei, vi veit jo alle at eliten aldri samles over en øl for å diskutere alles interesser.

Det blir for naivt og barnslig å tro at rike mennesker i maktpossisjoner aldri vil utnytte det til sin egen fordel.
Vis hele sitatet...
Nå stemmer jeg ikke FrP, men jeg ser ikke noe problem i at staten kan gi direktiver om hvordan slike lån skal fungere. Rett og slett et rammeverk bankene må operere under. Staten kan gjerne gjøre dette med å sette lånekassen som garantist for folk.

Jeg synes det er rart at alle ser på lånekassen som en utrolig effektiv og rettferdig bankløsning som om den er julenissen selv. Hadde det ikke vært for stipend-ordningen, og rentefri periode mens man studerer, så kan jeg love dere at alle hadde synes lånekassen ikke var noe spesielt. Jeg tenker at staten kan like gjerne la bankene ta over denne delen av jobben, lån-delen, tenker jeg på.

En annen ting. Lån-delen av lånekassen tjener STORE penger. De sparer inn på kundebehandling og markedsføring, gjør det dem til en bedre egnet bank for oss studenter? Jeg må personlig si at jeg hadde løpt til en annen bank om de fikk lov av staten til å stille samme vilkår med den i ryggen. Jeg kommer alltid i minst 20-minutters kø på telefon. De ringer meg ikke opp selv om de sier det. De mister K-blanketter slik at jeg må sende nye fra utlandet. De glemmer å gjøre om til stipend selv om de har fått dokumentasjon tilsendt. De har ubrukelige frister på ting, slik som f.eks 1 års frist på å dokumentere studiepoeng. Hva er det lånekassen er GOD på egentlig?
Sist endret av Matthiesen; 26. april 2010 kl. 06:13.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Nå stemmer jeg ikke FrP, men jeg ser ikke noe problem i at staten kan gi direktiver om hvordan slike lån skal fungere. Rett og slett et rammeverk bankene må operere under. Staten kan gjerne gjøre dette med å sette lånekassen som garantist for folk.
Vis hele sitatet...
Rammeverk er en selvsagthet. Det er hvordan de vil kunne utnyttes jeg peker på.

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Jeg synes det er rart at alle ser på lånekassen som en utrolig effektiv og rettferdig bankløsning som om den er julenissen selv. Hadde det ikke vært for stipend-ordningen, og rentefri periode mens man studerer, så kan jeg love dere at alle hadde synes lånekassen ikke var noe spesielt. Jeg tenker at staten kan like gjerne la bankene ta over denne delen av jobben, lån-delen, tenker jeg på.
Vis hele sitatet...
Det er stipend-ordningen og den den rentefrie perioden når man studerer som gjør lånekassen så attraktivt. Og, er det ikke staten i hovedsak som er ansvarlig for låna via lånekassen?

Sitat av Matthiesen Vis innlegg
En annen ting. Lån-delen av lånekassen tjener STORE penger. De sparer inn på kundebehandling og markedsføring, gjør det dem til en bedre egnet bank for oss studenter? Jeg må personlig si at jeg hadde løpt til en annen bank om de fikk lov av staten til å stille samme vilkår med den i ryggen. Jeg kommer alltid i minst 20-minutters kø på telefon. De ringer meg ikke opp selv om de sier det. De mister K-blanketter slik at jeg må sende nye fra utlandet. De glemmer å gjøre om til stipend selv om de har fått dokumentasjon tilsendt. De har ubrukelige frister på ting, slik som f.eks 1 års frist på å dokumentere studiepoeng. Hva er det lånekassen er GOD på egentlig?
Vis hele sitatet...
Det er god på det at de i all hovedsak klarer å få ut penger til riktig tid, uten noe problemer til den absolutte majoriteten av studenter og elever.
Det er en usedvanlig liten prosent som klager så utrolig høyt at det skulle høres ut som om at Lånekassen holdt på å bryte sammen i elendighet.
Jeg synes ihvertfall det er ganske naivt at noen vil tape penger på en allerede altfor nedprioritert gruppe.

For all del, jeg ser problemene som finnes men, jeg ser ikke hvor grunnlaget for å legge det ned ligger?
Ofte er det bedre, billigere og raskere å rydde rommet en å flytte til et helt nytt.
Sist endret av oom; 26. april 2010 kl. 07:28.
Sitat av OoM Vis innlegg
Så kan vi jo begynne å spørre oss om de vil gjøre det som er mest økonomisk riktig for dem, eller ikke. Gjør det de, velger de kanskje å diskutere å sette strengere krav (mindre penger ut), dårligere vilkår(mere/raskere penger inn).
Men nei, vi veit jo alle at eliten aldri samles over en øl for å diskutere alles interesser.

Det blir for naivt og barnslig å tro at rike mennesker i maktpossisjoner aldri vil utnytte det til sin egen fordel.
Vis hele sitatet...
hvis bankene skal gjøre det som er best økonomisk sett, vil det være og gi bra tilbud, for hvis du skal overleve på det friemarkede, så er det tilbudene du gir som avgjør hvor langt du kommer.
Satser du på og ha det dyreste får du heller ikke mange kunder.
Tilbudene vil balansere seg ut, gi mer fordeler til kundene, gjøre det billigere for kundene etc etc.

Konkurannse er det som driver bedriftene til og gjøre det bra.
Har de ingen konkuranse er det heller inget poeng i og lage bra og billige tilbud, for da er du ikke avhengi av konkuransens makt i samfunnet.

Enkelt logikk.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av AndyDepp Vis innlegg
FrP vil gjøre om bankene til "lånekassa", de private tilbudene bankene kan gi vil komme i konkurannse med hverandre, som igjen vil føre til bedre tilbud for studentene.
Vis hele sitatet...
Veit du, eg har ikkje tru på at private banker vil stille opp med rentefrihet om du er arbeidsledig eller under utdanning, tilby gratis gjeldsforsikring, usedvanlig lav rente, rett på (!) lån, eller noko av det lånekassa tilbyr.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Veit du, eg har ikkje tru på at private banker vil stille opp med rentefrihet om du er arbeidsledig eller under utdanning, tilby gratis gjeldsforsikring, usedvanlig lav rente, rett på (!) lån, eller noko av det lånekassa tilbyr.
Vis hele sitatet...
Det må de pent om de vil overleve på markede, hvis ikke får de for få kunder.
Tilbudene de skal gi til studente må oppfylle visse krav, hvis ikke er det andre banker som kommer til og ta kundene ifra dem, og det har de ikke råd til og miste.
Og gi studenter tilbud er ikke bare noe sikter på og gjøre et skoleår.
Det handler også om og sikre seg kunder i fremtiden.
Stemmer høyre jeg. Grunnene er Ja til EU, skolepolitikken, valgfriheten og lavere skatter og avgifter. Venstre er ikke helt der for min del og FrP har noen alt for drøye meninger som (i mitt hode) ikke henger på greip.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av AndyDepp Vis innlegg
Det må de pent om de vil overleve på markede, hvis ikke får de for få kunder.
Vis hele sitatet...
Bankane overlever jo fint uten å tilby studielån i stor grad i dag. Og det er vel ingen som vil tvinge bankane til å tilby det? Og det er heller ikkje gitt at bankane vil tilby studielån på linje med lånekassen - altså ALLE.
Sitat av AndyDepp Vis innlegg
Og gi studenter tilbud er ikke bare noe sikter på og gjøre et skoleår.
Det handler også om og sikre seg kunder i fremtiden.
Vis hele sitatet...
Som fort vil sei at dei som ikkje er interessante kunder ikkje får lån. I motsetning til lånekassen som kun bryr seg om antallet år du har rett på støtte, og om du går på ei godkjent utdanning.
Sitat av AndyDepp Vis innlegg
FrP vil gjøre om bankene til "lånekassa", de private tilbudene bankene kan gi vil komme i konkurannse med hverandre, som igjen vil føre til bedre tilbud for studentene.
Vis hele sitatet...
Sterkt uenig der siden det da vil bli slutt på rentefritt lån under utdanning. Det er IKKE særlig bra tilbud for studentene og vil nok føre til at færre gidder og ta en master f.eks.
Må si at jeg lar mine egne erfaringer overstyre hele min holdning. Nå som jeg i en tidligere post argumenterte FOR å privatisere lånekassen, kom jeg på en ting som gjorde at jeg faktisk tar en helomvending. Nå er jeg MOT det.

Lånekassens inntekter fra lån er med på å finansiere stipendene. Dette kan vi ikke la gå til private banker. Ved å privatisere vil vi øke kostnadene ved å ha stipender til studenter.

La oss heller ansette mer proffe folk i lånekassen og flere kundebehandlere.
Sussenusselig
CaptainP's Avatar
Jeg stemmer ikke. Jeg har kjøpt masse ulovlige våpen og venter på rasekrigen som jeg, gjennom populære medier og youtube videor, har fått bevist at kommer .
Sist endret av CaptainP; 26. april 2010 kl. 08:53.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Bankane overlever jo fint uten å tilby studielån i stor grad i dag. Og det er vel ingen som vil tvinge bankane til å tilby det? Og det er heller ikkje gitt at bankane vil tilby studielån på linje med lånekassen - altså ALLE.


Som fort vil sei at dei som ikkje er interessante kunder ikkje får lån. I motsetning til lånekassen som kun bryr seg om antallet år du har rett på støtte, og om du går på ei godkjent utdanning.
Vis hele sitatet...
"
Statens lånekasse

Lånekassen bør avvikles og erstattes med en statlig garantiordning som den enkelte student kan benytte i private banker. Slik blir det konkurranse mellom bankene for å gi studentene et best mulig tilbud, og man får fjernet lånekassens monopol.
Studiefinansiering bør gis via en garantiordning som den enkelte student kan benytte for å få lån i ordinær bank. Vi mener at studiefinansieringen skal gi studentene tilstrekkelig økonomi til å studere på heltid, og vil heve grensen for hvor mye studenter kan ha i inntekt og formue før det går utover stipendet. Videre bør mer av lånet gjøres om til stipend ved gjennomføring av studier på normert eller kortere tid. (Tatt fra FrP.no ) "

Enkelt og kort forklart.
Sitat av AndyDepp Vis innlegg
"
Statens lånekasse

Lånekassen bør avvikles og erstattes med en statlig garantiordning som den enkelte student kan benytte i private banker. Slik blir det konkurranse mellom bankene for å gi studentene et best mulig tilbud, og man får fjernet lånekassens monopol.
Studiefinansiering bør gis via en garantiordning som den enkelte student kan benytte for å få lån i ordinær bank. Vi mener at studiefinansieringen skal gi studentene tilstrekkelig økonomi til å studere på heltid, og vil heve grensen for hvor mye studenter kan ha i inntekt og formue før det går utover stipendet. Videre bør mer av lånet gjøres om til stipend ved gjennomføring av studier på normert eller kortere tid. (Tatt fra FrP.no ) "

Enkelt og kort forklart.
Vis hele sitatet...
Spørsmålet er jo hvor de ekstra pengene skal komme fra? Som du kan se over går renteinntektene på lånekassenlån direkte tilbake til andre studenter og til lånekassen generelt. At private banker på noen måte vil drive med noe sånt som dette uten noen form for overskudd er jo absurd. FrP vil jo gjøre dette for å kutte i kostnader og i dette tilfellet blir det direkte kutt i velferd. Jeg er også svært skeptisk til at banker vil gi rentefritt lån til de som sitter på større formuer de har spart opp. Det blir jo direkte tap ettersom de bare kan betale ned lånet med ett fradrag og da ha fått gratis lån uten rente som jo er tap for en bank. Nei, lånekassen er noe av det beste som har skjedd norsk utdanning og burde heller fått mer midler å rutte med i tillegg til økt stipend og lån for studenter som tar mastergrad.
Sitat av Nimrad Vis innlegg
Spørsmålet er jo hvor de ekstra pengene skal komme fra? Som du kan se over går renteinntektene på lånekassenlån direkte tilbake til andre studenter og til lånekassen generelt. At private banker på noen måte vil drive med noe sånt som dette uten noen form for overskudd er jo absurd. FrP vil jo gjøre dette for å kutte i kostnader og i dette tilfellet blir det direkte kutt i velferd. Jeg er også svært skeptisk til at banker vil gi rentefritt lån til de som sitter på større formuer de har spart opp. Det blir jo direkte tap ettersom de bare kan betale ned lånet med ett fradrag og da ha fått gratis lån uten rente som jo er tap for en bank. Nei, lånekassen er noe av det beste som har skjedd norsk utdanning og burde heller fått mer midler å rutte med i tillegg til økt stipend og lån for studenter som tar mastergrad.
Vis hele sitatet...

Synes du kommer med mange ville påstander her.

At lånekassens overskudd går tilbake til stipendene er en ting, men jeg skjønner ikke hvorfor det er relevant. Et monopol fører til et dårligere tilbud for kundene, sånn er det mer eller mindre alltid, uten unntak.

Og hvor har du det fra at banker vil gi lån til de som er i stand til å betale ned alt på ETT avdrag? Det er jo opp til hver enkelt bank.

Synes dere sosialister fokuserer litt vel mye på regelverk og litt lite på logisk tenking ift. markedsøkonomi
Jeg stemmer ikke på et parti bare fordi de er for avkriminalisering av narkotika, men fordi de skal representere landet godt.
Sitat av Spesiellgnom Vis innlegg
Et monopol fører til et dårligere tilbud for kundene, sånn er det mer eller mindre alltid, uten unntak.
Vis hele sitatet...
Nei. Feil feil feil. Når monopolet er drevet av staten så stemmer ikke slike modeller. Ta f.eks vinmonopolet. Se på hvor mye som er avgifter, så vil du se at Vinmonopolet er veldig billig. De er en stor aktør som får mye forhandlingsstyrke. De kjøper veldig god vin til veldig konkurransedyktig pris. Det finnes en rekke eksempler på at statlig kontroll (monopol) ikke fører til monopolpriser for kundene.
Sitat av Kramer Vis innlegg
Jeg stemmer ikke på et parti bare fordi de er for avkriminalisering av narkotika, men fordi de skal representere landet godt.
Vis hele sitatet...
Hva vil det si å representere landet godt?

I mine øyne er det god reklame for landet med en mindre sneversynt narkotikapolitikk..

Og er det egentlig ikke kongefamiliens jobb å representere norge? Kanskje vi skal la politikerne bry seg om politikk?
Sitat av AndyDepp Vis innlegg
"
Statens lånekasse

Lånekassen bør avvikles og erstattes med en statlig garantiordning som den enkelte student kan benytte i private banker. Slik blir det konkurranse mellom bankene for å gi studentene et best mulig tilbud, og man får fjernet lånekassens monopol.
Studiefinansiering bør gis via en garantiordning som den enkelte student kan benytte for å få lån i ordinær bank. Vi mener at studiefinansieringen skal gi studentene tilstrekkelig økonomi til å studere på heltid, og vil heve grensen for hvor mye studenter kan ha i inntekt og formue før det går utover stipendet. Videre bør mer av lånet gjøres om til stipend ved gjennomføring av studier på normert eller kortere tid. (Tatt fra FrP.no ) "

Enkelt og kort forklart.
Vis hele sitatet...
Hvis du ikke har noe bedre argumenter på lur enn copypasta fra frp.no kan du likegodt holde kjeft. Blir du helt overbevist om jeg har rett hvis jeg sakser inn et stykke tekst fra Ap.no som motsier FRP copypastaen din?

For å ta det rimelig enkelt - tilbudet lånekassen gir dagens studenter finnes ikke økonomisk forsvarlig for en privat bank. Ingen banker vil idag gi deg et rentefritt lån i fem år, eller like lave renter som lånekassen. Hvorfor ikke? Fordi det ikke er god økonomi for banken...

Om du som er så imot statlig innblanding, monopol osv - det er vel mye bedre å avvikle lånekassen og isteden TVINGE private banker å tilby studenter lån som bankene i utgangspunktet ikke ønsker å tilby. Lukter statlig innblanding lang lang vei her..

Alt i alt - mener du virkelig at å avvikle lånekassen vil gi studentene et bedre tilbud?

Sitat av r0bin Vis innlegg
.

Forslag til innstramming er: Færre kommuner! Det er idag 430 kommuner her i Norge, dette burde blitt sammenslått til rundt halvparten.

Antall offentlig ansatte må reduseres, de skaper absolutt ingen verdier! Total antallet for offentlige ansatte var ifor på 711 000 av en arbeidsstyrke på 2,62 millioner (legg til at rundt 339.200 er uføre). Hollandssyke anyone?
Vis hele sitatet...
Og hvor skal de offentlige ansatte jobbe istedenfor? Jeg mener - jeg antar du er ute etter kanskje en halvvering av offentlig ansatte, så det vil jo skape enormt mange flere arbeidsledige.. Eller tror du vi har så flust med jobber her i Norge et 2-300 000 bare kan finne seg ny jobb i løpet av et år eller to - i tillegg til alle de andre arbeidsledige vi har fra før (ikke en så stor prosent, men fortsatt en gruppe som vil ut i jobb, men som ikke får jobb.).
Sist endret av emphi; 26. april 2010 kl. 17:46.
Sitat av emphi Vis innlegg
Hvis du ikke har noe bedre argumenter på lur enn copypasta fra frp.no kan du likegodt holde kjeft. Blir du helt overbevist om jeg har rett hvis jeg sakser inn et stykke tekst fra Ap.no som motsier FRP copypastaen din?

For å ta det rimelig enkelt - tilbudet lånekassen gir dagens studenter finnes ikke økonomisk forsvarlig for en privat bank. Ingen banker vil idag gi deg et rentefritt lån i fem år, eller like lave renter som lånekassen. Hvorfor ikke? Fordi det ikke er god økonomi for banken...

Om du som er så imot statlig innblanding, monopol osv - det er vel mye bedre å avvikle lånekassen og isteden TVINGE private banker å tilby studenter lån som bankene i utgangspunktet ikke ønsker å tilby. Lukter statlig innblanding lang lang vei her..

Alt i alt - mener du virkelig at å avvikle lånekassen vil gi studentene et bedre tilbud?



Og hvor skal de offentlige ansatte jobbe istedenfor? Jeg mener - jeg antar du er ute etter kanskje en halvvering av offentlig ansatte, så det vil jo skape enormt mange flere arbeidsledige.. Eller tror du vi har så flust med jobber her i Norge et 2-300 000 bare kan finne seg ny jobb i løpet av et år eller to - i tillegg til alle de andre arbeidsledige vi har fra før (ikke en så stor prosent, men fortsatt en gruppe som vil ut i jobb, men som ikke får jobb.).
Vis hele sitatet...
Banken tjener på det over lang tid, som jeg har sagt tidligere, det handler ikke bare om hva som skjer der og da, men også om og få flest kunder og beholde dem.
Det bør ikke være så jævlig vanskelig og se hvordan konkurannse i bedrifter fungerer...
Alt i alt så mener jeg at å avvikle lånekassen vil være bedre for studenter.

De offentlig ansatte? De private drikker jo ikke akkurat uten ansatte.
Så fler begynner og jobbe i det private instansene.
Best uten ball!
r0bin's Avatar
Sitat av emphi Vis innlegg
Og hvor skal de offentlige ansatte jobbe istedenfor? Jeg mener - jeg antar du er ute etter kanskje en halvvering av offentlig ansatte, så det vil jo skape enormt mange flere arbeidsledige.. Eller tror du vi har så flust med jobber her i Norge et 2-300 000 bare kan finne seg ny jobb i løpet av et år eller to - i tillegg til alle de andre arbeidsledige vi har fra før (ikke en så stor prosent, men fortsatt en gruppe som vil ut i jobb, men som ikke får jobb.).
Vis hele sitatet...
Sa jeg at det skulle bli masse oppsigelser iløpet av et til to år?
Det finnes masse kvalifisert arbeidskraft i det offentlige som kan fint få plass i privat sektor over tid!
Dette er egentlig ikke noe å diskutere, for det er noe som må skje. For når oljen tar slutt har vi aldri i verden råd til å ha rundt 1/3 av arbeidsstyrken i offentlig sektor som ikke står for noe verdiskapning! Med mindre du vil se oljefondet skal bli brukt til lønninger til unødvendige stillinger.
Så det er bedre at vi begynner med engang, isstedenfor for å få det problemet du beskriver.
Ordenens Seglbevarer
Ond^Sofa's Avatar
Sitat av Synderen Vis innlegg
Så vidt det meg bekjenner så er tankegangen å bare bruke avkastningen til fondet i statsbudsjettet og spare selve oljefonder til tider da økonomien trenger en ekstra innsprøytning, som i år da de valgte å bruke penger fra oljefondet pga finanskrisen.

Derfor kommer Norge til å klare seg mye som før selv når oljen er slutt. Det ser enkelt ut i mitt hode: Spare oljefond = større oljefond = mer renter
Vis hele sitatet...
Så når alle oljereserver er tømt, skal vi bare leve på det vi har på bok - resten av evigheten?
Sitat av Ond^Sofa Vis innlegg
Så når alle oljereserver er tømt, skal vi bare leve på det vi har på bok - resten av evigheten?
Vis hele sitatet...
Alle snakker om at vi må få i gang noe levedyktig industri på siden av oljen. Det er vel og smart, men hvor mange folk har vi her i landet? Hvor mye industri har vi mulighet til å være spisskompetent på? Jeg tenker at når oljen begynner å ta slutt, vil vi gradvis gå over til andre ting å leve av.

At mange bedrifter i dag flagger ut er veldig dumt. Skulle gjerne sett at de var mer konkurransedyktige slik at de kunne blitt her i landet og skapt arbeidsplasser. Men det er ikke slik at staten skal gå inn og subsidiere næringslivet for en hver pris. Jeg er ikke selv klar over hvilke faktorer som gjør at enkeltbedrifter flagger ut. Har til gode å se en forklaring på hva den norske stat i såfall gjør "feil", som forårsaker dette.

Kanskje vi heller skal peke på hva som er feil før vi krever en løsning?
Sitat av DumDiDum Vis innlegg
Tja, nå er det jo i all hovedsak såkalt høykultur som får noe særlig støtte; alt av festivaler som drar mer enn 10 mennesker må leve sitt eget liv. Noen kommuner er riktignok flinke til å legge til rette med bandlokaler for byene sine, men dette har ikke noe med kulturbudsjettet sentralt å gjøre. Hvis det er en gruppe i Norge som har råd til å markedspris på kulturtilbudet sitt så er det fanden meg vestkantfiffen

Jeg tror FRP er på rett spor her jeg. Systemet som ble bygd opp var i stor grad basert på at det var sosial stigma i få penger av sosialen. Fokuset kunne dermed i stor grad være på å være konstruktiv og få folk tilbake i arbeid. Generasjonen født på midten av 80-tallet har aldri opplevd å ikke få lørdagsgodteri fordi man ikke hadde råd, i stor grad aldri opplevd at å få en sykkel faktisk var en big deal, og har dermed en helt annet forhold til penger og ressurser enn vi hadde. Hos alt jeg har hatt av venner har det vært en underliggende "du betaler for deg selv"-holdning (selv om man hjelper hverandre når det trengs, no questions asked), imens lillebroren min (18 år gammel) og vennene hans har et helt annet forhold til å bomse av andre.

Oljepengene i Norge har blitt delt eksepsjonelt rettferdig, og det kommer de nok til å fortsette å bli. Ser du mange oljemilliardærer på listene over norges rike? (Nei, men til gjengjeld finner du flere som har drivet med salg av dagligvarer.. dårligste fungerende eksempel på fritt marked noensinne!)

Etter å ha jobbet på Hellerud Videregående skole* og bodd på Grønland gikk jeg fra å være ihuga liberalist til å være rein kultur-rasist. Alle de skolene i Oslo med lavest snitt for å komme inn på er fulle av minoritetselever. Så godt som alle er født i Norge, men veldig mange prater alikevell gebrokkent og forferdelig norsk. Dette er fanden meg en tidsbombe av dimensjoner fordi veldig mange av disse folkene kommer til å være samfunnstapere absolutt hele livet sitt, og FRP er igjen veldig tidlig på banen med å annerkjenne at dette er et problem, selv om løsningene og retorikken deres ikke akkurat er av beste slaget.

*Jeg likte forøvrig veldig godt å undervise der; på allmenn påbygg var det ganske mange hyggelige elever, og jeg møtte veldig mange flinke lærere der..

[Signert venstremedlem som ikke stemte venstre fordi jeg fryktet at FRP skulle komme i maktposisjon]
Vis hele sitatet...
Altså, det var veldig interessant. Må takke for oppklaringen.... men annet enn å begrunne og rettferdiggjøre politikken deres, gir du virkelig ingen grunn på hvorfor FRP er bra. Privatisering + mindre til folket. Jaja, som sagt... Hvis man ikke er interessert i sport, musikk, film, annen kunst, ikke har noen i familien som er syke, er RIK og gir faen i de fattige.. da er FRP kanskje aktuelt.

Når det er sagt, ville jeg aldri stemt FRP uansett om jeg hadde hatt en milliard.
Trigonoceps occipita
vidarlo's Avatar
Donor
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Alle snakker om at vi må få i gang noe levedyktig industri på siden av oljen. Det er vel og smart, men hvor mange folk har vi her i landet? Hvor mye industri har vi mulighet til å være spisskompetent på? Jeg tenker at når oljen begynner å ta slutt, vil vi gradvis gå over til andre ting å leve av.
Vis hele sitatet...
Vi har spisskompetanse på subseautstyr. Vi har spisskompetanse på ekstremt vanskelige skip, takka vere Rolls Royce, ABB Ulsteinvik og Kongsberg. Denslags spisskompetanse forsvinner ikkje fordi oljen forsvinner. Kort sagt er ikkje norsk industri industri lenger - det er høgteknologi. Norske verft bygger ikkje skrog, dei bygger avanserte skip... I motsetning til f.eks. Polen.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Frp har min stemme pga forsvarspolitikken. Jeg kommer selv kanskje til å kjøre en karriere innenfor det norske forsvar, og vil da at Norge skal være aktive i utlandet, militært.
De ser med bekymring på at Norge bruker lite av BNP på Forsvar og alt som hører det med, og ønsker å gjøre en forandring her. Mulig at mye av deres politikk er dårlig økonomisk, men personlig mener jeg at vi kan bruke noe av Oljefondet til forbedring av Norge, men ikke alt selvfølgelig.

Oisann! Over 200 innlegg alt! johu!
Dæven, hadde norges befolkning bestått av folk fra Freakforum hadde spoonheim kanskje kunne blitt statsminister.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Hva i allverdens land og rike mener du med det? :S
Jeg stemmer rødt på grunn av Erling Folkvord og stemmer aldri på de store partiene, for vi trenger også de små og det er allerede nok av de som stemmer på de store.
Det burde være en høyst reel målsetning og være nr.1 i verden innenfor utdanning og forskning.
Tar vi ett ordentlig jafs av oljefondet og invisterer hardt her vil det gi en enorm avkastning i fremtiden.
Den politiske retningen som åpner for dette får min stemme ved neste valg!
Sist endret av Lizz; 27. april 2010 kl. 22:01.
Pseudonym
Riverton's Avatar
Trådstarter
Enig i det du sier der! Få Frp til å mene noe slikt, og være litt mindre pengebrukende, og de er et svært godt parti!
Hvorfor er Rødt, Demokratene og DLF med her? De sitter ikke på stortinget, så jeg ser ikke helt poenget?
Sitat av Edmund_Burke Vis innlegg
Hvorfor er Rødt, Demokratene og DLF med her? De sitter ikke på stortinget, så jeg ser ikke helt poenget?
Vis hele sitatet...
Så man kan ikke holde med et parti selv om det ikke er representert på stortinget?
Sitat av Lizz Vis innlegg
Det burde være en høyst reel målsetning og være nr.1 i verden innenfor utdanning og forskning.
Tar vi ett ordentlig jafs av oljefondet og invisterer hardt her vil det gi en enorm avkastning i fremtiden.
Den politiske retningen som åpner for dette får min stemme ved neste valg!
Vis hele sitatet...
Med dagens elever, og viktigere, dagens skole? Ikke fanden!

Vi er allerede blant de som bruker mest penger pr elev i verden. Det er arbeidsbetingelsene, kunnskapsfrykten og den helt hårreisende mangelen på beslutningsmyndighet lærere i den norske skolen har som må fikses først.

På universitetene er de delene som det er bruk for (Sintef, Offshore-miljøene etc) gode og virkelighetsnære, imens resten varierer fra middelmådigheten til det hårsynkene (humaniora). Jeg tror ikke det heller er spesielt enkelt å fikse med mer penger. Du trenger bedre folk.
Sitat av AndyDepp Vis innlegg
Banken tjener på det over lang tid, som jeg har sagt tidligere, det handler ikke bare om hva som skjer der og da, men også om og få flest kunder og beholde dem.
Det bør ikke være så jævlig vanskelig og se hvordan konkurannse i bedrifter fungerer...
Alt i alt så mener jeg at å avvikle lånekassen vil være bedre for studenter.

De offentlig ansatte? De private drikker jo ikke akkurat uten ansatte.
Så fler begynner og jobbe i det private instansene.
Vis hele sitatet...
Konkuranse mellom bedrifter, ja, men hva faen skjer med bensin-krigen? Det er jo ytterst sjelden vi har noen reel priskrig mellom bensinstasjoner - de legger seg isteden på samme prisnivå og "alle" tjener på det. Alle i dette tilfellet er da bensinstasjonene - ikke kundene.

Samme med matvare-kjedene. En skulle tro at de forskjellige kjedene skulle være interessert i å konkurere mer på pris seg i mellom, men faktum er jo at meny, spar og kiwi er eid av samme kjede, og ikke har noe ønske om å konkurere med hverandre på pris, samtidig som alle kjedene er klar over at om alle holder et vist prisnivå så tjener alle mer penger. Og jaggu skal du være klar over at matvarebutikkene går med et helvettes overskudd og overhodet ikke lider noen nød. De kunne gitt oss billigere varer - men da ville ikke eierne og aksjonærene blit forbnøyd med overskuddet.

Med andre ord tar du feil når du hevder at konkuranse mellom bedriftene alltid vil gi kundene et bedre tilbud. Joda, de ønsker jo å gi meg det beste tilbudet - etter at de er sikre på at de tjener nok penger uansett. Det er i hovedsak bare bedrifter som tilbyr tjenester man strengt tatt ikke trenger som må konkurere på pris og tilbud - de næringene som leverer tjenester folk _må_ ha; dagligvarer, bensin, lån (og studielån!) osv - de vet at kundene kommer uansett og trenger i mye mindre grad bry seg om å konkurere på pris og tilbud.
Det var da merkelig mange som holder med AP, er dere virkelig så fornøyde med hvordan Norge er i dag? Sjøl stemte jeg FRP, men ser ikke bort ifra at Venstre kunne gjort det bra i regjering heller.

Sitat av Lizz Vis innlegg
Det burde være en høyst reel målsetning og være nr.1 i verden innenfor utdanning og forskning.
Tar vi ett ordentlig jafs av oljefondet og invisterer hardt her vil det gi en enorm avkastning i fremtiden.
Den politiske retningen som åpner for dette får min stemme ved neste valg!
Vis hele sitatet...
Tenker litt sånn selv, vi må slutte å spare oljepengene så de gamle kan sitte på hjem og råtne noen ekstra år, og vi må slutte å gi bort det lille som skal brukes til land som "trnger det". Og heller investere, bygge riket, bli sett av verden på en annen måte.
Er det noe som hindrer bankene i å gi et lignende tilbud til studenter som lånekassen? Siden fri konkurranse ifølge flere her åpenbart er bedre så burde det ikke vært et problem. Hvis de ikke klarer å gi et bedre tilbud nå, vil de ikke klare det om lånekassen ble borte.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Mange her har forstått at den svarte massen som vi* borer etter vil forsvinne en dag, og at vi tjener enorme mengder penger på den. Disse pengene bruker vi i stor grad til å investere i andre land, slik at når vår olje er borte vil statskassen fremdeles håve inn en pen sum med penger fra utenlandske bedrifter. For de som ikke visste dette er det dette som heter oljefondet, dette er bra bruk av pengene, dette er sparing for fremtiden. Disse pengene burde vi derfor i liten grad bruke på oss selv her og nå, tanken kan friste, akkurat som sparegrisen over peishyllen når mobilen er gammel, men å knuse den i dag vil straffe oss i morgen.

Videre burde vi bygge opp en eller annen form for næringsvirksomhet til lands også, slik at vi har jobber og et fungerende næringsliv utenom oljen som også kan betale for velferden vår. Men så er spørsmålet, når? Skal vi ta den sorgen når oljen tar slutt, eller skal vi kanskje begynne nå?

Jeg er blant dem som er for at vi skal kutte ned på oljeindustrien, få en ørliten smakebit av hva fremtiden bringer. Ja, vi vil tjene mindre nå, men oljen forsvinner ikke, den strekker faktisk lengre. Jeg ser mange gode ting med å ruste ned olje-sektoren:
  • Vi får mer fokus på andre områder
  • Oljen forurenser mye, så vi blir litt renere
  • Vi rasjonerer oljen slik at den varer lengre
Og mer til.

Så om du tenker at vi burde lære oss å leve uten oljen så fort som mulig, da burde du sporenstreks se etter et parti som vil ruste ned olje industrien.

*Med "vi" og "oss" mener jeg alle som påvirkes av norsk innenrikspolitikk eventuelt det geografiske Norge.
Sitat av slashdot Vis innlegg
Vi har spisskompetanse på subseautstyr. Vi har spisskompetanse på ekstremt vanskelige skip, takka vere Rolls Royce, ABB Ulsteinvik og Kongsberg. Denslags spisskompetanse forsvinner ikkje fordi oljen forsvinner. Kort sagt er ikkje norsk industri industri lenger - det er høgteknologi. Norske verft bygger ikkje skrog, dei bygger avanserte skip... I motsetning til f.eks. Polen.
Vis hele sitatet...
Mitt poeng kom dårlig frem.

Jeg mener at folk må slutte å skrike om at vi ikke har annet å stå på enn olje. Vi har ekstrem kompetanse på det området, og som du sier er det ikke bare på selve pumpingen av oljen vi tilfeldigvis eier.

Når det er slutt på oljen, mener jeg det vil skje en naturlig overføring av kompetanse til andre ting. Jeg synes ikke vi skal begynne å forberede oss på at oljen tar slutt. Markedet fikser det når den tid kommer.
Sitat av Matthiesen Vis innlegg
Når det er slutt på oljen, mener jeg det vil skje en naturlig overføring av kompetanse til andre ting. Jeg synes ikke vi skal begynne å forberede oss på at oljen tar slutt. Markedet fikser det når den tid kommer.
Vis hele sitatet...
Men du kan da umulig nekte på at hvis vi tar grep nå og satser fremover så kommer vi til å stå mye sterkere når olja tar slutt. Kompetanse er noe man utvikler over tid så jo før jo heller. Satser vi stort nok kan vi kanskje slutte å pumpe opp olje for å spare miljøet og det er jo ubetinget positivt.
Slik det er i dag så går de kloke hodene etter pengene og så lenge oljeindustrien sitter på pengene så vil teknologien på andre områder sakke akterut.
Sist endret av Mith; 28. april 2010 kl. 20:14.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Så man kan ikke holde med et parti selv om det ikke er representert på stortinget?
Vis hele sitatet...
Det har jeg aldri sagt, det jeg sa var at det var dumt at de skulle være representert i denne avstemningen. Akkurat som at det er tåpelig at Torstein Dahle får delta i partilederdebatt og at Rødt pleier å være med på meningsmålinger i aviser.
Sitat av Edmund_Burke Vis innlegg
Det har jeg aldri sagt, det jeg sa var at det var dumt at de skulle være representert i denne avstemningen. Akkurat som at det er tåpelig at Torstein Dahle får delta i partilederdebatt og at Rødt pleier å være med på meningsmålinger i aviser.
Vis hele sitatet...
Hvorfor? TS spør da vitterlig om hvilket parti vi holder med. Da synes jeg heller at han burde ta med noen av de mindre partiene enn at 40+ folk ska spørre hvor Rødt, DLF, Demokratene er. La de være representert på pollen slik at det blir hakket enklere å lese av, dessuten så har Rødt veldig mange støttespillere på nFF.
Sitat av Edmund_Burke Vis innlegg
Det har jeg aldri sagt, det jeg sa var at det var dumt at de skulle være representert i denne avstemningen. Akkurat som at det er tåpelig at Torstein Dahle får delta i partilederdebatt og at Rødt pleier å være med på meningsmålinger i aviser.
Vis hele sitatet...
Rødt har jo nesten 9% av stemmene her på forumet. Det er mer enn DLF, SP, KRF og Demokratene til sammen og det er 1/3 større en SV så det er kanskje ikke så rart at de er med?
I det virkelige liv er de det største partiet som ikke sitter på stortinget og mangler kun få stemmer for å komme inn, så jeg syns ikke det er rart at pressen har mer fokus på rødt enn de andre småpartiene, selv om rødt får for lite media dekning etter mitt syn. De spiller også en stor rolle, i forhold til størrelsen, i lokalpolitikken rundt om i landet.
Sist endret av Mith; 30. april 2010 kl. 11:19.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Edmund_Burke Vis innlegg
Det har jeg aldri sagt, det jeg sa var at det var dumt at de skulle være representert i denne avstemningen. Akkurat som at det er tåpelig at Torstein Dahle får delta i partilederdebatt og at Rødt pleier å være med på meningsmålinger i aviser.
Vis hele sitatet...
Newsflash, rødt har opptil flere ganger hatt stortingsrepresentanter på stortinget og er representert i flere bystyrer.
Sitat av Elemental Vis innlegg
Hvorfor? TS spør da vitterlig om hvilket parti vi holder med. Da synes jeg heller at han burde ta med noen av de mindre partiene enn at 40+ folk ska spørre hvor Rødt, DLF, Demokratene er. La de være representert på pollen slik at det blir hakket enklere å lese av, dessuten så har Rødt veldig mange støttespillere på nFF.
Vis hele sitatet...
Da får de heller spørre om det. Hvis Rødt er så uhyrlig populære, er det jo pussig at de er særdeles dårlig representert rundt om i politikken

Sitat av Mith Vis innlegg
Rødt har jo nesten 9% av stemmene her på forumet. Det er mer enn DLF, SP, KRF og Demokratene til sammen og det er 1/3 større en SV så det er kanskje ikke så rart at de er med?
I det virkelige liv er de det største partiet som ikke sitter på stortinget og mangler kun få stemmer for å komme inn, så jeg syns ikke det er rart at pressen har mer fokus på rødt enn de andre småpartiene, selv om rødt får for lite media dekning etter mitt syn. De spiller også en stor rolle, i forhold til størrelsen, i lokalpolitikken rundt om i landet.
Vis hele sitatet...
Du har aldri tenkt på at grunnen til at de "spiller så stor rolle" er nettopp på grunn av norges venstrevridde presse?

Sitat av Sio Vis innlegg
Newsflash, rødt har opptil flere ganger hatt stortingsrepresentanter på stortinget og er representert i flere bystyrer.
Vis hele sitatet...
Det er feil. Rødt har i sin knapt tre år lange historie hatt null representanter på tinget, og heldigvis failet de i 2009. RV hadde representant mellom 1993-1997, men da hadde ikke slått seg sammen med AKP enda.
Stemte Venstre ved stortingsvalget i fjor, og kommer til å stemme Venstre neste gang
Sitat av AndyDepp Vis innlegg
Banken tjener på det over lang tid, som jeg har sagt tidligere, det handler ikke bare om hva som skjer der og da, men også om og få flest kunder og beholde dem.
Det bør ikke være så jævlig vanskelig og se hvordan konkurannse i bedrifter fungerer...
Alt i alt så mener jeg at å avvikle lånekassen vil være bedre for studenter.
Vis hele sitatet...
Ikke bare ville det vært dumt å avvikle lånekassen - det ville vært totalt katastrofe.

Lånekassen gir ut store lån på nesten nitti tusen kroner i året til nesten alle studentene i landet, og lånene er rente- og avdragsfrie så lenge man er student, rentene er svimlende lave når de først begynner å løpe, og ikke minst gis lånet ut helt uten sikkerhet. I tillegg ender du opp med å cirka halvparten av pengene så lenge du står på alle eksamener. Gå i banken og spør om de er interessert i å adoptere en slik modell, og de vil le høyt av deg. Ikke bare krever de at rentene skal løpe fra dag én, men de krever også en eller annen form for sikkerhet. For å kunne tjene penger på lån uten sikkerhet i det store bildet, må rentene kjøres rett i taket, noe du stadig ser eksempler på i reklamer for den slags lånehaier.

Kort sagt, bankene hadde aldri i verden ville kjørt en slik lånemodell, simpelthen fordi det ikke er penger å tjene på det, i tillegg til at risikoen er altfor høy. Som Geordie sier, ingenting stopper bankene fra å tilby liknende, eller for studenten bedre, lån til studenter i dag, men det er selvsagt ingen banker som er dumme nok til å gjøre noe sånn.

Hvis noe slik skulle fungert, så måtte det vært under kraftig subsidiering fra staten, noe som innebærer de samme statlige utgiftene, bare at de private bankene får de små inntektene som er, i stedet for at de skal gå tilbake til Lånekassen.
Sio
Preussisk Noakitt
Sio's Avatar
Sitat av Edmund_Burke Vis innlegg
Det er feil. Rødt har i sin knapt tre år lange historie hatt null representanter på tinget, og heldigvis failet de i 2009. RV hadde representant mellom 1993-1997, men da hadde ikke slått seg sammen med AKP enda.
Vis hele sitatet...
Forskjellen mellom RV og Rødt er for det meste basert på støtte til AKP-ML, så jeg regnet med RV sin tid.

Edit: Og de ER representerte ved flere bystyrer. Det er ikke feil.
Sist endret av Sio; 30. april 2010 kl. 13:43.
Sitat av Edmund_Burke Vis innlegg
Du har aldri tenkt på at grunnen til at de "spiller så stor rolle" er nettopp på grunn av norges venstrevridde presse?
Vis hele sitatet...
De har også ordfører i Risør og hvis man tar med alle gamle RV/AKP-ere som sitter i maktposisjoner i dag så er det som du sier ikke så rart at de har den posisjonen de har i dag. Jeg vet helt sikkert at det ikke bare er pressen som er venstrevridd her i landet og jeg skjønner ikke helt hva du vil frem til, annet enn å kritisere Rødt for å ta opp for mye plass i forhold til stemmene de får.