Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  99 11106
Hei, jeg har ett spørsmål om overbruk av hasj, noe jeg er litt nervøs for.

Jeg og en venn har nå i to uker røyket gjennomsnittlig 4-5 gram hverdag. Jeg vet ikke om dette er for mye, eller om det gir noen bivirkninger over lengere tid. Og jeg lurer på om jeg kanskje skal være nykter i en lengere periode?

Jeg er relativt "Noob" når det kommer til hasj, så hvis jeg kunne få noen snille svar?

Tusen Takk
Sist endret av Tardenturd; 12. november 2008 kl. 14:06.
4-5 gram dagen er egentlig ganske mye daglig for 2 personer imo, men med det tenker jeg mest på kostnaden.. De fleste "stoners" hadde nok gjort det selv om de hadde hatt råd =P

2 uker er heller ikke så alt for lenge.. Har selv røyket daglig i måneder i strekk før. Etter ca en måned uten, er alt ute av kroppen og tilbake som normal.. Men pass på allikevel!

Det kan være skadelig psykisk på noen.. Noen tåler det og noen ikke.. Folk reagerer forskjellig på ting

du vil nok kjenne de samme bivirkningene som de fleste får.. Dårligere korttidshukommelse, vanskligheter med å sove uten nættings osv.. Men det går som oftest over etter et par dager/uker uten..
Sist endret av Gamgee; 12. november 2008 kl. 14:23. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Det er veldig varierende- og derfor litt vanskelig å si hva som er mye/ikke mye.
Men 4-5 gram hver dag er helt klart for mye, vil jeg si. Fortsetter du det kjøret kommer du til bli rimelig loka i topplokket. Selv om det er uenighet om hvorvidt hasj er farlig eller ei, kan jeg uansett garantere at det ikke er omega3 for hjernen.

Du bør gjøre litt research på dette med mulige bivirkninger selv, men surrete i hodet, dårligere hukommelse, dårligere sosiale evner og mangel på motivasjon, er iallefall noen mulige bivirkninger som ikke er så alt for sjeldne ved for mye røyking over lenre tid.

Men det er bra å se at du tenker over det du gjør. Røyk heller med måte, sier nå jeg.
Sist endret av sumoivar; 12. november 2008 kl. 14:29.
Roskildetendeneser i Fredrikstad?

Jeg synes ikke det er for mye i det hele tatt. Skal man røyke 1g om dagen kan man jo likesågodt røyke 4-5g om dagen, hvis lommeboken tåler det.
Sitat av Trippa Vis innlegg
Roskildetendeneser i Fredrikstad?

Jeg synes ikke det er for mye i det hele tatt. Skal man røyke 1g om dagen kan man jo likesågodt røyke 4-5g om dagen, hvis lommeboken tåler det.
Vis hele sitatet...
Så om jeg var stinn av gryn kunne jeg like gjerne røyka 30 g om dagen også? Hvor går grensa? Ser ikke helt logikken...
Det kommer til et punkt hvor bruk byttes ut med misbruk. Vil si at 4-5 g om dagen, hver dag, i lengden kan regnes som misbruk.
Sist endret av sumoivar; 12. november 2008 kl. 14:39.
Ok, tusen takk for hurtig svar dere

En kraftig Bi-Virkning jeg føler jeg har er en ekstrem umedgjørlig tankegang. som om hjernen min ikke vil stoppe å tenke på ting som jeg undrer meg over. Jeg har nok helt klart røyket for mye, vil jeg selv si, jeg føler med slapp og jeg sover lite. På tide med en pause?
for ikke nevne ranet. Hvor mye mer får du uttav 54g på 14 dager, motfor 14g på 14 dager?
Dette vet jeg ikke, det er vel bare det at jeg vil røyke meg mongo fjern hver gang jeg røyker, istede for den svake sløve følesen, jeg vil si jeg får av ett gram.
Sitat av Tardenturd Vis innlegg
Ok, tusen takk for hurtig svar dere

En kraftig Bi-Virkning jeg føler jeg har er en ekstrem umedgjørlig tankegang. som om hjernen min ikke vil stoppe å tenke på ting som jeg undrer meg over. Jeg har nok helt klart røyket for mye, vil jeg selv si, jeg føler med slapp og jeg sover lite. På tide med en pause?
Vis hele sitatet...
Hvis du vil være på den sikre siden, råder jeg til det. Iallefall nedtrapping. Slike pågående tankerekker du beskriver, er ofte fascinerende i begynnelsen men har en lei tendens til å utvikle seg til noe negativt.
Ikke for å prøve å skremme deg bort, men bare ta det kuligt og gjør det som virker best utifra hvordan du føler deg.
Greit, dette høres lurt ut. Tusen takk for alle svar.
Sist endret av Tardenturd; 12. november 2008 kl. 14:52.
Sitat av sumoivar Vis innlegg
Så om jeg var stinn av gryn kunne jeg like gjerne røyka 30 g om dagen også? Hvor går grensa? Ser ikke helt logikken...
Det kommer til et punkt hvor bruk byttes ut med misbruk. Vil si at 4-5 g om dagen, hver dag, i lengden kan regnes som misbruk.
Vis hele sitatet...
Daglig bruk av et rusmiddel er misbruk.
Sitat av snegler Vis innlegg
Daglig bruk av et rusmiddel er misbruk.
Vis hele sitatet...
Det blir jo bare mening mot mening, men jeg mener at en godt kan unngå ordet missbruk om et daglig moderat bruk av feks cannabis.
Synes heller ikke ordet "snusmissbruker" klinger så veldig..
Sitat av sumoivar Vis innlegg
Så om jeg var stinn av gryn kunne jeg like gjerne røyka 30 g om dagen også? Hvor går grensa? Ser ikke helt logikken...
Det kommer til et punkt hvor bruk byttes ut med misbruk. Vil si at 4-5 g om dagen, hver dag, i lengden kan regnes som misbruk.
Vis hele sitatet...
Jeg vet ikke om det finnes noe fasit på hva som er for mye hasj røyking. Skal du absolut røyke hasj så kan du jo likesågodt røyke så mye lungene dine tåler spør du meg. Skadene kommer vel før eller senere hvis man legger sin elsk på hasj.

Og den misbrukdiskusjonen kommer man aldri noen vei med. Han ruser seg. Basta.
Sitat av Trippa Vis innlegg
Jeg vet ikke om det finnes noe fasit på hva som er for mye hasj røyking. Skal du absolut røyke hasj så kan du jo likesågodt røyke så mye lungene dine tåler spør du meg. Skadene kommer vel før eller senere hvis man legger sin elsk på hasj.

Og den misbrukdiskusjonen kommer man aldri noen vei med. Han ruser seg. Basta.
Vis hele sitatet...
Forsåvidt. Men trådens poeng er om vår venn bør kutte ned/pause røykinga. Da er det vel ikke ett fett om han røyker 1, 4 eller 10 g!?
Men er enig at det er en døfødt diskusjon. Dessuten er det off topic
Not Penny's boat
argh's Avatar
Sitat av sumoivar Vis innlegg
Det blir jo bare mening mot mening, men jeg mener at en godt kan unngå ordet missbruk om et daglig moderat bruk av feks cannabis.
Synes heller ikke ordet "snusmissbruker" klinger så veldig..
Vis hele sitatet...
Så er ikke snus det samme som hasj, ved et hyppig bruk som du forklarer kan du fort gå på en smell. Når det skjer eller i hvor stor grad er helt inviduelt, eller kanskje du ikke ser noe til det i det hele tatt.
Jeg vil anbefale deg å ta det litt med ro, kanskje en gang i helga, annen hver helg feks.
Sist endret av argh; 12. november 2008 kl. 15:38.
Cannabis hver dag er missbruk, uansett hva en enn måtte mene. Først og fremst fordi det går ut over hvordan du takler forskjellige situasjoner som jobb, lekser, sosialt samliv ol, for ikke å snakke om søvnproblemer, tankeoverlastning og apati osv.

Og røyker to personer 4-5 gram hver dag tør jeg vedde på at de garantert har, eller vil få, problemer med nevnte ting. Det gjelder IKKE en snus/siggarett bruker - de er også avhengige av sin daglige dose, men det har meget liten virkning på hverdagen kontra hva en daglig cannabisbruker har.

Ser ut som du har innsett at dette kan være starten til ett begynnende missbruk, det er flott! Du vil spare både helse og lommebok ved å holde deg til en liten jonas i helgen, enn å røyke så store mengder hver dag!

Og, om du slutter å røyke i ukedagene, vil du snart se at du absolutt ikke trenger så mye som 2,5 gram for å røyke deg pissefjern. Så ro ned bruket ditt, og du vil se at det faktisk er mye bedre på alle områder. Spessielt rusen
Sitat av Trippa Vis innlegg
Jeg vet ikke om det finnes noe fasit på hva som er for mye hasj røyking. Skal du absolut røyke hasj så kan du jo likesågodt røyke så mye lungene dine tåler spør du meg. Skadene kommer vel før eller senere hvis man legger sin elsk på hasj.

Og den misbrukdiskusjonen kommer man aldri noen vei med. Han ruser seg. Basta.
Vis hele sitatet...
Hvilke skader er det du snakker om? Slapphet?
Du er like fin om 2 uker uansett selvom du har røyka hver dag i en god stund.
Sist endret av weed911; 12. november 2008 kl. 15:39.
Ok, siden mitt forrige innlegg ble slettet, skal jeg prøve å unngå humor og jeg skal utdype litt..


Du kan ikke bare si at daglig bruk av rusmidler = misbruk. Det finnes mange typer rusmidler, deriblant kaffe som nytes av tør jeg si 99,9+% av verden på daglig basis.

Ta for eksempel Herr Johansen. Herr Johansen jobber hver dag, og når han kommer hjem sliten og utmattet tar han seg én trekk hasj og slapper av resten av kvelden.

Vil du kalle ham en misbruker? Jeg tror ikke det.
Sitat av nZaal Vis innlegg
Ok, siden mitt forrige innlegg ble slettet, skal jeg prøve å unngå humor og jeg skal utdype litt..


Du kan ikke bare si at daglig bruk av rusmidler = misbruk. Det finnes mange typer rusmidler, deriblant kaffe som nytes av tør jeg si 99,9+% av verden på daglig basis.

Ta for eksempel Herr Johansen. Herr Johansen jobber hver dag, og når han kommer hjem sliten og utmattet tar han seg én trekk hasj og slapper av resten av kvelden.

Vil du kalle ham en misbruker? Jeg tror ikke det.
Vis hele sitatet...
Det er ikke akkurat noe utpreget missbruk nei, men her blir det jo snakk om 2,5 g hver bidige dag - og da er man alt annet enn 100% neste dag..
Sitat av Joachimsen Vis innlegg
Det er ikke akkurat noe utpreget missbruk nei, men her blir det jo snakk om 2,5 g hver bidige dag - og da er man alt annet enn 100% neste dag..
Vis hele sitatet...
Så, mener du at det går an å ha et svært kontrollert forhold til cannabis - om det så er daglig røyking i små doser, uten å kalle det missbruk? Eller ikke? Syns du motsier deg selv litt her..
jeg tror uansett hvliket rusmiddel man måtte velge å benytte seg av, er det essensielt at man tar seg en timeout. Har sjæl røyka mer eller mindre daglig de siste tjaa.. 4 åra, iallefall. Alikevel har jeg nå hatt pause i 4 måneder, skal vare til jul iallefall. Jeg hadde samme pause i fjor og det var ingen problem. Det er opplagt ikke et poeng å skryte, velger å bruke meg selv som et eksempel fordi det forhåpentligvis vil gi andre i liknende situasjoner et håp, en pekepinn - det er faktisk mulig (osv..).

Tilbake til poenget; disiplin, selvinnsikt - to essensielle ord når vi diskuterer bruk/misbruk.
Av personlig erfaring har jeg hatt lite problemer med å kombinere skolegang og fyring, selv om bruken har vært daglig i lange perioder de siste årene, har jeg ikke latt substansen ta overhånd over meg. Det er viktig å beholde disiplin; ikke ofre viktigere ting(på sikt er selvsagt 1.pri å overleve på en best mulig måte) - derfor bør alle moderere sitt bruk, slik at det ikke spolerer utdannelse, fremtidig arbeidskarriere eller lignende.

Disipliner deg selv ved å bruke rusmiddelet ditt som en slags belønning. Hvis du røyker flere gram om dagen, begynn å bruk litt tid hver dag på å gjøre noe mer konstruktivt. Gå deg en tur, strikk deg et par ullsokker etc.. sett deg selv daglige mål og gi selv en liten belønning etter å ha fullført. Ikke løp til pipa så fort begynner å bli "normal" :P Bruk din indre disiplin til å vente noen timer, finne på noe annet, glemme tiden..

Personlig trener jeg 5 dager i uka og har gjort dette i 15måneder nå. Kan anbefale alle som ikke har erfaring med ukentlig fysisk aktivitet å gi dette en sjanse.. Begynn forsikig, tenk langsiktig.. Selv begynte jeg med 3 dager pr. uke, det er viktig at du lar kroppen vende seg til en ny arbeidsmengde. Ikke forvent for mye, fremgangen kommer fort, så sant du går inn for det.

Uansett om man ønsker å gå ned i vekt, slutte å røyke, eller om man har mer alvorlige fysiske avhengetheter, prossesen starter ved den første tanken. Istedet for å bruke en masse tid på å tenke "jeg slutter i morgen", slutt i dag, informer familien og evnt. venner. Legg press på deg selv, vit at folk i din situasjon har klart dette før deg. Ingen ting er umulig, men ingen ting vil komme gratis. Slutt å tenk på hva andre måtte tenke om deg. Det er totalt irelevant. Sett deg selv først, ta tak i uvaner - tenk at sjangsen for at du skal klare å avvende deg, minker for hvert sekund. Vær gjerne paranoid når det kommer til din egen helse. Spis MAT, bruk kroppen så ofte som mulig, tenk positivt, gi komplimenter - gjør det beste ut av ting. Slutt å unnskylde deg selv, ta deg sammen, du er et menneske, du vant i et gedigent lotteri den dagen DU ble unnfanget. Skift perspektiv! Ta vare på folk rundt deg, bidra til omgivelsene, ikke legg deg hver kveld, vel vitende om at du ikke har utrettet en eneste god gjerning. Tjen god samvittighet, selvtillit, vilje, besluttsomhet. Hvis du fikk dødsdommen i morgen, hvem ville du helst vært?

Det er du som må gi livet mening, hvem vil gråte når DU dør?
Sitat av sumoivar Vis innlegg
Så, mener du at det går an å ha et svært kontrollert forhold til cannabis - om det så er daglig røyking i små doser, uten å kalle det missbruk? Eller ikke? Syns du motsier deg selv litt her..
Vis hele sitatet...
Jeg skulle faktisk akkurat til å redigere innlegget, men tiden gikk ut.. Her er hva jeg prøvde å redigere inn.

Så:
Jeg regner med at trådstarter er ung, driver med skole og alt det å være ung innebærer. Å komme på skolen bakfjern hver eneste dag er IKKE optimalt. Da tror jeg heller han skal høra rådene om å moderere seg enn å bli opplært til å tro at det å røyke hver dag garantert ikke er noe å bekymre seg for.. Funker kanskje for noen, men herregud, det sier seg vell selv at det ikke er optimalt i lengden?
Vis hele sitatet...
So there you go.
Sist endret av Joachimsen; 12. november 2008 kl. 16:11.
Sitat av Joachimsen Vis innlegg
Jeg regner med at trådstarter er ung, driver med skole og alt det å være ung innebærer. Å komme på skolen bakfjern hver eneste dag er IKKE optimalt. Da tror jeg heller han skal høra rådene om å moderere seg enn å bli opplært til å tro at det å røyke hver dag garantert ikke er noe å bekymre seg for.. Funker kanskje for noen, men herregud, det sier seg vell selv at det ikke er optimalt i lengden?.
Vis hele sitatet...
Helt enig. Det er også fullbrakt, da trådstarter takket for det han mente var gode råd. Diskusjonen om hva som er missbruk, lurt/ikke lurt etc. kan gå uendelig.

Men som en konklusjon til folk i samme situasjon som trådstarter, vil jeg si at det ikke er noe å gamble på, altså om en tåler daglig røyking eller ei, eller om en slipper unna de verste bivirkninger eller ikke. Så røyk så mye du vil, bare du var/er ærlig med deg selv når du gikk/går igjennom; "er dette for mye" og "bør jeg gjøre slikt i det hele tatt..." ol.
Sitat av sumoivar Vis innlegg
Helt enig. Det er også fullbrakt, da trådstarter takket for det han mente var gode råd. Diskusjonen om hva som er missbruk, lurt/ikke lurt etc. kan gå uendelig.

Men som en konklusjon til folk i samme situasjon som trådstarter, vil jeg si at det ikke er noe å gamble på, altså om en tåler daglig røyking eller ei, eller om en slipper unna de verste bivirkninger eller ikke. Så røyk så mye du vil, bare du var/er ærlig med deg selv når du gikk/går igjennom; "er dette for mye" og "bør jeg gjøre slikt i det hele tatt..." ol.
Vis hele sitatet...
Akkurat, du har meg på kornet. Det viktigste er at trådstarter faktisk bruker selvfølelsen, noe han tydligvis gjør i og med at han har kommet fram til den konklusjonen at han bør moderere seg
Så svaret til trådstarter er vel egentlig ikke ja eller nei, men at han burde være bevist på at om han fortsetter, så raporterer mange som røyker cannabis i like store, ofte mye mindre, mengder daglig, at de føler seg sosialt og intelektuellt nedsatt. Samt ofte har problemer med hukommelsen i perioden mellom avsluttet bruk og blodrenhet?

Men om du føler at du kjenner deg spesiellt godt igjen i disse tingene nå etter at du har hatt kula di, ville jeg helt litt mer over på "Ja"
Sist endret av CaptainP; 12. november 2008 kl. 16:49.
har nå røyket 1-2g dagen i 12 mnd , med en 2mnd pause i midten.

Kan ikke klage på noe som helst bivirkninger annet en lungene har ikke kapasiteten de engang hadde ( noe som sier seg selv , røyking er ikke bra for lunge , pust og kondis)

og jeg har blitt en anelse mer klønete,

Det folk må passe på om de røyker bong over lengre tid , er og bruke tørrbong , vannbong er greit en gang iblandt , men hver dag f.eks kan skape kondens i lungene. ikke bra.

Også er det forjævlig dyrt i lengen og da , men det velger man jo selv.
Hva er greia med at så mange fra Fredrikstad røyker hasj? :O

Men tilbake til temaet.. Jeg synes 4-5g dagen er alt for mye, både for helsen og økonomisk. Røyk heller med måte. F.eks i helgene, osv..
er litt ot dette her men lite vits å starte ny tråd bare for dette spørsmålet.

denne torien om at hvis man røyker nattings så sovner man fortere har jeg min tvil til har erfart selv at man faktisk ikke sovner så mye fortere men man husker det ikke så bra for man blir liggende i en slags koma tilstand om jeg kan kalle det. man sover ikke men er ikke helt våken heller. er det flere som har opplevd dette her?

eller er det kansje bare jeg som har tenkt på det??

hehe
Sitat av amhx Vis innlegg
er litt ot dette her men lite vits å starte ny tråd bare for dette spørsmålet.

denne torien om at hvis man røyker nattings så sovner man fortere har jeg min tvil til har erfart selv at man faktisk ikke sovner så mye fortere men man husker det ikke så bra for man blir liggende i en slags koma tilstand om jeg kan kalle det. man sover ikke men er ikke helt våken heller. er det flere som har opplevd dette her?

eller er det kansje bare jeg som har tenkt på det??

hehe
Vis hele sitatet...
Ja, kjenner igjen det der. Blir ofte sånn når jeg har røyka masse. Det ender opp med at jeg sover ekstra lenge neste natt.
kanskje litt off topic men jeg kom på en ting..

I perioden jeg røyka, og kanskje litt i ettertid også, ble gramatikken min dårligere.. Har alltid, helt siden jeg var temmelig liten, vært god i gramatikk. Lærte å skrive veldig tidlig osv. Men etter at jeg begynte å paffe, skjedde det plutselig ganske ofte at jeg ikke helt visste hvordan visse ord staves

Noen flere som har merka noe liknende?
Har røyka i et par år nå. Drøyt siste året har jeg røyka 'fast', røyker som regel 3-5 g i uka, men det varierer veldig med økonomi og hvor bra shit jeg har.
Har også hatt pauser innimellom (riktignok var de som oftest korte), og jeg har hatt uker hvor jeg har røyka 15g, så det har variert.

Føler jeg trenger litt hasj i hverdagen. Det gjør meg avslappet og jeg ser ting i nye perspektiver, lar meg gi litt mer faen i hverdagslige problemer og sånnt.
Men... for mye derimot gjør meg ofte litt paranoid og merkelig, dessuten blir ikke highen like behagelig om jeg røyker mye hasj, hele dagen, hver dag, lenge

Når det er sagt så er det forskjellig for alle, noen liker å røyke mye, hele tiden.
Det viktige er å ha et bevisst forbruk. Vær litt selvkritisk. Om du begynner å slite med studiene, samtidig som du røyker 15g i uka så kan det faktisk være en sammenheng (erfaring, erfaring, erfaring)
Men det er bare å ta pause. Og det er da ikke så vanskelig som alle skal ha det til. Det vanskelige er bare å få lyst til å slutte

Har prøvd å være edru, men det var ikke like bra
Sist endret av snixz; 12. november 2008 kl. 23:52.
Sitat av Semjuel Vis innlegg
kanskje litt off topic men jeg kom på en ting..

I perioden jeg røyka, og kanskje litt i ettertid også, ble gramatikken min dårligere.. Har alltid, helt siden jeg var temmelig liten, vært god i gramatikk. Lærte å skrive veldig tidlig osv. Men etter at jeg begynte å paffe, skjedde det plutselig ganske ofte at jeg ikke helt visste hvordan visse ord staves

Noen flere som har merka noe liknende?
Vis hele sitatet...
Jeg kjenner meg igjen. Bruker lengre tid på å formulere meg og synes egentlig skriftspråket mitt har blitt fattigere. Men for å stille deg et spørsmål, hvor ofte skriver du når du er fjern ? Det er vel nettopp det at man skriver mer sjeldent og det får nok skriften lide for.
haha, når vi er inne på bi-virkinger av hasj. noen som får problemer med å gjøre to ting samtidig i ettertid? mens jeg sitter på pc-en, og han jeg bor sammen med snakker til meg, må han alltid gjenta seg to ganger. jeg klarer liksom ikke fokusere på hva han sier. jeg følger med de første ordene, men så detter jeg fullstendig ut av samtalen og driver med mine egne ting liksom. dette er mens jeg ikke er i tåka.
Sist endret av chester; 13. november 2008 kl. 01:02.
Sitat av weed911 Vis innlegg
Hvilke skader er det du snakker om? Slapphet?
Vis hele sitatet...

kraftig angst, depresjoner, paranoia og dementhet?

tro meg, prater fra erfaring, hvis man lever en livsstil som KUN dreier seg om hasj og rus, vil man gå på en kraftig, kraftig smell, er bare ett spørsmål om tid. misforstå meg ikke, er ikke en hasj pasifist, røyker mye selv.
tro meg har sett mange falle, og når man først faller er det et helvete å komme opp igjen.
greit nok at det er ufarlig, men det er vann også, men i store mengder dør du av vannforgiftning(metaforisk ment, mener ikke at du DØR av hasj)

og skal du først røyke mye anbefaler jeg deg å holde deg til jointen, pipe funker opp kjemikalje nivået i hue no syykt i lengden
Hehe, jeg kjenner meg igjen i en del av det som blir sagt her.
Sitat av chester Vis innlegg
jeg følger med de første ordene, men så detter jeg fullstendig ut av samtalen og driver med mine egne ting liksom. dette er mens jeg ikke er i tåka.
Vis hele sitatet...
Skjer hele tiden, og det begynner å bli litt flaut

Kortidshukomelsen har også gått rett vest og jeg merker jeg føler meg mer utilpass i sosiale sammenhenger, samt tankegangen har en tendens til å bli utrolig sær og kanskje også mer negativ enn før.. så jeg har begynt å trappe ned en god del, nå som jeg faktisk har begynt å merke bivirkningene etter 6 måneder med røyking.

men for all del, røyk og kos dere i helgene!
haha, godt det er flere som er bakfjern.
Sitat av chester Vis innlegg
haha, når vi er inne på bi-virkinger av hasj. noen som får problemer med å gjøre to ting samtidig i ettertid? mens jeg sitter på pc-en, og han jeg bor sammen med snakker til meg, må han alltid gjenta seg to ganger. jeg klarer liksom ikke fokusere på hva han sier. jeg følger med de første ordene, men så detter jeg fullstendig ut av samtalen og driver med mine egne ting liksom. dette er mens jeg ikke er i tåka.
Vis hele sitatet...
Dette er gjør jeg hele tiden, bare det at jeg ikke røyker. Så det du sier her er nok det at du egentlig ikke bryr deg om hva han sier. Siden det er artigere å fikle med pcen.
Hei, hei... Dere trenger da ikke fortsete diskusjonen lengere enn nødvendig.
Jeg har innsett at jeg røyker for mye, og at jeg bør virkelig ta en pause.

Nå som dette er sagt så synes jeg vi kan avslutte denne tråden

Igjen vil jeg si tusen takk for alle gode svar.
Sitat av shitfaced dude Vis innlegg
kraftig angst, depresjoner, paranoia og dementhet?

tro meg, prater fra erfaring, hvis man lever en livsstil som KUN dreier seg om hasj og rus, vil man gå på en kraftig, kraftig smell, er bare ett spørsmål om tid. misforstå meg ikke, er ikke en hasj pasifist, røyker mye selv.
tro meg har sett mange falle, og når man først faller er det et helvete å komme opp igjen.
greit nok at det er ufarlig, men det er vann også, men i store mengder dør du av vannforgiftning(metaforisk ment, mener ikke at du DØR av hasj)

og skal du først røyke mye anbefaler jeg deg å holde deg til jointen, pipe funker opp kjemikalje nivået i hue no syykt i lengden
Vis hele sitatet...

dette her må jeg si meg fullstendig enig i! jeg røykte bøtte hver dag i over 2 måneder å det endte opp med en smell der jeg fikk mentalt sammenbrudd =S

kan trygt si at det var en av mine verste dager i mitt liv!!!!

så røyk med måte vil jeg si!
Sitat av Trippa Vis innlegg
Roskildetendeneser i Fredrikstad?

Jeg synes ikke det er for mye i det hele tatt. Skal man røyke 1g om dagen kan man jo likesågodt røyke 4-5g om dagen, hvis lommeboken tåler det.
Vis hele sitatet...
Hva mener du med at hvis man røyker 1 gram om dagen så kan man like godt røyke 4-5 gram per dag? Har du noengang røykt en joint i ditt liv? altså hvis du røyker 4-5 gram om dagen er du ikke istand til å gjøre så mye akkurat, noe du kanskje hadde visst om du hadde prøvd det engang. Ikke uttal deg om ting du ikke vet.

Og forresten. Hvis du klarer deg fint med å røyke 4-5 gram om dagen er det ikke noe problem. Har selv gjort det, men føler det kan bli litt mye med tanke på jobb, venner osv. men når det gjelder helsa, så har ihvertfall ikke jeg merka noenting. og jeg har tatt min del
Sitat av snegler Vis innlegg
Daglig bruk av et rusmiddel er misbruk.
Vis hele sitatet...
Jeg snuser en boks til dagen, er jeg rusmisbruker?
Hva definerer du som bruk og misbruk da? Jeg vil si at når du er kommet til det punket hvor rusen ikke lenger er et avbrekk, men en nødvendighet, da er du misbruker. Sikkert mange som er uenige, men sett ut ifra et helt rasjonelt ståsted bør man ikke gjøre forskjell på stimulerende midler, det være seg alkohol, cannabis eller tobakk.
Sist endret av Hedges; 14. november 2008 kl. 02:39.
Sitat av Kokakola Vis innlegg
Hva mener du med at hvis man røyker 1 gram om dagen så kan man like godt røyke 4-5 gram per dag? Har du noengang røykt en joint i ditt liv? altså hvis du røyker 4-5 gram om dagen er du ikke istand til å gjøre så mye akkurat, noe du kanskje hadde visst om du hadde prøvd det engang. Ikke uttal deg om ting du ikke vet.

Og forresten. Hvis du klarer deg fint med å røyke 4-5 gram om dagen er det ikke noe problem. Har selv gjort det, men føler det kan bli litt mye med tanke på jobb, venner osv. men når det gjelder helsa, så har ihvertfall ikke jeg merka noenting. og jeg har tatt min del
Vis hele sitatet...
Det er ikke snakk om å ha peiling her (for å dele en femmer på to pers. over en dag er faktisk ikke noe vrient om man er bittelitt innrøyka), der er snakk om at når man går over til å bruke 500 spenn om DAGEN på cannabis, altså 15000 i måneden, ja da har man ganske enkelt et problem. Jeg har hatt daglig forbruk selv, og jeg vet akkurat hvordan det er. Det man trenger er å ta seg en pause på 14 dager-2 mnd (avhengig av hva man føler selv), for å innse hvilken situasjon man faktisk er i. Cannabis er vel og bra det, bare ikke la det skli ut for mye

Et av argumentene som nevnes ofte i legalisiseringsdebatten er at cannabis ikke har noen tydelige baksider dagen derpå. Dette er nettop grunnen til at alkohol er det aksepterte rusmiddelet i dagens samfunn. Dagen derpå føler du deg jævlig, dermed basta. Cannabis har ikke denne bieffekten på en like direkte måte, men den er der like fullt og helt. Om jeg skulle argumentert mot cannabis og for alkohol ville mitt eneste argument være at om du drikker deg full dagen før jobb får du i alle fall en jævlig klar beskjed om at du gjør noe du ikke burde gjøre.

Det er klart at man ikke ender opp med å bruke 500 kr på cannabis om dagen om man røyker så ofte, da man ender opp med å kjøpe inn større kvanta. Argumentet mitt er dôg ikke noe mindre gyldig. Så lenge det er snakk om å bruke så store mengder penger på et eneste enkelt rusmiddel er det ganske enkelt et problem. Om man innser det selv, og om man velger å akseptere det som et problem og fortsette med det, eller å faktisk skjerpe seg, er opp til hver enkelt.

Det virker som om trådstarter for lengst vet hvilken situasjon han er i, og jeg ønsker han all lykke til videre. Jeg vet det ikke alltid er lett, men jeg anbefaler (som mange andre allerede har gjort) en lengre pause. Nykterhet etter tung narkotika(mis)bruk kan faktisk nesten være en så "altered mind-state" at man føler at hvert enkelt øyeblikk i edruhet er unikt i en periode.

Uansett, lykke til!
Sitat av HStern Vis innlegg
Jeg snuser en boks til dagen, er jeg rusmisbruker?
Vis hele sitatet...
Har snust i et par år nå, men har aldri snust så mye som en boks om dagen, så personlig syntes jeg det høres ut som om du overdriver litt her.
Hvis ikke: JA DU ER RUSMISBRUKER!
Godt med smør
Sitat av HStern Vis innlegg
Jeg snuser en boks til dagen, er jeg rusmisbruker?
Vis hele sitatet...
Herlig eksempel

Da kan vi vell trekke frem folk som bruker diverse legemidler hver dag også som rusmisbrukere?

Neeeei, de trenger de, For å være friske og delvis normale for å frigjøre seg selv fra smerte.

Samme med deg, bortsett fra att du har skapt ett sug etter ett stoff som du ikke hadde trengt hadde du aldri snuset bare mer idiotisk.


Det er to VIDT forskjellige "rus"middel.

En person som drikker ei flaske med kalinka om dagen er en rusmisbruker, en boks med snus om dagen er noe helt annet.


Capisch?
Om man lurer på om man missbruker drugs, så ikke se på mengden du bruker, se på resten av livet ditt. Fungerer du i hverdagen? Det er spørsmålet.

Noen kan putte i seg enorme mengder drugs hver eneste dag, men fremdeles klare seg fint både økonomisk og sosialt. På den andre siden så finns det folk som detter helt ut av samfunnet bare av å røyke litt hasj i ny og ne.

Folk er forskjellige, finn ut hva som passer for deg.
imo er 5g på 2 personer allt for mye til nybegynnere. Merker fort at lungene og hukommelsen går i dass da. Har selv røyket i 1 måned nå. Har akkurat stoppet, og allt er fint. Har aldri hatt noen problem med å stoppe. Føler ikke noe trang, faktisk litt herlig å tenke klarere, selv om jeg sakner litt MJ på kvelden.

Bivirkninger som kommer ved kontinuerlig røyking er søvnløshet, mye munch, mye sex, dårlige lunger, sår hals, dårlig korttids hukommelse. Men viss noen røyker over flere år, kan det oppstå psykoser hoss mottaklige personer. Depresjon er også vanlig hoss personer som røyker mye over lang tid.

edit: det med missbruk. Om du snuser en boks om dagen ser jeg på deg som en rusmissbruker. Om noen er avhengig av et stoff er de rusmissbrukere i mitt syn. Da har de mistet kontrollen. Samme hva stoff det gjelder.
Sist endret av itZsaiN; 16. november 2008 kl. 14:30.
ææææh, Står det virkelig mye sex som en bivirkning der??! skjermen min MÅ være ødelagt?
En bivirkning må ikke nødvendigvis være negativt...
Ingen verdensnyhet at ganja gjør sex bedre akkurat.
Det er det vel. Jeg tror du gjør det feil jeg itzsain