Du må være registrert og logget inn for å kunne legge ut innlegg på freak.no
X
LOGG INN
... eller du kan registrere deg nå
Dette nettstedet er avhengig av annonseinntekter for å holde driften og videre utvikling igang. Vi liker ikke reklame heller, men alternativene er ikke mange. Vær snill å vurder å slå av annonseblokkering, eller å abonnere på en reklamefri utgave av nettstedet.
  21 2119
Hva slags mat liker freak å lage? Hva har du laget i det siste? Spiller mat/matlaging en stor rolle i ditt daglige liv? Hva er ditt "forhold" til mat - er spiseforstyrrelser noe du kan relatere til?

Spør bare fordi jeg tror det er et tema jeg kan snakke om i timevis, og jeg har lest noen interessante innlegg relatert til emnet i andre tråder.
Det er anstrengt, får ikke i meg nok mat og må jeg bruke mer enn noen min på å tilberede den så smaker det ikke godt lenger, uansett hva det måtte være. Fordøyelsen funker ikke helt som den skal siden jeg spiser så lite, så har en 4/10 på smerteskalaen til enhver tid i "innvollene". Klarer fint å ignorere det.

Har begynt å trene igjen, for å se om det hjelper.

Helsevesen har jeg null tro eller tillit til lenger, så det får gå som det går. Forhåpentligvis ikke noe alvorlig
Har lært meg å spise det meste og blitt mere glad i å lage mat men hadde en periode der jeg fulgte diett men endte opp med å rassere kroppen pga treningsmengde. Liker å lage det meste som jeg ikke spiser ofte, litt mer spennende synes jeg.
Var på fest for litt siden der det ble servert middag å for første gang bare spiste jeg det på tallerkenen og slapp å dytte det meste jeg ikke spiste til side. Digg.
Spiser alt utenom om noen er veldig glad i koriander og har tilsatt masse koriander i maten. Det smaker som løsemiddel og jeg fatter ikke hvordan noen kan påstå at det er bra. Det klarer jeg ikke.

Lager mest mulig mat fra bunnen av, både fordi jeg liker å lage mat, er råtass på kjøkkenet og fordi det blir mye penger spart kontra trasige ferdigretter i fra frysedisken eller ungkarsdisken hos Meny. Brød baker jeg selv og pizza også. Pizzadeig er jo superenkelt, smaker ekstra godt kan stå i kjøla i oppmot en uke. Eller en kan fryse deigen. La den tine i kjøleskapet og heve den på benken før pizza'n skal i ovnen. Lager stort sett alltid store porsjoner slik at jeg kan fryse ned. Både av pizzadeig og annen middag.

Men det blir jo av og til enkle greier. Typ egg og bacon med bønner ostesmørbrød eller pølse i vaffel. Den type ting som krever null innsats og er greit nok. Har aldri kjøttfri dag med overlegg men forsøker å spise fisk et par dager i uken. Salat eller andre grønnsaker er deilig tilbehør. Gode sauser løfter enhver rett. Kan være helt enkle greier, som å steike sopp i samme panne koteletter har blitt stekt i også lage en deilig fløtesaus til soppen. Trenger ikke kreve mye innsats men styrer unna posesauser og den type ting. Går jo nesten like raskt å lage egen også smaker den bedre. Og har man vært forutseende så er det alltid litt kraft og buljong på lur i fryseren av den hjemmelagde sorten. Da er man raskt i mål.
Anti-moralist
Mekkern's Avatar
Jeg elsker mat. Har laget enklere retter før, men bor fortsatt hjemme så jeg lager det sjeldent selv. Det er lite som overgår et godt måltid i mine øyne, men som med alt man avhenger av som menneske har jeg et ambivalent forhold til det. I tillegg har magan begynt å bli vrang; før så kunne jeg spise all mulig drit men nå er den sensitiv ovenfor godteri og junkfood, men også frukt og grønnsaker. Jeg har alltid vært slank, dog aldri med forsett.
Jeg liker å prøve ut asiatiske oppskrifter. Det går mye i oppskrifter fra alt asiatisk (en blogg).

Jeg liker også å invitere familie på tradisjonsmat som pinnekjøtt eller lammelår når det er sesong for det.

Matlaging er viktig for meg, men fikk baby for ikke såå lenge siden, så har ikke like mye tid å avse til kjøkkenbenken. Heldigvis liker samboeren også å lage mat. Han er nesten like flink som jeg. ��

Jeg liker også å lage fiskemåltider, italiensk og junkfood som pizza og hamburger.

Forholdet mitt til mat er en smule desperat. Jeg spiser lett for mye, men spiseforstyrrelser har jeg heldigvis ikke.

For meg er maten ekstra viktig når den nytes i fellesskap, både hjemme og på restaurant.
Siden jeg baker selv har jeg stort sett alltid ferskt brød. Enten helt ferskt og nybakt eller jeg fryser nybakte brød straks de er blitt kalde. Tar opp fryst brød om kvelden også smaker det deilig og ferskt om når jeg står opp. Da blir selv de enkleste ting fort en høydare. Feks hardkokte egg, bacon, majones, tomat og hjertesalat. Eller ennå enklere hardkokt egg, bacon-tubeost og majones og et par skiver avocado, tomat og kanskje syltet gulpepper e.l. En frokost med leverpostei og rødbeter er ikke feil det heller.

Det er ikke noe feil med å spise burgere, pizza og pasta. En må bare passe på at det ikke er hoveddelen av dietten. Og en burger kan jo være helt innafor selv for de som trenger kalorirestriksjoner. Da får en bare være moderat med tilbehøret. Droppe feks pommes og coka cola.
Folie à deux
Jeg elsker å lage mat og følger en rutine. Jeg har et stort kjøkken på kanskje 40 ish M2 så det gir meg mer frihet. Nå som det er sommer så blir det en del grilling men la oss heller se på vintertidene. Mandag :chilli, tirsdag restene av chilli. Onsdag og torsdag så går det alltid i ovnsbakt torsk, sei, steinbitt eller ørret. Fredag bestilling og lørdag sjømat, da hummer, kreps eller blåskjell. Jeg prøver å variere hver gang men spiser sunt,.og det er vel det eneste sunne jeg gjør. Men tilneetr som lurer på hva dere skal ha til middag, noe innbakt. Dere kan bruke hva som helst
dashcam's Avatar
Trådstarter
Sitat av Vasken Vis innlegg
Det er anstrengt, får ikke i meg nok mat og må jeg bruke mer enn noen min på å tilberede den så smaker det ikke godt lenger, uansett hva det måtte være.
Vis hele sitatet...
Jeg tror det er så stort fokus på å få folk til å spise mindre – slanking og lignende – at folk som ikke spiser nok blir glemt. Jeg har en i livet mitt som sliter med det samme og mangelen på støtte fra både leger og samfunnet for øvrig har overrasket meg. Å ikke spise for mye blir sett på som vanskelig, så når problemet er å ikke spise nok, blir det sett på som et luksusproblem. Vet ikke om du har opplevd det samme.

Sitat av noguhso Vis innlegg
Jeg har et stort kjøkken på kanskje 40 ish M2 så det gir meg mer frihet.
Vis hele sitatet...
Envious! Jeg antar at du også har et ganske velfylt kjøkken hvis det er så stort. Gjennom årene har jeg samlet et ganske funksjonelt utvalg av verktøy, men kvalitet koster penger - så jeg venter for eksempel med å oppdatere pannene mine.
Jeg jobbet i ca 6 år med å lage mat, så mitt forhold er opp og ned heeeele tiden. Ene dagen kan jeg gjerne stå noen timer på kjøkkenet, mens den neste, BigMac. Jeg spiser for det meste sunn mat, men unner meg litt dritt-mat i ny og ne.

Nå er jeg i en periode hvor det er poteter og en digg salat til alle middager.

Det finnes flere retter jeg aldri kan spise igjen, kun fordi jeg har måtte smake på det hver dag over en lenger periode.
Etter jeg ble pappa så gikk kostholdet mitt ganske i dass. Dama er også ganske kresen så det blir mye "barnemat" og lite grønnsaker.

Derimot har dama ytret ønske om å bli flink på kjøkkenet og jeg støtter henne fullt ut. Alltid chill å ha en partner som er helt konge på kjøkkenet.

Personlig så liker jeg asiatisk mat/thai mat som er ganske spicy. Vestlig mat kan bli litt kjedelig på smaken.

Sitat av _abc_ Vis innlegg
Siden jeg baker selv har jeg stort sett alltid ferskt brød. Enten helt ferskt og nybakt eller jeg fryser nybakte brød straks de er blitt kalde. Tar opp fryst brød om kvelden også smaker det deilig og ferskt om når jeg står opp. Da blir selv de enkleste ting fort en høydare. Feks hardkokte egg, bacon, majones, tomat og hjertesalat. Eller ennå enklere hardkokt egg, bacon-tubeost og majones og et par skiver avocado, tomat og kanskje syltet gulpepper e.l. En frokost med leverpostei og rødbeter er ikke feil det heller.

Det er ikke noe feil med å spise burgere, pizza og pasta. En må bare passe på at det ikke er hoveddelen av dietten. Og en burger kan jo være helt innafor selv for de som trenger kalorirestriksjoner. Da får en bare være moderat med tilbehøret. Droppe feks pommes og coka cola.
Vis hele sitatet...
Støtter denne!
Sist endret av Superspurv; 14. juli 2023 kl. 19:14. Grunn: Automatisk sammenslåing med etterfølgende innlegg.
Elsker mat, det å lage mat og slike ting, men når det kommer til å faktisk spise så har jeg ett veldig dårlig forhold til mat.
Gikk i årevis og spiste 1 gang om dagen, noen ganger 1 gang hver 2-3 dag. Drakk veldig mye væske ved siden av da.
Ble også en periode jeg ikke hadde mulighet til å lage ordentlig mat, så jeg ble nærmest avhengig av å bestille mat og merker det henger litt igjen enda. Lettere å åpne en app og bestille noe digg mat istedenfor å stå i timesvis å tenke på hva man skal lage, faktisk lage det og samtidig føle seg sulten når maten er ferdig når man har gått litt lei av å spise mye av de samme tingene år etter år.

Har absolutt skjønt at det ikke er en måte å leve på, så jeg prøver å tvinge i meg mat litt flere ganger om dagen og spise litt mer variert.
Varmen gjør det også litt verre å få i seg mat, men jeg har funnet ut at en deilig crispy og kald salat er løsningen på det.
Personlig så liker jeg asiatisk mat/thai mat som er ganske spicy. Vestlig mat kan bli litt kjedelig på smaken.
Vis hele sitatet...
Nja her må jeg vel si at jeg mistenker at du enten er av de som bruker posesupper og sauser eller kjøper ferdigretter. Selv så norsk mat som kjøttkaker eller lapskaus blir smaksbomber når du gjør det korrekt. Feks lapskaus lager jeg alltid etter at jeg har kokt saltet lammekjøtt. Kraften fra kokingen sparer jeg. Går rett i fryseren. Gjerne gjennom sil først. Når jeg koker lapskaus bruker jeg evt. rester av lammekjøttet evt. om det er rett tid på året og jeg har skroget av et fenalår går den også i gryta. Aromatiske grønnsaker kan du ha i etter lyst og beholdning. Purreløk, løk, osv.

Kjøttkaker lages best fra bunnen av. Kokes i oksekraft og den tradisjonelle erterstuingen kan feks vike for grønnerterpure som gir en litt morsom og glad farge og en annen og mer kremete tekstur. Potetene kan du koke i kraft fra salt lammekjøttgryta og selv poteter og evt. kålrot får en ganske unik smak, det sødmen fra potet og kålrot blir balansert med et hint av deilig lammekraft og en hyggelig saltsmak som er som hånd i hanske mot de stivelsesrike potene og kålrotene eller gulrøtter. Evt. kan du koke gulrøtter i appelsinjuice til de er møre og slå en klonk god balsamico over. Brunsausen lager du enkelt selv, men bruk oksekraft når du sper sausen og visp inn og monter sausen med godt smør, husk at du bruker nykvernet pepper - skal du ta den helt ut lar du hele pepperkorn få en runde i tørr stekepanne og rister de før du kverner, smak til med salt etter montering. Herremåltid på en vanlig tirsdag eller torsdag. Dype smaker som er godt balansert og noe ganske annet enn fjordland eller annen industrimat.

Sier ikke at du ikke skal spise asiatisk, jeg vil bare slå et slag for godt norsk håndverk og si at selv våre mest norske retter blir utrolig smakfulle om de lages med riktig fokus. Mest mulig smak.
Sist endret av _abc_; 14. juli 2023 kl. 23:07.
Mitt forhold til mat inneholder mye kjøtt. Veldig glad i hamburgere, kjøttdeig i tacoen, biff og fløtegratinerte poteter, laks stekt i ovnen og hvitløksbaguetter ved siden av, akjøttdeig og spagetti, sushi, skinke toast, fiskekaker og poteter, pommes frittes, fritert kylling, kebab, kylling rull, blåskjell, reker og indisk - for å nevne noe
Kostholdet mitt består av mye kjøtt, men nesten utelukkende kylling og fisk. Av tilbehør går det i mye potet, ris, grønnsaker og sauser. Jeg liker all slags mat men jeg er spesielt svak for meksikansk. Skikkelig god norsk husmannskost er også langt oppe på lista.
BRAND ∞ STRONG
Ble, i likhet med veldig mange menn, interessert i matlaging og råvarer på slutten av nittitallet inspirert av bla. folk som
Jamie Oliver og Heston Blumenthal og begynte å lage "ordentlig" mat. Før det hadde jeg egentlig bare varmet opp,
rør sammen, eller just add water. For meg var det en veldig sosial greie, enten at man lagde mat sammen eller til noen.

Er ikke så sosial lengre, nå blir det mest brød og jeg baker det ikke en gang selv slik @_abc_ gjør.
Kjøper inn 2 lam av villsau hver høst, henger fenalår, og skjærer ned de. Koker kraft av beina og fryser ned. Kjøtt merkes og vakumeres før frysing.

Stjeler eller kjøper som regel en rein også, samme prosedyre som med lammene.

Fisk fra havet henter jeg gratis hele året fra en av båtene kompisen min eier og drifter. Ørret og røye fisker jeg selv hele årsforbruket iløpet av sommeren. Mat er yrket og en stor del av mitt ��
Lager det samme til middag vær dag,first price entrecote/mørbrad med stekt potatis og løk,for det første fordi det er godt og for det andre man slipper å tenke på hva en skal lage den og den dagen..
Sitat av Bjørneboe Vis innlegg
Lager det samme til middag vær dag,first price entrecote/mørbrad med stekt potatis og løk,for det første fordi det er godt og for det andre man slipper å tenke på hva en skal lage den og den dagen..
Vis hele sitatet...
Går du ikke lei? Biff hver eneste dag, dag etter dag hadde jeg ikke orket. Og det kommer fra en som virkelig nyter en god biff.

For meg er variasjon i smaker, konsistens og råvarer nøkkelen. Og det er ikke noe stress heller.

Om enkelhet og lite hjernekraft er viktig, hva med å sette opp en meny også bare kjøre den på repeat? Feks 1 uke, 2 eller 3 uker med forskjellige retter. Da har du forskjellig middag hver dag i 1, 2 el 3 uker også er det repeat. Om det høres uoverkommelig ut, start med en ukesmeny.

Ta feks en kjøkkendag hver uke eller hver 14 dag, hvor du koker kraft, buljong og går gjennom beholdning av varer. Så kan du bestille på nett via meny eller Oda og få det du ser du vil mangle de(n) neste uken/14 dagene.

Tørrvarer som ris, pasta og mel har veldig lang holdbarhet. Smør og melk kan du fryse for forlenge holdbarheten. Fryste varer holder lenge, både kjøtt, fisk og skalldyr. Poteter holder seg også lenge. Gulrøtter og kålrot, reddik, rotgrønnsaker også. Grønnsaker kan du feks bestille en gang per uke.

Hver kveld kan du ta opp av fryseren det du trenger for neste dags middag. Du vet du har tilbehøret som trengs fordi du sjekket på kjøkkendagen. Null stress og gode smaksrike måltider som gir helsebringende variasjon og vil bli til store glede for dine smaksløker.
Sist endret av _abc_; 15. juli 2023 kl. 19:16.
Sitat av _abc_ Vis innlegg
Nja her må jeg vel si at jeg mistenker at du enten er av de som bruker posesupper og sauser eller kjøper ferdigretter. Selv så norsk mat som kjøttkaker eller lapskaus blir smaksbomber når du gjør det korrekt. Feks lapskaus lager jeg alltid etter at jeg har kokt saltet lammekjøtt. Kraften fra kokingen sparer jeg. Går rett i fryseren. Gjerne gjennom sil først. Når jeg koker lapskaus bruker jeg evt. rester av lammekjøttet evt. om det er rett tid på året og jeg har skroget av et fenalår går den også i gryta. Aromatiske grønnsaker kan du ha i etter lyst og beholdning. Purreløk, løk, osv.

Kjøttkaker lages best fra bunnen av. Kokes i oksekraft og den tradisjonelle erterstuingen kan feks vike for grønnerterpure som gir en litt morsom og glad farge og en annen og mer kremete tekstur. Potetene kan du koke i kraft fra salt lammekjøttgryta og selv poteter og evt. kålrot får en ganske unik smak, det sødmen fra potet og kålrot blir balansert med et hint av deilig lammekraft og en hyggelig saltsmak som er som hånd i hanske mot de stivelsesrike potene og kålrotene eller gulrøtter. Evt. kan du koke gulrøtter i appelsinjuice til de er møre og slå en klonk god balsamico over. Brunsausen lager du enkelt selv, men bruk oksekraft når du sper sausen og visp inn og monter sausen med godt smør, husk at du bruker nykvernet pepper - skal du ta den helt ut lar du hele pepperkorn få en runde i tørr stekepanne og rister de før du kverner, smak til med salt etter montering. Herremåltid på en vanlig tirsdag eller torsdag. Dype smaker som er godt balansert og noe ganske annet enn fjordland eller annen industrimat.

Sier ikke at du ikke skal spise asiatisk, jeg vil bare slå et slag for godt norsk håndverk og si at selv våre mest norske retter blir utrolig smakfulle om de lages med riktig fokus. Mest mulig smak.
Vis hele sitatet...
Der hørtes du veldig ut som mamma, og det er et kompliment. Jeg unner de som har tid og interesse for å lage mat.

Jeg kunne aldri i livet brukt 2-3 timer på en rett som jeg bruker 15 minutter på å spise opp.

Jeg spiser ikke akkurat suppe, men ferdig pizzabunn med eget fyll. Lasagne blir jo "posemat". Jeg foretrekker fløtepoteter over vanlige (de har en bra type rett over grensa til sverige jeg hamstrer av). Kjøtt skal gjerne være rent, så jeg pleier sjeldent å spise karbonader eller kjøttkaker, selvom jeg vet man kan lage sunnere varianter på egen hånd.

Ellers vet jeg jo innerst inne at norsk mat ikke trenger å være kjedelig. Jeg har mistet tellingen på hvor mange ganger en kokk har laget noe mat til meg jeg i utgangspunktet ikke liker, til å smake brukbart. Mat er interessant men det er et tema og felt som krever endel tid.
Kjøttkaker er jo i grunnen bare kvernet kjøtt. Og kverner du selv vet du akkurat hva de inneholder. Nå er det jo veldig mange måter å lage kjøttkaker på. Noen bruker dagsgammelt brød, andre egg, osv. Men poenget er at du lager de selv fra grunnen av, bruner de og lar de steke ferdige i stekeovn. Raskt, krever relativt lite innsats og du kan lage en hel haug samtidig og fryse ned etter at de er brunet.

Det er jo litt det som er greia, om en først kommer inn i en positiv rytme på kjøkkenet så er det stort sett lave skuldre, det krever lite innsats og tidsbruken blir helt akseptabel. Tre kvarter på middagslaging føler jeg de fleste kan finne tid til. Og har man en kjøkkendag i uken der en tar alt utenom inkl bestilling av råvarer, tilbehør og grønnsaker så trenger en jo heller ikke sløse bort tid i butikken.

Kjøttkaker kan jo også være topping på pizza, brukes i sandwicher eller sammen med pasta. Så når du har laget en haug og har de i fryseren så er det også noe som passer i mange andre retter.

Du trenger jo ikke lage hverken kjøttkaker eller lapskaus, jeg brukte bare de rettene som eksempel på helnorske klassikere. Og selv om jeg foretrekker kokt torsk, er det jo ingenting i veien for å spise stekt torsk eller innbakt torsk som britene elsker.

En morsom bivirkning av å stå på kjøkkenet hver dag er at de gangene en går ut for å spise eller blir bedt på middag så setter en så utrolig mer pris på at andre har laget maten enn om en bare lever på frossenpizza, fryste ferdigretter, og whatever de har i ungkarsdisken.
Folie à deux
Sitat av dashcam Vis innlegg
Jeg tror det er så stort fokus på å få folk til å spise mindre – slanking og lignende – at folk som ikke spiser nok blir glemt. Jeg har en i livet mitt som sliter med det samme og mangelen på støtte fra både leger og samfunnet for øvrig har overrasket meg. Å ikke spise for mye blir sett på som vanskelig, så når problemet er å ikke spise nok, blir det sett på som et luksusproblem. Vet ikke om du har opplevd det samme.



Envious! Jeg antar at du også har et ganske velfylt kjøkken hvis det er så stort. Gjennom årene har jeg samlet et ganske funksjonelt utvalg av verktøy, men kvalitet koster penger - så jeg venter for eksempel med å oppdatere pannene mine.
Vis hele sitatet...
Ikke mitt direkte men mor sitt. Ja det er veldig stort, men er enn nok. Det legger til rette for å lage egentlig hva som helst og jeg har fått noen favoritter. Det går i variasjon av fransk, italiensk og noe asiatisk.foreldrrne mine er fra Italia så her har jeg fått mye hjelp.

Jeg kan godt stå på kjøkkenet en 3-4 timer og det er aldri noe problem, elsker å lage mat så kanskje jeg heller burde blitt kokk. Jeg er fra Oslo og besøkt maemo og de i Norge som har fått Michelin noe jeg mener er tull. Det er ingenting annet enn status men jeg kan lage maten jeg har fått, bare bedre